Toon posts:

linux video plank kopen (nvidia, matrox, ati..?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga deze vakantie een nieuwe pc bouwen (me p150'je is na jaren trouwe dienst een beetje moe geworden ;-) en waar ik het meest over twijvel is de videokaart.

Ik gebruik namelijk Linux als main-os en NVidia drivers zijn op veel systemen nogal onstabiel. Bij mijn ouders crasht X hierdoor wel eens en bij een kennis wil open-gl gewoon niet werken. Ik hoor meer van dit soort geluiden over deze drivers, ze zijn wel snel, maar niet zo stabiel.
Matrox heb ik eigenlijk niet veel over gehoord dan dat ze voor games minder geschikt zijn maar wel drivers maken voor linux, wat voor kwaliteit die drivers zijn in vergelijking tot nvidia weet ik niet. Maargoed, ik ben geen hardcore gamer maar wil onderhand wel doom III kunnen draaien. De opkomende Matrox Parhelia 512 zou daarin verandering brengen maar is errug duur.
Ati maakt naar mijn weten geen linux drivers maar wordt wel ondersteund via x11 dri drivers. Hier heb ik ook weinig over gehoord, behalve dat ze niet bepaald snel zijn, drivers schijnen ook erg ingewikkelde programeursbrouwsels te zijn, dus kan ik me niet voorstellen dat deze kunnen concurreren met drivers van de fabrikant.

Kortom, ik loop erg te twijvelen en ben niet veel recente benchmarks of ervaringen tegengekomen. Ik zou graag wat reacties willen horen over ervaringen met vidio-kaarten in Linux of tips wat de beste keus zou kunnen zijn.

Bij voorbaat dank,

G.Vliek

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36
Nou maar hopen dat die lui uit NOS hier ook wel eens langskomen. Die l33t's uit V&B weten niets van Linux af :+ ;)

Er is in NOS btw best veel info te vinden over nvidia drivers voor linux, dat is mischien de moeite waard voor je om te bekijken.

Verwijderd

Matrox drivers schijnen goed te zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

NVidia drivers worden veel gebruikt, dus zijn er veel problemen over te lezen. Ik heb hier geen enkel probleem met de NVidia drivers. Er is een groot topic over en als je niet wilt gamen dan zijn de standaard bij X aanwezige nv drivers vaak goed genoeg en probleemloos.

Ter info: [topic=463842]

Verwijderd

Mja, beetje grijs gebied, maar ik denk dat deze inderdaad meer kans maakt in NOS. Misschien dat Nelske 'em weer terugplaatst. Veel succes in [forum=23] :)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, nvidia drivers worden veel gebruikt en ik zit ook gedurend achter de pc van me ouders met die drivers erop, maar ik wil juist eens weten wat de ervaringen met andere kaarten zijn, aangezien ik stabiliteit ook erg belangrijk vind.

Verwijderd

Als je kiest voor matrox/nvidia/ait(radeon)
dan zit je voor de eerste 2 met drivers in elk geval goed.
de ati wordt door X in de toekomst ook gesupport.
de eerste radeon (oude dus) doet het al prima.

Maar dan komt het er dus gewoon op neer welke kaart het best bij je past, goeie dualhead en 2d kwalitijd is Matrox terrein.
Let by het kopen van een kaart van matrox er wel op of alle features ondersteund zijn in hun linux driver (g450 kan geen tvout en g400 wel) http://www.matrox.com/mga

Voor snelle opengl games presteren Nvidia's kaarten beter, Over Nvidia kaarten gaat hier een speciale thread. (zoeken :))
Maar das dus puur zelf kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 14:23 schreef ferengee het volgende:
Als je kiest voor matrox/nvidia/ait(radeon)
dan zit je voor de eerste 2 met drivers in elk geval goed.
de ati wordt door X in de toekomst ook gesupport.
de eerste radeon (oude dus) doet het al prima.
Ati kaarten worden toch door als dri drivers in de kernel ge-support? Deze drivers zijn als ik het goed heb geheel open-source en door vrijwilligers geprogt, deze drivers hebben dan ook naar wat ik op irc heb gehoord niet veel snelheid t.o.v. officiele nvidia/matrox kaarten. Heb echter nog geen reacties gehoord van mensen die deze drivers zelf gebruiken.Als ik het zo goed begrijp zal bijv. doom III nooit op snelheid draaien met een dri driver.
Maar dan komt het er dus gewoon op neer welke kaart het best bij je past, goeie dualhead en 2d kwalitijd is Matrox terrein.
Let by het kopen van een kaart van matrox er wel op of alle features ondersteund zijn in hun linux driver (g450 kan geen tvout en g400 wel) http://www.matrox.com/mga
De reden dat ik dan eventueel voor een Matrox zou kiezen zou zijn omdat deze stabieler zijn dan nvidia, heeft iemand hier ervaring mee, welke er stabieler is?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
ik zou voor nvidia of matrox gaan
met nvidia altijd goede ervaringen gehadt
matrox weet ik nie, maar schijnt wel te werke :P

