[Versterker] Lichte versterker nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een lichte versterker nodig? Jah... geloof het of niet.
(ik heb dan helaas ook niet zoveel aan de bestaande topics in AV; ook http://gathering.tweakers.net/forum/faq&id=1#A02 heeft mij niet kunnen helpen)

Maar het verhaal:

Ik heb een fraaie ligfiets waarin ik graag radio wil luisteren. Waarom dan geen radio met koptelefoon? Omdat ik wel graag een beetje veilig op de weg wil kunnen rijden en toch het overige verkeer kunnen horen zonder dat m'n oren dichtgepropt zijn.

Ik heb van die onversterkte speakertjes geprobeerd die je dus rechtstreeks op je portable radio kan aansluiten op de koptelefoonaansluiting. (beetje pc-speaker-formaat), maar dat geeft dus niet genoeg geluid helaas.

Ik heb een 12V 7Ah accu in m'n fiets ingebouwd die m'n verlichting, richtingaanwijzers en claxon van spanning moet voorzien. Na wat rekenwerk blijkt dat ik die accu nog lang niet leegtrek in 2 uur. (verlichting vreet 0,4A claxon 0,7A richtingaanwijzers slechts 0,08A)

Nu heb ik op Circuitsonline 2 eenvoudige versterkers gezien:
0,25W http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=2
1W http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=4
10W http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=3
5W http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=7

Schakeling 2 trekt zo'n 0,1A. Stelt qua stroom dus geen zak voor. Kan ik tijden gebruik van maken op die 7Ah-accu

Schakeling 3 trekt zo'n 1A
Dat samen met de verlichting, kan ik zo'n 4 uur draaien. Lang genoeg.

Nu ben ik dus echt een ongelofelijke onbenul als het gaat om het begrijpen hoeveel geluid er vanaf komt.
Ik hoef geen super-strak geluid, ik wil alleen nieuws kunnen luisteren. Muziek die er ook tussendoor komt... dat dat wat brak klinkt, kan me niet zoveel schelen.

Als ik schakeling 3 dubbel ga nemen (Voor stereo geluid), dan gaat de accu zo'n 3 uur mee. In principe lang genoeg, maar zal wel aardig wat vergen van de accu.

Nu mijn vragen; zeer lastig om te beantwoorden denk ik, maar voor vergelijk heb ik die onversterkte boxjes erbij gezet.

1) Zou schakeling 1 aanzienlijk meer geluid geven dan die onversterkte boxen?
2) Zou schakeling 2 aanzienlijk meer geluid geven dan die onversterkte boxen?
3) Ik ga er vanuit dat schakeling 3 dus WEL overduidelijk meer geluid geeft (gezien de opmerking op de site over 'gebruik als computerboxen'), maar wat voor soort speakers (gewoon losse elementen zonder behuizing) kan ik naar vragen in een winkel? hoeveel ohm? en zou dat geen overkill zijn?
4) Zelfde vraag als 3, alleen nu voor schakeling 4

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:43
1) nee (denk ik)
2) nee scheelt 6 db met de 0,25W
3) Ik zou 2x breedband speakers kopen (1 speaker voor laag mid en hoog samen dus)

Edit: owja kijk naar speakers met een zeer hoog rendement, dat scheelt meer dan een versterker met veel vermogen.

Reality beats fiction by far!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 13:36 schreef E-MANs het volgende:
1) nee (denk ik)
2) nee scheelt 6 db met de 0,25W
Da's wel een verviervoudiging van het geluid... elke 3dB meer betekent 2x zoveel geluid.
Maar als 1 vette nee is, zal ook 2 niet zo best zijn...
3) Ik zou 2x breedband speakers kopen (1 speaker voor laag mid en hoog samen dus)
Thanx :) Usefull
Maar ook een idee hoeveel Ohm zo'n ding moet zijn? 4, 6 of 8? of nog meer?
Edit: owja kijk naar speakers met een zeer hoog rendement, dat scheelt meer dan een versterker met veel vermogen.
hm daar kan ik ook inkomen :)
Ik neem aan dat dat scheelt in geluid en niet in geld? want volgens mij zijn speakertjes nou niet echt goedkoop als je ze vergelijkt met die schakelingen van Circuitsonline :?
edit:

Ik denk trouwens dat ik ga voor die laatste schakeling; daarbij staat direct de toepassing zoals ik hem wil..

alleen dus nog de vraag welke weerstand

ook dat kan ik vinden in de FAQ (Waar wel wordt gesproken over de impedantie... alleen wordt daar verwezen naar het typeplaatje van de versterker... en die heb ik dus niet :+ ;(

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

4 ohm kiezen.

