[stille PC] Hoe en mag dit

Pagina: 1
Acties:

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
Net van werk 2 pc'tjes gehad nu wil ik er 1 zo stil mogelijk laten lopen.
Het system:
Pentium 166
92 MB intern
S3 onboard
3com 3c90b
20 GB 5400 Rpm

Nu heb ik dus de cpu fan lost gehaald en hij draait super, heatsink kan ik nog makkelijk vast pakken. Enigste wat hij doet is downloaden en webserver.
Voedings fan wil ik ook uit zetten. Mag dit of zal de voeding dan stuk gaan. Is nu al redelijk stil hoe nog stiller?

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 22:59

Blauw

De Schreeuw

Stillere voeding kopen?

Verwijderd

fan in je voeding lijkt me wel handig.. je kan hem wel langzamer laten lopen

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Je kan het proberen, maar als je de fan op 5v zet zal de voeding niet oververhit raken denk ik. Die van mijn Duron loopt ook op 5v (in totaal 80watt voor de kast met inhoud aan stroomverbruik). Denkt dat die PC van jou daar nog niet eens aan komt. Je kan zelf aan de lucht uit de voeding voelen als 5v te laag is, dan is de lucht ontiegelijk warm

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• midget
Stiller voeding kopen heeft geen zin. Is gehad en wil er zo weinig mogelijk aan besteden.
Voeding op een ander voltage laten lopen.
Hoe moet dat bij deze? Zitten namelijk maar 2 draden aan een 0 en een 12V gok ik.
Wel al het rooster ervoor weggehaald zodat je weinig lcuht stroom hebt.
Mag ik de voedings fan uitlaten?

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

fan van je voeding kun je wel regelen, er zijn ook fanspeed regelaars die temp gestuurd worden. Die houden de temp konstant en passen de snelheid van de fan constant aan. Heel still *D

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 31 mei 2002 14:25 schreef peterzwet het volgende:
Stiller voeding kopen heeft geen zin. Is gehad en wil er zo weinig mogelijk aan besteden.
Hoe moet dat bij deze? Zitten namelijk maar 2 draden aan een 0 en een 12V gok ik.
Fan uitlaten zou ik niet doen. Op 5v hoor je m vrijwel niet. Als tweaker weet je dat de molex 5v geeft (das de stekker die ook in je HD gaat etc) en dat je met een beetje knutselwerk daar de fan van de voeding op aan kan sluiten. Heb ik ook gedaan

• midget
Kan mijn fan met twee draaiden ook op 5V lopen dan?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je moet draadjes van je fan naar buiten de voeding halen en aan een molex maken (zwart aan zwart, rood aan rood) Dan draait de fan op 5 volt. Je kunt ook in je voeding ergens een 5volt proberen te vinden.

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 14:27 schreef peterzwet het volgende:
Kan mijn fan met twee draaiden ook op 5V lopen dan?
ja.. gewoon net zoals je met een casefan zou doen.. dus ff draadjes leggen

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op vrijdag 31 mei 2002 14:25 schreef peterzwet het volgende:
Ik zou hem niet uitlaten maar op 5 volt laten draaien (is al gezegd...) maar hoe doe je dat dan:

Haal de fan los van de aansluiting in de voeding.
Verbind de plus van de fan (meestal rood) met de rode draad die UIT je voeding komt (naar HDD ed toe)
Verbind de massa van de fan (meestal zwart) met de zwarte draad die UIT je voeding komt

Nu draait je fan op 5 volt..... :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het kan zijn dat ie op 5 volt niet opstart. je kan dan 7 volt proberen, of gewoon als je hem aanzet een zetje geven 8-)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 31 mei 2002 14:28 schreef Erik1 het volgende:
je moet draadjes van je fan naar buiten de voeding halen en aan een molex maken (zwart aan zwart, rood aan rood) Dan draait de fan op 5 volt. Je kunt ook in je voeding ergens een 5volt proberen te vinden.
op 7 volt doen anders start hij niet.. vaak..

12 -5 is 7 user search maar ff

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Jup. Gele draad: +12, rode +5. Beide zwarte: 0.

Dus pak een kroonsteen, offer een stekkertje op, en verbind de rode en zwarte draden (niet met elkaar! :o ) met die van dezelfde kleuren. Je fan gaat dan heeeel zachtjes draaien. Hierdoor komt er geen stilstaande lucht in je voeding... Dat moet ook niet, want stilstaande lucht vervoert maar heel weinig warmte.

Forget your fears...
...and want to know more...

• midget
Zit maar 1 connector voor fan op het mobo.
Daar zit de mogelijk voor 2 draden normaal zit daar de cpu die heb ik losgekoppeld.
Moet ik hem dan daar op doen?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 31 mei 2002 14:30 schreef xychix het volgende:

[..]