ik heb zelf nu een ati 8500 le
maar als ik die op 1280x1024 zet
en open een console (fullscreen), gaat de text heel vaak zeer langzaam, op 1024x768 heb je hier minder last van

en 3d support heb je helemaal nie

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Gewoon nvidia nemen, zoek een kaart met goede 2d en je krijgt er meteen goede en snelle opengl support bij (drivers crashen bij mij nooit meer)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

veel ati kaarten worden al perfect ondersteund door x. ik gebruik zelf de ati rage 128/32mB en heb nog nooit problemen gehad met deze kaart (onder geen enkel os trouwens, het werkt altijd..) - perfecte ondersteuning, goede drivers. ik kan je de ati rage 128 of 3d rage (pro) iig aanraden... ik heb ook even een radeon ve geprobeerd... dat is nou net weer een kaart die ik je absoluut niet zou aanraden... de eerder genoemde 2 kaarten ken ik uit persoonlijke ervaring, en zijn perfect.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik heb nu in mijn nieuwe PC tijdelijk een ATI Radeon 32MB zitten (ik krijg zaterdag de Gainward GF4Ti4200 :P ). De kaart doet het opzich best redelijk met de DRI drivers, glxgears haalt ongeveer 800 frames/sec. Quake3, SOF en Descent3 zijn goed te draaien.
Als ik de prestaties vergelijk met Windows merkt je wel heel duidelijk dat de DRI drivers een stuk minder zijn.
Op dit moment is het denk ik het beste om voor een nVidia kaart te gaan, al hoorde ik dat ATI van plan was om binnenkort ook zelf Linux-drivers te gaan maken.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Als je alleen X gaat gebruiken en geen DirectFB enzo dan zou ik voor NVIDIA gaan :)

/me heeft zelf een GeForce3 Ti 200 en merkt geen verschil tussen de snelheden van Windhoos en Linux/X en de NV-drivers zijn de laatste tijd IMHO erg goed geworden (stabiel)

Als je ook DirectFB wilt gaan gebruiken zou ik voor eentje van Matrox of ATi gaan..

Enne, met NVIDIA krijg je ook gratis een muisschaduw erbij :P ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 14:36 schreef areana het volgende:
veel ati kaarten worden al perfect ondersteund door x. ik gebruik zelf de ati rage 128/32mB en heb nog nooit problemen gehad met deze kaart (onder geen enkel os trouwens, het werkt altijd..) - perfecte ondersteuning, goede drivers. ik kan je de ati rage 128 of 3d rage (pro) iig aanraden... ik heb ook even een radeon ve geprobeerd... dat is nou net weer een kaart die ik je absoluut niet zou aanraden... de eerder genoemde 2 kaarten ken ik uit persoonlijke ervaring, en zijn perfect.
Tnx voor je reactie, hier heb ik wat aan :-)
Deze kaarten werken qua snelheid ook vergelijkbaar als onder windows qua fps? En zijn deze kaarten niet weer te verouderd voor doom III?

qua prijs wel verleiderlijk, 48 euro voor een ati rage 128 pro agp / 32mb op price watch, niet het snelste of nieuwste, maar wel werkend en de voordelen van open-source (dri), als deze dri drivers tenminste niet onderdoen voor native drivers.

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 14:32 schreef _ebits_ het volgende:
De reden dat ik dan eventueel voor een Matrox zou kiezen zou zijn omdat deze stabieler zijn dan nvidia, heeft iemand hier ervaring mee, welke er stabieler is?
Bijna even stabiel, afhankelijk van de smaak van de kaart natuurlijk. Er is bij Nvidia kaarten altijd een redelijk verschil in kwaliteit geweest in de budget versie en de retail versie (nvidia maakt geen kaarten zelf dus dit is aan de kaarten bouwers te danken).
TV out op een mx is niet alles.

Maar ik kan mijn g400 hd best laten crashen, fullscreen bttv (tvkaart) op mijn secundaire monitor en fullscreen video (mplayer of xine) op mijn primare, en dan gaat er wat mis in het geheugen en hele bal ligt vast. Maar zolang ik dat niet doe is het zo stabiel als een huis.

