P1: PC100 of PC133 DIMM?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een P1 en ik wil er een reepje geheugen bijzetten.. dr zit nu 66MHz dimm in. Ik wil er een 64MB 100MHz dimm bijzetten, dat schijnt wel te kunnen, maar kan ik er ook een 133MHz dimm in zetten? (die dan gewoon op 66MHz draait uiteraard).

Of is dit niet compatible? Voor de prijs hoef ik het niet te laten. En 133 is altijd weer handig voor een evt. toekomstige PC :)

[edit] Mobo is VIA VX-pro met bios uit 1997.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Al zet je er een CAS 2 150 MHz Muskin reepje in. Tuurlijk dat draait allemaal wel 66 MHz. De klok wordt immers door het mobo gegenereerd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

ik heb toch al met meerdere oudere mb-den gehad dat die nieuwe geheugenreepjes niet werken
meestal zijn dat de chipsets voor de TX

• Palomar
  • Niet online
en over welke nieuwe geheugenreepjes heb je het dan? alleen 133 of ook de 100MHz?

• Palomar
  • Niet online
wat adviseren jullie nu? toch maar 100MHz kopen? Of zou dat ook niet eens werken?

Heeft iemand nog ervaring hiermee? (op een vx-pro bordje?)

Verwijderd

Denk er wel aan dat windows problemen kan geven als je reepjes met verschillende snelheden gebruikt.
Die PC66 gaan namelijk tot 10ns en PC100 gaat tot 8ns. Het kan dus gebeuren dat de boel niet goed werkt als je 8ns geheugen naast 10ns geheugen zet. Dat heb ik zelf ook eens gedaan en dat pikte windows niet. Ik kwam wel in windows zelf maar veel meer kon ik niet doen.

• Palomar
  • Niet online
ik zal er ook nog ff bij vermelden: ik heb nu ook nog 16mb EDO ram dr inzitten (samen met 32mb SDRAM).. dat werkt wel goed (al 3 jaar ofzo) en dus op 60ns (snelheid van de simms)..

Zal ik dan met 100MHz 8ns ram alsnog problemen krijgen, terwijl de huidige combinatie wel goed draait?

• Palomar
  • Niet online
weet iemand het of het goed zal werken of juist niet?? Wat DENK je... zal ik het proberen of is het bij voorbaat al zeker dat het niet zal werken?

Ik wil straks dus 64MB 100MHz kopen.. maar ik wil nog ff weten of ik kans heb dat het gaat werken....

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Zowel 133 als 100 lopen goed.
Als je al het oude geheugen eruit knikkert: koop 133. Loopt dat per ongeluk niet, gewoon mee terug naar de winkel, kun je hem zo ruilen tegen een 100MHz dimm. Niks aan 't handje.

ieeeepppppp :P

• Palomar
  • Niet online
ja ik koop denk ik toch maar 100MHz.. maar over al dat oude geheugen eruit knikkeren..? die 32MB 66MHz dimm wil ik eigenlijk wel laten zitten.. levert dat problemen op?

Dat EDO ram haal ik er denk ik wel uit..

Verwijderd

Koop gewoon 100/133, maar ga er niet van uit dat je dat geheugen in een toekomstig systeem kunt gebruiken, want dan zijn we allemaal al over op een nieuw type geheugen: DDR (of misschien toch wel RDRAM).

Dus: 66/100/133 maakt niets uit, zolang je bus maar op 66 draait.. en dat wil je toch, omdat het een P1 is, met dat oude geheugen erin.. Kijk alleen naar prijs

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:39

Shuriken

Life is all about priorities

Damn,
draai je Simmen en Dimmen door elkaar heen.

Je houdt zeker wel van een gokje?
Dit is niet echt aan te bevelen. Omdat de Simms op 5 Volt draaien en Dimm op 3,3 V horen te draaien.

Intel en Asus raden in hun manuals af om dit door elkaar heen te draaien omdat de Dimm's hierdoor kapot kunnen gaan.

Maar goed als je genoeg geld hebt, kun je het altijd proberen om er nog een Dimm in te stoppen en te kijken hoe lang dit het uithoud.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dimmen en Simmen door elkaar heen is vrgaen om problemen. Behalve op een Giga-Byte Mobo Giga-Byte heeft patent op dat en daar werkt het op. Hun passen gewoon de voltage aan op wat het nodig heeft. Als ik een tip moet geven en je wilt je DIMM eventueel in de toekomst in een anders systeempie proppen koop gewoon een PC133 en flikker de rest eruit.:)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Palomar
  • Niet online
ik ben al even naar een PC-zaak geweest (funprice) maar de verkoper zei dat het niet zou werken.. de vx-pro chipset kan volgens hem niet met dimms van >32MB overweg, hij ziet dan maar 16 ofzo.. en omdat ik zelf ook niet helemaal zeker ben of het wel gaat werken heb ik toch maar niks gekocht..

En over die dimms en simms tegelijk.. het kan gewoon hoor.. in de handleiding wordt het niet afgeraden, er staat zelfs 'SIMMS AND DIMMS AT THE SAME TIME'.. die simms draaien gewoon op 5 volt en de dimms op 3.3 volt.. het draait ook al een paar jaar zo zonder problemen :)

Verwijderd

Ik zag bij mijn oude comp p166 een sdram gat zitten, ik wist ook niet dat het kon, dus heb ik van mijn p3500 128mb erin gezet om te kijken of het werkte, maar het werkte niet! Het was een gyga mobo.

• collin
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 04 oktober 2000 11:15 schreef rick_h het volgende:
'SIMMS AND DIMMS AT THE SAME TIME'..[/quote]Moet je wel de zin afmaken he? want daar achter stond: WILL MAKE YOUR SYSTEM EXPLODE WITH A MAGNITUDE YOU HAVE NEVER SEEN! EVACUATE NEIGHBORHOOD BEFORE TRYING!

:+

Mijn iRacing profiel

• Palomar
  • Niet online
OW SHIT!!! niet goed gelezen.. FUCK :+:P
Pagina: 1