[EL] Elektrische schok van wegwerpcamera

Pagina: 1
Acties:
  • 1.402 views sinds 30-01-2008

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Ik heb zo'n wegwerpcamera'tje (met flitser) opengemaakt en het rolletje eruit gehaald omdat er een foto op stond die niet afgedrukt mocht worden. Toen was ik een beetje aan het klooien met dat ding en ik raakte per ongeluk een kontaktpunt op een printplaatje aan en ik kreeg een licht elektrisch schokje. Toen ging ik me buurjongen ff pesten en ik zei raak dat is aan (op dat moment zat de batterij erin). Later was om 1 of andere reden de batterij eruit, en toen raakte ik dat puntje weer aan en toen kreeg ik een veel ergere schok dan eerst heel raar. Nu ging ik dat ding is wat beter bekijken. En er zit een groot zwart ding op waar foto-flash op staat en ruby.com ofzo. Maar wat me nog meer verbaasd is dat er 330V 120 micro (zo'n griekse m) F (wat is F?) op staat is die schok echt 330 volt? Hoe kan dat?

#StopBurningStuff

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 23:54
Het kan een hoog voltage zijn... een een laag amperage (vermogen)

Ik denk eigenlijk eerder dat het andersom moet zijn.. :?

btw... (het is voor de flits lamp.. dat had je al begrepen waarschijnlijk)

(De klap heb je gekregen van een condensator, gewoon een soort batterij, ontlaad zichzelf alleen heel snel :))

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

flitser is hoge spanning denk ik .. beetje dom opzich om ermee te kloten

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
ja je heb wel beetje gelijk volgens mij heb ik zelfs mini-blaar op me duim ervan maar het gekke is dat ie het na het verwijderen van de batterij ook nog 2 keer deed. En waar staat die 120 micro F dan voor?

#StopBurningStuff

• Praetorian
Op zaterdag 01 juni 2002 11:53 schreef NeverSeen het volgende:
flitser is hoge spanning denk ik .. beetje dom opzich om ermee te kloten
Why... dat is juist lachen >:)

Jij heb zeker nooit met een oude bel transformator gewerkt?

Die goede oude tijd, echt lache :+

Met een 9 volts blokje kon je dan echt tiefusklappen uitdelen aan klasgenoten :+ :+ >:)

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
is wel lachuh eigenlijk inderdaad kun je leuk mee jackasse (die aflevering met stungun en pepperspray en zo)

#StopBurningStuff

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op zaterdag 01 juni 2002 11:54 schreef Cookiemonstar het volgende:
ja je heb wel beetje gelijk volgens mij heb ik zelfs mini-blaar op me duim ervan maar het gekke is dat ie het na het verwijderen van de batterij ook nog 2 keer deed. En waar staat die 120 micro F dan voor?
120 micro Farad ... geeft aan de capatiteit van de condensator.

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Zal ik volgend jaar vast nog wel leren bij natuurkunde ofzo (ik ga naar 4vwo)

#StopBurningStuff

• Praetorian
Op zaterdag 01 juni 2002 12:00 schreef Cookiemonstar het volgende:
Zal ik volgend jaar vast nog wel leren bij natuurkunde ofzo (ik ga naar 4vwo)
Stuuuuuuuuud :+

En ja, ik ben een MAVO gast

Verwijderd

haha ik een vmboer 2e klas en ik wist het allemaal al
komt ook omdat me pa een technischus is :P ;)

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 12:07 schreef mrneo911nl het volgende:
haha ik een vmboer 2e klas en ik wist het allemaal al
komt ook omdat me pa een technischus is :P ;)
ken alleen het nie schrijven

Verwijderd

je hebt gewoon een schok gekregen van 330 volt met een niet zo hoog amperage. Stroom zat nog in de condensator toen je de batterij er uit haalde. Je raakte het ding aan en toen ontlaadde je hem.

Daarom blijven oude radio's soms ook nog wel eens doorspelen als je de stekker uit het stopcontact trekt :)

• Praetorian
Ik heb ooit aan de andere kant van de kamer gelegen door een tv ;(

5 minuten buiten bewust zijn geweest door een 'condensator'

Verwijderd

Een wegwerpkamera heeft een flitsbuis, die HOOGSPANNING nodig heeft. Dat wordt gegenereerd met spanningspulsen op een spoeltje, welke via een diode de hoogspanningselko vult.
Daar staat dus lange tijd hoogspanning op.
Ik denk ongeveer 200 VOlt.

