Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke mobo in server?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 13:21
ik heb hier een file server staan draait onder novell.
met eem MSI mobo (zo een van 90 EURO) en een amd proc. 800mHz. maar deze mobo knalde er vanmorgen er voor de derde keer uit in een half jaar, denk dus dat deze het niet lekker vond om dag en nacht aan te staan. wil nu iets sneller en beters een 2 gHz proc. maar welk merk mobo is hier wel geschikt voor?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 18:30
ik zou voor iets kiezen wat minder warm wordt.
afhankelijk van wat die server moet doen zou ik
een celeron 1200/1300 nemen of een een PIV

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
[search=server moederbord]

En ik zou zelf denken aan de betere kwaliteitsborden zoals van tyan bijv.

• KaMiKaZe
en als dat mobo er zovaak uit knalt zou ik ook eens even naar de voeding kijken van je server

• dandeman58
de server wordt door 15 man gebruikt om te autocadden.

• KaMiKaZe
meer als filesharing bak dus, geen groupwise of bordermanger ?. je draait netware 5 neem ik aan :?

aangezien de cpu toch niet zoveel belast wordt zou ik dan een supermicro intel 815EP bordje pakken met een celeron 1200, 256MB en in een nieuwe fatsoenlijke behuizing met goede koeling.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
In principe elk goed moederbord. We kunnen er hier wel honderden opnoemen, maar dat schiet niet echt op (dus géén waslijst van borden mensen!). Bepaal wat voor cpu je wil (P4, XP, Duron etc.) en kies een mobo van een gerenommeerd merk uit met de features die je d'r in zoekt. Persoonlijk zou ik iets nemen dat redelijk veilig is; iig goede temperatuur bewaking v.d. cpu (plus dat het zooitje automatisch terug throttled of down gaat zodat de cpu niet doorfikt).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KaMiKaZe
http://www.supermicro.com/PRODUCT/MotherBoards/815/p3tssr.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/Product_page/MB-Pics/815/p3tssr.jpg

prima moederbord met dual lan, superbetrouwbaar en niet duur :) er zit ook SCSI op, is toch wat lekkerder als al die dwg's door meerdere mensen geopent worden (of je zit met meerdere mensen aan 1 tekening te werken)

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:01 schreef Abbadon het volgende:
In principe elk goed moederbord. We kunnen er hier wel honderden opnoemen, maar dat schiet niet echt op (dus géén waslijst van borden mensen!). Bepaal wat voor cpu je wil (P4, XP, Duron etc.) en kies een mobo van een gerenommeerd merk uit met de features die je d'r in zoekt. Persoonlijk zou ik iets nemen dat redelijk veilig is; iig goede temperatuur bewaking v.d. cpu (plus dat het zooitje automatisch terug throttled of down gaat zodat de cpu niet doorfikt).
dat bedoel ik, als je gewoon een stabiele server wil kies dan voor een gerennomeerd merk (zoals supermicro) die ervaring hebben op het gebied van serverborden. Je bent niet zoveel geld kwijt en hebt toch een zeer stabiele server

• dandeman58
ja ik draai netware 5. de maxi tower is nieuw. de kast wordt nu vrij warm ja dus wat coolers erbij. d8 zelf dat een P4 wel leuk is.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:05 schreef dandeman het volgende:
ja ik draai netware 5. de maxi tower is nieuw. de kast wordt nu vrij warm ja dus wat coolers erbij. d8 zelf dat een P4 wel leuk is.
P4 is een beetje overkill voor pure filesharing. Zoals ik al zei gewoon een stabiele oplossing kiezen en als er nog geld is een SCSI disk gebruiken. Daar heb je veel meer profijt van. Ik heb jarenlang automatisering gedaan voor architecten/ontwerp bureaus en weet wat belangrijk is :)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 31 mei 2002 14:05 schreef dandeman het volgende:
Als je een paar dagen wacht (tot 10 juni) kan je dr een 0.13 micron AthlonXP in zetten, die zullen ook niet bepaald warm worden.

Als moederbord kan je aan een Epox word met KT333 chipset denken, in combinatie met PC2700 DDR is dat natuurlijk niet te versmaden :)

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:07 schreef caesartje het volgende:

[..]

Als je een paar dagen wacht (tot 10 juni) kan je dr een 0.13 micron AthlonXP in zetten, die zullen ook niet bepaald warm worden.

