a7v133 hot-swappen met a7v mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik ben weer zo'n persoon die het bios flashen heeft laten mislukken en dan nog opnieuw opstarten ook...

de bios is dus corrupt en hij doet helemaal niks meer, bios resetten heb ik al geprobeert (een hele nacht batterij eruit en stroom eraf)

ik wil nog niet gelijk een nieuwe chip bestellen en eerst zelf ff wat proberen.

ik ken iemand die een asus a7v (dus niet 133) heeft, ik vroeg me af of je kan hot-swappen met dat moederbord (dus bioschip (100) eraf halen als ie aan staat en de corrupte chip(133) erop zetten en dan flashen)

kan je er dan een a7v133 bios op krijgen of zegt ie dan dat de bios versie niet overeen komt met de chip (die er dus op zat)?

edit:

ook een oplossing was, dat je kon opstarten met een floppy, via de boot-block van de bios chip, maar dat werkt ook al niet...
hoort dat wel te werken op een asus a7v133?

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

Hot-Swappen moet er tegenwoordig duidelijk bij staan in je handleiding, hot-swappen is alleen harde schijven dus BIOS niet.

Nee, je kunt je BIOS er niet uithalen als de computer aanstaat. Zet je PC uit zet er een nieuwe BIOS op en zet je pc weer aan. Dan zou de bios het gewoon moeten doen. Deze bios zal vrij up to date zijn dus flashen zou ik dan nog even achterwege laten als ik jou was...

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 11:22 schreef vegterb het volgende:
Hot-Swappen moet er tegenwoordig duidelijk bij staan in je handleiding, hot-swappen is alleen harde schijven dus BIOS niet.

Nee, je kunt je BIOS er niet uithalen als de computer aanstaat. Zet je PC uit zet er een nieuwe BIOS op en zet je pc weer aan. Dan zou de bios het gewoon moeten doen. Deze bios zal vrij up to date zijn dus flashen zou ik dan nog even achterwege laten als ik jou was...
dat bedoel ik dus niet, dat hot-swappen is een oplossing voor bios overzetten, ik wil alleen weten of het werkt met een ander moederbord

(ik heb dus geen goeie chip, maar wil em repareren via die a7v moederbord)

http://www.wimsbios.com/HTML1/faq.html#q9
hier staat het

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 11:22 schreef vegterb het volgende:

Het hot-swappen van je bios is echt wel mogelijk hoor, wordt ook nog vaak gebruikt als een flash mislukt is. Dat is dan altijd, pc aanzetten met het goede bios, bios-chip eraf halen, mislukte-bios-chip erop zetten, opnieuw flashen.

Zijn vraag is of het ook kan met verschillende mobo's ( a7v en a7v133 ). Ik durf er weinig over te zeggen, maar ik zou gewoon asus bellen en een nieuwe goede chip bestellen.

Ik denk persoonlijk dat het wel lukt, maar het risico dat je je mobo molt is mijn nog steeds te groot.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik zou het gewoon proberen, zoveel verschillen die moederbordjes niet.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De A7V boot ook gewoon met een A7V133 bios, ook kun je met de juiste flash opties die bios gewoon in de chip flashen, op jouw eigen a7v133 boot ie dan zelfs met de juiste bios ;)

Mits de chips t zelfde zijn (of compatible, maar ik verwacht dat dat geen probleem zal zijn) kan dit gewoon.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 11:36 schreef its_me het volgende:
De A7V boot ook gewoon met een A7V133 bios, ook kun je met de juiste flash opties die bios gewoon in de chip flashen, op jouw eigen a7v133 boot ie dan zelfs met de juiste bios ;)

Mits de chips t zelfde zijn (of compatible, maar ik verwacht dat dat geen probleem zal zijn) kan dit gewoon.
die borden zijn identiek, ik kreeg als garantie per ongeluk de verkeerde, die lijkt er precies op, het enige verschil is, dat er een optie 133mhz voor cpu mist en er staat geen 'a7v133', maar 'a7v' op het bord ergens

maar ik denk, als je het goed doet, dat er dan weinig mis kan gaan, toch?
je haalt de goeie chip er netjes af, die blijft dan goed, als het goed is, de kapotte probeer je te repareren, lukt dat niet, dan is er niks verloren, want hij deed het toch niet :)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 13:39 schreef floduR het volgende:

[..]

die borden zijn identiek, ik kreeg als garantie per ongeluk de verkeerde, die lijkt er precies op, het enige verschil is, dat er een optie 133mhz voor cpu mist en er staat geen 'a7v133', maar 'a7v' op het bord ergens
De borden zijn zeker niet identiek, de chipset is namelijk anders:

De a7v heeft de KT133 chipset
De a7v133 heeft de KT133A chipset

Deze zijn echter pincompatible, daarom werkt de bios gewoon, ook is de bordlayout daarom niet gewijzigd.

Een ander verschil is de RAID optie die de A7V133 heeft, de A7V heeft een gewone promise ATA100 controller.
(met een andere bios wel in raid te gebruiken ;) )

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 13:44 schreef its_me het volgende:

[..]

De borden zijn zeker niet identiek, de chipset is namelijk anders:

De a7v heeft de KT133 chipset
De a7v133 heeft de KT133A chipset
ja, duh... :)

idd wel pin-compatible ja, dat bedoel ik, ze zien er hetzelfde uit (alleen wordt de a7v passief gekoeld, a7v133 niet)

• floduR
  • Niet online
zal het flash proggie niet zeggen dat de versie die je wil flashen niet overeen komt met de bios waarop het systeem opgestart is?

want het systeem denk nog steeds dat de bios van een a7v erin zit...

maar volgens mij is die bios vrijwel hetzelfde

welk programma is het beste om een andere bios op een chip te zetten dan normaal is?