Hoogspanning is gevaarlijk - ook bij kleine stroompjes.
Een kleine hoogspanningscondensator kan al 'op de verkeerde plekken' (in de hartstreek) een dodelijke schok veroorzaken. Een opgeladen 250uF hoogspanningselko is gevaarlijk! Als er stroom door je bovenlichaam kan lopen -doordat je met de ene hand de plus en met de andere hand de min van de schakeling aanraakt - loop je kans dat je hart stopt met kloppen.

Die schok die jij voelde was waarschijnlijk ontstaan toen jij de elko met één vinger aanraakte. Er liep dan dus niet echt stroom dóór je lichaam heen. Mazzel!
Elektronicaregel nummer één: werk altijd met één hand in een schakeling -en de andere hand 'in de broekzak' - zodat er geen stroom door je lijf zal lopen.

Je bent een lul als je je buurjongen aan hoogspanning blootstelt! :(

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nou nou, rustig, is toch lachen man >:)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 09:28

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 13:45 schreef jamaicaman het volgende:
nou nou, rustig, is toch lachen man >:)
owja... absoluut lachen mocht het verkeerd gaan...

lachen dat jij iemand tegen de vlakte weet te werken
lachen dat de buren helemaal overstuur zijn
lachen dat er zo'n zwarte wagen komt voorrijden

ik weet niet wat jij lachen vind..... beetje vreemde humor.

Ik begrijp best dat iemand laten schrikken, leuk kan zijn (denk ook even aan de cricket-piezo-vonkers), maar als het gevaarlijk is/dreigt te worden, denk ik toch dat 'lachen' niet de juiste term meer is.

edit:

Ik zie nu net na het lezen van de post hieronder dat ik over de 330V heen heb gelezen... mgoed, m'n verhaal wordt er niet veel anders door

• Praetorian
Op zaterdag 01 juni 2002 13:38 schreef augustus het volgende:
Een wegwerpkamera heeft een flitsbuis, die HOOGSPANNING nodig heeft. Dat wordt gegenereerd met spanningspulsen op een spoeltje, welke via een diode de hoogspanningselko vult.
Daar staat dus lange tijd hoogspanning op.
Ik denk ongeveer 200 VOlt.
Als je goed gelezen had, had je kunnen zien dat het 330V was :Z
Hoogspanning is gevaarlijk - ook bij kleine stroompjes.
Een kleine hoogspanningscondensator kan al 'op de verkeerde plekken' (in de hartstreek) een dodelijke schok veroorzaken. Een opgeladen 250uF hoogspanningselko is gevaarlijk! Als er stroom door je bovenlichaam kan lopen -doordat je met de ene hand de plus en met de andere hand de min van de schakeling aanraakt - loop je kans dat je hart stopt met kloppen.
True... maar kleine schokken zijn niet dodelijk, anders waren schrikdraden rondom weilanden nu ook wel verboden |:(
Die schok die jij voelde was waarschijnlijk ontstaan toen jij de elko met één vinger aanraakte. Er liep dan dus niet echt stroom dóór je lichaam heen. Mazzel!
Elektronicaregel nummer één: werk altijd met één hand in een schakeling -en de andere hand 'in de broekzak' - zodat er geen stroom door je lijf zal lopen.
Ik heb ooit een bel-transformator mee naar school genomen, toen hebben we bij elektro een kring gemaakt van alle mensen in de klas, de 2 personen (1 aan het begin van de kring en 1 aan het einde van de kring) raakte alletwee even een verschillend draatje aan (de een de + en de ander de - dus...) en hop, iedereen 'schrok'

Er viel er niet 1 op de grond... en dit hebben we zo 5 x gedaan.. >:)
Je bent een lul als je je buurjongen aan hoogspanning blootstelt! :(
Tsssss..... je bentz zelf een lul NOFI als je zo reageerd :Z :)

• Jamaicaman
  • Niet online
Jullie moeten niet zoveel aan die wapens denken, die zijn heel anders opgebouwd.
Een schok van een condensator kun je wel hebben, dat ontladen gaat zo snel, en daarbij die condensator heeft een hele kleine capaciteit. en is niet zo groot als bijvoorbeeld een condensator uit een tv.
Hoge voltage is ook niet gevaarlijk want je gaat dood aan de stroom die er vloeit op dat moment.