Als moederbord kan je aan een Epox word met KT333 chipset denken, in combinatie met PC2700 DDR is dat natuurlijk niet te versmaden :)
dit is dus totaal niet toegesneden op de behoefte die hun hebben. de onderdelen die jij hier omschrijft zijn te duur en meer geschikt voor een workstation omgeving. Plus dat ze toch niets halen uit die cpu/ram performance.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:08 schreef Bamibal het volgende:

[..]

dit is dus totaal niet toegesneden op de behoefte die hun hebben. de onderdelen die jij hier omschrijft zijn te duur en meer geschikt voor een workstation omgeving. Plus dat ze toch niets halen uit die cpu/ram performance.
True, maar daarbij zal de performance er ook zeker niet om liegen, een ander (misschien wat geschikter) alternatief zou een dual athlonMP opstelling kunnen zijn op een leuk Tyan bordje...

Natuurlijk hangt dit ook af van hoeveel er precies aan budget beschikbaar is...

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:12 schreef caesartje het volgende:

[..]

True, maar daarbij zal de performance er ook zeker niet om liegen, een ander (misschien wat geschikter) alternatief zou een dual athlonMP opstelling kunnen zijn op een leuk Tyan bordje...

Natuurlijk hangt dit ook af van hoeveel er precies aan budget beschikbaar is...
maar die performance daar hebben ze niets aan want de server doet gewoon weinig. ik denk dat een celly met een SCSI disk ongeveer 5x beter performed dan een athlon xp en een IDE disk in hun geval.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:14 schreef Bamibal het volgende:

[..]

maar die performance daar hebben ze niets aan want de server doet gewoon weinig. ik denk dat een celly met een SCSI disk ongeveer 5x beter performed dan een athlon xp en een IDE disk in hun geval.
Wie zegt dat daar geen SCSI op te prikken valt dan?

Als het alleen gaat om de fileserver zou je inderdaad al genoeg hebben aan een:

ECS K7S5A
Duron 1.2
512MB DDR

of minder zelfs, maar zo blijft het toch een leuk (en ook stabiel) systeem voor zeer weinig geld, maarja, hoe goed ben je dan voorbereid op de toekomst? Als er in de toekomst, of misschien nu al, meer server-side verwerkt gaat worden is het misschien beter om nu wat meer te investeren, dat is natuurlijk een overweging die gemaakt moet worden.

• dandeman58
er zit al scsi schijfen in. de prijs van de rest van het systeem is minder belangrijk het belangrijkte is de betrouwbaarheid en de stabiliteit.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:20 schreef dandeman het volgende:
er zit al scsi schijfen in. de prijs van de rest van het systeem is minder belangrijk het belangrijkte is de betrouwbaarheid en de stabiliteit.
Sja, dan ga ik toch meer aan de Tyan borden denken, eventueel dual, kwa mhz'en zal het (voor de huidige toepassingen iig) niet zo veel verschil maken, een lager geprijsde AthlonXP (of MP) is wel aan te raden boven een Duron vanwege de ruimere L2 cache. Ook is 512MB geheugen natuurlijk een aanrader, maar bij dit alles denk ik, is het nou echt puur als fileserver bedoeld en weet je zeker dat het daar ook bij zal blijven, in dat geval is het niet veel meer investering waard IMHO, denk hierbij ook aan uitbreidbaarheid, als er in de toekomst meer of zwaardere taken aan zullen worden toebedeeld is dat een pre.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:20 schreef dandeman het volgende:
met novell zou ik dan toch altijd voor een intel kiezen
hoeveel disks zitten erin :? en welke scsi controller

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:26 schreef caesartje het volgende:

[..]

Sja, dan ga ik toch meer aan de Tyan borden denken, eventueel dual, kwa mhz'en zal het (voor de huidige toepassingen iig) niet zo veel verschil maken, een lager geprijsde AthlonXP (of MP) is wel aan te raden boven een Duron vanwege de ruimere L2 cache. Ook is 512MB geheugen natuurlijk een aanrader, maar bij dit alles denk ik, is het nou echt puur als fileserver bedoeld en weet je zeker dat het daar ook bij zal blijven, in dat geval is het niet veel meer investering waard IMHO, denk hierbij ook aan uitbreidbaarheid, als er in de toekomst meer of zwaardere taken aan zullen worden toebedeeld is dat een pre.
waarvoor kom je nu de hele tijd met allemaal AMD oplossingen. Wil je met novell iets stabiels wat niet warm wordt dan zou ik geen AMD pakken maar gewoon een intel.
Ik heb niets tegen AMD (zie me specs) maar Intel is in dit geval gewoon beter.

• dandeman58
er zitten 2 scsi schijven van 16gB in. controller weet ik ff niet

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op vrijdag 31 mei 2002 14:26 schreef caesartje het volgende:
Sja, dan ga ik toch meer aan de Tyan borden denken, eventueel dual, kwa mhz'en zal het (voor de huidige toepassingen iig) niet zo veel verschil maken, een lager geprijsde AthlonXP (of MP) is wel aan te raden boven een Duron vanwege de ruimere L2 cache.
Kweenie, maar als je dan toch voor de dual amd gaat, dan zou ik ook niet met tweaker-achtige oplossingen aankomen om dual XP's te gaan gebruiken in een server.. 't werkt in praktijk wel goed, maar toch...

