MP3 kwaliteit achteruit na verloop van tijd?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Kan het zijn dat na een aantal maanden de kwaliteit van mp3's op je harddisk steeds slechter wordt? Ik heb er namelijk één, waar op een paar pieken een beetje vervorming optrad, vanwege iets te enthousiaste normalizing denk ik. Nu heb ik hem een half jaartje en het lijkt of 'ie steeds slechter wordt, het hele nummer is nu één grote bak distortion.

Als dit zo is, dan vrees ik ook wel voor mijn multitrack Wav-jes van mijn band (zal ze sowieso snel ff branden :) )

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
euhm nee dat klopt niet...

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Nee dat kan niet :) is een fabeltje :o

• westkust
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10-2021
Nee... dit klink idd heel vreemd :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nou, nou, fabeltje.. Tis niet iets wat ik gehoord heb van iemand ofzo, het valt me gewoon zelf op. Op zich kan het toch best dat een magnetisch medium als een HD zijn magnetisme steeds minder sterk wordt na verloop van tijd en dus bits verloren gaan die dan met foutcorrectie wel een beetje teruggevonden worden, maar niet helemaal?

• westkust
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10-2021
Als dat al zo zou zijn kan jij dat niet horen...

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Op donderdag 30 mei 2002 23:23 schreef TheLemon het volgende:
Nou, nou, fabeltje.. Tis niet iets wat ik gehoord heb van iemand ofzo, het valt me gewoon zelf op. Op zich kan het toch best dat een magnetisch medium als een HD zijn magnetisme steeds minder sterk wordt na verloop van tijd en dus bits verloren gaan die dan met foutcorrectie wel een beetje teruggevonden worden, maar niet helemaal?
En waarom worden dan alleen de pieken vervormd? Ik heb hier een harde schijf van 2 jaar oud met mp3tjes van 2 jaar oud en die doen het ook nog :)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan zouden ook je files corrupt worden na verloop van tijd

Verwijderd

houd dat dan oo in dat windows naar langere tijd steeds minder stabiel is.. want dan zit er wat in ;)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op het moment dat je last hebt van 'bit rot' dan begint windows te blèhren dat er HD fouten zijn, en dan komt scandisk bergen foute sectoren tegen.

Is dat niet het geval ? Dan is er iets anders mis: misschien staat de EQ van winamp veel te hoog ? of de gain van winamp ? of misschien staat er iets in het mengpaneel vet te oversturen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 30 mei 2002 23:17 schreef TheLemon het volgende:
Kan het zijn dat na een aantal maanden de kwaliteit van mp3's op je harddisk steeds slechter wordt? Ik heb er namelijk één, waar op een paar pieken een beetje vervorming optrad, vanwege iets te enthousiaste normalizing denk ik. Nu heb ik hem een half jaartje en het lijkt of 'ie steeds slechter wordt, het hele nummer is nu één grote bak distortion.

Als dit zo is, dan vrees ik ook wel voor mijn multitrack Wav-jes van mijn band (zal ze sowieso snel ff branden :) )
:D grapjas :+

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Okee, ik bedenk ook maar wat, misschien hoor ik wel dingen die er niet zijn (of wordt mijn analytisch luistervermogen wel steeds beter :P ). Maar ik gebruik nooit eq's van Winamp :r en de schakels daarna oversturen zeker niet, want zelfs als ik winamp volume erg laag zet is het nog zo.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 06:59

WhiteDog

met zwarte hond

is denk ik een virus, heb dit verhaal al is eerder gehoord...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als je hd verrot zou zijn dan zou je dat mp3 bestand niet eens kunnen lezen, ik denk dat het met je geluidskaart te maken heeft, of misschien een raar virus dat je mp3 steeds een stukje veranderd, maar dat zou dan wel heel vreemd zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Die virussen toch, worden steeds intelligenter, zometeen gaan ze er nog tweede stemmen bij de zang bij bedenken. (sorry, het is al laat :+ )

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Tis een complot van de Buma stemra :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 04:43
en als je een cd kopieert,
is de kopie toch ook altijd slechten dan het origineel?????????????????????

(ook bij de videoband)

LOL

gang is alles

Verwijderd

Uh meschien zijn je speakers gaar? hebben die al een behoorlijke levensduur achter de rug?