• Tasma
  • Laatst online: 17:12
Er staat ONTIEGELIJK veel VOLT op die condensator!!!

WAARSCHUWING! VOL OPGELADEN KAN JE ER UREN LAST VAN HEBBEN!!

uit eigen ervaring :P

serieus, het geeft een zeer grote schok en mensen met bv zwak hart of zo kunnen er zeker wel last van krijgen, 2 uur na de volle klap te hebben gehad tintelde mijn arm nog.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Een condensator (of in dit geval de gepolariseerde versie daarvan: de Elco) is een onderdeel met capaciteit.

Die houdt een bepaalde spanning met een bepaalde lading vast.

Dat kan betekenen dat er 330 volt met 2mA kan inzitten.
Uiteraard 'lekt' de condensator, en zal er na een tijd niets meer inzitten.

Je kan het beste vergelijken met een emmer water die op een bepaalde hoogte wordt leeg geknikkerd. De hoogte stelt het voltage voor, en de inhoud van de emmer het ampèrage.

Er zijn ook formules voor om het allemaal uit te rekenen, maar gezien het feit dat hier maar weinig mensen wat weten van electro zal ik de moeite niet eens ondernenem :P

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Jamaicaman
  • Niet online
ga dus niet reageren of je er verstand van hebt. :(

• Praetorian
Op zaterdag 01 juni 2002 13:55 schreef jamaicaman het volgende:
Jij hebt het begrepen :)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zaterdag 01 juni 2002 13:55 schreef jamaicaman het volgende:
HBO student electrotechniek... Nee.. Weet er niets van.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Jamaicaman
  • Niet online
HBO student electrotechniek... Nee.. Weet er niets van.
Ik heb het helemaal niet tegen jou !
maar tegen "augustus" en "wfvn"

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zaterdag 01 juni 2002 14:32 schreef jamaicaman het volgende:

[..]

Mijn excuus... Daarom is quoten ook handig :)

• Jamaicaman
  • Niet online
ja sorry, was ik vergeten. |:(

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 13:54 schreef Tasma het volgende:
Er staat ONTIEGELIJK veel VOLT op die condensator!!!

WAARSCHUWING! VOL OPGELADEN KAN JE ER UREN LAST VAN HEBBEN!!

uit eigen ervaring :P

serieus, het geeft een zeer grote schok en mensen met bv zwak hart of zo kunnen er zeker wel last van krijgen, 2 uur na de volle klap te hebben gehad tintelde mijn arm nog.
nou dat valt ook wel weer mee hoor het is maar 300 volt +/-

mijn laser's draaien op 12 kv dus nog wel een beetje meer

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zaterdag 01 juni 2002 14:43 schreef laserguy het volgende:

[..]

nou dat valt ook wel weer mee hoor het is maar 300 volt +/-

mijn laser's draaien op 12 kv dus nog wel een beetje meer
Dat zegt echt helemaal NIETS.

Je kan makkelijk een superhoge spanning overleven... het is het totale vermogen (en dus de stroom die er geleverd wordt) die voor de dodelijkheid zorgt.

Waarom mensen zo op dat voltage blijven hangen ik snap het niet... Om er iets over te kunnen zeggen moet er of de stroom, weerstand, lading of totale vermogen bekend zijn.

• Jamaicaman
  • Niet online
bedoel ik, voltage zegt helemaal niets, kijk naar bijvoorbeeld schrikdraad om een weiland, daarstaat ongeveer 10000 Volt op maar lopen hele kleine stroompjes in kleine pulsjes.
Zelfs een opdonder van een bobine van een auto overleef je wel en die ligt dacht ik op ongeveer 40000 volt.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 14:32 schreef jamaicaman het volgende:

[..]

achja... fijn dat je nog even geëdit hebt... want ik stond er eerst ook niet bij.

Maar ook voor mij: geen verstand van zaken hebben?

Ik ben geen superelektronicaman, maar weet (als natuurkundige) dat een PIJNLIJKE schok dus zeer zeker wel dodelijk kan zijn, ongeacht het vermogen (lees de spanning en stroomsterkte)

Dus reageer niet als je niet weet over wie je het hebt (right back at ya)

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 14:49 schreef WarMaster het volgende:

[..]

Dat zegt echt helemaal NIETS.

Je kan makkelijk een superhoge spanning overleven... het is het totale vermogen (en dus de stroom die er geleverd wordt) die voor de dodelijkheid zorgt.