Specs? Zie ondertitel...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waarom neem je niet een draagbare radio, waarvan je de batterij-aansluitingen op je accu aansluit?

Plek zat in je Alleweder toch?

* Varienaja wilde vroeger ook zo'n radio aan z'n ligfiets knopen.

Siditamentis astuentis pactum.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 14:47 schreef DaDaJoker het volgende:
4 ohm kiezen.
thanx
Op zaterdag 01 juni 2002 14:57 schreef Varienaja het volgende:
Waarom neem je niet een draagbare radio, waarvan je de batterij-aansluitingen op je accu aansluit?

Plek zat in je Alleweder toch?

* Varienaja wilde vroeger ook zo'n radio aan z'n ligfiets knopen.
|:( * WFvN nadenken is ook een kunst... moet wfvn nog leren....

Daar ga ik ook maar eens naar kijken ja :)

Kan ik zo in de sigarettenaansteker prikken....

edit:

da's waar ook... al wel even aan gedacht, alleen ivm de ruimte (die inderdaad wel veel is), leek het me toch praktischer om versterkertje weg te werken in loze hoekjes, de speakers idem, maar de radio in de vorm van een Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS81410m.gif binnen handbereik te hebben.
Ik zeul al met 3 tassen als ik m'n alleweder meeheb, nog een 4e geval begint dan toch wel belachelijk te worden ;) dus dacht ik aan een steek-maar-in-je-zak radio en dus ingebouwde versterker met speakers in de fiets.

Bovendien kan ik dat radiotje dan ook op m'n andere ligfiets gebruiken (waarbij oortelefoontjes minder bezwaarlijk zijn om 2 redenen:
1) de fiets maakt minder herrie, dus zullen de koptelefoontjes dan minder hard hoeven te staan wil ik het kunnen horen
dus
a) minder slecht voor m'n oren
b) zal ik dan omgevingsgeluiden dan beter kunnen horen dan bij dezelfde situatie in m'n Alleweder

Verwijderd

Sigarettenaansteker, geluidsinstallatie, richtingaanwijzers etc.

Wat voor een fiets is dat? Kan je geen (link naar een) foto van dat geval hier plaatsen? Errug benieuwd! :9~

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 15:32 schreef Baaf het volgende:
Sigarettenaansteker, geluidsinstallatie, richtingaanwijzers etc.

Wat voor een fiets is dat? Kan je geen (link naar een) foto van dat geval hier plaatsen? Errug benieuwd! :9~
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/493047

kben nog bezig met alarm

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 01 juni 2002 15:32 schreef Baaf het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fietsen/images/npc_alleweder.jpgZoiets toch?

Siditamentis astuentis pactum.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:43
ziet er apart uit, maareh krijg je het daar niet erg warm in in de zomer ivm geen rijwind :?

Reality beats fiction by far!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 16:15 schreef E-MANs het volgende:
ziet er apart uit, maareh krijg je het daar niet erg warm in in de zomer ivm geen rijwind :?
1 woord...
ja... bloedheet (tenminste in ieder geval met zeiltje erover)
Op zaterdag 01 juni 2002 16:10 schreef Varienaja het volgende:

[..]

[afbeelding]Zoiets toch?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/alleweder/alleweder2.jpg om precies te zijn :)

Verwijderd

koop een velleman kit!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:09

FFF

gewoon een radiotje (op walkman formaat) en dan een hoofdtelefoonversterkertje, en daarom wat betere PC speakers, eigenlijk met een zo hoog mogelijk redement, maar dat is moeilijk te vinden.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 17:57 schreef Anthrax het volgende:
koop een velleman kit!
2,5 watt K2637: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9077
mono?
€ 9,97

7 watt K4001: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9181
mono
€ 9,15

tegenover € 3,65 voor een mono 5W versterker of € 2,90 voor een 10W versterker (beide mono)

Kortom... zelf bouwen is aanzienlijk goedkoper dan een velleman kit kopen.