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nee, ook niet, geloof me, ik weet genoeg van audiospul om zeker te weten dat het zeker niet aan de hardware ligt (met andere MP3's geen enkel probleem). Maar ja, ik zal me wel vergissen of nu pas die vervorming horen en me er steeds meer aan ergeren ofzo.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 23:59 schreef Duck-Twacy het volgende:
Tis een complot van de Buma stemra :)
lol ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Op vrijdag 31 mei 2002 09:24 schreef TheLemon het volgende:
Nee, ook niet, geloof me, ik weet genoeg van audiospul om zeker te weten dat het zeker niet aan de hardware ligt (met andere MP3's geen enkel probleem). Maar ja, ik zal me wel vergissen of nu pas die vervorming horen en me er steeds meer aan ergeren ofzo.
je haalt nu zelf je theorie onderuit: "met andere mp3's is het geen probleem", DUS kan het niet je harddisk zijn of alle andere invloeden die ALLE mp3's beinvloeden. Kortom, kul :)

Human Bobby

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op donderdag 30 mei 2002 23:31 schreef dawsie het volgende:
is denk ik een virus, heb dit verhaal al is eerder gehoord...
Ja, zo'n Breezer/msn virus...:r DIT IS HEEL BELANGRIJK..
"er is een nieuw virus dat al je mp3tjes langzaam opeet, dit heeft microsoft vanmorgen bekend gemaakt"

zoiets? :r :r

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ghe he :) Ja, het kan wel degelijk zo zijn, enkel moet je de oorzaak niet bij je hardware zoeken. Het zelfs zo dat MP3 kwaliteit steeds beter en dat rippers steeds betere encoders / bitrates gebruiken. Als je dan weer gaan luisteren naar je vroegere cd kwaliteit-supposed mp3s kom je tot de conclusie dat 128kbit met de encoders van toen toch eigelijk wel niet zo goed klonken :) Dat is bij mij het geval iig

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Misschien vind je het liedje gewoon irritant worden na 3 jaar luisteren :+

Tweakers Discord

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Magnetisch data blijft tien jaar goed op een harddisk 8-)

AKA Rinkel weblog

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
MP3 wordt niet als magnetische data opgeslagen. ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Yade zei:
MP3 wordt niet als magnetische data opgeslagen. ;)
Klopt, MP3 word geconverteerd naar analoog en dan, net als bij cassettes, op je harddisk gezet.
Vandaar dat de kwaliteit na een paar jaar dan minder word (ook net als cassettes) 8-)

Alles kan stuk.

• Klasanova
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

Op vrijdag 31 mei 2002 13:14 schreef remco_k het volgende:

[..]

Klopt, MP3 word geconverteerd naar analoog en dan, net als bij cassettes, op je harddisk gezet.
Vandaar dat de kwaliteit na een paar jaar dan minder word (ook net als cassettes) 8-)
:D LOL

Gigabyte P35 ds3|C2D 6750|4Gb Kingston|Raptor 36Gb|Spinpoint 320Gb|Sparkle 8800GT 512Mb|2x 19" LG|Logitech S510 Desktopset|

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 00:52 schreef Japidoff het volgende:
en als je een cd kopieert,
is de kopie toch ook altijd slechten dan het origineel?????????????????????
Nou, ik denk dat de kwaliteit er zelfs op vooruit kan gaan.
Als je nou een gare cd hebt die het nauwelijks meer doet in je ceedee-speler, dan moet je maar eens kijken of hij nog te kopieren is. Als het goed is perst je cdrom-speler het laatste bitje leesbare data uit zo'n cd en je kopieert het naar een onbeschadigd exemplaar.... tada!

Is maar een idee natuurlijk.

• 4POX
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 31 mei 2002 13:17 schreef Patrickje het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat de kwaliteit er zelfs op vooruit kan gaan.
Als je nou een gare cd hebt die het nauwelijks meer doet in je ceedee-speler, dan moet je maar eens kijken of hij nog te kopieren is. Als het goed is perst je cdrom-speler het laatste bitje leesbare data uit zo'n cd en je kopieert het naar een onbeschadigd exemplaar.... tada!