Waarom mensen zo op dat voltage blijven hangen ik snap het niet... Om er iets over te kunnen zeggen moet er of de stroom, weerstand, lading of totale vermogen bekend zijn.
zeg toch ook niet dat ie dodelijk is of wel soms stelletje noobs

• Jamaicaman
  • Niet online
lol, , noobs jaja tuurlijk, zo kunnen nog wel ff doorgaan met uitschelden...

I'm outta here :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 14:55 schreef jamaicaman het volgende:
lol, , noobs jaja tuurlijk, zo kunnen nog wel ff doorgaan met uitschelden...

I'm outta here :)
triest ;( en zielig

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:54

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Jullie zitten wel allemaal lekker te flamen hier zeg... :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 15:00 schreef Demoniac het volgende:
Jullie zitten wel allemaal lekker te flamen hier zeg... :P
Het schijnt dat hier hoofdzakelijk noobs zitten die geen verstand hebben van wat ze zeggen. Er loopt hier in dit topic maar 1 persoon rond met alle kennis: jamaicaman

• Praetorian
De 'super-techneuten' vs 'Amateurs'!

Komt dat zien...

Het komt er gewoon op neer dat zo'n elco'tje uit zo'n wegwerp cameratje gewoon niet levensgevaarlijk is voor iemand boven de 2 jaar oud!

(Hoe ik aan die 2 jaar kom?... geen idee :+)

En iedereen die beweert van wel, moet dan maar een extra cursus elektro gaan nemen!

Er had al lang zo'n sticker van levensgevaarlijk op zo'n camera gestaan als het zo was hoor! |:(

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Op zaterdag 01 juni 2002 13:54 schreef WarMaster het volgende:
[..]
Dat kan betekenen dat er 330 volt met 2mA kan inzitten.
Uiteraard 'lekt' de condensator, en zal er na een tijd niets meer inzitten.

Je kan het beste vergelijken met een emmer water die op een bepaalde hoogte wordt leeg geknikkerd. De hoogte stelt het voltage voor, en de inhoud van de emmer het ampèrage.
[..]
De hoogte van die emmer kun je inderdaad zien als de spanning, maar de inhoud is niet te vergelijken met een stroom(Ampere), maar met de capaciteit (Farad)
De hoeveelheid water die er dan uitstroomt (per tijdseenheid) kun je vergelijken met de stroom (Ampere)
In een condensator zit dan ook niet een "330 volt met 2mA".
Op het moment dat ik dat ding namelijk nagenoeg kortsluit met een weerstand van 1 Ohm, loopt er (in het begin) een stroom van 330 Ampere. Hoe lang dat duurt (die stroom) hangt af van de capaciteit.

Verder heeft de topic starter aangegeven dat hij zelf de contactjes aanraakte toen de batterij er niet in zat, oftewel de condensator was toenal voor een groot deel ontladen. (de spanning zakt, bij ontlading)

De reden dat de topicstarter de camera open maakte was vanwege een foto die niet ontwikkeld hoefde te worden... Nu ben ik wel heel nieuwsgierig wat dat voor foto was >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

't is toch altijd wel frappant, dat juist de n00bs de mensen die er kijk op hebben voor n00bs uitmaken.
Get my drift?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 15:03 schreef Praeth het volgende:

Komt dat zien...

Het komt er gewoon op neer dat zo'n elco'tje uit zo'n wegwerp cameratje gewoon niet levensgevaarlijk is voor iemand boven de 2 jaar oud!

En iedereen die beweert van wel, moet dan maar een extra cursus elektro gaan nemen!

Er had al lang zo'n logo van levensgevaarlijk op zo'n camera gestaan als het zo was hoor! |:(
achja... en sigaretten zijn wel ineens gevaarlijk geworden... nu pas staan er etiketjes op verpakkingen

Pak jij eens de gemiddelde wekkerradio (op 230V) en zoek naar de stickertjes dat het gevaarlijk is om open te maken... Die zullen in veel gevallen ontbreken

Kijk eens op voedingen van computers... daarop staat het dus meestal (altijd?) wel. Grotere condensatoren erin die meer kunnen opslaan... dus gevaarlijker.

Op wasmachines staat het lang niet altijd (als het er al op staat) en daarin zitten condensatoren die toch weer een aardig stukje zwaarder zijn dan die gevallen in een computervoeding.