En vergis je ook niet in het feit dat downtime en problemen met servers duurder zijn dan de hardware die erin zit..

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:29 schreef dandeman het volgende:
er zitten 2 scsi schijven van 16gB in. controller weet ik ff niet
goed ik zou gewoon een nieuwe kast nemen (antec 1030 of zoiets --> www.antec-inc.com). 256MB is meer dan genoeg geheugen om 32GB aan te spreken. Kies voor een goede netwerkkaart. En een Celeron Tualatin of PIII Tualatin is genoeg. Novell maakt toch geen gebruik van die extra features van de P4.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:29 schreef Twynn het volgende:

[..]

Kweenie, maar als je dan toch voor de dual amd gaat, dan zou ik ook niet met tweaker-achtige oplossingen aankomen om dual XP's te gaan gebruiken in een server.. 't werkt in praktijk wel goed, maar toch...

En vergis je ook niet in het feit dat downtime en problemen met servers duurder zijn dan de hardware die erin zit..
idd je kunt beter wat meer geld investeren in een betrouwbare oplossing. 15 mensen die uit hun neus zitten te vreten kosten meer geld dan 1 fatsoenlijke config.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:28 schreef Bamibal het volgende:

[..]

waarvoor kom je nu de hele tijd met allemaal AMD oplossingen. Wil je met novell iets stabiels wat niet warm wordt dan zou ik geen AMD pakken maar gewoon een intel.
Ik heb niets tegen AMD (zie me specs) maar Intel is in dit geval gewoon beter.
Dat kunnen we natuurlijk ook omdraaien :Z

Het warmte probleem zeg maar is nou niet bepaald een issue als je de huidige modellen vergelijkt, vandaar dat ik sprak over de eerste 0.13 micron amd, waarvan ik verwacht een stuk minder hitte te produceren zoals we dat ook bij de northwood zagen. Overigens geloof ik dat een dergelijk systeem ook best stabiel kan werken, ook dat is niet zo'n issue. Ook ik heb nix tegen Intel, wel tegen bepaalde "marketingstrategien" zeg maar, maar das een andere kwestie, maar ik heb zelf altijd het idee van kijk, de verschillen zijn te klein tegenwoordig om zelfs in een bedrijfsomgeving over te mekkeren op dit prijsniveau (dus niet onbetaalbare IBM servers ed) dat ik het ronduit zonde vind om meer uit te geven aan een product puur vanwege de naam, wat maar al te vaak gebeurd, ook al is het in een zakelijke omgeving.

• dandeman58
klopt vanmorgen mobo verwissel half uur bezig 15 man staan dan stil. dat is 7,5 man uur.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:29 schreef Twynn het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier natuurlijk wel over een XP mocht er voor single en een MP mocht er voor dual opstelling gekozen worden ;)

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:35 schreef caesartje het volgende:

[..]

Dat kunnen we natuurlijk ook omdraaien :Z

Het warmte probleem zeg maar is nou niet bepaald een issue als je de huidige modellen vergelijkt, vandaar dat ik sprak over de eerste 0.13 micron amd, waarvan ik verwacht een stuk minder hitte te produceren zoals we dat ook bij de northwood zagen. Overigens geloof ik dat een dergelijk systeem ook best stabiel kan werken, ook dat is niet zo'n issue. Ook ik heb nix tegen Intel, wel tegen bepaalde "marketingstrategien" zeg maar, maar das een andere kwestie, maar ik heb zelf altijd het idee van kijk, de verschillen zijn te klein tegenwoordig om zelfs in een bedrijfsomgeving over te mekkeren op dit prijsniveau (dus niet onbetaalbare IBM servers ed) dat ik het ronduit zonde vind om meer uit te geven aan een product puur vanwege de naam, wat maar al te vaak gebeurd, ook al is het in een zakelijke omgeving.
omdraaien huh :Z

ik heb 6 jaar ervaringen met het opzetten van novell servers in een autocad omgeving. en ik weet 100% zeker dat een intel config betrouwbaarder is dan een AMD config in dit geval. voor thuisgebruik zeg ik altijd AMD, maar voor systemen die 24/7 moeten draaien kun je toch echt beter Intel pakken. Als 1 van die coolers van jou AMD's uitvalt dan ligt je server gelijk plat en is je MOBO/CPU gemold --> gevolg lang downtime en er kan niet gewerkt worden.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:37 schreef caesartje het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier natuurlijk wel over een XP mocht er voor single en een MP mocht er voor dual opstelling gekozen worden ;)
waarom een dual :?

• dandeman58
wat voor intel proc kan ik dan het best kiezen kwa snelheid dan?

