[Debian] geluid doet het niet, C-media.

Pagina: 1
Acties:

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Ik zit dus met een probleempje, ik heb Debian geinstalleerd en het geluid doet het niet. Momenteel heb ik Debian(Potato), en ben ik al zover dat ik met modconf de C-Media8738 heb gecompiled in de Kernel(2.2).

Zelf had ik nu gehoopt dat het geluid het dan zou doen, maar dat is dus niet zo. Met XMMS probeer ik nu te kiezen of ik Esound plugin of de OSS driver moet doen... alleen dan gebeurt er niets...

Als er meer info moet komen moet je het maar zeggen, en het liefste ook hoe, ben nog een behoorlijke newby in Debian.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
ik heb zelf ook een cmedia, op mijn asus 333 bordje
en die werkt gewoon

maar ik gebruik wel kernel 2.4.18 (*hint*) :P

• Grablinco
maar ik moet er wel bij zetten dat die het in Mandrake 8.2 wel deed, dus dan kan het inderdaad liggen aan de kernel.

Maar de kaart is wel bekend met modconf, dus dat vind ik wel vreemd, moet ik niet iets doen met ALSA of met ESD of met allemaal geluids-mixers??

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
ik gebruik zelf gewoon OSS

let ook op, of je de goede rechten heb staan op
/dev/dsp
/dev/mixer

anders mag je nix naar je geluids kaart sturen ;)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:31

Sjonny

Fratser

$ modprobe cmpci
al wel gedaan?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Grablinco
Op vrijdag 31 mei 2002 14:38 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
let ook op, of je de goede rechten heb staan op
/dev/dsp
/dev/mixer
ik ben nu root, dus dat zou wel moeten lukken...
Op vrijdag 31 mei 2002 14:44 schreef Sjonny het volgende:
$ modprobe cmpci
al wel gedaan?
jawel, en nu dus een 2e keer, ik ga even restaren en kijken of er dan iets gebeurt/veranderd, ookal lijkt mij dat niet...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 14:51 schreef Grablinco het volgende:
jawel, en nu dus een 2e keer, ik ga even restaren en kijken of er dan iets gebeurt/veranderd, ookal lijkt mij dat niet...
Restarten is niet nodig.

Controleer met 'lsmod' of de module geladen is, en zo ja, doe dan als root eens 'cat /proc/kcore > /dev/dsp' (te onderbreken met ctrl-c). Zet je speakers niet te hard, want als dit werkt, dan veroorzaakt het een nogal luid gekras en gepiep.

Als dat niet werkt, post dan de error die je krijgt (als je er een krijgt), en als het niet werkt, maar ook geen error genereert, kijk dan met bijvoorbeeld aumix eens of je volumes toevallig niet helemaal dicht staan.

• Grablinco
Op vrijdag 31 mei 2002 18:53 schreef deadinspace het volgende:
Restarten is niet nodig.
toch gedaan...
Controleer met 'lsmod' of de module geladen is,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Module          Size  Used by    
lockd           41756   0  (autoclean) (unused)
sunrpc           57816   0  (autoclean) [lockd]
sound           56384   0  (unused)
soundlow             384   0  [sound]
cmpci           22624   3 
soundcore          2452   7  [sound cmpci]
8139too         11864   1 
unix             11352  96  (autoclean)
en zo ja, doe dan als root eens 'cat /proc/kcore > /dev/dsp' (te onderbreken met ctrl-c). Zet je speakers niet te hard, want als dit werkt, dan veroorzaakt het een nogal luid gekras en gepiep.
Heb ik ook gedaan, maar er komt helemaal niets uit de boxen, en er komt ook geen error, het doet helemaal niets.
maar als ik alleen 'cat /proc/kcore' doe, dan gaat de computer-speaker wel ratelen, alleen niet de boxen waar ik op gehoopt had.
[/quote]
Als dat niet werkt, post dan de error die je krijgt (als je er een krijgt), en als het niet werkt, maar ook geen error genereert, kijk dan met bijvoorbeeld aumix eens of je volumes toevallig niet helemaal dicht staan.
Daar staat alles netjes in het midden, zoals(denk ik) ook hoort... wat dus inhoud dat de volume in het midden staat.

