Toon posts:

[mplayer] Load onder divx lager krijgen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n nieuwe server ontvangen. Via C3 800 mhz met 256 cas2 mem :) Ik kan er prima divx op afspelen, alleen hij stottert wel (regelmatig).

Ik gebruik mplayer met directfb, fullscreen (maakt eigenlijk geen verschil), en ac3 audio.

Echter: ik heb een load van 98%, wat niet zo bevordelijk is voor mijn andere processen (oa apache en mysql). Zodoende stottert de film dus ook.

Mijn vraag: zijn er nog manieren om de load lager te krijgen, bv onder de 70% ? :)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:15

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op vrijdag 31 mei 2002 07:51 schreef CowMike het volgende:
Ik heb net m'n nieuwe server ontvangen. Via C3 800 mhz met 256 cas2 mem :) Ik kan er prima divx op afspelen, alleen hij stottert wel (regelmatig).
Een server om DivX af te spelen, da's een beetje tegenstrijdig..
Ik gebruik mplayer met directfb, fullscreen (maakt eigenlijk geen verschil), en ac3 audio.
Mooi zo. Goed man, en welke videokaart?
Echter: ik heb een load van 98%, wat niet zo bevordelijk is voor mijn andere processen (oa apache en mysql). Zodoende stottert de film dus ook.
*schudt hoofd*
Waarom FILM kijken op een SERVER?
Mijn vraag: zijn er nog manieren om de load lager te krijgen, bv onder de 70% ? :)
Ja, die zijn er.

---- en nu serieus

Ten eerste, welke videokaart gebruik je, welke kernel, welke GUI, videodrivers geinstalleerd?

Mijn vermoeden is namelijk dat de DivX over je CPU wordt afgespeeld en niet over je videokaart. Dat levert een hoge load op. Om dit te voorkomen moet je waarschijnlijk je videokaart-drivers compilen/installeren.
Dit had je ook kunnen vinden met de Search trouwens.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
JAja, ik weet t :P Ik gebruik die server als router, maar ook als filmbak (daarvoor hebben we em gekocht) ;)

Ik heb een onboard Trident videokaart (met 8mb shared), maar ook een TV-out onboard. Ik speel em dus af via die TV-out.

Ik gebruik Gentoo met kernel 2.4.19-gentoo-r5 (de kernel van Gentoo zelf dus). Heb framebuffer erin gecompiled, en dus vga=788 in /boot/grub/menu.lst gezet (moet deze waarde soms anders ?).

Ik gebruik geen GUI, maar puur de commandline ( mplayer -vo directfb -ao alsa -fs -framedrop [filmnaam].avi ). Dit komt omdat ik em via SSH start, en omdat er geen toetsenbord aan de server hangt ;)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03

Sjonny

Fratser

die framebuffer is beetje heel erg alleen software, geen hardware (yuv oid) accel, dus alles moet naar rgb worden gedecode en naar je videomem gepompt op pci snelheid. ik vind die load en dat stotteren niet gek dan. zoek uit hoe je met die trident (die ken ik alleen nog van me xt in 8bits en 256k mem :D, en dat waren toen al niet de beste kaartjes :)) de Xv driver kan gebruiken ofzo ..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hoe bedoel je ? Xv driver? Ik gebruik geen Xfree, maar puur directfb ;) (of zit ik nou helemaal fout? :P)

Verwijderd

Op mijn AMD K6-380 met 192 MB geheugen en ATI Mach64 8MB, speel ik DiVX-films van CDROM (zoals Fight-Club, resolutie 720x336) zonder enig stottergedrag of andere problemen af. CPU-gebruik ligt rond de 40%, soms iets hoger. Ik gebruik als video-output de DGA driver (-vo dga), en voor geluid ALSA (OSS via SDL).

Als ik niet de DGA-driver gebruik ligt het CPU-gebruik op fullscreen altijd tegen de 90/100% aan.

Je hebt er wel X11 voor nodig, dus dat zal op je server wel niet niet gaan lukken (waarom kijk je trouwens films via je server??).