Alleen heb je bij velleman wel het voordeel dat erbij omschreven staat wat voor belasting hij aankan
Op zaterdag 01 juni 2002 20:34 schreef FFF het volgende:
gewoon een radiotje (op walkman formaat) en dan een hoofdtelefoonversterkertje, en daarom wat betere PC speakers, eigenlijk met een zo hoog mogelijk redement, maar dat is moeilijk te vinden.
hoofdtelefoonversterkertje... wel gezien voor 125 gulden... (compleet) maar dat zal wel wat speciaals zijn. Verder wel bouwpakketjes, maar complete voor een aardige prijs heb ik nog niet gezien ;( waar haal je een goedkoop gevalletje?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 17:00

Jag

Hmmm, erg gave fiets. Ik hou zelf ook wel van hard fietsen, maar dan wel op een conventionele fiets. Ceonventionele fiets omdat je daarmee een stuk harder door Utrecht mee kan fietsen :)(naar mijn werk). En omdat het goedkoper is.
Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe hard je nou met zo'n fiets gaat. Met mijn fiets, met nog wat aerodynamische maatregelen kan ik onder redelijke omstandigheden en als ik lekker in mijn ritme zit 40 km/h cruisen. Ga je daar nou dik overheen met zo'n aerodynamisch wonder?

Wat betreft de audio: wat je aan versterkervermogen nodig hebt, hangt afgezien de obvious dingen zoals afstand tot luidspreker en hoe hard je het wilt hebben, af van wat de gevoeligheid van de luidspreker is (lees: rendement). Als ik jou was zou ik zelf twee speakertjes bouwen, wat vrij goedkoop kan. En bovendien kan je die speakers aan al je eisen voldoen qua afmetingen, freq bereik, gevoeligheid, uiterlijk, whatever.
En dan een paar Watt versterking per kanaal, that should do the job.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 05:06 schreef Jag het volgende:
Hmmm, erg gave fiets. Ik hou zelf ook wel van hard fietsen, maar dan wel op een conventionele fiets. Ceonventionele fiets omdat je daarmee een stuk harder door Utrecht mee kan fietsen :)(naar mijn werk). En omdat het goedkoper is.
Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe hard je nou met zo'n fiets gaat. Met mijn fiets, met nog wat aerodynamische maatregelen kan ik onder redelijke omstandigheden en als ik lekker in mijn ritme zit 40 km/h cruisen. Ga je daar nou dik overheen met zo'n aerodynamisch wonder?
nog niet... gebrek aan getrainde spieren en conditie. Maar ik red het soms om met 35 te kruisen en dan af en toe 30 tussendoor.
Wat betreft de audio: wat je aan versterkervermogen nodig hebt, hangt afgezien de obvious dingen zoals afstand tot luidspreker en hoe hard je het wilt hebben, af van wat de gevoeligheid van de luidspreker is (lees: rendement). Als ik jou was zou ik zelf twee speakertjes bouwen, wat vrij goedkoop kan. En bovendien kan je die speakers aan al je eisen voldoen qua afmetingen, freq bereik, gevoeligheid, uiterlijk, whatever.
En dan een paar Watt versterking per kanaal, that should do the job.
2 zit ik sowiezo al aan te denken omdat ik stereogeluid toch wel fraaier vind dan mono (hoewel ook niet echt een bezwaar in deze situatie)
Als ik dan 2x5 watt neem ben ik dus met een beetje mazzel geholpen. Dat moet haast wel, want die onversterkte boxjes kan ik dus WEL horen als ik niet trap en op lekker vlak wegdek doorrol.

Okee, wordt dus 2x 5W met 4-ohms speakertjes (als ik jullie zo lees) (of is 8 toch een stuk veiliger?)
En hoe zit het met waterbestendigheid van boxjes... zijn daar oplossingen voor? (voorkant van de speakers) of zal ik er zelf voor moeten zorgen dat er geen water bij komt :?

Reacties blijven welkom. Kdenk dat ik volgende week maar eens aan het knutselen ga. Ik had het in de planning (als er vlot genoeg reacties zouden komen) om er gisteren mee bezig te gaan, maar daarmee was ik iets te optimistisch. Maar dat maakt niet uit :) Ik had sowiezo ook nog een ander defectje aan de fiets: richtingaanwijzers deden het niet meer. Probleempje opgelost. Dus ik kan er nu weer aardig op los knipperen.
helaas alleen bij niet zonnig weer of richting het einde van de middag; 4 heldere witte leds per 'lamp' is nog steeds niet genoeg... ;( kapitaal aan witte leds gebruikt zonder het gewenste resultaat ;(.... 16 leds ;(

• Jag

Jag

Vooral het speakerontwerp is belangrijk, niet zozeer of het nou op 4 of 8 Ohm uitkomt. Daar hou je gewoon rekening mee als je een versterker printje uitzoekt.
Wat is je budget? Als je budget echt heel laag is ben je aangewezen op de hele goedkope breedband units, en die hebben helaas een wat lage gevoeligheid. Je kan er dan twee parrallel zetten in 1 speaker. En dan filter je het laag eruit (alles onder de 200Hz bijvoorbeeld).