Bedankt voor de hulp, alleen jammer dat ik nog niets heb gevonden...

• Grablinco
om nog iets meer informatie te geven over wat er nou allemaal wel goed gaat:
Ik gebruik xmms voor het spelen van mp3'tjes, en daar is de 'scope' aan, en die beweegd ook.
Er is een meterje dat wel aangeeft dat er muziek 'draaiende' is in de panel (Gnome 1.4)

Alles wijst erop dat er muziek zou moeten zijn, alleen is er dus geen muziek.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, dat sluit dus aan bij het 'cat /proc/kcore > /dev/dsp' experiment... Daar zou je eigenlijk ook of iets moeten horen, of een error moeten krijgen...

Speel toch eens met de settings in aumix. Misschien is het een andere mixer die je moet hebben (line2 of record ofzo)?

Enneh, het stekkertje van je boxen zit verder wel in het juiste contactje ? :)

Als dat allemaal niet werkt, dan zou ik het zo snel ook niet meer weten...

Ik heb wel met google iemand met hetzelfde probleem gevonden (http://www.computing.net/linux/wwwboard/forum/9400.html), maar ook mensen bij wie het wel werkte...
Welke kernel draai je?

• Grablinco
ik heb nu potato, dus dat is kernelversion 2.2 .
Moet ik dan toch mischien de kernel updaten zoals eerder al werd gezegt?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 01 juni 2002 10:07 schreef Grablinco het volgende:
Ik zou maar es (als je die mogelijkheid hebt) upgraden naar woody. Potato gaat er zeer binnenkort uit en wordt dan vervangen door woody. In woody zit ook wel een vrij nieuwe kernel, zie: apt-cache search kernel-image

En wat deadinspace ook al zei, heel vaak staat het geluid allemaal op mute standaard, dat moet je dus eerst allemaal aanzetten, en zet ze ook niet te hard, want dan krijg je gekras enzo.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 01 juni 2002 10:07 schreef Grablinco het volgende:
Ja, dat zou je zeker kunnen proberen; de 2.2 kernels zijn toch al tamelijk oud. Ik zeg niet dat het gaat helpen, maar het zou kunnen.

Maar Potato is niet 2.4-ready (toen Potato uit kwam bestond de 2.4 reeks nog niet). Er zijn extra packages beschikbaar die het mogelijk maken om 2.4 op Potato te draaien, maar dit is een betere oplossing:
Op zaterdag 01 juni 2002 10:27 schreef banaan-X het volgende:
Ik zou maar es (als je die mogelijkheid hebt) upgraden naar woody. Potato gaat er zeer binnenkort uit en wordt dan vervangen door woody. In woody zit ook wel een vrij nieuwe kernel, zie: apt-cache search kernel-image
Zeker omdat ik uit het feit dat je geluid wil zo snel even opmaak dat je je systeem als desktop wil gebruiken. Potato is toch al bijna twee jaar oud, wat nogal veel is voor GNU/Linux desktop software.

• Grablinco
nou wil ik niet zeggen dat kernel 2.2 niet werkt, maar ik heb net de computer opnieuw geinstalleerd, en heb ik na de installatie net Kernel 2.4 geinstalleerd en toen deed de geluidskaart het wel dus denk ik(net zoals in Mandrake 8.2) dat de geluidskaart het niet helemaal goed doet(in kernel 2.2) maar nu dus wel in 2.2 met mp3blaster.
in iedergeval bedankt voor de hulp, maar volgens mij doet ie het nui goed... duZzz
offtopic:
(ik ben nu niet helemaal helder dus fouten kunnen er zeker inzitten)
Pagina: 1