En ike heb een geforce 3 getest met tv out enzo (asus kaart dacht ik) en die is nog nooit gecrashed.

Ik denk dat als je je hardware niet overbelast, je met beide merken een even stabiel systeem hebt.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Nou ik heb uberhaupt geen goeie ervaringen met NVidia. Bedrijf staat met totaal niet aan (altijd problemen gehad met die GeForce kaart van ze). Ik zou of een ATi kaart kopen of wachten op die nieuwe Matrox.

Je kunt beter iets nemen dat kwalitatief wat beter in elkaar steekt dan iets dat alleen maar snel is. Bovendien geven ATi en Matrox hun specs vrij, wat garant staat voor goede support, ook van het XFree en kernel team als er ooit iets fout gaat. Met een closed source NVidia driver hoef je niet eens te proberen bij ze aan te kloppen...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 14:51 schreef _ebits_ het volgende:

[..]

Deze kaarten werken qua snelheid ook vergelijkbaar als onder windows qua fps? En zijn deze kaarten niet weer te verouderd voor doom III?

qua prijs wel verleiderlijk, 48 euro voor een ati rage 128 pro agp / 32mb op price watch, niet het snelste of nieuwste, maar wel werkend en de voordelen van open-source (dri), als deze dri drivers tenminste niet onderdoen voor native drivers.
3d is redelijk te doen met deze kaarten, maar verwacht geen topprestaties... voor af en toe tuxracer of zo gaat het perfect... maar ook onder windows kon ik er geen al te zware 3d games mee spelen... de snelheid is in linux net zo goed als in windows, misschien soms zelfs wel sneller. zoals je zelf dus al aangeeft, niet echt de snelste en de nieuwste kaarten, maar ze werken perfect in de meeste situaties. je moet alleen geen top-3d prestaties verwachten van deze kaartjes. de drivers zijn perfect... overigens raad ik je liever de rage 128 aan dan de 3d rage pro, de 3d rage pro is volgens mij wat ouder en iets minder dan de rage 128 (maar ook zeker niet verkeerd);

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 14:56 schreef RG© het volgende:
Nou ik heb uberhaupt geen goeie ervaringen met NVidia. Bedrijf staat met totaal niet aan (altijd problemen gehad met die GeForce kaart van ze). Ik zou of een ATi kaart kopen of wachten op die nieuwe Matrox.

Je kunt beter iets nemen dat kwalitatief wat beter in elkaar steekt dan iets dat alleen maar snel is. Bovendien geven ATi en Matrox hun specs vrij, wat garant staat voor goede support, ook van het XFree en kernel team als er ooit iets fout gaat. Met een closed source NVidia driver hoef je niet eens te proberen bij ze aan te kloppen...
Kijk, dat is de reden dat ik zwaar twijvel of het kopen van een NVidia kaart wel zo slim is. Onstabileit/problemen die ook samenhangen met het closed-source principe, met name in combi met framebuffer, en je loopt het risico dat als het wat minder gaat met nvidia in de toekomst (ziet er vooralsnog niet naar uit) of als ze een andere reden zien dat ze bij een nieuwe kernel je kaart niet meer ondersteunen, zit je vast aan de oude kernel. En ik ben iemand die nogal lang met ze hardware doet (150'je gaat al bijna 5 jaar mee) dus dit speelt voor mij zeker mee.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op vrijdag 31 mei 2002 14:51 schreef _ebits_ het volgende:

[..]

Het is absoluut onmogelijk om op zo'n kaart Doom3 te spelen. Ik las toevallig vandaag een interview met John Carmack, en hij zegt het volgende over videokaarten en Doom3:
I still think that overall, the GeForce 4 Ti is the best card you can buy. It has high speed and excellent driver quality.
(...)
The slowest cards will be the 64 bit and SDR ram GF and Radeon cards, which will really not be fast enough to play the game properly unless you run at 320x240 or so.
Het zal dus niet mogelijk zijn om Doom3 te spelen met een GF2, laat staan met een Rage 128.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Kijk, dat is de reden dat ik zwaar twijvel of het kopen van een NVidia kaart wel zo slim is. Onstabileit/problemen die ook samenhangen met het closed-source principe, met name in combi met framebuffer, en je loopt het risico dat als het wat minder gaat met nvidia in de toekomst (ziet er vooralsnog niet naar uit) of als ze een andere reden zien dat ze bij een nieuwe kernel je kaart niet meer ondersteunen
Ik denk dat vnl FUD is, de nvidia drivers mogen dan wel closed source zijn, ze doen tenminste wat aan hun linux support, ati geeft alleen de specs vrij en gaat er dan maar vanuit dat anderen het werk doen, dat resulteert misschien wel in OS drivers maar die zijn nog ver weg van de kwaliteit die nvidia levert, matrox heeft ook prima drivers alleen heb je bij die kaarten het probleem dat de 3d prestaties minder zijn dan onder windows, onstabiliteit is al sinds tijden geen issue meer bij de nvidia drivers, zeker niet als je hun tips uit de readme volgt, een rage pro is een brakke kaart onder linux, zowel kwa 2d als 3d (heb een tijdje met zon kaart gedraaid, de xv implementatie van de speciale ati driver loopt flink achter bij nvidia, de tv out van nvidia werkt ook prima dus een g400 is in dat opzicht ook niet meer de enige keus..

