Gewogen toetsen op de Yamaha P-80?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55169

Topicstarter
Op de site van Yamaha staat niet vermeld of het om gewogen toetsen gaat bij deze electrische piano. Kan iemand mij dat vertellen? Want op sommige online-winkels wordt er soms wel en soms niet gezegd.

Beetje verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13380

De P80 heeft gewogen toetsen alleen ze voelen wel weer anders aan als de p200 (mocht je die al eens bespeeld hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55169

Topicstarter
natuurlijk de p200 is ook een stuk duurder. Maar wat bedoel je dan precies? nep-gewogen bij de p-80 en minder nep-gewogen bij de p-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Yamaha P80 heeft gewogen toetsen. Volgens veel pianisten is dit op dit moment een van de betere digitale klavieren in deze prijsklasse die je kunt vinden (zelfs tot 2000 Eur is er niet veel beters te vinden). Het klavier is beter dan die van de P200 (die eerder op de markt was).
Ik speel er zelf ook vrij regelmatig op, en ik vind hem best wel lekker spelen, alleen wel vrij zwaar. Ik speel veel jazz, en daarvoor speelt hij naar mijn idee bijna te zwaar. De sounds zijn goed.

Er is ook een nieuwe opvolger van de P80, de P120. Deze heeft een nieuwe look, nieuwe sounds en een iets lichter spelend klavier en ingebouwde boxen. Ik vind hem persoonlijk iets prettiger spelen dan de P80.

Een nadeel van beide piano's: je moet je aanslaggevoeligheid deels instellen, naar je manier van spelen, en dat vond ik enorm wennen. Het kan echter een groot nadeel zijn als je via midi modules ofzo gaat aansturen, je dan dat de velocity-curve (verhouding tussen aanslaggevoeligheid en uitgestuurd midi-signaal) vrij laag is: je moet vrij hard aanslaan om een maximale toonsterkte te krijgen op je externe apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 21:07
Ook iemand ervaring met dit type: Yamaha P-150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb zelf een P80.
Ik vind het een ideaal ding, erg klein en toch 88 toetsen. Gewogen inderdaad.
Maar zoals DR RiP zei kan het heel soms wel een tikkie zwaarder zijn dan je zou willen, maar pas toen ik dat las van Dr Rip, dacht ik van hmm das misschien wel zo.
Dus erg is het absoluut niet. Hij speelt erg lekker, klinkt erg goed, en ja... is een super ding.
Hij klinkt beter dan onze vleugel, maar die is er dan ook eigelijk wel slecht aan toe ($$$).
Met koptelefoon is hij eigelijk het mooist.
Maar met goeie boxen en de bas niet te hoog klinkt hij ook prachtig. Echt heerlijk.
Een aanrader voor deze prijs ( ik had `m voor 2500 piek, dus zo`n 11oo euro.)

edit
Oh ja dit is `m
click
Afbeeldingslocatie: http://xlerator.f2o.org/3D/img/YamahaP80.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Guillome op 30-12-2002 16:08 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27434

Ik weet niet waar je em voor wil gebruiken maar als je er veel mee moet slepen zou ik de P-80 boven de P-200 aanraden. Ik heb de P-200 maar deze is zo'n 30 kilo door zn ingebouwde speakers (wat behoorlijk sjouwen is) en heb deze destijds voor 4100,- gulden aangeschaft (dus ook een tikkie duurder).

Qua spelen is de P-200 bijna het zelfde als de P-80. Alleen zijn de toetsen wat beter afgewogen. Boventoets speelt soepeler dan Beneden. Niet veel bijzonders maar speelt erg lekker. En je bent niet afhankelijk van externe geluidsvoorziening wat ik persoonlijk wel erg lekker vond. En de P-200 is een stuk uitgebreider met specs en een geluid waar je u tegen zegt... Maar dat komt van een Yamaha-Freak. Een Roland Freak zal Roland weer helemaal het best vinden. Smaken verschillen.

Loop ff een keer een winkel in waar je ze allebij kan uitproberen. Ik weet niet waar je woont maar Poppuliers.nl (Culemborg) heeft echt een hele zooi accoustic en digital van bijna wel elk hoogstaand merk staan waar je op kunt spelen. Daar heb ik de mijne ook vandaan.

http://www.poppeliers.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 27434 op 30-12-2002 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Cool man, bedankt voor de tip. Ik ga daar zeker een keer langs dan. Lijkt me zo gaaf om een keer op een echte grote steinway te spelen :*

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27434

Dat is het leuke van Poppeliers. Daar staan ook een hele zooi vleugels met sommige van over de 15.000,- EURO waar je gewoon op spelen mag :P

