Bandwith, latency beinvloeden dmv. software. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 08:23
Het bedrijf waar ik werk is bezig met de ontwikkeling van een client-volgapplicatie dat straks moet gaan draaien op de +20 vestigingen. Daarnaast moet er een groot Windows 2000 domein komen. Nu heeft elke vestiging een eigen domein met PDC.
Het gaat om een mulitier-omgeving met clients, applicatie-servers en een centrale database. Om gebruik te kunnen maken van dit systeem, moet er een nieuw netwerk komen. Daarvoor zijn we in onderhandeling met een aanbieder.

Voordat we een beslissing kunnen nemen over de benodigde bandbreedte, moeten we eerst in de praktijk! bepalen wat we nodig hebben aan bandbreedte voor het client-volgsysteem, Windows 2000 replicatieverkeer en voor het leveren van support op afstand. Met behulp van twee Cisco routers kunnen we de bandbreedte voor een SDSL verbinding emuleren. We willen dit ook kunnen voor een ADSL verbinding.

Nu zijn er software en hardwareboxes te koop die dit kunnen (zie www.shunra.com) maar deze zijn een beetje prijzig voor het kortstondig gebruik dat wij voor ogen hebben. Weet iemand anders een alternatief om asynchroon bandbreedtes in te stellen? Ik kan me voorstellen dat er misschien wel een Linux app is die het kan.

Verwijderd

Misschien een ideetje, maar kan je de hardware niet tijdelijk bij Livingston huren?
Dat scheelt je waarschijnlijk veel ecu's. Ik weet iig dat ze Cisco apparatuur verhuren, dus het zou (misschien) mogelijk moeten zijn om een nulverbinding op ADSL te kunnen simuleren.
Alternatief is twee huurlijnkaarten in beide cisco kasten, de een voor upstream op set speed 64 zetten en de andere voor downstream op 512 kbit zetten en de routering via de juiste interface te laten lopen..
Het verkeer wordt dus vanaf de centrale router met 512 kbit gepompt en de andere kant stuurt via de andere huurlijn 64kbit up...
Is niet helemaal hetzelfde, maar ik denk dat het de situatie aardig benadert..
Op vrijdag 31 mei 2002 13:00 schreef biobak het volgende:
Het bedrijf waar ik werk is bezig met de ontwikkeling van een client-volgapplicatie dat straks moet gaan draaien op de +20 vestigingen. Daarnaast moet er een groot Windows 2000 domein komen. Nu heeft elke vestiging een eigen domein met PDC.
Het gaat om een mulitier-omgeving met clients, applicatie-servers en een centrale database. Om gebruik te kunnen maken van dit systeem, moet er een nieuw netwerk komen. Daarvoor zijn we in onderhandeling met een aanbieder.

Voordat we een beslissing kunnen nemen over de benodigde bandbreedte, moeten we eerst in de praktijk! bepalen wat we nodig hebben aan bandbreedte voor het client-volgsysteem, Windows 2000 replicatieverkeer en voor het leveren van support op afstand. Met behulp van twee Cisco routers kunnen we de bandbreedte voor een SDSL verbinding emuleren. We willen dit ook kunnen voor een ADSL verbinding.

Nu zijn er software en hardwareboxes te koop die dit kunnen (zie www.shunra.com) maar deze zijn een beetje prijzig voor het kortstondig gebruik dat wij voor ogen hebben. Weet iemand anders een alternatief om asynchroon bandbreedtes in te stellen? Ik kan me voorstellen dat er misschien wel een Linux app is die het kan.

Verwijderd

Linux kan dat inderdaad, en dat staat allemaal mooit uitgelegd in de http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO.html - Advanced Routing and Traffic Control Howto</a>, die in tegenstelling tot de meeste andere Linux HOWTO's zeer technisch is! Maar dit heet dan ook professional Networking & Servers, dus dat mag geen probleem zijn ;-)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 08:23
Bedankt voor jullie tips. Ik zal ze meenemen in de eerstvolgende bespreking.
Meer tips zijn altijd welkom :)