Dus van die sticker is een argument van niets.

ik ben absoluut (nogmaals) geen supertechneut op dat gebied.

En mogelijk dat in dit geval er onder normale omstandigheden geen gevaar is.

Maar bedenk wel even het volgende: de stroompjes die in je lichaam zorgen voor het functioneren van het hart, zijn aanzienlijk kleiner (veel lager vermogen).

Ongelukkige samenkomst van omstandigheden (slecht hart bijvoorbeeld)

Verder nog even een opmerking over die bobine (door jamaicaman)

Jah... je kan makkelijk een schok van een bobine overleven. Ook van een 230V-lichtnet-schok kan je nog best overeind blijven (ik ben daar levend bewijs van). Maar je kan net zo goed het loodje leggen bij de laatste 2 gevallen.

Misschien vat ik het wat te zwaar op, maar jamaicaman in ieder geval te licht.

• Utopist
  • Laatst online: 30-12-2025
offtopic:
wat voor foto was er nou zo belangrijk eigenlijk?

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 01:34
Op zaterdag 01 juni 2002 15:19 schreef wfvn het volgende:

[..]
Pak jij eens de gemiddelde wekkerradio (op 230V) en zoek naar de stickertjes dat het gevaarlijk is om open te maken... Die zullen in veel gevallen ontbreken

Kijk eens op voedingen van computers... daarop staat het dus meestal (altijd?) wel. Grotere condensatoren erin die meer kunnen opslaan... dus gevaarlijker.

Op wasmachines staat het lang niet altijd (als het er al op staat) en daarin zitten condensatoren die toch weer een aardig stukje zwaarder zijn dan die gevallen in een computervoeding.

Dus van die sticker is een argument van niets.
Die sticker lijkt me wel degelijk een goed argument. Een wekker gebruikt mijns inziens helemaal geen zware condensator. Ga je echter een TV of monitor openschroeven, dan zou je toch wel moeten weten dat daar heftige condensators in zitten die levensgevaarlijk zijn. Ik zie ook geen reden waarom de mensen met de linkerhanden zoiets zouden openschroeven.

Verder: het is de lading die zorgt dat iets dodelijk is of niet. Een hele hoge spanning met een hele lage stroom is dus niet echt gevaarlijk (moet je het natuurlijk niet recht op het hart toepassen), andersom zou ik toch maar even passen met het proefkonijn spelen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:10

BaRF

bijna kerst

Op zaterdag 01 juni 2002 15:33 schreef -Utopist- het volgende:
offtopic:
wat voor foto was er nou zo belangrijk eigenlijk?
Hehe, ik zat dit topic te lezen, en ik vroeg mij al af wanneer iemand DAT nou eens ging vragen >:)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 01 juni 2002 15:39 schreef Dr.Boktor het volgende:

[..]

Die sticker lijkt me wel degelijk een goed argument. Een wekker gebruikt mijns inziens helemaal geen zware condensator.
klopt... maar laat de stekker maar eens in het stopcontact zitten en ga maar eens aan het pielen... maar daar doel ik nog helemaal niet op... lees verder.
Ga je echter een TV of monitor openschroeven, dan zou je toch wel moeten weten dat daar heftige condensators in zitten die levensgevaarlijk zijn.
Je moest eens weten wat mensen allemaal doen... zonder te weten of het schadelijk is of niet
Ik zie ook geen reden waarom de mensen met de linkerhanden zoiets zouden openschroeven.
En toch zijn er dus genoeg mensen die wel aan het sleutelen gaan (lees vooral pubers... en ja daar heb ik veel ervaring mee)
Verder: het is de lading die zorgt dat iets dodelijk is of niet. Een hele hoge spanning met een hele lage stroom is dus niet echt gevaarlijk
Mij hoor je ook niet zeggen dat de spanning hetgene is dat gevaarlijk is.
(moet je het natuurlijk niet recht op het hart toepassen), andersom zou ik toch maar even passen met het proefkonijn spelen.
dat zijn we dus met elkaar eens.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 15:39 schreef Dr.Boktor het volgende:

[..]

Verder: het is de lading die zorgt dat iets dodelijk is of niet. Een hele hoge spanning met een hele lage stroom is dus niet echt gevaarlijk (moet je het natuurlijk niet recht op het hart toepassen), andersom zou ik toch maar even passen met het proefkonijn spelen.
Nou, ik niet hoor, een lage spanning met een hoge stroom er achter is helemaal niet gevaarlijk.
Je lichaamsweerstand zorgt er wel voor dat er maar weinig stroom kan lopen.
Ooit een tik gehad van een auto-accu?