Je performance is dus zwaar afhankelijk van wat je als videodriver bij mplayer gebruikt.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Nou, persoonlijk denk ik dat je 't met die C3-800 wel kunt vergeten. De huidige DivX3.11 zal wel lopen (quality settings minimaal zetten als je dat nog niet hebt tegen het stotteren).

Ik ben pas begonnen met DivX5, en de films die dat oplevert zijn niet eens afspeelbaar op m'n P3-800. Resoluties van 640x272 gaan prima, 640x352 stottert al regelmatig, en 640x480 lukt gewoon niet.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je het al gedaan, maar je zou best je HD en/of cdrom(s) in DMA mode zetten en 32-bit I/O activeren via hdparm, dat kan soms een serieuze slok op de borrel schelen.

En verder, tja, als je framebuffer gebruikt, dan wordt er bij mijn weten totaal geen gebruik gemaakt van de hardware scaling mogelijkheden of iDCT/motion compensation van je videokaart. Verder is die Via C3 CPU nu niet bepaald een powerhouse processor, en het zou me niet verbazen mocht ie bij hoge resolutiefilms het zaakje niet aankunnen. Hulp van een goede videokaart (ATI heeft heel goede ondersteuning voor video in hardware) die met goede drivers werkt is mijns inziens een vereiste...

Verwijderd

Topicstarter
Het vage is dat ie onder Windows wel goed draait (zie topic in OCE van super_vegeta: Inkoopactie)... Ik zal die DGA eens proberen :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Start | Run | mplayer2.exe

Die werkt perfect met AC3

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 15:42 schreef RaZ het volgende:
Start | Run | mplayer2.exe

Die werkt perfect met AC3
Onder windows ja, nu nog onder linux :P

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, kijk in welk forum je zit voordat je repliet ajb enzo ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op vrijdag 31 mei 2002 15:52 schreef CowMike het volgende:

[..]

Onder windows ja, nu nog onder linux :P
Hebbie daar geen startknop dan? >:)
[sorry]
Oeps.. biertjuh? :P
[/sorry]

Ey!! Macarena \o/

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoe kan ik dat trouwens zien welke videodrivers er ter beschikking staan?
Mplayer draait bij mij wel redelijk soepel, maar het kan altijd beter natuurlijk.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op vrijdag 31 mei 2002 16:04 schreef Sebas het volgende:
Hoe kan ik dat trouwens zien welke videodrivers er ter beschikking staan?
Mplayer draait bij mij wel redelijk soepel, maar het kan altijd beter natuurlijk.
code:
1
mplayer -vo help

Probeer dat eens :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 12:49 schreef ralphj het volgende:
Op mijn AMD K6-380 met 192 MB geheugen en ATI Mach64 8MB, speel ik DiVX-films van CDROM (zoals Fight-Club, resolutie 720x336) zonder enig stottergedrag of andere problemen af. CPU-gebruik ligt rond de 40%, soms iets hoger. Ik gebruik als video-output de DGA driver (-vo dga), en voor geluid ALSA (OSS via SDL).

Als ik niet de DGA-driver gebruik ligt het CPU-gebruik op fullscreen altijd tegen de 90/100% aan.

Je hebt er wel X11 voor nodig, dus dat zal op je server wel niet niet gaan lukken (waarom kijk je trouwens films via je server??).

Je performance is dus zwaar afhankelijk van wat je als videodriver bij mplayer gebruikt.
Hmm, hoe build je die DGA-driver in mplayer ? Bij de install heb je de keus niet om deze te pakken :? (of doe ik nou weer wat fout? :P)

Checking for DGA ... no Ah, ff kijken of ik die kan installen :)

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
--enable-dga=[1/2]  DirectGraphicAccess is XFree's answer to DirectX(tm), so mplayer accesses the gfx hardware almost directly. To run this, you need to run mplayer as root. [Autodetected; if DGA2 gives you errors, you may use that switch to downgrade to DGA1].