Pas op. Sommige oude en nieuwe voedingen hebben een apart 12 en 5V circuit. Een fan tussen +12 en +5 leidt daar tot veel problemen! Niet doen dus.
Liever een 12V's spanningsregelaar bouwen. Schematje is met enig snuffelwerk wel te vinden.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Op vrijdag 31 mei 2002 14:31 schreef peterzwet het volgende:
Daar zit de mogelijk voor 2 draden normaal zit daar de cpu die heb ik losgekoppeld.
Nee, op zo.n stekkertje uit je voeding waar je ook je HD op aan sluit... is al tig keer gezegd :?

Strava

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 31 mei 2002 14:31 schreef peterzwet het volgende:
Op vrijdag 31 mei 2002 14:35 schreef Prulleman het volgende:

[..]

Nee, op zo.n stekkertje uit je voeding waar je ook je HD op aan sluit... is al tig keer gezegd :?
Ja, maar hij wil het nog een keer duidelijk weten :P

Mien jong, prop dat ding op den molex!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 14:30 schreef xychix het volgende:

[..]

Ik heb dit maar 1 keer gedaan bij mijn 486 router maar daar draait de fan wel op 5 volt. Het kleine beetje lucht wat er uit komt is gewoon koud. Ik zou hem dus evt uit kunnen zetten of gewoon die hele fan eruit halen maar dat heeft weinig nut want de HDD hoor je er nu al boven uit dus... :9

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36

Barreljan

...Zoom-Zoom...

zit dat ding gewoon op 5 volt man... moeilijk hoor en tis een oud systeempje dus die kan dat nog makkelijk hebben. pffff :Z gezeur om niets

Nog een keer:
-Schroef voeding open.
-knip snoertje fan van printplaat af (hou rekening met losse eindjes)
-strip snoertje fan
-zet hem op de 5 volt van je voeding, dus knip er een xtra diskette drive stekker of een molex eraf, kroonsteentje eraan en fan op 5 volt aansluiten

resultaat:
super stil, toch koeling.

moeilijk hé... doe nou maar, je merkt het wel

ps: die processor fan er weer op zetten en knoop die ook aan de 5v. makkelijk zat, maybe dat hij niet gelijk gaat draaien, dus even helpen. dan is ie echt stil en toch voldoende koeling (kan er ook weer een }:O op )

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Op vrijdag 31 mei 2002 14:37 schreef Stropdas het volgende:

[..]

[..]

Ja, maar hij wil het nog een keer duidelijk weten :P

Mien jong, prop dat ding op den molex!
Psies :D

Je moet wel een beetje in de gaten houden dat de warmte die in je kast (en voeding) ontwikkeld wordt zo veel slechter afgevoerd wordt.
Je processor zou ook best eens een stukkie warmer kunnen worden omdat je voedignsfan normaal gesproken een groot deel van de hete lucht rond je proc wegzuigt. Dit blijft nou dus hangen....

Het zou ook best goed kunnen gaan, bij mij draaien mijn proc en voedingsfans op 7 volt en mijn systeempje is maar een beetje warmer geworden. De lucht die uit mijn voeding komt voelt wel een stuk warmer aan (op 12 volt istie gewoon "koud")

Dus als de lucht uit je voeding nou al vrij warm is (zeg maar alsof er iemand ranzig in je nek staat te hijgen temp) dan zou ik het in het begin wel ff in de gaten houden.

Strava

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 31 mei 2002 14:43 schreef Prulleman het volgende:

[..]

Psies :D

Je moet wel een beetje in de gaten houden dat de warmte die in je kast (en voeding) ontwikkeld wordt zo veel slechter afgevoerd wordt.
Je processor zou ook best eens een stukkie warmer kunnen worden omdat je voedignsfan normaal gesproken een groot deel van de hete lucht rond je proc wegzuigt. Dit blijft nou dus hangen....

Het zou ook best goed kunnen gaan, bij mij draaien mijn proc en voedingsfans op 7 volt en mijn systeempje is maar een beetje warmer geworden. De lucht die uit mijn voeding komt voelt wel een stuk warmer aan (op 12 volt istie gewoon "koud")

Dus als de lucht uit je voeding nou al vrij warm is (zeg maar alsof er iemand ranzig in je nek staat te hijgen temp) dan zou ik het in het begin wel ff in de gaten houden.
Bij mij draaien alle fans op 5v (en dat op een Duron met cheapoblok erop). De HD komt er met kop en schouders bovenuit kwa herrie, als ik die losmaak bij het opstarten hoor ik mijn PC bijna niet, koelkast komt er dan nog bovenuit

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In mijn oude systeem zat ook geen koeling. Zelfs de fan in de voeding zat omgedraaid en dat scheelt ook in het geluid.

:7

ARME AOW’er

Pagina: 1