Als je gewoon snelle 2d en 3d support wilt en doom 3 nog wilt spelen (op linux) dan heb je eigenlijk geen andere keus dan voor een nvidia kaart te gaan (meer in bijzonder de 4200)
En als je dan een goed merk kiest heb je ook nog een 2d die zich prima kan meten met die van ati

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Mijn ervaring is dat matrox drivers matig tot redelijk zijn (qua kwaliteit). De nvidia drivers zijn veruit de beste que 3D support, ook al zijn bepaalde versies instabiel. De nieuwste nvidia drivers zijn m.i. extreem goed. Andere (opensource) drivers werken gewoon maar half.

Dus hoe pijnlijk dit ook is voor mij als opensource fanaat, als je een 3D kaart wil moet je een nvidia nemen...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
zelf heb ik een Geforce3 Ti500 en die werkt prima in combinatie met de nieuwste nvidia drivers, glxgears levert mij gewoon 2800fps op dus ik zie het probleem niet :)
ook games draaien perfect op 1280x1024 at 32-bits UT heb ik rond de 180fps nou welr edelijk dacht ik voor zon reso en stats? voor gamen enzo raad ik je toch aan voor een redelijke nvidia kaartje kopen..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 16:07 schreef blouweKip het volgende:
matrox heeft ook prima drivers alleen heb je bij die kaarten het probleem dat de 3d prestaties minder zijn dan onder windows
Quake III draaide hier op mijn Matrox kaart toch sneller in GNU/Linux dan in Windows hoor...
Niet veel sneller, maar trager was het dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 16:07 schreef blouweKip het volgende:

[..]

Ik denk dat vnl FUD is, de nvidia drivers mogen dan wel closed source zijn, ze doen tenminste wat aan hun linux support, ati geeft alleen de specs vrij en gaat er dan maar vanuit dat anderen het werk doen, dat resulteert misschien wel in OS drivers maar die zijn nog ver weg van de kwaliteit die nvidia levert, matrox heeft ook prima drivers alleen heb je bij die kaarten het probleem dat de 3d prestaties minder zijn dan onder windows, onstabiliteit is al sinds tijden geen issue meer bij de nvidia drivers, zeker niet als je hun tips uit de readme volgt, een rage pro is een brakke kaart onder linux, zowel kwa 2d als 3d (heb een tijdje met zon kaart gedraaid, de xv implementatie van de speciale ati driver loopt flink achter bij nvidia, de tv out van nvidia werkt ook prima dus een g400 is in dat opzicht ook niet meer de enige keus..

Als je gewoon snelle 2d en 3d support wilt en doom 3 nog wilt spelen (op linux) dan heb je eigenlijk geen andere keus dan voor een nvidia kaart te gaan (meer in bijzonder de 4200)
En als je dan een goed merk kiest heb je ook nog een 2d die zich prima kan meten met die van ati
Dat zou ik niet FUD willen noemen. Dat de driver niet open-source is draaid onder linux zeker mee. Wie zegt dat over een paar jaar als er een nieuwe kernel is nvidia mijn inmiddels verouderde kaart nog steeds ondersteund? Dan zou ik vanwege mijn kaart aan een oudere kernel blijven plakken.

Wat betreft je laatste opmerking: idd, momenteel is NVidia de best werkende keus.Ik hoop dat daar verbetering in komt. Concurrentie en keus is een belangrijke zaak. Matrox kaarten zien er ook goed uit, voorlopig is als game-kaart nvidia echter de best werkende keus.

