[Smoothwall] meer dan 2 DNS servers instellen

Pagina: 1
Acties:

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
(was effe aan het twijfelen tussen NOS of NT, zet hem hier maar neer, move hem anders maar naar NOS ;) )

ik heb dus @home en die hebben erg vage DNS servers
ze hebben er namelijk 4, maar er zijn er maar 2 up (nooit alle 4 tegelijk)

in windows is het geen probleem want die krijgt gewoon alle 4 servers mee met de DHCP, smoothwall krijgt ze ook maar kan er maar 2 opslaan ofzo

ik heb wel met wat hulp van Sine voor elkaar gekregen om smoothwall zover te krijgen om alle 4 de servers met de DHCP door te sturen naar de windows bak (dhcpd.conf editen)

maar nu wil ik dus gewoon alle 4 die DNS servers in de smoothwall zelf hebben, wat als die namelijk de updateslist wil updaten gebruikt die de DNS servers in smoothwall zelf, en als net die 2 down zijn moet ik dus weer de boel gaan aanpassen in de setup

noujah, dat was het, heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg ?

* Bramster vind het best verwarrend wat hij net geschreven heeft :o

• Sihaya
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

In /etc/resolv.conf kun je de nameservers opgeven dmv
nameserver 1.1.1.1
nameserver 2.2.2.2

Om er voor te zorgen dat dhcpcd (de dhcp client) resolv.conf niet overschrijft moet je deze starten met de optie -R. Dit kun je doen in etc/dhcp/config of ergens in een init script.

signature has expired

• PenguinPower
  • Laatst online: 20-08 21:41

PenguinPower

May the SOURCE be with you

ik heb daar ook wel eens na gekeken maar je moet 1 bestandje haast compleet modificeren ik weet niet meer hoe dat bestandje heet. maar het staat in de /etc/rc.d

Je kunt wel alvast het manueel doen door:
code:
1
smoothwall / # dnrd -s 213.51.129.68 -s 213.51.129.69 -s 213.51.129.70 -s 213.51.129.67

dan maak je daarvan gebruik. de resolv.conf is alleen voor smoothwall zelf en heeft nix te maken met de dns cache/gateway