• rvanlooijen
Mooi onwaarschijnlijke situatie ook, een koeler die spontaan uitvalt :z Verder hebben ook AMD systemen termische beveiliging waardoor het systeem uitschakeld, zelfs verplicht door AMD tegenwoordig. Overigens moet ik hierbij vermelden dat ik dit zulke zwakke argumenten vind. Heb jij wel eens een fatsoenlijk gemonteerde heatsink spontaan van een proc af zien donderen? :z Overigens valt er voor de kapotte fan nog wat te zeggen aangezien het systeem dan inderdaad zou uitschakelen en de server down is. Een p4 systeem zou doordraaien, maar wel dermate vertraagd dat met "hij staat aan" ook wel alles gezegd is, en dus ook niet werkbaar meer is, min of meer hetzelfde effect dus.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:43 schreef dandeman het volgende:
wat voor intel proc kan ik dan het best kiezen kwa snelheid dan?
ik heb ff een voorbeeldje

Antec 1030 white servercase + 2 casefans
Supermicro 370SSA U100
Intel Pentium III Tualatin 1200MHz
256MB PC133 Samsung

rond de 600 euro

scsi disk en nic('s) overzetten en klaar

Verwijderd

Het is zo bij Novell servers dat je bij filesharing geen processorcapaciteit nodig hebt. Tenzij je compression aan hebt staan.(Onverstandig) Een Novellserver heeft wel graag veel geheugen. Dit is ook weer afhankelijk van de Tuningparameters van de server. Ik zou minimaal 512Mb geheugen kiezen en dit op-tunen zodat de server als een zonnetje draait. Moederbord (asus) Processor Intel P3(1G+)

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:40 schreef Bamibal het volgende:

[..]

waarom een dual :?
Euhm, hypothetisch voorstel, zie m'n eerdere post over mogelijkheden en de reactie over de "tweak" oplossing van de dual XP, vandaar dat ik met die post nog even duidelijk wilde maken dat mocht er voor een dual opstelling gekozen worden er natuurlijk wel van MP proc's gebruik gemaakt zou worden...

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:44 schreef caesartje het volgende:
Mooi onwaarschijnlijke situatie ook, een koeler die spontaan uitvalt :z Verder hebben ook AMD systemen termische beveiliging waardoor het systeem uitschakeld, zelfs verplicht door AMD tegenwoordig. Overigens moet ik hierbij vermelden dat ik dit zulke zwakke argumenten vind. Heb jij wel eens een fatsoenlijk gemonteerde heatsink spontaan van een proc af zien donderen? :z Overigens valt er voor de kapotte fan nog wat te zeggen aangezien het systeem dan inderdaad zou uitschakelen en de server down is. Een p4 systeem zou doordraaien, maar wel dermate vertraagd dat met "hij staat aan" ook wel alles gezegd is, en dus ook niet werkbaar meer is, min of meer hetzelfde effect dus.
kapotte coolers komen meer voor dan jij denkt. en ik zeg "uitvalt" goed lezen dus. in het geval van AMD is je proc gelijk stuk langere downtime etc. en nogmaals of die proc trager draait maakt geen ruk uit want het draait om de SCSI. leuk als je server uitvalt als je er net op aan het werken bent. Ik vind dat genoeg argumenten. Uptime en betrouwbaarheid is all that counts.

• dandeman58
Op vrijdag 31 mei 2002 14:45 schreef Bamibal het volgende:

[..]

ik heb ff een voorbeeldje

Supermicro 370SSA U100
256MB PC133 Samsung

rond de 600 euro

scsi disk en nic('s) overzetten en klaar
dat klinkt wel gunstig

Verwijderd

Mischien is het ook handig om een Raidset aan te schaffen.
In de toekomst gaat eerder een HD stuk dan een Mobo. En een harddisk vernieuwen en een backup restoren duurt veel langer. Een raidsetje is dan goedkoper

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:46 schreef goofer het volgende:
Het is zo bij Novell servers dat je bij filesharing geen processorcapaciteit nodig hebt. Tenzij je compression aan hebt staan.(Onverstandig) Een Novellserver heeft wel graag veel geheugen. Dit is ook weer afhankelijk van de Tuningparameters van de server. Ik zou minimaal 512Mb geheugen kiezen en dit op-tunen zodat de server als een zonnetje draait. Moederbord (asus) Processor Intel P3(1G+)
idd, maar als je rekent zou 256 al genoeg zijn voor 32GB te adresseren.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:44
Jongens, jongens... (m/v) :)

Het heeft heel erg weinig zin om dit te laten uitdraaien op een AMD vs. Intel discussie.

topicstarter: Maak voor jezelf uit of je AMD of Intel wilt...

