photoshop batch --> verkeerde extensies

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
Hier hebben we photoshop 6 draaien. Klanten van ons kunnen hun foto's uploaden waarna wij ze openen en bewerken mbv een photoshop batch. Dit gaat goed, alleen als de klant een verkeerde extensie aangeeft in de file naam.
Bijvoorbeeld wanneer een tif bestand een extensie .jpg heeft. Photoshop denkt dan dat het een jpg file is en geeft een foutmelding wanneer hij deze probeert te openen.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~j.saanen/melding.gif

Is er een mogelijkheid dat photoshop naar de header van de file kijkt ipv naar de extensie ? Want dit is nogal een irritant probleem.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Nope..

Wijze Bosmonster stelling:
Als ik vierkante wielen onder mn auto zet kan ik ook niet verlangen dat het wegdek doet alsof ze rond zijn :P

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
beetje een rare stelling bosmonster ;)

Kijken we bijvoorbeeld naar de Macintosh versie van photoshop.. dan gaat het goed. Deze bestanden hebben namelijk geen extensie.. photoshop ziet dus aan de header van de file welk formaat het is.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
volgens mij is het programmatechnisch wel mogelijk, maar zit die optie niet in photoshop.

Human Bobby

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op vrijdag 31 mei 2002 11:43 schreef Stalkert het volgende:
beetje een rare stelling bosmonster ;)

Kijken we bijvoorbeeld naar de Macintosh versie van photoshop.. dan gaat het goed. Deze bestanden hebben namelijk geen extensie.. photoshop ziet dus aan de header van de file welk formaat het is.
Dat komt omdat de Mac dom is imho. Je kan daar nooit een programma aan een extensie koppelen als het allemaal tekstfiles zijn bijvoorbeeld. Rete irri.

Op de Mac kijken ALLE programma's dus alleen naar de header. Op Windows kijken programma's over het algemeen alleen naar de extensie. Photoshop in ieder geval, en dat was je vraag ;)

[edit]
Misschien kun je beter eerst een rename-batch doen en dan je PS batch? PS7 en ACDSee hebben prima batch-rename functies.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 31 mei 2002 11:47 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Dat komt omdat de Mac dom is imho. Je kan daar nooit een programma aan een extensie koppelen als het allemaal tekstfiles zijn bijvoorbeeld. Rete irri.

Op de Mac kijken ALLE programma's dus alleen naar de header. Op Windows kijken programma's over het algemeen alleen naar de extensie. Photoshop in ieder geval, en dat was je vraag ;)
nee hoor, op mac classic kijkt een programma enkel naar de resourcefile (.DS_Store), op mac OSX kijkt men zowel naar de reourcefile als naar de extensie.

en jahoor zowel op classic en osX kun je de resource eenvoudig editten, op classic met resEdit, op OSX gewoon direct in de fileinfo, alswel door de extensie te editten.

terug ontopic, photoshop zelf kent een open as... optie, enkel moet je dan zeker zijn dat de files altijd in een specifiek format worden aangeleverd.
anders zul je eerst een intake-script moeten maken dat de extensies checked, meen dat batch rename functies enkel de filename - extensie kunnen wijzigen.

zelf zou ik snel voor zoiets een klein perlscript maken (of half copy-and-pasten, maak gebruik van redelijk generieke functionaliteiten, check header en file rename, meen dat ik ooit zoiets gebruikt heb voor een file-upload die ook door veel appelers gebruikt diende te worden, liep via mod_mime_magic) en dit via applescript koppelen aan een actie op een directory, zoals bv het wijzigen van de content.

maar kan me voorstellen dat een ander systeem veel slimmere methodieken ondersteunt
* RM-rf vind hooguit veel mac-gebruikers dom :)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1