Verwijderd

je kan beter hoogspanning van bijvoorbeelt een elco vaspakken, dan 230 uit een stopcontact
want uit een stopcontact komt wisselspanning meet een frequentie 50hz
als je dat vast pakt dan gaat je hart op 100 hz vibereën ( 2x50 halve periodes is 100 periodes totaal )
en bij hoogspanning uit bijvoorbeelt een elco of beeldbuis van een tv , is het gewoon gelijkspanning, waardoor je hart één oplazer krijgt, waardoor jij ( zover mogelijk) wegspringt of loslaat
dus een elco is "in princiepe" niet heel gevaarlijk
maar je moet wel altijd uitkijken met wat je doet

Verwijderd

Uitkijken met wat je doet ja tuurlijk maar ja als ik nou eens toevallig 3x als MBO elektro monteur onder 220V uit een stopcontact heb gestaan en nog uren daarna een tinteld gevoel heb :)
dan ja gebeurt 't weleens...
't wordt pas gevaarlijk als je 't bewust doet en dat je spieren samentrekken dat je 't niet los kan laten en er constant stroom doorje heen vloeit dan moet iemand die niet geaard is je ff om schoppen of spanning uit doen...

Fried Human aint very fun..

Verwijderd

Misschien ff leuk om dit te vermelden:
Bij een droge huid levert je lichaam een weerstand van ongeveer 30kOhm. Een spanning van 230V veroorzaakt dan een stroomsterkte van ongeveer 8mA door je lichaam. Bij een natte huid is dit veel groter natuurlijk.

stroomsterkte - gevolgen
<1mA - Kriebelig gevoel op de aanrakingsplaatsen
1-25mA - Lichte tot hevige kramp in de armen. Bij 8mA wordt loslaten van 'de spanning' moeilijk, bij 25mA onmogelijk
25-80mA - Stijging van de bloeddruk. Onregelmatige hartslag. Boven 50mA bewusteloosheid. Levensgevaar, vooral als de stroom langer dan 1s door het lichaam loopt.
>80mA - Dodelijk.

Verwijderd

Als je blieft, ga van dit topic nu geen onzin topic maken, als je zoiets een keer meemaakt ben je toch niet zo stom om het nog 2 keer te laten gebeuren?

En er iemand bij betrekken is al helemaal stom, zoiets doe je niet.

• Palmboom
  • Laatst online: 26-05 13:47
het staat zelfs nog op het cameraatje in veel gevallen...

wel goede leerschool altijd...de praktijk.

• Demo

Demo

Het is toch ook zo dat wisselspanning gevaarlijker is (bij gelijke spanning en stroom) dan gelijkspanning? (de wisseling verstoort het ritme van je hart toch :?)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 16:54 schreef Demoniac het volgende:
Het is toch ook zo dat wisselspanning gevaarlijker is (bij gelijke spanning en stroom) dan gelijkspanning? (de wisseling verstoort het ritme van je hart toch :?)
ff oplette :z
dat zeg ik net

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Op zaterdag 01 juni 2002 17:01 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

ff oplette :z
dat zeg ik net
Maar het is niet geheel juist ;)
Als je het verhaal van Most_Master goed gelezen had, is het boven een bepaalde stroom mogelijk dat je spieren vast komen te zitten.
Wanneer dit aan gelijkspanning is, dan kun je gewoon niet meer loslaten. Bij wisselspanning heb je een wat grotere kans dat je nog wat van je spieren gedaan krijgt, omdat de stroom door je spieren 100x per seconde 0Amp. is.

Ik heb een keer perongeluk het metaal van m'n schroevendraaier vast gepakt terwijl ik zat te werken onder spanning (was ff met m'n gedachten er niet bij)
Toen was m'n hand dus ook vast komen te zitten om die schroevendraaier. Gelukkig was een vriend in de buurt en helder genoeg om mij een enorme rotschop te geven, zodat ik een meter achteruit viel.
Ik heb wel 3 weken rond gelopen met een enorme last van m'n hand. (kneuzingen en continue tinteling en enorme spierpijn)
Het handvat van de schroevendraaier was ook een stuk afgebroken, dus ik denk dat daar de meeste pijn vandaan kwam.

