Toon posts:

filesystem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal, *D

Nu wil ik dus m'n systeem dual boot maken, windows xp en redhat linux 7.3 . Linux heeft een ander filesystem nodig is me duidelijk geworden. Dus daar maak ik dan een partitie voor met het filesystem dat linux gebruikt. Alleen nu wil ik eigenlijk een partitie maken waar ik al m'n programma's op kan zetten dus van linux en windows xp. Die wil ik dan fat32 maken. Is het mogelijk om programma's van linux en windowsxp doormekaar te zetten op 1 partitie. Of gaat linux dan moeilijk doen ??? Ik las ook ergens dat je onder linux niet hoeft te defragmenteren. Als ik dus deze drive onder xp dan wel ga fragmenteren met die linux progs erop krijg ik dan problemen??? Sorry, als ik jullie irriteer met deze misschien makkelijke vrage :D maar ik ben een complete linux newbie. :+

ok, de groeten

chris

Verwijderd

mmm... ik heb het nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij dat als je windows en linux shit door elkaar gaat zetten daar problemen mee krijgt... dat je onder linux niet hoeft te defragmenteren is gedeeltelijk waar... het FAT filesystem dient gedefragmenteerd te worden, het EXT2/EXT3/reiserfs filesystem van linux hoeft dat niet...

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
lijkt me opzich geen probleem om apps in bijvoorbeeld een fat paritie te zetten, hou het wel overzichtelijk en je zult dus elke x moeten aangeven bij het instaleren in van een nieuwe app dat hij in een andere prefix staat (of je moet symlinken van /usr/local oid naar je c:\linux\local bijvoorbeeld maar of dat geheel zonder probelemen werkt weet ik niet).

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik weet zeker dat het kan, want ik heb ooit een partitie aangemaakt die fat was en die ik onder linux en win98se kon lezen en schrijven voor onderlinge bestandsoverdarcht.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Dat gaat problemen geven.

Linux heeft rechten, windows niet. Linux gaat daarover klagen omdat ALLE bestanden ineens uitvoerbaar worden bijvoorbeeld. Ook mag ineens iedereen over schrijven. Het is een tijdbom, zo'n systeem. Je kunt beter aparte partities maken. Je kunt je Linux-programma's toch niet gebruiken onder Windows, dus waarom zou je ze op een windows-schijf zetten?

Laat gewoon wat vrije ruimte (ongepartitioneerd) over op de schijf en Linux (Ik neem aan dat je Mandrake/SuSE gaat proberen) doet de rest voor je.
edit:
RedHat dus...die doet het trouwens ook automatisch

Je kunt Wel bij je windows-spul onder Linux, dus je films/mp3Z zijn bereikbaar.

De linux-ruimte moet ongeveer 5 GB zijn. Dan heb je lekker de ruimte om een beetje te spelen.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je kunt bij een fat-partitie dacht ik niet bepaalde rechten instellen. En al helemaal niet de eigenaar van de gebruiker, dus het is totaal niet aan te raden om op een fat-schijf programma's te zetten.
Wat wel prima kan, en wat ik zelf ook doe is er data opzetten (mp3, divx, etc).

[edit] Hmm, moet geen andere dingen gaan tijdens een reply intikken geloof ik, wat zijn jullie weer snel!! :+ :o

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als bovenstaande rechtenproblemen nog niet genoeg zijn dan ga je ook nog problemen krijgen met links die niet ondersteund worden door FAT. Samengevat kun je zeggen dat je wel je data van GNU/Linux op FAT kunt opslaan (dus bijvoorbeeld MP3's of video's), maar niet je programma's. Installatie zou ik dus zeker op een aparte partitie doen. Daarnaast ondersteunen de meeste distributies het ook niet om op een FAT-partitie te installeren, en al helemaal niet als daar ook nog een XP op staat :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ok dan,

Dan doe ik alleen data op een fat 32 schijf en al m'n linux proggies laat ik gewoon op m'n linuxpartitie.

Bedankt voor de antwoorden *D

groeten
Pagina: 1