Toon posts:

specifiek raid vraagje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had hem al in de faq geplaatst maar krijg geen reactie.

Ik heb nu een seagate 3,2 gig 5400rpm en een 4x4x20 cdwr op secondary. Wat raid spullen aangeschaft: 1x promise fts raid ata/66 en 4x 2,1 gig st32122a.

zie
http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st32122a.html

Ik had wat vragen:

Kan ik mijn normale ide kanalen er naast gebruiken?

Is het een goed idee om mijn eigen hd te houden voor mijn documenten en de rest uit de raidconfig halen?

Heb ik met 4 hd's echt 40% kans dat hij het eerste halfjaar de pijp uit gaat, want het zijn geen WesternDigital of Yoko ltd schijfjes of zo.

Zou hij in 2x2 snelheidswinst maken en heeft het uberhaupt zin om backups te maken?

Moet ik met 4 hd's er bij mijn systeemkoeling nog een keer extra onder de loep nemen?

300 wat voeding...genoeg? (standaard systeem met alleen cdrw)

Straks heb ik 4 hd;s ingebouwd aangesloten en dan..formateren....? Wanneer begint dat hele verdelenoverhardeschijven verhaal?

Wat zou de stripegrote moeten zijn bij windows en af en toe UT gebruik?

Verwijderd

Topicstarter
waarom reageert niemand?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 31 mei 2002 17:55 schreef aapnootmies het volgende:
waarom reageert niemand?
op ale je vragen kan je "ja" als antwoord geven, behalve de laatste

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 23:05 schreef aapnootmies het volgende:

Ik had wat vragen:

Kan ik mijn normale ide kanalen er naast gebruiken?
ja
Is het een goed idee om mijn eigen hd te houden voor mijn documenten en de rest uit de raidconfig halen?
moet jij weten, ik heb zelf alles in een 2-schijven raid-array staan, met een aparte losse schijf als backup
Heb ik met 4 hd's echt 40% kans dat hij het eerste halfjaar de pijp uit gaat, want het zijn geen WesternDigital of Yoko ltd schijfjes of zo.
Hoewel Seagate en IDE geen geweldige combo is, lijkt me dit toch zeer overdreven.
Zou hij in 2x2 snelheidswinst maken en heeft het uberhaupt zin om backups te maken?
snelheids winst is nooit twee keer zo groot, dit heeft te maken met de access-times. Als je veel met grote bestanden werkt, heeft het zeker voordelen.

Backuppen zou ik zowiezo altijd doen.
Moet ik met 4 hd's er bij mijn systeemkoeling nog een keer extra onder de loep nemen?
Is bij 5400rpm niet echt nodig, ik heb zelf 3 7200rpm en een 5400rpm zonder hd-koeling draaien, en dat wil best.
300 wat voeding...genoeg? (standaard systeem met alleen cdrw)
ja hoor, moet kunnen, zie ook [topic=312323]
Straks heb ik 4 hd;s ingebouwd aangesloten en dan..formateren....? Wanneer begint dat hele verdelenoverhardeschijven verhaal?
Bij het eerste keer booten, worden de schijven getecteerd en kun je ze dmw de Promise-BIOS instellen, waarna je fdisk en format gebruikt en daarna aan je OS install kan beginnen.
Wat zou de stripegrote moeten zijn bij windows en af en toe UT gebruik?
Bij die Promise controller kun je aangeven waar je je pc voor gaat gebruiken, dan hoef je verder nergens aan getallen te sleutelen.

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch. Dank je. Ik ga overmorgen bouwen, als ik vragen heb weet ik waar ik antwoorden kan vinden.

Nog even een nieuwsgierigheidtje: wat zou jij doen, 4x1 of 2x2?

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 18:26 schreef aapnootmies het volgende:
Fantastisch. Dank je. Ik ga overmorgen bouwen, als ik vragen heb weet ik waar ik antwoorden kan vinden.

Nog even een nieuwsgierigheidtje: wat zou jij doen, 4x1 of 2x2?
met die kleine schijven zou ik voor 4*1 gaan, hoewel het geheel dan twee keer to gevoelig is voor uitval.

misschien raid 0+1 te overwegen en die 4e disk er los bij?

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 18:35 schreef MREn het volgende:

[..]

met die kleine schijven zou ik voor 4*1 gaan, hoewel het geheel dan twee keer to gevoelig is voor uitval.

misschien raid 0+1 te overwegen en die 4e disk er los bij?
bij raid 0+1 gebruik je toch 4 schijven, of ben ik niet helemaal meer wakker :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de beredenering als je bedoelt "de vijfde hd er los bij". En dat is wat ik in gedachten heb: 1x4 voor windows ('98) etc. Dan een losse hd voor documenten er bij. Daar laat ik windows dan op staan voor noodgevallen.

Maar wat ik verdacht vind is dat die 4 dan wel op slechts 2 ide-kabels zitten. Is dat geen probleem?

Verwijderd

[b]Op vrijdag 31 mei 2002 22:45 schreef aapnootmies Maar wat ik verdacht vind is dat die 4 dan wel op slechts 2 ide-kabels zitten. Is dat geen probleem?
technisch gezien niet, in praktijk vertraagd het een stuk, want er kunnen geen twee schijven tegelijk gebruikt worden, wat wel de essentie is van raid-configs.

Verwijderd

Topicstarter
Dus in praktijk, als in theorie, is de schrijfsnelheid van 2x1 hoger dan van 2x2 Maar is in de praktijk de leessnelheid van de 2x2 wel hoger?

http://www6.tomshardware.com/storage/00q1/000329/fastrak66-17.html

Ik ga een beetje op deze specs af. Ik weet dat ik de relatieve uitkomsten moet dramatiseren omdat ik langzamere hd's gebruik die de promise waarschijnlijk wel volledig aan kan.

"FastTrak66 is not quite able to handle the amount of transfer rate supplied by a stripe of three of four fast hard drives."

"Hard Drive
for all tests 1-4 IBM Deskstar DPTA-372050
20 GB
ATA66"

http://www6.tomshardware.com/storage/00q1/000329/fastrak66-14.html

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor, hij zit er in, alles lijkt goed te werken. Probleempje alleen: als ik windows er op wil gooien doe ik dat door mijn huidige hdd er af te gooien en vanaf de windows cd op te starten. "win98 setup opstarten" dan gaat hij even moeilijk doen en wanneer hij bij "controleren pci bus mode2" komt loopt hij vast.

Windows ziet de nieuwe "d" schijf als 2 gig. Ik heb hem op 4x1 staan.

Ik heb trouwens ook een kapotte voeding verder verwoest en zelf een voeding-verdeelstekker gebouwd. Nu zitten er echter wel 5 apparaten op 1 uitgaande stekker van de voeding, is dat een probleem?
Pagina: 1