Key-Heaven for a musician...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ow dat is niet echt veel voor een vleugel hoor.
Op de muziekschool hadden ze een grote Steinway die rond de 400.000 gulden kostte. Nieuw dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
We hebben hier in huis een P-80 staan, speelt super, aanslag is voor sommige speelstijlen iets te zwaar (kwestie van wennen)...enig nadeel is dat nu tot 2x toe al bij transport 1 van de toetsen is gaan 'aanlopen', ergens zit er dan iets scheef waardoor de betreffende toets (D4) nog zwaarder speelt en trager omhoog komt........heel irritant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 21:41
Ik vond de P80 van Yamaha niet zo geweldig; heb zelf voor de FP3 van Roland gekozen (3399 gulden vorig jaar), en deze bevalt uitstekend.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja is ook meteen 1000 piek duurder. Das ruim 33 % duurder. Maar Yamaha had het beste klavier, en bij Roland kon het geluid soms nog wel eens beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 21:41
XLerator schreef op 01 January 2003 @ 19:25:
Ja is ook meteen 1000 piek duurder. Das ruim 33 % duurder. Maar Yamaha had het beste klavier, en bij Roland kon het geluid soms nog wel eens beter zijn
Dat ben ik wel met je eens: het geluid van een Yamaha is beter. Echter omdat ik van origine een klassiek pianist ben (doe nu wel Jazz ernaast overigens) heb ik de nadruk op het klavier gelegd. En ik vond de Roland gewoon beter spelen, en het geluid is ook prima dus ik heb voor de Roland gekozen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik heb ook de voorkeur voor Roland boven Yamaha, maar dat geldt dan eigenlijk alleen voor de duurdere modellen. Ik speel al een tijd op een Yamaha P-80 die niet van mij is (maar van het theater), maar ik wil er zelf een hebben, en dat wordt waarschijnlijk een Roland RD-700. De RD-150 vind ik alweer te slechter spelen dan de P-80, maar de RD-700 vind ik wel een stuk fijner spelen (ik speel vooral jazz). Hij is echter wel bijna 2x zo duur...
Er is trouwens ook een nieuw model van Yamaha, de P-120; een P-80 met ingebouwde boxen en optioneel mooi onderstel (en ook in het zilver verkrijgbaar). Verder hebben ze de sounds wat bijgewerkt (zijn nu nog iets beter), maar het klavier is hetzelfde.

Voor mij bog steeds een groot nadeel van de P-80/P-120: de marge van de aanslaggevoeligheid moet worden ingesteld (soft/medium/hard), en dat werkt niet fijn. Bij de RD-700 kun je dat ook doen, maar die gaat er veel nauwkeuriger mee om, bijna geen last van. Bovendien heeft de instelling van aanslaggevoeligheid bij de P-80 ook een grote invloed op het uitgaande MIDI-signaal: ook hier wordt de aanslaggevoeligheid binnen die marge gehouden, waardoor je uit sounds uit externe modules niet de maximale power kunt halen (Ik heb o.a. een Roland JV-1010 module met erg mooie piano's (mooier dan de P-80!), maar ik krijg niet de klank eruit die ik met andere piano's eruit kan halen, aangezien de aanslaggevoeligheid niet nauwkeurig is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

"Voor mij bog steeds een groot nadeel van de P-80/P-120: de marge van de aanslaggevoeligheid moet worden ingesteld (soft/medium/hard), en dat werkt niet fijn"

Kan je dat eens uitleggen aan mij? Ik snap niet echt wat je daarmee bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Uiteraard is de P80 aanslaggevoelig, maar je moet die gevoeligheid wel instellen (keuze: soft/medium/hard/vaste waarde). Ben je iemand die altijd vrij hard speelt, dan stel je hem in op soft, dan moet je wat harder spelen om bepaalde noten ook echt hard te laten klinken; ben je iemand die altijd zacht speelt, dan stel je hem in op hard, zodat de noten wat harder zonder dat je echt veel harder hoeft aan te slaan dan je gewend bent. Dan is er nog de keuze om alle noten even hard te laten klinken, maar daar zie ik het nut niet direct van in, tenzij je een of andere strings-partij moet neerleggen.
Ik ben zelf niet echt weg van die instellingen, aangezien het verschil onderling vrij groot is. Ik speel veel jazz, en ik hou persoonlijk van een wat lichter spelend klavier; de nuance die ik op een gewone piano kan spelen krijg ik helaas niet uit de P80. Als ik een uur ofzo gespeeld heb dan lukt het wel vrij goed, maar om nou telkens een uur warm te moeten spelen vind ik nou ook niet echt geweldig. Ik gebruik hem meestal met de medium-instelling, maar soms ook met de hard-instelling.

De Roland RD-700 heeft ook een instelling voor de aanslaggevoeligheid, maar deze is veel fijner afgeregeld, en in de normale modus vind ik hem prima spelen. Daarnaast stuurt de RD-700 de noten die je speelt ook goed uit via midi, want ik merk bij de P80 dat het volume van de gespeelde midi-noten lager is dan normaal (ik kan in medium-mode niet het maximale volume bereiken van de piano's in m'n Roland JV-1010 module, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten).
Pagina: 1