Maar zoals nu wel uit dit topic blijkt... blijf van hoge spanningen (>50 V) af, als je er geen verstand van hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Jaja, flitsers kunnen gevaarlijk zijn, er kan tot zo'n 20 Joule energie in die elco zitten. Dat kan dodelijk zijn, maar aangezien wij jonge mensen over het algemeen meer kunnen verdragen (hebben we hier 80+ ers eigenlijk???) zal je er niet zo snel aan dood gaan.

Maar je zou die flitser elektronica ook kunnen gebruiken om één nixie te voeden. Dan maak je van 1,5V DC dus -300V DC (ja, het is negatief ten opzichte van de massa) of ongeveer -200V wanneer je nixie is aangesloten... Gebruik wel een voorschakelweerstandje tussen flitsvoeding en nixie.

Wat is een nixie??? Zie:[topic=509009]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Wat voor foto's mochten niet afgedrukt worden? >:)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Demo

Demo

Op zaterdag 01 juni 2002 17:16 schreef TD-er het volgende:

[..]

Maar het is niet geheel juist ;)
Als je het verhaal van Most_Master goed gelezen had, is het boven een bepaalde stroom mogelijk dat je spieren vast komen te zitten.
Wanneer dit aan gelijkspanning is, dan kun je gewoon niet meer loslaten. Bij wisselspanning heb je een wat grotere kans dat je nog wat van je spieren gedaan krijgt, omdat de stroom door je spieren 100x per seconde 0Amp. is.

Ik heb een keer perongeluk het metaal van m'n schroevendraaier vast gepakt terwijl ik zat te werken onder spanning (was ff met m'n gedachten er niet bij)
Toen was m'n hand dus ook vast komen te zitten om die schroevendraaier. Gelukkig was een vriend in de buurt en helder genoeg om mij een enorme rotschop te geven, zodat ik een meter achteruit viel.
Ik heb wel 3 weken rond gelopen met een enorme last van m'n hand. (kneuzingen en continue tinteling en enorme spierpijn)
Het handvat van de schroevendraaier was ook een stuk afgebroken, dus ik denk dat daar de meeste pijn vandaan kwam.

Maar zoals nu wel uit dit topic blijkt... blijf van hoge spanningen (>50 V) af, als je er geen verstand van hebt.
Dude, wat was dat voor enorme spanning/stroom dan?

• Benadski
Ik heb weleens op een 300V 200A gelijkrichter aangesloten gezeten :((werk ik wel vaker mee) en dat was idd errug vervelend (kon ook niet meer bewegen nl) maar gelukkig ben ik ook gered... Dus wanneer je met gevaarlijke spanningen kloot, nooit in je eentje zijn. Werk met één hand. Wanneer je iemand moet redden die onder stroom staat: Geef 'm gewoon een rotschop, je kan hem niet vastpakken, dan heb je grote kans dat je zelf ook vast komt te zitten.

Wat wel leuk was: Ooit eens een schroevendraaier op zo'n gelijkrichter laten vallen? VERDAMPT GEWOON :P(ja, zowat)!!! (Die gelijkrichters lijken trouwens op een soort koelblokken, allemaal plaatjes naast elkaar, maar dan onder spanning.

Verwijderd

zit je vast? hoezo vast???

• Benadski
Je zit vast omdat je spieren denken dat ze samen moeten trekken (die werken namelijk ook op stroom). Nu levert je hersenpan niet meer die stroom, maar bijvoorbeeld een grote dikke volle elco van 2200uF bij 385V ofzow, dan heb je dus geen controle meer over je spieren. Heb je een schroevendraaier vast, dan laat je hem dus niet meer los.

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Vin het wel lachuh wat voor discussie er is opgebloeid in dit topic haha. Die camera ligt inmiddels bij het restafval (hoor dat niet bij het chemisch afval?? :+ ) Maar het is me helemaal duidelijk geworden.

#StopBurningStuff

• _WgV_

_WgV_

It's a magical world!

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 19:55 schreef nigelator het volgende:
Wat voor foto's mochten niet afgedrukt worden? >:)
Nou ja niet mochten ik stond onder de douche na het sporten en het was echt zo'n ventje wat z'n grenzen niet kent en ik zei als je een foto van me maakt sloop ik je camera ja toen maakte die dus een foto en toen sloopte ik z'n camera. Op zich heb ik niet superveel moeite met een blootfoto van mezelf, maar dat gassie is gewoon beetje vervelend.