In beide gevallen kun je gewoon het beste kiezen voor een gerenomeerd moedebord van bijv. Tyan. Merken als Tyan zijn echt toegespitst op de server markt en daar zul je dus ook niet snel een miskoop aan hebben.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:49 schreef goofer het volgende:
Mischien is het ook handig om een Raidset aan te schaffen.
In de toekomst gaat eerder een HD stuk dan een Mobo. En een harddisk vernieuwen en een backup restoren duurt veel langer. Een raidsetje is dan goedkoper
toffe oplossing natuurlijk, maar dat gaat wel gelijk in de kosten lopen. mylex of intel raid controllers zijn niet goedkoop. plus dat je heel de handel opnieuw moet gaan installeren wat veel tijd kost.

• dandeman58
denk dus dat intel beter geschikt hiervoor is. *D

• ICW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-10 19:42

ICW

Als ik jou was zou ik gewoon een 8086 met 5 mHz nemen en 512 Kb geugen en 23 mb hd en isa netwerk kaart. ;)

The one, the only, the original ICW

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:51 schreef ThaRups het volgende:
Jongens, jongens... (m/v) :)

Het heeft heel erg weinig zin om dit te laten uitdraaien op een AMD vs. Intel discussie.

topicstarter: Maak voor jezelf uit of je AMD of Intel wilt...

In beide gevallen kun je gewoon het beste kiezen voor een gerenomeerd moedebord van bijv. Tyan. Merken als Tyan zijn echt toegespitst op de server markt en daar zul je dus ook niet snel een miskoop aan hebben.
heeft idd weinig nut. Maar mijn ervaringen met novell os en autocad omgevingen liggen wat zwaarder in de schaal dan een ruwe gok

• dandeman58
tapestreamer
cdrom
diskette
hd's
nic's

blijf ik ook gewoon gebruiken.

wat ik dus ga doen is een intel +/- 1.5 gH met stabiel mobo. een goeie voeding 512 mb ddr ram. hd coolers erbij en een casefan.

Verwijderd

De grootste snelheidsprobleem blijft de NIC. Een NIC is bij 10/100Mb verbinding altijd de langzaamste schakel. Dus investeren in snelheid heeft weinig zin. Stabiliteit is het belangrijkste. Personeel moet gewoon altijd kunnen werken ten koste van alles.

• dandeman58
Op vrijdag 31 mei 2002 14:52 schreef ICW het volgende:
Als ik jou was zou ik gewoon een 8086 met 5 mHz nemen en 512 Kb geugen en 23 mb hd en isa netwerk kaart. ;)
lache met jou leon

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:52 schreef dandeman het volgende:
denk dus dat intel beter geschikt hiervoor is. *D
yep ik heb zelf een amd en die werkt prima hoor, me pa heeft een intel omdat ik geen gezeik wil met zijn systeem.
Ik zet zelf altijd Intel bakken neer bij bedrijven vanwege de betrouwbaarheid en AMD systemen bij particulieren vanwege de betere prijs/prestatie

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:45

AMDFreak

Intel is zo..

uh.. je wil toch nie zegge dat je een 2ghz proc als server gaat gebruiken he? |:(

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:55 schreef dandeman het volgende:
tapestreamer
cdrom
diskette
hd's
nic's

blijf ik ook gewoon gebruiken.

wat ik dus ga doen is een intel +/- 1.5 gH met stabiel mobo. een goeie voeding 512 mb ddr ram. hd coolers erbij en een casefan.
neem gewoon een socket 370 en geen P4, de performance van een tualatin PIII is beter onder Novell.

• dandeman58
Op vrijdag 31 mei 2002 14:58 schreef AMDFreak het volgende:
uh.. je wil toch nie zegge dat je een 2ghz proc als server gaat gebruiken he? |:(
nee denk dat 1.2 of 1.4 voldoende is.

• ICW

ICW

Hoe wordt de server belast.
Hoeveel wordt er ongeveer tegelijk van de server af gehaald.
Met 15 tegelijk downloaden van server of eens in het uur een tekening.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 14:55 schreef goofer het volgende:
De grootste snelheidsprobleem blijft de NIC. Een NIC is bij 10/100Mb verbinding altijd de langzaamste schakel. Dus investeren in snelheid heeft weinig zin. Stabiliteit is het belangrijkste. Personeel moet gewoon altijd kunnen werken ten koste van alles.
Jij bent een mooie :P

doe er ff raid in, mooi 1Gbit netwerkaartje en wat meer ram :)

100Mbit is zat voor 15man, die dwgs zijn vaak niet groter dan 500KB. Dus als iedereeen tegelijk tekeningen gaat openen (theoretisch) 15x 500KB = 7,5MB lijntje trekt max 12MB dus je houdt nog ruim snelheid over

Verwijderd

256Mb voor 32G is zeker voldoende. maar wat kost geheugen nu tegenwoordig nog. van de overhead kun je mooi je server tunen.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 14:55 schreef Bamibal het volgende:

[..]

heeft idd weinig nut. Maar mijn ervaringen met novell os en autocad omgevingen liggen wat zwaarder in de schaal dan een ruwe gok
Ik geloof best dat je dit alles niet uit je duim zuigt, maar noem dan ook mijn (toch wel redelijk onderbouwde) beweringen geen ruwe gok, NOFI.

