Toon posts:

Partities, 1024 cylinder grens, LILO MBR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Na het lezen van wat manuals wordt het me nu niet echt duidelijk waar ik Linux precies kan installeren op de harde schijf, en wat voor partities ik moet aanmaken. Ik dacht dus dat ik drie partities moest aanmaken voor een workstation met daarop redhat 7.3 namelijk;

/boot
/root
/swap

Maar toen las ik dit ergens in een manual :

Caution
If your hard drive is more than 1024 cylinders (and your system was manufactured more than two years ago), you may need to create a /boot partition if you want the / (root) partition to use all of the remaining space on your hard drive.

Toen dacht ik , he m'n pc is nog maar een jaar oud. Dus ik hoef niet perse een boot partitie aan te maken :? Dus kan je het ook zonder boot partitie doen zodat de kernel gewoon in de /root wordt geladen ???

Voor de rest wordt het me ook niet echt duidelijk waar ik linux kan installeren op de harde schijf. Ik lees heel veel how to installation guides en die hebben het vaak over de 1024 cylinder grens op je harde schijf. Dat houdt in dat de bios niet verder kan lezen dan de eerste 1024 cylinders dus je os moet binnen die grens staan om bootable te zijn. Maar deze how to's zijn dus vaak gedateerd want ik las een tijdje verder en toen kwam ik erachter dat ze dit probleem al hebben opgelost met LBA. Dit las ik over LBA ergens op internet :

Logical Block Addressing
Logical Block Addressing (LBA) is een BIOS protocol dat het gebied van waaruit u de harde schijf via het BIOS benaderen kunt tot 8,4 gigabyte uitbreidt. U kunt hiermee dus iedere OS/2 Warp 4 of Linux partitie binnen de 8,4 grens booten. Warp 3 echter niet. Bijkomend voordeel van deze BIOS translatie is dat u vanuit het 16 bits DOS en Windows 3.1(1) een veel groter gebied van de harde schijf benaderen kunt. LBA wordt door vrijwel ieder modern BIOS ondersteund.

Ok dus mijn pc ondersteund lba dus ook. Nou wil ik dus op m'n eerste partitie windows xp zetten. Hier gebruik ik 5 gig voor. Nu wil ik daarachter een Linux partitie zetten van ongeveer 6 gig. Dan komt dus een gedeelte van die Linux partitie boven de 8.4 gig grens uit. Kan ik dan de Linux partitie nog wel booten als een gedeelte ervan boven de 8.4 grens uitkomt ???? :?

Ik las ook ergens dat het niet verstandig is om LILO in het MBR te installeren als je een multi boot systeem wilt. Dat het beter is om het in de /root van linux te zetten. Wat hier nu de logica is snap ik ook niet echt. Als ik lilo in de /root ga installeren hoe krijg ik dan linux bootable want dan gaat ie gelijk XP opstarten. Moet ik dan een regel in de boot.ini bijschrijven als ik lilo in de /root zet i.p.v. in het MBR.

En ook als ik besluit om lilo toch in het MBR te zetten dan wordt er ook ergens in een linux manual gezet dat lilo de xp opstart optie uitschakelt of overschrijft :? Ik wil dus redhat 7.3 gaan installeren, kan je bij die install instellen dat je ook nog xp wilt kunnen opstarten ?? Want ik wil straks nog wel bij m'n xp kunnen als ik linux heb geinstalleerd.

