[Compact Flash] Verschil in snelheid merkbaar?

Pagina: 1
Acties:

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 09:01
Ik las op de site van Dpreview een vergelijking van verschillende Compact Flash kaartjes (http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/)en vroeg me af in hoeverre je in de praktijk het verschil hiervan merkt? Hier op het forum is men enthousiast over Dan-Elec en Sandisk, maar die komen daar juist slecht uit de test! Wie kan er een beetje licht in de duisternis brengen?

Oh ja ik denk eraan morgen de Compact Flash reader van Sandisk te gaan kopen, iemand hier ervaring mee? Kopen of niet kopen?

Verwijderd

CF-readertjes van Sandisk zijn goed hoor, heb er hier 2 liggen allebei perfect, op het begin geen WinXP ondersteuning, dat was vervelend, maar dat is inmiddels allang opgelost :)

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Zie [topic=499081/1/25] voor nog meer info. :)

PSN-id: Chrasher

• -TheNose-
Bedankt, over het readertje van sandisk hoor ik goede dingen, dus die zal ik wel aanschaffen, alleen over de CF kaartjes van Sandisk hoor je dat die juist het langzaamste zijn. Ik zal die test nogeens doorlezen en dan eens kijken wat ik ga bestellen :)
Dane-elec is ook populair geloof ik, maar ook niet echt snel... Ik hou het vandaag maar bij een extra accu en cf card reader... :)
Als iemand nog tips heeft over CF kaartjes dan hoor ik dat graag!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-03 13:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

RiData! :9
Heb ik ook een kaartje van 256MB versie. 8-)

Alles ging merkbaar sneller.
Ik had een coolpix 775, 885 komt volgende week. :9

review:
[topic=481997]

Whatever.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mijn ouders hadden vandaag net een 256MB kaartje van Hitatchi meegenomen van vakantie. Nou, heel leuk dat ik nu 180 HQ-foto's kan maken ermee, maar het is veel trager dan m'n sandisk64MB.....
Als ik foto's maak van dingen met beetje veel details (rommelige bureau) krijg ik heel vaak een "busy"-melding van m'n camera, terwijl ie dingen wegschrijft naar de kaart.

Dat heb ik met de Sandisk niet meegemaakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• -TheNose-
Heb nog wat meer dingen gelezen over Ridata, die gaat het worden dus, komt overal als snelsye uit de bus! :)

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-03 11:14
Hoe groot is de kans dat er iets 'mis' is met zo'n kaartje?

En hoe zit het dan met garantie en dergelijke?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik had al in de planning om een 1 GB Microdrive aan te schaffen...

Gezien de testresultaten weet ik ook wel welk merk ik ga nemen :)

Ik vermoed dat je het verschil tussen die IBM en de gemiddelde normale CF dus echt goed kan merken.

• _MB_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10-2024
wat kan je met een CF-reader? waar dient zo'n ding voor, en wanneer heb je zoiets nodig?

Canon Digital Ixus V2

• Johnny
  • Laatst online: 09-03 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op zondag 02 juni 2002 12:22 schreef LordLynx het volgende:
Hoe groot is de kans dat er iets 'mis' is met zo'n kaartje?

En hoe zit het dan met garantie en dergelijke?
17 maanden intesief gebruik heb ik twee keer problemen gehad. Een keer mijn Lenco 32 helemaal door m'n camera gemold, viel onder de garantie en heb een nieuwe gehad.

M'n Dane-Elec 256 MB heeft een keer zichzelf volledig gewist. Stond behoorlijk wat balangrijk spul op en het is uiteindelijk gelukt om met GetDataBack alle data onbeschadigd terug te krijgen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik weet niet wat je bedoelt met 'mis' met zo'n kaartje, maar voor wat betreft de CF type 1 (de dunne kaartjes, dus NIET de microdrive): Voor alle merken kom ik nergens iets anders tegen dan een MTBF van >10^6 power-on hours en een Data Reliability van <1 non-recoverable errors in 10^14 bits. Voor de microdrive geldt een MTBF van >300.000 power-on hours en een Data reliability van <1 NRE per 10^13 bits. In principe zou de microdrive dus iets minder betrouwbaar zijn dan een CF zonder bewegende delen (ook wel logisch natuurlijk), maar 300.000 power-on hours is nog steeds 35 jaar permanent, dus dat lijkt me betrouwbaar genoeg.