• GeeMoney
en wie zegt dat tegen die tijd de oude drivers verdwenen zijn dan?
prestaties zullen idd dan wel lager liggen maar deze drivers ondersteunen ook nog de (oude) tnt kaartjes dus ja en trouwens als jij 10 jaar met 1 videokaart doet vind ik het ook knap, ik ga ongeveer om de 2-3 jaar toch wel een nieuwe binnenhalen hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 18:44 schreef The_Dart het volgende:

en wie zegt dat tegen die tijd de oude drivers verdwenen zijn dan?

prestaties zullen idd dan wel lager liggen maar deze drivers ondersteunen ook nog de (oude) tnt kaartjes dus ja en trouwens als jij 10 jaar met 1 videokaart doet vind ik het ook knap, ik ga ongeveer om de 2-3 jaar toch wel een nieuwe binnenhalen hoor...
Nou, met de videokaart die ik nu in me P150 heb zitten heb ik ook bijna 5 jaar gedaan. Dat de oudere driver dan nog steeds beschikbaar is doet er helemaal niet toe, die oude driver houdt mij dan bij een oude linux-kernel.

Als ik hardcore gamer was, okee, dan had ik binnen een paar jaar (als het niet binnen een jaar was) wel een nieuwe kaart, maar dat ben ik dus niet, ik wil gewoon omdat ik toch een nieuwe pc heb meteen een goede kaart kopen zodat ik ff kan genieten van me nieuwe pc. Daarbij was dat niet mijn enige argument, ook stabiliteit deed mij aan het twijvelen en de combinatitie met framebuffer is erg crashgevoelig.

Nogmaals: vanuit het oogpunt van de gamer heb je gelijk, maar als je hardcore gamer bent dan zal je in de eerste plaats niet Linux als je main-os hebben.

• GeeMoney
Op vrijdag 31 mei 2002 19:03 schreef _ebits_ het volgende:

[..]

Nou, met de videokaart die ik nu in me P150 heb zitten heb ik ook bijna 5 jaar gedaan. Dat de oudere driver dan nog steeds beschikbaar is doet er helemaal niet toe, die oude driver houdt mij dan bij een oude linux-kernel.

Als ik hardcore gamer was, okee, dan had ik binnen een paar jaar (als het niet binnen een jaar was) wel een nieuwe kaart, maar dat ben ik dus niet, ik wil gewoon omdat ik toch een nieuwe pc heb meteen een goede kaart kopen zodat ik ff kan genieten van me nieuwe pc. Daarbij was dat niet mijn enige argument, ook stabiliteit deed mij aan het twijvelen en de combinatitie met framebuffer is erg crashgevoelig.

Nogmaals: vanuit het oogpunt van de gamer heb je gelijk, maar als je hardcore gamer bent dan zal je in de eerste plaats niet Linux als je main-os hebben.
niet linux als main-os why not, 3kwart van de games is geport en anders zijn ze wel verkrijgbaar voor linux en van stabiliteitsproblemen heb ik trouwens geen last.Ook is de 3D bij mij in linux vele malen sneller als op mijn oude windhoos instal, UT heb ik nu gem. 180fps alles high en onder windhoos was dit 110 ..., alles werkt hier dus perfect op een debian sid instal met nieuwste nvidia drivers, en waarom wou je eigenlijk framebuffer gebruiken? deze staat idd uit bij mij omdat ie anders crashed :D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 19:05 schreef The_Dart het volgende:
niet linux als main-os why not, 3kwart van de games is geport en anders zijn ze wel verkrijgbaar voor linux
Nou, dat is wat optimistisch :)

Bij mijn weten zijn een stuk of 40 games geport (misschien inmiddels meer), en een stel draait met behulp van Wine/WineX ook wel, maar dat lijkt mij niet driekwart van de games.
Er komt ook langzamerhand verbetering in de situatie, al is het faillissement van Loki een stap terug vrees ik.

• GeeMoney
Op vrijdag 31 mei 2002 19:37 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nou, dat is wat optimistisch :)

Bij mijn weten zijn een stuk of 40 games geport (misschien inmiddels meer), en een stel draait met behulp van Wine/WineX ook wel, maar dat lijkt mij niet driekwart van de games.
Er komt ook langzamerhand verbetering in de situatie, al is het faillissement van Loki een stap terug vrees ik.
als linux user moet je ook wel positief zijn :)
altijd uitgaan van het beste en idd vaak met linux, meeste dingen werken gewoon wel als je er maar moeite voor doet :) en trouwens volgens mij zijn de meeste die-hard gamers allemaal ala q3 engine en die zijn wel te porten onder linux :) en anders WineX heeft alle q3 engines (quake3 engines) naar mijn weten dan
Pagina: 1