Ok , jullie begrijpen dat ik er nog niet al te veel van snap. Ik lees die manuals wel maar in elke manual doen ze het weer anders en komen ze weer met adviezen die ik in een andere manual niet zag en kom ik weer met meer vragen.
'k Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :+

groeten,
chris

Verwijderd

[b]Op zaterdag 01 juni 2002 12:23 schreef xPostaLx

Ok dus mijn pc ondersteund lba dus ook. Nou wil ik dus op m'n eerste partitie windows xp zetten. Hier gebruik ik 5 gig voor. Nu wil ik daarachter een Linux partitie zetten van ongeveer 6 gig. Dan komt dus een gedeelte van die Linux partitie boven de 8.4 gig grens uit. Kan ik dan de Linux partitie nog wel booten als een gedeelte ervan boven de 8.4 grens uitkomt ???? :?
ja, het is gewoon het begin van de linux partitie dat binnen deze grens moet liggen.
Ik las ook ergens dat het niet verstandig is om LILO in het MBR te installeren als je een multi boot systeem wilt. Dat het beter is om het in de /root van linux te zetten. Wat hier nu de logica is snap ik ook niet echt. Als ik lilo in de /root ga installeren hoe krijg ik dan linux bootable want dan gaat ie gelijk XP opstarten. Moet ik dan een regel in de boot.ini bijschrijven als ik lilo in de /root zet i.p.v. in het MBR.
idd, je moet eens zoeken op dual boot met win2k en linux, daar staat er al veel over op het net, en dat is hetzelfde voor windows XP :)
En ook als ik besluit om lilo toch in het MBR te zetten dan wordt er ook ergens in een linux manual gezet dat lilo de xp opstart optie uitschakelt of overschrijft :? Ik wil dus redhat 7.3 gaan installeren, kan je bij die install instellen dat je ook nog xp wilt kunnen opstarten ?? Want ik wil straks nog wel bij m'n xp kunnen als ik linux heb geinstalleerd.
als je lilo op de mbr zet, dan overschrijft die idd de xp-opstartfunctie. Als je geen ntfs gebruikt, kan lilo dacht ik wel win xp starten, maar ik raad je dat niet aan. Ik zou gewoon gebruik maken van de winxp boot manager.
Ok , jullie begrijpen dat ik er nog niet al te veel van snap. Ik lees die manuals wel maar in elke manual doen ze het weer anders en komen ze weer met adviezen die ik in een andere manual niet zag en kom ik weer met meer vragen.
'k Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :+
Ik hoop dat ik je een beetje kunnen helpen heb :+

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 01 juni 2002 12:37 schreef guziwuzi het volgende:

ja, het is gewoon het begin van de linux partitie dat binnen deze grens moet liggen.
Met LILO moest de HELE partitie waarvan je boot binnen die grens liggen. Ik gebruik nu GRUB met een zelfde opstelling als de topic-starter, waar de Linux boot partitie begint op 12 gig. Dus die 8,4 gig doet er verder ook niet meer mee toe.
Ik zou LILO trouwens wel gewoon in MBR installeren en dan in de config file van LILO instellen dat je een boot menu krijgt waarin je kan kiezen tussen WinXP op de 1e partitie en Linux op de 2e partitie.
als je lilo op de mbr zet, dan overschrijft die idd de xp-opstartfunctie. Als je geen ntfs gebruikt, kan lilo dacht ik wel win xp starten, maar ik raad je dat niet aan. Ik zou gewoon gebruik maken van de winxp boot manager.
Ik weet niet hoe het met LILO zit, maar GRUB boot in ieder geval prima WinXP op NTFS EN Linux op Ext3. In het MBR.
Maar het lijkt me dat dit met LILO ook zal kunnen.

Ik hoop dat ik je een beetje kunnen helpen heb :+
[/quote]

Tja

Verwijderd

Topicstarter
moet ik nu ook een apparte /boot partitie maken of hoeft dat niet bij redhat??

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 01 juni 2002 13:53 schreef xPostaLx het volgende:
moet ik nu ook een apparte /boot partitie maken of hoeft dat niet bij redhat??
Redhet is hetzelfde als andere distributies wat dat betreft.
Je hoeft 'm nooit te maken zo lang je kan booten. Als je inderdaad met LILO problemen krijgt over het 1024-cyl probleem dan zul je er wel eentje moeten maken.
Het is doorgaans wel zo handig om dat te doen, want als de boot partitie op een apart filesystem staat, die niet standaard gemount wordt, kan je boot-systeem/kernel in ieder geval niet verongelukken bij een crash, zodat je meestal nog gewoon kan booten.