Hmm, laat me raden: je hebt hier zeker XFree voor nodig? :P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik zou het als ik jou was toch echt eens met XFree86 proberen, dan heb je tenminste Xv, en dat scheelt erg veel.
Je hebt absoluut niet veel nodig; alleen XFree86 (13 MB in Debian Unstable). Die configgen met de juiste driver en dan zorgen dat mplayer afspeelt met Xv output.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, ik zal eens proberen :)

Dan maar vannacht Xfree compilen ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mag ik iedereen er even op wijzen dat DirectFB _wel degelijk_ hardware accelerated is? Fijn.

fbdev is dat niet, inderdaad. DirectFB is iets anders.

Zie ook http://www.directfb.org/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 01 juni 2002 02:45 schreef CyBeR het volgende:
Mag ik iedereen er even op wijzen dat DirectFB _wel degelijk_ hardware accelerated is? Fijn.
Op een Trident kaartje? Dachtet niet.
fbdev is dat niet, inderdaad. DirectFB is iets anders.
'iets anders' is wat kort door de bocht; het zijn beiden interfaces voor de Linux framebuffer device.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik probeer de DGA-driver te gebruiken, maar daarvoor heb ik wel Xfree nodig. Maar bij t compilen van Xfree krijg ik deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
gcc -o bdftopcf -march=i586 -O3 -pipe -ansi     -L../../exports/lib bdftopcf.o -lXfont -lfntstubs   -lz -lm   -Wl,-rpath-link,../../exports/lib
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `BitmapScaleBitmaps'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `LC48'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `BitmapOpenScalable'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `PrinterScaleBitmaps'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `FindPmfToScale'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `BitmapGetInfoScalable'
../../exports/lib/libXfont.so: undefined reference to `FindBestToScale'
collect2: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [bdftopcf] Error 1
make[3]: Leaving directory `/var/tmp/portage/xfree-4.2.0-r9/work/xc/programs/bdftopcf'
make[2]: *** [install] Error 2
make[2]: Leaving directory `/var/tmp/portage/xfree-4.2.0-r9/work/xc/programs'
make[1]: *** [install] Error 2
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/xfree-4.2.0-r9/work/xc'
make: *** [install] Error 2

!!! ERROR: The ebuild did not complete successfully.
!!! Function src_install, Line 2, Exitcode 2
!!! (no error message)

!!! emerge aborting on  /usr/portage/x11-base/xfree/xfree-4.2.0-r9.ebuild .

Opnieuw mergen heeft geen zin, aangezien ik dat al heb gedaan :( Iemand een oplossing ?

Of zou ik em op mijn computer kunnen compilen (en dan een package maken), en op deze pc em uitpakken ?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

het kan ook een buggy ebuild zijn, je kan proberen manueel een oudere -rx te mergen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Ok het compilen van Xfree is gelukt ;) Nu nog ff kijken of die DGA-driver wil werken ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zaterdag 01 juni 2002 04:01 schreef deadinspace het volgende:
Op een Trident kaartje? Dachtet niet.
Daarom werkt het dus ook niet op een trident kaart.
Op de site staan welke kaarten wel ondersteund worden.
'iets anders' is wat kort door de bocht; het zijn beiden interfaces voor de Linux framebuffer device.
DirectFB werkt toch echt anders dan fbdev, anders zou fbdev ook wel hardware accellerated zijn (waar mogelijk)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 01 juni 2002 14:18 schreef CyBeR het volgende:
Daarom werkt het dus ook niet op een trident kaart.
Dat zeg ik.
DirectFB werkt toch echt anders dan fbdev, anders zou fbdev ook wel hardware accellerated zijn (waar mogelijk)
Nee, ze werken niet zoveel anders.
Beiden sturen dus de Linux framebuffer device (/dev/fb*) aan. Het grootste verschil is dat de 'fbdev' driver van mplayer echt alleen dat gebruikt - de framebuffer, aka een lap videoram.
DirectFB probeert via het framebuffer device ook kaart specifieke poorten te mappen om hierdoor de kaart redelijk direct aan te kunnen spreken, om zo de kaart dingen als (bijvoorbeeld) blitten in hardware te laten doen. Maar niets houdt fbdev tegen om dat ook te doen.
Pagina: 1