Verder moet ik zeggen dat de opmerking over de NIC die de bottleneck vormt ook zeer waar (kan) zijn. Misschien is het een leuke gedachte (just an option) om er een gigabit-over-copper kaartje in te steken (dus gewoon utp) die je dan in de uplink van een switch kan doen (hangt ervan af wat die voor aansluitingen heeft natuurlijk).

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:03 schreef goofer het volgende:
256Mb voor 32G is zeker voldoende. maar wat kost geheugen nu tegenwoordig nog. van de overhead kun je mooi je server tunen.
ja meer is natuurlijk altijd beter, en ik geloof dat 256MB goed merkgeheugen maar iets van 60 euro kost

• dandeman58
Cad tekeningen zijn hier gem 5MB en wordt toch wel per per 10 min. opgeslagen hoop ik.

Verwijderd

Tuurlijk...

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:03 schreef caesartje het volgende:

[..]

Ik geloof best dat je dit alles niet uit je duim zuigt, maar noem dan ook mijn (toch wel redelijk onderbouwde) beweringen geen ruwe gok, NOFI.

Verder moet ik zeggen dat de opmerking over de NIC die de bottleneck vormt ook zeer waar (kan) zijn. Misschien is het een leuke gedachte (just an option) om er een gigabit-over-copper kaartje in te steken (dus gewoon utp) die je dan in de uplink van een switch kan doen (hangt ervan af wat die voor aansluitingen heeft natuurlijk).
Die 0,13 micron waar jij het over hebt. Heb je die ooit wel eens zien draaien met Novell :?
Nee dus, dus wat je doet is wel een ruwe gok maken, want je weet helemaal niet of dit goed werkt onder Novell. Daarom kun je beter kiezen voor een betrouwbare oplossing die zichzelf al bewezen heeft.

En de NIC vormt geen bottleneck 12MBps is meer dan voldoende voor 15man. er zijn bedrijven van 25 of meer man die continue op een terminal server zitten werken op een 100Mbit lijntje en dat trekt echt wel wat meer data dan een paar dwg's openen hoor.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 15:03 schreef dandeman het volgende:
Cad tekeningen zijn hier gem 5MB en wordt toch wel per per 10 min. opgeslagen hoop ik.
5*15=75MB/10 mins=7.5mb/min, dat haal je per seconde al dus zelfs dat zou al dat probleem niet vormen, het is natuurlijk wel zo dat de performance op deze manier niet optimaal gaat zijn als ze alle 15 tegelijk 5 mb gaan uppen, maar nog wel acceptabel lijkt me...

• ICW

ICW

???

als je nou weet uit te rekenen hoeveel er per persoon per uur wordt overgestuurd. kan je bezetting van netwerk bereken en weet je wat voor nic nodig heb.
Denk dat je met 10/100 mb/sec wel genoeg hebt.

• KaMiKaZe
waar tekenen jullie mee zeg :o
5MB is wel erg fors per tekening maar hoeft nog steeds geen probleem te zijn.

Verwijderd

Ik bedoelde te zeggen met de NIC. Je kunt er wel een gigantische zware server er neer zetten maar als hij het niet kwijt kan op het netwerk heb je er niets aan.

En ik sluit mij er bij aan. alleen intel gebruiken

• dandeman58
we werken met grote tekeningen hier ja.
maar de bedoeling is alleen een stabiele server, en niet een sneller netwerk.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:09 schreef goofer het volgende:
Ik bedoelde te zeggen met de NIC. Je kunt er wel een gigantische zware server er neer zetten maar als hij het niet kwijt kan op het netwerk heb je er niets aan.

En ik sluit mij er bij aan. alleen intel gebruiken
ja je hebt alleen wat aan een gigantisch zware server als het ding wat doet bijv : groupwise, bordermanager, arcserve en een of andere dbase draaien.

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 15:07 schreef Bamibal het volgende:

[..]

Die 0,13 micron waar jij het over hebt. Heb je die ooit wel eens zien draaien met Novell :?
Nee dus, dus wat je doet is wel een ruwe gok maken, want je weet helemaal niet of dit goed werkt onder Novell. Daarom kun je beter kiezen voor een betrouwbare oplossing die zichzelf al bewezen heeft.
Ook al zou die 0.13 nog een optie zijn, dergelijke Athlons zouden hiervoor toch niet in aanmerking komen, zie ik persoonlijk niet in waarom dit alleen vanwege het nieuwe proces niet zou werken, de instructies zijn nog exact gelijk gebleven, mijn excuses als ik hierop mis zit en dit voor Novell wel uitmaakt. Overigens zijn de voorgestelde Tualatins ook 0.13 ;)

NIC verhaal: zie mn eigen reply al, is natuurlijk alleen maar "leuk".