Is maar een idee natuurlijk.
Het zware klote aan een audio CD is dat de data correctie zo gigantisch bagger is.. Het idee van de cd had philips al in de jaren 40 50 al klaar liggen . Maar pas in de jaren 80 kregen ze het pas voorelkaar..

Sterker nog.. In de jaren zeventig 'smolten' de microchip gewoon weg door het digitale geweld. Wat wil je ook met een doorvoer snelheid van 172 KB /s .. Voor toen een super zieke snelheid. Moet je nu de mensen eens horen klagen als hun harddisk niet eens 40 MB /s haalt..

Maar het data correctie systeem bij audio cd's en video cd's zijn zo gigantisch primitief dat je er soms gewoon ziek van wordt. Gelukkig is die bij DVD's en CD-roms een stuk beter.

AKA Rinkel weblog

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 11:44 schreef Justice het volgende:

[..]

je haalt nu zelf je theorie onderuit: "met andere mp3's is het geen probleem", DUS kan het niet je harddisk zijn of alle andere invloeden die ALLE mp3's beinvloeden. Kortom, kul :)
Nou nee, want ik heb het wel eens eerder gedacht te hebben met andere MP3's. Waar het op neerkomt is dat lang niet al mijn MP3's vervormen, dus het zeker niet aan mijn hardware ligt (niet dat ik zulk briljant materiaal heb, maar toch..)

Maar jullie hebben me allang overtuigd, ik ben eigenlijk wel blij dat ik kennelijk gewoon steeds beter kan luisteren. *D

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47

MBV

Als je een liedje 1 keer hebt gehoord hoor je alleen de opvallende fouten. als je hem 2 jaar dagelijks hebt gehoord, heb je elk foutje gehoord en valt hij steeds weer op. misschien een cd'tje bij de bieb lenen en opnieuw rippen? en ik dacht dat het juist het voordeel van digitaal was, dat de kwaliteit niet achteruitgaat :? Dus zal niet aan je computer liggen :)

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij mij lijkt het ook dat MP3 slechter worden, maar dan in de vorm van dat ik tikjes / kraakjes ga horen. Soms gewoon maar 1 in een nummer. Ik heb echt een hele lijst van bestanden die ik opzij heb gezet die soms echt een superduidelijk hoorbare kraak of tik hebben. Ik heb die MP3's al heel lang, en van sommige weet ik echt 99% zeker dat deze niet altijd die fout hebben gehad.

Kan dit niet veroorzaakt worden door:
- verplaatsen van mp3s naar andere harde schijven, of
- defragmenteren

Die dingen hebben mijn mp3's wel regelmatig doorgemaakt.
Overigens kunnen halve mp3's e.d. afgedraaid worden, dus mochten er bits/bytes veranderd zijn dan kan het niet zo zijn dat heel je mp3 niet meer te openen is. Die bewering heb ik hier langs zien komen nml.

Verwijderd

Ik had hetzelfde met hele oude MP3tjes(uit het begin van het MP3 tijdperk). Maar achtertaf blijkt dat de nieuwere gewoon beter klinken.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

OMG wat een topic!!

Als er bytes niet/fout gekopieerd afgespeeld *zouden* worden krijg een foutmelding van je OS en is het feest over. Anders KAN dit niet.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 03:53
Ik weet waarom jullie de topicstarter zo afzeiken, maar dat kan wel degelijk. Windows hoef maar een keer vast te lopen terwijl het desbetreffende nummer gespeeld wordt, en er kunnen bitjes overschreven worden. Je kunt vervolgens nog steeds je mp3tje afspelen, wat het formaat kan met dit soort fouten omgaan. In het ergste geval dropt hij gewoon een frame. Ik zie dit soort "windows" fouten vrij vaak terug in jpg plaatjes (nog een formaat wat met bitfouten kan omgaan), die na verloop van tijd defecten gaan vertonen.

Naast eerder genoemde windows crash, heb je natuurlijk ook de hd die slechter wordt na verloop van tijd (maar dan is het euvel niet begrensd in 1 mp3tje natuurlijk), virussen, etc, etc.

