Welke software voor dit netwerk gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• ArthurBorsboom
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik zit nu al een tijdje te rommelen met een server en ik ben er nog niet precies uit welke software combinatie ik moet gebruiken...

Ik heb geexperimenteerd met (en ook liggen):
Novell Netware 5.1
Linux Mandrake 8.1
Windows 2000 Advanced Server

De eisen zijn:
- Internet delen voor studentenflat met Firewall en Cache's (zowel DNS als Proxy)
- Internetgebruik kunnen monitoren en reguleren per poort of per IP-adres.
- DHCP
- Het liefst wel gebruik maken van een werkgroep en niet een domein (om het veranderen van de desktop v/d clients te voorkomen).

Ik heb momenteel W2KAS draaien op de server
server hardware: Duron 700, 256Mb, 10Gb

Welk besturingssysteem moet ik gebruiken in combinatie met welke softwarepaketten om dit te verwezelijken? :?

Gaarne alleen serieuze antwoorden en JA ik heb de search al gebruikt.

Alvast bedankt.

Plannen is voor loosers

Verwijderd

De eisen zijn:
- Internet delen voor studentenflat met Firewall en Cache's (zowel DNS als Proxy)
- Internetgebruik kunnen monitoren en reguleren per poort of per IP-adres.
- DHCP
- Het liefst wel gebruik maken van een werkgroep en niet een domein (om het veranderen van de desktop v/d clients te voorkomen).

Ke dan, here goes. Ik ben niet bekend met alle produkten van Novell en Linux. Dus ik hou het bij Microsoft produkten.

Windows 2000 AS sever om mee te beginnen. Voor je Firewall en Cache eisen kan je ISA instaleren. Daar heb je dan meteen caching voor het Internet. Op diezelfde server draai je DNS met eventueel een forwarder of gewoon de root hints gebruiken. DNS resolving en DNS caching heb je dan ook. DHCP is een kwestie van mee instaleren en configureren. Domain is niet nodig voor deze services. Je kan met ISA hele mooie reports maken. HTML based en echt tot op protocol niveau en IP adres. ISA is een Firewall met een rule base. Dus leef je uit.

Tip, stop wel een beetje extra geheugen in die server. Ik weet het, studenten verdienen niet veel maar met zijn allen moet een extra simmetje toch wel te lappen zijn. :)

• ArthurBorsboom
  • Laatst online: 11-08 16:29
Okidoki,

Thanks! Ik ga eens beginnen met ISA te regelen en dan eens aan de slag.

To be continued... :-)

(Tenzij mensen betere ideeen hebben)

Plannen is voor loosers

Verwijderd

Volgens mij sterft Novell uit en is lastig configureerbaar, dus die zou ik laten liggen.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 07:28 schreef Tsss het volgende:
Volgens mij sterft Novell uit en is lastig configureerbaar, dus die zou ik laten liggen.
Zonder te willen flamen zou ik graag een argument/link/statistiek willen weten waar dat uit blijkt.

Wat betreft het probleem. Alle deze servers kunnen dit. Persoonlijke voorkeur, kennis van het produkt en het financiele plaatje bepalen hier dus welke het gaat worden.

• Predator
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 04 juni 2002 15:33 schreef Bagger het volgende:

[..]

Zonder te willen flamen zou ik graag een argument/link/statistiek willen weten waar dat uit blijkt.
Alles is lastig configuurbaar als je er niet mee bekend bent ;)

/me is ook helemaal niet bekent met Novell
Wat betreft het probleem. Alle deze servers kunnen dit. Persoonlijke voorkeur, kennis van het produkt en het financiele plaatje bepalen hier dus welke het gaat worden.
indd

Het laatste argument lijkt me hier niet van toepassing :+
Dus zullen het vooral de eerste 2 zijn waarmee je rekening moet houden.

Neem gewoon waar je het best mee bekent bent.
Ken je weinig Novell, neem dan geen Novell.
...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1