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 12:07 schreef Jag het volgende:
Vooral het speakerontwerp is belangrijk, niet zozeer of het nou op 4 of 8 Ohm uitkomt. Daar hou je gewoon rekening mee als je een versterker printje uitzoekt.
Wat is je budget? Als je budget echt heel laag is ben je aangewezen op de hele goedkope breedband units, en die hebben helaas een wat lage gevoeligheid. Je kan er dan twee parrallel zetten in 1 speaker. En dan filter je het laag eruit (alles onder de 200Hz bijvoorbeeld).
Speakerontwerp... sjees, daar zeg je wat... Ik denk dat ik daar niet eens aan ga beginnen. Gewoon een paar el-cheapo speakertjes erin alleen op een zodanige manier dat ze geen last van regen kunnen hebben.

Alles beneden de 200 Hz eruit filteren, waarom zou ik dat willen? Okee, als het gaat om nieuwsberichten, dan is het wel prettig om niet teveel bass te hebben.

Maar ik heb het idee dat je wat anders bedoelt dan ik begrijp :?

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
echt zo'n topic voor internetters met een concentratiestoornis

(wat een verhaal!)

dot.blaat

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

ik heb helemaal geen verstand van verbruik enzo maar als je een 12 accutje hebt kan je toch een autoradio aansluiten? 2*10cm speakers erbij en je bent klaar..

• FFF

FFF

Op maandag 03 juni 2002 11:16 schreef mollie het volgende:
ik heb helemaal geen verstand van verbruik enzo maar als je een 12 accutje hebt kan je toch een autoradio aansluiten? 2*10cm speakers erbij en je bent klaar..
Lol, je moet gewoon een paar dynamo's pakken, en daarop ej amp aan sluiten.

wel stevig door trappen dan :D

• FFF

FFF

Op zaterdag 01 juni 2002 20:56 schreef wfvn het volgende:

[..]

2,5 watt K2637: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9077
mono?
€ 9,97

7 watt K4001: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9181
mono
€ 9,15

tegenover € 3,65 voor een mono 5W versterker of € 2,90 voor een 10W versterker (beide mono)

Kortom... zelf bouwen is aanzienlijk goedkoper dan een velleman kit kopen.

Alleen heb je bij velleman wel het voordeel dat erbij omschreven staat wat voor belasting hij aankan
[..]

hoofdtelefoonversterkertje... wel gezien voor 125 gulden... (compleet) maar dat zal wel wat speciaals zijn. Verder wel bouwpakketjes, maar complete voor een aardige prijs heb ik nog niet gezien ;( waar haal je een goedkoop gevalletje?
Ik weet er zo snel geen, maar er zijn ook goedkope zelfbouwd hoofdtelefoon versterkertjes hoor gewoon ff zoeken.

• Jag

Jag

Op zondag 02 juni 2002 12:11 schreef wfvn het volgende:

[..]

Speakerontwerp... sjees, daar zeg je wat... Ik denk dat ik daar niet eens aan ga beginnen. Gewoon een paar el-cheapo speakertjes erin alleen op een zodanige manier dat ze geen last van regen kunnen hebben.

Alles beneden de 200 Hz eruit filteren, waarom zou ik dat willen? Okee, als het gaat om nieuwsberichten, dan is het wel prettig om niet teveel bass te hebben.