Uiteraard is het wel zo dat een mp3tje niet automatisch slechter wordt. Het blijft tenslotte wel digitale data!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op dinsdag 25 juni 2002 08:21 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
<knip>
Windows hoef maar een keer vast te lopen terwijl het desbetreffende nummer gespeeld wordt, en er kunnen bitjes overschreven worden. Je kunt vervolgens nog steeds je mp3tje afspelen, wat het formaat kan met dit soort fouten omgaan.
Klopt, je kan een mp3 file zo doormidden hakken en dan nog kun je de 2 halve delen los van elkaar afspelen.
Hangt natuurlijk wel even van de player af, maar als je winamp gebruikt speel ie zonder te klagen... :o

Alles kan stuk.

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dus toch een complot van MS?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Digitale data kan niet slechter gaan klinken :+

Een cd klinkt toch ook altijd goed? ik heb hier een cd liggen van 1991 en die klinkt nog net zo als 10 jaar geleden :z

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op dinsdag 25 juni 2002 10:32 schreef Klubbheads het volgende:
Digitale data kan niet slechter gaan klinken :+

Een cd klinkt toch ook altijd goed? ik heb hier een cd liggen van 1991 en die klinkt nog net zo als 10 jaar geleden :z
ja dat wordt toch ook gezegd?!! Uit zichzelf gebeurt er niks, dus MP3's op cd opslaan en die opbergen is veilig. Maar een Windows crash of een falende harde schijf is wat anders...

Wat Prince_of_Darkness zegt is volgens mij correct, want ik denk dat die redenen bij mij de oorzaak zijn.
Voortaan alles maar snel op cd branden.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 23:17 schreef TheLemon het volgende:

is ZEKER waar... *grijns* 'k maak het ook mee... in 8 maanden ongeveer is 1/3 van mijn mp3's gewoon naar de kl*te (nuja, wel logisch als je schijf 2 keer crached met partition magic !-) )

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
hèhè, eindelijk erkenning ;)

En klubbheads: als jouw cd na 10 jaar nog precies hetzelfde klinkt heb je of niet erg nauwkeurige/getrainde oren òf bewaar je je cd's heel erg netjes.

Verwijderd

Ik heb wel een keer gehad naar een aantal keer van de ene naar de andere HDD gecopieerd te hebben dat er van die 'zwik'-geluidjes in de MP3's komen. Een van die HDD's heeft het niet lang daarna ook begeven, dus het kan zijn dat er foutjes ingeslopen zijn aan het einde van z'n 'carriere'...
Op zich mag het natuurlijk niet kunnen... digitaal MOET 1op1 te copieeren zijn.

Verwijderd

Mooi Sprookje gehoord ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd.. sprookjes :P
wat was het voordeel van digitaal opslaan ook alweer!! ??? :P jaaa > nauwelijks verliezen over lange periode

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 25 juni 2002 08:21 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Ik weet waarom jullie de topicstarter zo afzeiken, maar dat kan wel degelijk.
Yeps..

Ik was de enige persoon in ons studentenhuis met cd-brander. Een huisgenoot heeft mijn mp3's naar zijn pc gezet over het netwerk, omdat mijn disk geen ruimte meer had om een verse cd te bakken.

Na het bakken zette hij m'n muziek weer terug, en sindsdien had ik tikker erin. (Knap bagger netwerk hadden we dus :()

Siditamentis astuentis pactum.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 26 juni 2002 09:43 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Yeps..

Ik was de enige persoon in ons studentenhuis met cd-brander. Een huisgenoot heeft mijn mp3's naar zijn pc gezet over het netwerk, omdat mijn disk geen ruimte meer had om een verse cd te bakken.

Na het bakken zette hij m'n muziek weer terug, en sindsdien had ik tikker erin. (Knap bagger netwerk hadden we dus :()
dat is gewoon je verzendprotocol die neit goed is :P
hehe.. dat heb toch niets met de mp3 zelf te maken :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

lijkt me of je decoder niet lekker of je file is currupt :)

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

:( :r lekker niveautje weer hier. Al met al komt het er dus op neer dat het een kutverhaal is dat mp3's slechter worden na veel luisteren/kopieren cut it off :O

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

ProPHeT luistert nog in van die mp3s die hij in 99 op Lanparty downloade. :P
Pagina: 1