Verwijderd

Als de gebruikers blij zijn met de verbinding moet je vooral daarin niets veranderen. Je kunt beter investeren in stabiliteit.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:10 schreef dandeman het volgende:
we werken met grote tekeningen hier ja.
maar de bedoeling is alleen een stabiele server, en niet een sneller netwerk.
wat voor tapestreamer heb je en welke software gebruik je daarvoor (arcserve, veritas ?)

Verwijderd

Je hebt effe de trein gemist bamibal

• dandeman58
draai ARCservIT. met hp streamer met 8gb tapes

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:12 schreef caesartje het volgende:

[..]

Ook al zou die 0.13 nog een optie zijn, dergelijke Athlons zouden hiervoor toch niet in aanmerking komen, zie ik persoonlijk niet in waarom dit alleen vanwege het nieuwe proces niet zou werken, de instructies zijn nog exact gelijk gebleven, mijn excuses als ik hierop mis zit en dit voor Novell wel uitmaakt. Overigens zijn de voorgestelde Tualatins ook 0.13 ;)

NIC verhaal: zie mn eigen reply al, is natuurlijk alleen maar "leuk".
ja maar ik heb het over de nieuwe athlon cpu's. Ik ken die dingen niet en ben van mening dat eerst alles grondig getest moet worden alvorens je iets gaat inzetten in een bedrijfskritisch proces

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:13 schreef goofer het volgende:
Je hebt effe de trein gemist bamibal
oeps heb ik niet goed gelezen :D

• rvanlooijen
Op vrijdag 31 mei 2002 15:14 schreef Bamibal het volgende:

[..]

ja maar ik heb het over de nieuwe athlon cpu's. Ik ken die dingen niet en ben van mening dat eerst alles grondig getest moet worden alvorens je iets gaat inzetten in een bedrijfskritisch proces
Daarin heb je gelijk, maar ik verwacht niet dat ze kwa werking gaan verschillen met de huidige athlons, tenminste, er is geen reden om dit te vermoeden, zoals gezegd zouden deze in deze situatie toch puur een overkill zijn...

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 15:04 schreef goofer het volgende:
Tuurlijk...
:?

Het beste kan je idd een Intel nemen. Maar dan in godsnaam geen P4. Die worden ook aardig warm, zijn veel te snel, en hebben allerlei leuke functies die je niet gebruikt. Gewoon een single P3 moet genoeg zijn. DDR is ook echt niet nodig IMO. Als je toevallig een mobo hebt dat dat slikt ok, maar anders zou ik het niet doen.. Gigabit met z'n 15en is ook niet nodig IMO. Ze gaan toch nooit tegelijk een bestand van 5-10 MB ophalen..

• KaMiKaZe
maar goed mijn advies zou dan luiden

Supermicro 370SSA U100
256MB PC133 Samsung (of 512MB)
3com 3C905CTX

+

Floppy drive
2 x SCSI 16GB
SCSI Controller
HP DAT streamer 8GB
CD-ROM

Prima betrouwbare bak met genoeg performance voor jullie netwerkje.

Verwijderd

Het is volgens mij de bedoeling om elkaar te helpen ipv elkaar de grond in te boren.

Veel plezier eneeh je had toch veel ervaring, tenminste dat zeg je toch.
Doei

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Verbazingwekkend hoe snel dit topic loopt; allemaal niks te doen op het werk vrijdagmiddag? :+ Even serieus jongens, laat 't niet teveel afwijken van de originele vraag (ik noem b.v. even diverse back-up methoden en wees voorzichtig met het welbekende AMD <-> Intel verhaal ;) ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KaMiKaZe
Op vrijdag 31 mei 2002 15:18 schreef goofer het volgende:
Het is volgens mij de bedoeling om elkaar te helpen ipv elkaar de grond in te boren.

Veel plezier eneeh je had toch veel ervaring, tenminste dat zeg je toch.
Doei
:? op wie reageer je nu

Verwijderd

Of je koopte gewoon een merkserver + Supportcontract

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Gewoon een DELL kopen :9~

nee, maar ff zonder gein... ik zou ook een DUAL tyan moederbord kopen met een ENKELE processor erin.