Tja

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[quote]Op zaterdag 01 juni 2002 12:23 schreef xPostaLx het volgende:
Caution
If your hard drive is more than 1024 cylinders (and your system was manufactured more than two years ago), you may need to create a /boot partition if you want the / (root) partition to use all of the remaining space on your hard drive.
[quote]

Dit geld dus ALLEEN op oudere systemen. Indien je een recent systeem + BIOS hebt is het geen probleem. Die 2 jaar moet je ook niet al te letterlijk nemen.

[quote]
Toen dacht ik , he m'n pc is nog maar een jaar oud. Dus ik hoef niet perse een boot partitie aan te maken :? Dus kan je het ook zonder boot partitie doen zodat de kernel gewoon in de /root wordt geladen ???
[quote]

Die aparte /boot was alleen ivm het BIOS cylinder limit, de oudere BIOS'sen wijgeren om bij het booten data van cylinders > 1024 te lezen.

LILO kan tegenwoordug prima XP / 2K booten, dus op recente systemen heb je eigenlijk geen problemen meer.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nog even een misverstand uit de weg helpen waarmee je lijkt te zitten: er is een verschil tussen 'de root', de gebruiker 'root' en '/root'.
<ol>
<li> De gebruiker root    Dit is de gebruiker met alle rechten op het systeem, onder Windows meestal de 'administrator' genoemd.
<li> De root    Dit is de bovenste directory van het bestandssysteem, min of meer te vergelijken met de 'c:\' van Windows. Hieronder hangen de directories
<li> /root    Dit is de directory met de naam 'root' die gemaakt is in de bovenste directory van het bestandssysteem, namelijk '/'. Het valt te vergelijken met 'c:\root' onder Windows. /root is de plek waar de gebruiker 'root' zijn thuisplaats (homedir) heeft.
</ol>

Over je partities: in principe moet één grote partitie gewoon goed gaan, de meeste recente distributies regelen dat netjes. Je moet naast die grote partitie nog wel een partitie aanmaken als swapruimte. Deze heet overigens niet /swap (want er staan geen bestanden in, het is echt iets losstaands). Om problemen te voorkomen raad ik aan om je swappartitie achter je ext2-partitie (=die grote partitie) te plaatsen, al is dit met wat geluk niet nodig.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

RH 7.3 kan prima boven de 1024 booten, maar dat hadden ze blijkbaar zelf niet door toen ze de distro bouwden.
}:O
Door met een extern programma de Linux-partities aan te maken, en rh te installeren kun je dit probleem omzeilen.
Daarna moet je Linux opstarten met een opstartflop, en het bestand /etc/lilo.conf wijzigen.

Welke optie je ook alweer moet toevoegen weet ik niet meer, was dat niet
lba32
?

Andere oplossing is idd door een kleine partitie (/boot) aan te maken beneden de 1024e cilinder.

Rinse

Verwijderd

Oh, nog iets,
bij de 1024e cilinder gaat het er om dat de Linuxkernel (die in de map /boot staat) beneden deze cilinder staat.
Dat de rest van Linux 80 GB verderop staat doet dan niet ter zake.

Rinse

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 23:30 schreef Rinse het volgende:
RH 7.3 kan prima boven de 1024 booten, maar dat hadden ze blijkbaar zelf niet door toen ze de distro bouwden.
}:O
:?.

Zo dom zijn die mensen niet hoor... ;).
Door met een extern programma de Linux-partities aan te maken, en rh te installeren kun je dit probleem omzeilen.
Daarna moet je Linux opstarten met een opstartflop, en het bestand /etc/lilo.conf wijzigen.

Welke optie je ook alweer moet toevoegen weet ik niet meer, was dat niet
lba32
?
bel, klepel... (no offense).