#StopBurningStuff

• Ignoramus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 09:15
Op zaterdag 01 juni 2002 22:26 schreef Cookiemonstar het volgende:

ik zei als je een foto van me maakt sloop ik je camera ja toen maakte die dus een foto en toen sloopte ik z'n camera.
Droogkloot

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server

• Sine
  • Laatst online: 16:00
Op zaterdag 01 juni 2002 15:03 schreef Praeth het volgende:

Komt dat zien...

Er had al lang zo'n sticker van levensgevaarlijk op zo'n camera gestaan als het zo was hoor! |:(
Nee jij hebt het idd door ja ....

nou mooi niet dus

ja, fi ja !!

een simpel condensatortje is levensgevaarlijk

en omdat jullie zonder bewijs toch nix geloven maken we er een pic van

lampje is 220V 40W

elco is 350 V 3300 uF

Oeps ehh die brand ... ja idd
en maar roepen dat het niet gevaarlijk is
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/Lampelco1.jpg

een stroom van 30mA door het menselijk lichaam is dodelijk

weerstand van het menselijk lichaam = 2kOhm

220/2000 = 0.11A = 110mA

beetje te veel dus

dus niet spelen met dingen waar je geen verstand van hebt
en er zeker geen onzin over gaan blaaten

Repareren doe je zo.

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Hmm of dit nou een simpele condensator is..
ik heb ze wel eens kleiner gezien ;)

你还记得吗 记忆的炎夏

• Sine
Op zaterdag 01 juni 2002 23:03 schreef Inge het volgende:
Hmm of dit nou een simpele condensator is..
ik heb ze wel eens kleiner gezien ;)
eens ...

maar dan blijft het nog het zelfde duurt alleen wat korter

maargoed voor de zeurpieten onder ons ... :P

met een kleine elco gaat het ook

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/lampelco2.jpg

Repareren doe je zo.

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
hoe maak je zo'n ding? >:)

gewoon op een 9V blokje of penlite ofzow.

ff kort schokje :)

wil wel zo'n dingetje inmekaar prutsen om ff iemand te neppen 8-)

niet dodelijk natuurlijk he

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 16:54 schreef Demoniac het volgende:
Hmm, ik had juist begrepen dat gelijkstroom veel dodelijker is dan wisselstroom, omdat het constant is.

Overigens lijkt het me sterk dat je hart met 50hz gaat kloppen, 50 keer per seconde is behoorlijk snel, je hart zou dan een zoemtoon gaan produceren :+

• Sine
wisselstroom is idd gevaarlijker
spieren reageren daar heftiger op

gelijkstroom zorgt vooral voor brandwonden
Op zaterdag 01 juni 2002 23:35 schreef hoebenp het volgende:
hoe maak je zo'n ding? >:)

gewoon op een 9V blokje of penlite ofzow.

ff kort schokje :)

wil wel zo'n dingetje inmekaar prutsen om ff iemand te neppen 8-)

niet dodelijk natuurlijk he
*zucht*

ik ben blijkbaar niet duidelijk
als je er geen verstand van hebt begin er dan niet aan ..

Repareren doe je zo.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 16:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik wil zo'n hele dikke condensator, die ze gebruiken voor vliegtuiglandingslichten, die dingen zijn zo groot als een kleine computerkast :D

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

maareh..

ik ging vroeger altijd rauzen in de container van de PC recycling in de buurt...

je moest eens weten wat voor leuks je kan doen met een 560KVA trafo en een 1 F (1 !!!) condensator...

t.

Wise enough to play the fool

• Sine
Op zondag 02 juni 2002 00:08 schreef teacher het volgende:
maareh..

ik ging vroeger altijd rauzen in de container van de PC recycling in de buurt...

je moest eens weten wat voor leuks je kan doen met een 560KVA trafo en een 1 F (1 !!!) condensator...

t.
Ik denk dat ik weet waar je het over hebt :P

ik heb 4 van die elco's en ik kan je vertellen dat ze parallel veel schade aanrichten

(als in waar is m'n cat 5 nou ? :P )

Repareren doe je zo.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

okeej.. zo kan ie wel weer..

Mensen; dergelijke schakelingen zitten niet voor niets IN een behuizing; daar zit het geisoleerd, en verstandige mensen blijven er dan ook met hun tengels af.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.