Maar ik heb het idee dat je wat anders bedoelt dan ik begrijp :?
Kijk, als jij het verbruik laag wilt houden om je accu te sparen, dan zou je een versterkertje moeten bouwen die weinig energie verbruikt. Die zullen over het algemeen ook weinig leveren. Dan kan je daar beter niet de eerste de beste el cheapo luidsprekers aanhangen, omdat die niet efficient genoeg zijn. Ik gok dat je in je "fiets" toch wel redelijk wat herrie zult hebben, en dat je het geluid redelijk hard zal moeten zetten om het te kunnen verstaan. Als jij zegt dat je met die speakertjes op de koptelefoon uitgang niet genoeg geluid hebt, dan zul je met die zelfde speakers ook krap worden als je ze aan een 5 Watt versterker zou hangen. Dat komt gewoon omdat die el cheapo dingen super inefficient zijn.
Als ik jou was, zou ik zelf een speaker of twee maken. Zo moeilijk is dat niet. Je moet even je budget aangeven, dan is er wel iemand die met een ontwerp aankomt.
Je zou ook auto speakers kunnen kopen, dat zou ook geen slechte optie zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 13:43 schreef Jag het volgende:
Kijk, als jij het verbruik laag wilt houden om je accu te sparen, dan zou je een versterkertje moeten bouwen die weinig energie verbruikt. Die zullen over het algemeen ook weinig leveren. Dan kan je daar beter niet de eerste de beste el cheapo luidsprekers aanhangen, omdat die niet efficient genoeg zijn. Ik gok dat je in je "fiets" toch wel redelijk wat herrie zult hebben, en dat je het geluid redelijk hard zal moeten zetten om het te kunnen verstaan. Als jij zegt dat je met die speakertjes op de koptelefoon uitgang niet genoeg geluid hebt, dan zul je met die zelfde speakers ook krap worden als je ze aan een 5 Watt versterker zou hangen.
Als ik ze al niet zou opblazen met die versterker... Hier kan ik dus volledig inkomen. Ik wil dan ook (zoals je al aanraadt) andere, iets grotere speakers inbouwen.
Die onversterkte speakers heb ik net wat nauwkeuriger bekeken: uit elkaar geschroefd om op de de specs van het speakertje te zien.
Die blijken slechts 0,5W 8 Ohm te zijn.
Dus lijkt het me dat ik met 5W toch een aardig eind verder kom... toch? :?
Dat komt gewoon omdat die el cheapo dingen super inefficient zijn.
Als ik jou was, zou ik zelf een speaker of twee maken. Zo moeilijk is dat niet. Je moet even je budget aangeven, dan is er wel iemand die met een ontwerp aankomt.
En hier ben ik weer een beetje traag van begrip ben ik bang:
Ik was van plan om zoiets als hieronder (alleen wat kleiner) direct aan m'n fiets te monteren, dus zonder behuizing of andere gein
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/328/M1/328359M1.JPG
net zoals je speakers dus bijvoorbeeld in hoedenplanken van auto's gemonteerd ziet.
Hoe hard is het nodig om een speaker te ontwerpen :?
Kan het niet wat ik wil? of is het absoluut af te raden? zo ja, waarom?

En ik wil die 2 speakers achter me monteren, zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/alleweder/allewederspeaker.gif
Waarbij ik een duimstok erbij heb gehouden ter indicatie van het formaat.
Op de plek waar de duimstok naar beneden hangt (in het midden dus) is het stuk plaat zo'n 10 cm hoog.
Dus de speakers zullen zo ongeveer 8 cm moeten zijn. Niet groot dus, maar nog altijd wel 2x zo groot (in diameter; dus in oppervlak 4x zo groot) als die kleine onversterkte kutspeakertjes die ik dus rechtstreeks op een radio aangesloten heb gehad.

btw... aan te sluiten op:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/alleweder/allewederaccu.jpg
daarbij wil ik het versterkertje gewoon boven de accu monteren
Je zou ook auto speakers kunnen kopen, dat zou ook geen slechte optie zijn.
Een buurman werkt bij één of ander leuk dure-auto-uitrustingen-bedrijf (hij heeft bijvoorbeel vaak een demo-car voor de deur staan: Smart met alles erop en eraan qua audio, video en navigatie :9~)
Ik heb hem gisteravond ook al gevraagd naar één en ander; als het goed is, neemt hij 2 speakertjes voor me mee... kijken of dat wat is :)

edit:

Ik WAS dus van plan om schema 4 te nemen (5W), maar daar zie ik toch vanaf.
Vandaag alle spullen gehaald in 2-voud (2 kanalen), en las de boel nog een keer door, zie ik ineens dat ik iets niet goed gelezen had:[quote]
maar na een test bleek dat met een luidspreker aan de versterker niet veel vermogen werd geleverd. Beter is het om een hoofdtelefoon aan te sluiten.
[/quote]

Kortom.... niet geschikt dus ;(

Dus nu kiezen uit 2,5W of 10W van Circuitsonline of de 7,5W van velleman of nog verder zoeke (ga ik ook zeker doen)
Pagina: 1