Verband tussen wattage en temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
In de search kwam ik geluiden tegen dat een sterkere PSU voor een lager temp zorgt...

Hoe kan je dit verklaren?

Cogito Ergo Credo

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lijkt me raar. Onderdelen in een computer trekken een bepaalde hoeveelheid vermogen om te kunnen werken en dan worden ze warm. Met een sterkere voeding zouden ze dan minder vermogen gaan vereisen en dus minder warm worden? lijkt me sterk...

Verwijderd

ihmo kun je je er wel iets bij voorstellen.
Bij grotere stroomsterkten kunnen de verliezen groter worden. Maw het rendement is niet konstant bij toename van de (effektieve) belasting. Ook gedragen halfgeleider (bijv transistoren) zich niet ideaal: bij een kleinere voeding zitten er types in die een minder grote maximale stroom aankunnen dan bij zwaardere supplies. Door deze faktoren wordt er dus minder effektief (=rendement) met de energie om gesprongen: kortom er wordt meer gedissipeerd. Dus er wordt meer warmte geproduceerd.
Eigenlijk moet je dus naar het rendement van de voeding kijken (en vergelijken). Er vanuitgaande dat bij een vergelijk beide voedingen het gevraagde vermogen wel kunnnen leveren.

Verwijderd

Je kan er ook vanuit gaan, dat een voeding met een hoger wattage minder warm wordt, doordat ie relatief minder inspanning hoeft te verrichten als een andere voeding. De casetemp kan oplopen door een warme voeding en bij een betere voeding heb je dit minder snel :)

zal wel onzin zijn maar ja...

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
klinkt plausibel,

nu nog mijn temp naar beneden:
30 graden case, 50 graden cpu

Cogito Ergo Credo

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Op vrijdag 31 mei 2002 23:26 schreef DumphuiZ het volgende:
Je kan er ook vanuit gaan, dat een voeding met een hoger wattage minder warm wordt, doordat ie relatief minder inspanning hoeft te verrichten als een andere voeding. De casetemp kan oplopen door een warme voeding en bij een betere voeding heb je dit minder snel :)

zal wel onzin zijn maar ja...
Is inderdaad onzin ja; Het gaat puur om het gedissipeerde vermogen. Dit vermogen is afhankelijk van de componenten in je systeem. Een voeding levert slechts het vermogen dat benodigd is; niet meer, niet minder. Het zal dus geen ene reet uitmaken welke voeding je neemt. Hooguit kan het zijn dat de ene voeding zijn warmte m.b.v. een betere fan wat sneller afvoert...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1