Zou je dan nog een keer willen upgraden kun je er nog een bijprikken. Nu is dat zonde van het geld.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 14:35 schreef caesartje het volgende:

Het warmte probleem zeg maar is nou niet bepaald een issue als je de huidige modellen vergelijkt, vandaar dat ik sprak over de eerste 0.13 micron amd, waarvan ik verwacht een stuk minder hitte te produceren zoals we dat ook bij de northwood zagen.
Die amd is (nog) niet uit en ook nog moeilijker te verkrijgen in het begin, die P4, kan hij zo vandaag halen.
Warmte productie is altijd een issue.

Even iets voor de starter van deze topic: Je koelt de scsi schijfjes ook zelf? Want die dingen worden loeiheet.

IDE gebruiken in een file-server is natuurlijk altijd raar om te doen, als je scsi kunt nemen. 8-)

• duderuud
  • Laatst online: 15:09

duderuud

Sliden is koel

Ik heb toevallig vorige week een webserver gebouwd:

* Procase kast (*KLIK*)
* MSI 845 ULTRA ARU mobo met onboard ATA133 raid
* P4 1,7GhZ Boxed
* 512mb cas2 DDR (Infineon geloof ik)
* 2X Maxtor D740X ATA133 IDE
* 3Com 3C905B TX 10/100mbit

Wat me trouwens gelijk opviel...wat een ENORME koeler voor een standaars koeler van Intel! Sjees!
(Ben al een tijd lang AMD-man, maar IK durfde het niet aan voor een webserver)

Wat ERG balen was, is dat de onboard Promise Fasttrack MB Lite (of zoiets) niet gaat werken onder Linux :( :(
Geen drivers...balen, heb het dus in software RAID draaien.

Server gaat woensdag online om te testen (hangt RECHT tegenover de kast van T.net :) )...ik laat het wel weten of het een goede config is! :+

O ja, ik heb dus geen 4000 te besteden, dat moge duidelijk zijn.

Motor-Forum.nl

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Op vrijdag 31 mei 2002 15:18 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

:?

Het beste kan je idd een Intel nemen. Maar dan in godsnaam geen P4. Die worden ook aardig warm, zijn veel te snel, en hebben allerlei leuke functies die je niet gebruikt. Gewoon een single P3 moet genoeg zijn. DDR is ook echt niet nodig IMO. Als je toevallig een mobo hebt dat dat slikt ok, maar anders zou ik het niet doen.. Gigabit met z'n 15en is ook niet nodig IMO. Ze gaan toch nooit tegelijk een bestand van 5-10 MB ophalen..
Lees de draad: de tekeningen zijn een 5 MB groot (niet echt uitzonderlijk) en er word om de 10 min opgeslaan. dus het netwerk krijgt genoeg data.
voor de rest sluit ik mij aan bij de rest.

Vraagje gebruiken jullie ook UniGraphics?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 08:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je op zoek bent naar een stabiel Socket A mobo zijn de 760MP plankjes zoals de Tyan Tiger MPX de beste oplossing. Met normale desktop plankjes van MSI hebben we ook wel goede ervaring. Als het eenmaal draait blijft het ook wel draaien. Neem gewoon een goed merk zoals MSI of Asus met een stabiele chipset. Met VIA chipsets onder Linux hebben we geen slechte ervaringen.

Koeling in een goede 2U kast is niet zo'n probleem mits het kabinet waar de server in hangt goed gekoeld wordt. Voor de zekerheid kun je het beste een extra fan op de CPU heatsink schroeven: http://tweakers.net/images/10079 .

SuperMicro heeft goede socket 370 en Socket 478 mobo's.

Als de server bedrijfskritische taken uitvoert zou ik eerder kiezen voor een echte serverplank. Servertjes die in een cluster draaien kunnen met mindere hardware uitgerust worden.

Verwijderd

Ik heb niet alles in deze thread gelezen maar in een een server is pci-bandbreedte belangrijk, bijv. voor raid of netwerkkaarten. VIA-chipsets zijn hier (heel) slecht in. Ik zou voor een intel based moederbord gaan, en dus ook automatisch een P3 (dual?) of P4 cpu.

• duderuud
  • Laatst online: 15:09

duderuud

Sliden is koel

Nou, mijn server draait uitstekend hoor!!

als er 80 users online zijn, dan is de load gemiddeld 0,25 :)

Met de oude Cobalt was dat makkelijk 5,00...achteraf verbaasd het me niks dat die Cobalt het niet trok....K6-2 450mhz, relatief trage hdd's...

Maar ik ben allang blij, want de nieuwe sever is echt supersnel! En dat voor 1100, super!

Motor-Forum.nl

• dandeman58
ICW schreef op vrijdag 31 mei 2002 @ 15:00:
Hoe wordt de server belast.
Hoeveel wordt er ongeveer tegelijk van de server af gehaald.
Met 15 tegelijk downloaden van server of eens in het uur een tekening.
Dit is een tijd terug broertje!
Pagina: 1