(ik heb nu awdflash (van award) en aflash (van asus))

• floduR
  • Niet online
anyone?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:25
Op vrijdag 31 mei 2002 19:04 schreef floduR het volgende:
anyone?
normaal kun je met een command line optie de hele controle op bios type omzeilen

Repareren doe je zo.

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
een vriend van me heeft het een keer gedaan,

msi bios mislukt,
ander systeem met dos opgestart
bios verwisselt
bios flashen (hard, oftewel negeer de fouten :) )
pc uit
bios eruit en testen op het originele mobo

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik werk op de TD in een computerwinkel.

Conclusie:

Hotswappen met BIOS'en is de enige manier om een bord weer tot leven te wekken.

However, hotswappen met een A7V133 op een gewone A7V gaat niet!

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 19:10 schreef Praeth het volgende:
Ik werk op de TD in een computerwinkel.

Conclusie:

Hotswappen met BIOS'en is de enige manier om een bord weer tot leven te wekken.

However, hotswappen met een A7V133 op een gewone A7V gaat niet!
why not? tis zowat het zelfde bord en ook een vergelijkbare bios

ik heb ergens gelezen dat het wel beter is, om hetzelfde moederbord te gebruiken, maar tis niet 'absolutely necessary'

edit:
maar je moet dus wel een flash proggie hebben, die geforceerd een bios op een chip zet, iemand suggesties

of kan het echt niet?
Op vrijdag 31 mei 2002 19:07 schreef Sine het volgende:
normaal kun je met een command line optie de hele controle op bios type omzeilen
welke dan? zoiets moet ik dus wel hebben

• floduR
  • Niet online
ik heb het één en ander geprobeerd en het is tot op een bepaald niveau gelukt!!

ik kon m'n pc niet werkend krijgen op een a7v (geen idee waarom niet, hij heeft het wel eens gedaan)

toen heb ik de bios van de a7v op de a7v133 gezet.

hij deed het, maar hij vond het een gewone a7v bord nu (logisch) daarna minimaal opstarten in dos, bios chips verwisselen (dus de corrupte a7v133 bios op het a7v133 bord, die is opgestart met een a7v bios)

flashen succesvol, en dan handmatig de cmos clearen en hij deed het weer!!

op één ding na, de voltages kloppen niet meer, hij start amper op (alleen met videokaart en max 1 hd) en de 3.3v stond te springen tussen 2.64 en 3.34
waarschijnlijk teveel gekloot, maar hij doet nu dus weinig meer...
misschien dat ik nog garantie kan krijgen, anders nieuw bord

of zijn er oplossingen?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hotswappen de enige oplossing?????????

Lekkere TD hebben jullie daar. Gewoon een nieuw bios-chippie doet wonderen. Enne hotswappen word zeker niet aanbevolen door de mobo-fabrikanten. Al helemaal niet aan thuis-knutselaars. Zeker niet diegenen die het zowiezo al voor mekaar krijgen om hun bios te "slopen". Zelf borden met een dual-bios weten sommige "tweakinderen" te mollen. nou, dan kom je van goeie huize 8-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• floduR
  • Niet online
Op zaterdag 01 juni 2002 19:35 schreef Madrox het volgende:
Hotswappen de enige oplossing?????????

Lekkere TD hebben jullie daar. Gewoon een nieuw bios-chippie doet wonderen. Enne hotswappen word zeker niet aanbevolen door de mobo-fabrikanten. Al helemaal niet aan thuis-knutselaars. Zeker niet diegenen die het zowiezo al voor mekaar krijgen om hun bios te "slopen". Zelf borden met een dual-bios weten sommige "tweakinderen" te mollen. nou, dan kom je van goeie huize 8-)
er kan altijd iets misgaan, en iets proberen is altijd fun, daar ben je tweaker voor...

je moet gewoon alles een keer meegemaakt hebben

hot swappen is vaak de enige oplossing om die kapotte chip aan de praat te krijgen, een andere chip kan altijd nog en kost geld

Verwijderd

Dus met deze moederborden moet het kunnen lukken.
Heb ik meteen nog een vraag, geldt hetzelfde voor een A7V266-E en een A7V333?

Of zijn die teveel verschillend?

• floduR
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 16:30 schreef Reaper_One het volgende:
Dus met deze moederborden moet het kunnen lukken.
Heb ik meteen nog een vraag, geldt hetzelfde voor een A7V266-E en een A7V333?

Of zijn die teveel verschillend?
dan zou je moeten kijken hoeveel ze echt verschillen, in bios instellingen, of uiterlijk van mobo

maar volgens mij zijn ze behoorlijk hetzelfde

en trouwens, volgens mij als de bioschip past (pin compatible dus) kan het altijd, waarom niet?
het proggie zet gewoon een bios op een chip, meer niet, of tie nou hetzelfde is of niet, dat kan dat prog weinig schelen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Heb het hier geflikt met een Soyo SY-5EMM en een Rectron RT5si (een Super7 bord met MVP3 en een 486 bord met SiS 496). Die 486 had niet eens een FlashROM, maar wel een flashsocket, chippie los, computer aan, wachten tot je in DOS zit, chippie eruit, andere chippie erin, flasher starten en flashen maar :)
Enige waar je voor moet oppassen is dat het flashvoltage goed ingesteld staat. Ik heb laatst 2 dode borden gerecycled, zaten beide SST 5V flashroms in, terwijl tegenwoordig zowat overal 12V varianten gebruikt worden. Als ik de sticker er niet afgeklauwd had, zou bij mn eerste flashpoging om LinuxBIOS erin te zetten mn BIOS getoast zijn :(
Pagina: 1