• LordLynx
Ik bedoel of het mogelijk is dat die kaartjes... 'rot' zijn, ik heb nogal vaak pech met geheugen geheugen gehad, 2 keer dat het gewoon verrot was, en toen was het wel lekker dat het zaakje waar ik het gehaald had op 10 minuutjes rijden zat...

En CF reader is trouwens een klein kastje wat je aan je computer aansluit en waar je alleen dat kaartje instopt waarna je het kaartje in kan lezen en je foto's naar je computer kan kopieeren. Grote voordelen is dat je niet je camera meer op je bureau hoeft te zetten om leeg te halen, en dat het een stuk sneller zou zijn.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met mijn vorige digitale camera (Nikon Coolpix 990) merkte ik een heel duidelijk verschil tussen verschillende merken, zeker als de opslagcapaciteit wat groter is.

Feija bijvoorbeeld maakt hele snelle kaartjes en SanDisk is idd een van de traagste. Een foto in hoge resolutie opslaan op de Feija kostte bijna de helft van de tijd als eenzelfde foto op SanDisk.

Enige probleem is dat sommige merken en typen camera's (en misschien ook andere apparaten) die snelle kaartjes niet goed aankunnen, mijn nieuwe Nikon Coolpix 995 kan niet overweg met de Feija's en geeft de raarste foutmeldingen :'(, de SanDisks geven geen problemen...

• _MB_
En CF reader is trouwens een klein kastje wat je aan je computer aansluit en waar je alleen dat kaartje instopt waarna je het kaartje in kan lezen en je foto's naar je computer kan kopieeren. Grote voordelen is dat je niet je camera meer op je bureau hoeft te zetten om leeg te halen, en dat het een stuk sneller zou zijn.
ok bedankt. ff kijken wat zoiets kost. Is zo'n reader veel sneller? Ik heb 128 mb bij me camera is het dan verstandig om zo'n reader aan te schaffen of merk je het snelheidsverschil alleen bij nog grotere kaarten?

Dit heb ik gevonden op tweakers-shop.
Flash Geheugen / READERS READERS

Artikel Omschrijving Prijs
DA-CFLASHUSB Dane-Elec Compact Flash USB READER € 22,-

DA-ZMATECF Dane-Elec COMPACTFLASH CARD USB READER € 27,-

Is dit goedkoop, welke van de 2 is aan te raden, zo niet wat kan ik dan beter kopen.

Canon Digital Ixus V2

• LordLynx
Op zondag 02 juni 2002 13:34 schreef _MB_ het volgende:

[..]

ok bedankt. ff kijken wat zoiets kost. Is zo'n reader veel sneller? Ik heb 128 mb bij me camera is het dan verstandig om zo'n reader aan te schaffen of merk je het snelheidsverschil alleen bij nog grotere kaarten?

Dit heb ik gevonden op tweakers-shop.
Flash Geheugen / READERS READERS

Artikel Omschrijving Prijs
DA-CFLASHUSB Dane-Elec Compact Flash USB READER € 22,-

DA-ZMATECF Dane-Elec COMPACTFLASH CARD USB READER € 27,-

Is dit goedkoop, welke van de 2 is aan te raden, zo niet wat kan ik dan beter kopen.
Ik weet niet hoeveel die snelheid uitmaakt om eerlijk te zijn, ik wil zo'n reader zodat ik niet elke keer mijn camera op het bureau moet zetten, ik weet gewoon dat ik hem dan een keer laat vallen ofzo ;)

Ik geloof dat de dure een kabeltje heeft en de goedkope niet. De goedkope is eigenlijk voor laptops dan, die je gewoon even om kan draaien om je kaartje in te stoppen, terwijl je bij die dure gewoon de reader naast/op je computer kan leggen en je kabeltje achterin je computer stopt.

• _MB_
en scheelt het ook voor je accu van je cam of kan je je cam gewoon uitzetten als je alle foto's op je comp zet?