Redhat 7.3 (en 7.2) installeren standaard Grub, welke perfect boven de 1024e cylinder kan booten als die feature beschikbaar is op de betreffende hardware. Vergeet niet dat niet iedereen een shiny new P-IV 2,5 GHz of Athlon XP 1800+ heeft. Op oude computers is (door een BIOS limitatie) het uberhaupt niet mogelijk om boven de 1024e sector te booten, de lba32 extensie is een BIOS extensie die dus niet werkt op deze computers. Daarom staat die waarschuwing overal.

Grub autodetect dat. LILO niet. Daarom is in LILO standaard die optie niet aangevinkt. En daarom wordt waarschijnlijk grub gebruikt ipv LILO.
Rinse
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
:P.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 00:21 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

:?.

Zo dom zijn die mensen niet hoor... ;).

[..]
Nou, het gekke met RH is dat deze bij de installatie klaagt over het partitioneren boven de 1024, terwijl de betreffende distro wel in staat is om er boven te booten.(en de pc ook)
Sterker nog, RH 7.2 wil niet installeren als je /boot boven de 1024 plaatst. (althans mijn ervaring..)
Ga je zelf met fdisk aan de slag, en wijzig je dus lilo, of gebruik je grub, dan is er geen sprake meer van een probleem.

Andere distro's die ik gebruikt heb hebben deze beperking niet.

Rinse

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor de reacties

Ik was gisteravond even in diskdruid aan het kloten alleen nu wil ik daar een linux partitie aanmaken moet ik daar ook een mountpoint voor aanmaken. Ik zo kijken welke opties er zijn onder redhat 7.3 installatie staat /root er helemaal niet bij als optie. Welke moet ik dan gebruiken /usr , /temp en er stonden nog wat vage tussen. :? En ik wou met disk druid een paar fat partities maken dus ik geef op bij een bepaalde partitie waar ik fat wil hebben : vfat. Zegt diskdruid dat ik daar ook een mount point voor moet aangeven. Dat hoeft toch niet, als ik die partitie niet specifiek voor linux wil gebruiken . Wat moet ik nou doen. Anders deel ik het eerst wel in met partition magic of zoiets, of ik probeer via de windowsxp cd te partitioneren. }:0

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 02:04 schreef Rinse het volgende:
-- knip --
Rinse
in tegenstelling tot het computertotaal forum doen we elkaar op got niet de groeten (althans niet in de posts zelf)... stukje uit de faq:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
:P ;)

Verwijderd

Topicstarter
Euuh die vorige vraag laat maar, ik heb het al gevonden in een manual :9

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

[..]
Rinse
offtopic:
Hier doen we elkaar...oh, laat maar, is wel duidelijk nu :P.

* odysseus vermoedt dat we er weer een KDE-kenner bij hebben...ik ken althans niet zo heel veel mensen die Rinse heten en een @kde.nl-mailadres hebben. Welkom :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Nou, het gekke met RH is dat deze bij de installatie klaagt over het partitioneren boven de 1024, terwijl de betreffende distro wel in staat is om er boven te booten.(en de pc ook)
Sterker nog, RH 7.2 wil niet installeren als je /boot boven de 1024 plaatst. (althans mijn ervaring..)
Ga je zelf met fdisk aan de slag, en wijzig je dus lilo, of gebruik je grub, dan is er geen sprake meer van een probleem.
Zoals ik net al uitlegde vermoedt ik dus dat RedHat dit blijft aangeven omdat redhat ook op oude PCs kan worden geinstalleerd
edit:
wiens BIOS de lba32 extensie niet aankan
.
Andere distro's die ik gebruikt heb hebben deze beperking niet.
Andere distro's laten dit gemakshalve maar weg (denk ik) - maar als het dus niet boot op die dingen heb je geen idee waarom niet. Blijft natuurlijk een feit dat die melding van RedHat wel angst kan inboezemen en dat het daarom ook wel logisch is dat Mdk of Suse het bv. weglaten - die installeer je nl. toch niet op een 486. ;).

[edit]
volgens mij gebruik jij opera. :P.
Pagina: 1