Canon Digital Ixus V2

• _MB_
Op zondag 02 juni 2002 13:58 schreef LordLynx het volgende:

Ik geloof dat de dure een kabeltje heeft en de goedkope niet. De goedkope is eigenlijk voor laptops dan, die je gewoon even om kan draaien om je kaartje in te stoppen, terwijl je bij die dure gewoon de reader naast/op je computer kan leggen en je kabeltje achterin je computer stopt.
op informatique is het precies andersom. Dus dat zal dan ook wel bij tweakers-shop zijn.

Dane-Elec Compact Flash Card Reader USB € 23.00
Dane-Elec Compact Flash Card Reader USB € 28.00

die van € 28 heeft geen kabeltje maar gelijk een usb aansluiting en de andere heeft een kabeltje. zie plaaatjes op site.

Als zo'n ding ook nog de batterijleven van de camera vergroot, lijkt het me wel handig.

iig bedankt.

Canon Digital Ixus V2

Verwijderd

In hoeverre is de snelheid waarmee een foto weggeschreven word dan afhankelijk van de camera? Ik lees hier dat het ene kaartje sneller is dan het andere en ik vind m'n hp215 ook behoorlijk langzaam als het gaat om het wegschrijven van foto's. Is dit idd op te lossen met een "sneller" kaartje, of kan dit een miskoop zijn omdat m'n cam gewoon te langzaam is?

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 10:37
Op zondag 02 juni 2002 14:17 schreef wessel99 het volgende:
In hoeverre is de snelheid waarmee een foto weggeschreven word dan afhankelijk van de camera? Ik lees hier dat het ene kaartje sneller is dan het andere en ik vind m'n hp215 ook behoorlijk langzaam als het gaat om het wegschrijven van foto's. Is dit idd op te lossen met een "sneller" kaartje, of kan dit een miskoop zijn omdat m'n cam gewoon te langzaam is?
Er kan natuurlijk nooit sneller geschreven worden dan de maximale snelheid van je camera. Je moet zorgen dat je een kaartje hebt dat net zo snel of sneller is dan de maximale schrijfsnelheid van je camera. Ik merkte met een Canon S30 dat grote bestanden ongeveer twee keer zo snel werden weggeschreven met Ridata 20 speed dan met Sandisk. Als je een snellere camera hebt (D60 ofzo), zal het waarschijnlijk wel nog iets sneller gaan.

Verwijderd

ja ok, maar er bestaan dus ook verschillen in snelheid van wegschrijven (deze is niet altijd groter dan de media aankan?)

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 10:37
Op dinsdag 04 juni 2002 00:31 schreef wessel99 het volgende:
ja ok, maar er bestaan dus ook verschillen in snelheid van wegschrijven (deze is niet altijd groter dan de media aankan?)
Dat klopt inderdaad. Duurdere camera's kunnen vaak sneller schrijven en zullen beter gebruik maken van de snelheid van je CF kaartje. Je moet het zo zien: Als je een foto neemt, wordt dit opgeslagen in de buffer. Dit gaat erg snel (on-print memory). Daarna wordt het vanuit de buffer op het kaartje geschreven. Neem je nu 1 of 2 foto's en dan even niet, dan zul je er niets van merken, omdat de buffer weggeschreven wordt, terwijl jij toch niets met je camera doet. Maak je echter seriefoto's of meerdere foto's met een korte tussentijd achter elkaar (duh..eigenlijk hetzelfde), dan loopt je buffer vol. Die moet dan eerst weggeschreven worden voordat je weer verder kan fotograferen. Heb je nu een snelle camera en een snel CF kaartje, dan is de tijd tussen het wegschrijven van de buffer en het klaar zijn om nieuwe foto's te maken kort, en miami vice versa :+ Niets zo frustrerend als wanneer er zich net een uniek fotomoment voordoet dat je niet kan schieten omdat je buffer net geleegd wordt.

Verwijderd

Heb sinds twee weken een Dane-Elac CF kaart van 512 mb, gekocht hier in de VS voor $212. :9

Verwijderd

Damn das een goeie prijs. Heb zelf net na lang zoeken voor 140 eurootjes een Dane-Elec van 256 kunnen aanschaffen. Ook tevreden over trouwens :)
Pagina: 1