• Tco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:04
Mijn moeder wil dus een digitale camera kopen, maar deze moet dan de vervanger worden van onze oude analoge camera.
Nou lees ik hier wel van iedereen dat hij/zij een digicam heeft, maar gebruiken jullie deze ook voor de alledaagse foto's en laten jullie deze dan ook ergens ontwikkelen?
Of is het toch meer een gadget om een beetje mee te spelen, en hebben jullie een analoge camera ernaast?
Voor de camera dacht ik zelf aan de Fuji Finepix A201 en dan foto's maken op 1600x1200 en opsturen naar de Hema. Maar is dit geschikt als vervanging van onze onze gewone camera? Of raden jullie een ander digicam aan?
Ow en het hoeft nix speciaals te zijn, gewoon goede kwaliteit, maar geen extra's als zoom ed. Gewoon kijken en klikken op het knopje voor de foto :P

Alvast bedankt! :)
edit:
ben complete newbie op digitale fotografie gebied, eik newbie in alle fotografie :D

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 30 mei 2002 22:38 schreef Tco het volgende:
Mijn moeder wil dus een digitale camera kopen, maar deze moet dan de vervanger worden van onze oude analoge camera.
Nou lees ik hier wel van iedereen dat hij/zij een digicam heeft, maar gebruiken jullie deze ook voor de alledaagse foto's
Ja
en laten jullie deze dan ook ergens ontwikkelen?
Een enkele keer; meestal druk ik zelf wat exemplaren af, maar lang niet alles. alleen een paar die ik graag wil.
Of is het toch meer een gadget om een beetje mee te spelen, en hebben jullie een analoge camera ernaast?
Is voor mij meer dan een gadget; dus geen speeltje maar echt gewoon een gebruiksvoorwerp. Analoge camera? Jah... we hadden een oud goedkoop toestelletje van een tientje... die ligt nu in de auto in geval van een ongeval ofzo... maar wordt dus in principe niet meer gebruikt; we gebruiken onze digitale toestelletjes. Kep pas een aanrijding gehad... toen had ik toevallig m'n digitale ook in de auto liggen... toen heb ik dus gewoon lekker die gebruikt en niet dat brakke analoge toestelletje
Voor de camera dacht ik zelf aan de Fuji Finepix A201 en dan foto's maken op 1600x1200 en opsturen naar de Hema. Maar is dit geschikt als vervanging van onze onze gewone camera? Of raden jullie een ander digicam aan?
1600x1200 laten afdrukken kan behoorlijk goed op het kleinste formaat, alleen bij grotere afdrukken worden snel de pixels duidelijk. Bij zelf printen heb je daar aanzienlijk minder last van; dan kan je tot A4-formaat behoorlijk goed afdrukken (imho)
Ow en het hoeft nix speciaals te zijn, gewoon goede kwaliteit, maar geen extra's als zoom ed. Gewoon kijken en klikken op het knopje voor de foto :P

edit:
ben complete newbie op digitale fotografie gebied, eik newbie in alle fotografie :D
tips voor een camera heb ik niet.... ehm... wel, maar eigenlijk teveel...
ga zelf eerst eens wat toestellen bekijken, maak een kleine selectie en post die selectie hier neer....

• MI5
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 21:08

MI5

Ik heb een Canon Powershot A40, en vind het een prima vervanging van mijn analoge toestel. Foto's afgedrukt bij HEMA worden haarscherp. Het is nog aardig aan de prijs, maar binnenkort zal door concurrentie de prijs wel dalen.
(Maarja, is 0,27 euro per foto duur?)

Fuji A201 maakt mooie foto's naar wat ik weet, alleen jammer dat er geen optische zoomlens op zit...

Probeer eens via de search, volgens mij zijn er al wat topics over de A201 geweest.

tot 13x18 echt prima resultaat, zelfs 20x30 nog acceptabel, als je er maar niet 2cm vanaf gaat zitten...

• ilja_kole
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:54
Ik heb dan een Fuji a201 gekocht,
leuk dingetje voor het geld, maar als analoge vervanging zou ik toch liever 100 euro (+/-) extra sparen voor een canon cameraatje, licht er natuurlijk aan wat voor foto's, buiten zijn de foto's van echt goeie kwaliteit om af te laten drukken op 10x15, 13x18..binnen treed er nogal wat ruis op als het donker is en kan het soms welleens wat onscherp overkomen...
Maarja daarintegen kan je natuurlijk ook lekker veel fotootjes maken en de beste eruitkiezen.
Licht eraan waar je prioriteiten liggen dus, maar zou toch liever net iets meer sparen, voor toch wat betere kwaliteit.

Greetzz

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 30 mei 2002 22:55 schreef ilja_kole het volgende:
Ik heb dan een Fuji a201 gekocht,
leuk dingetje voor het geld, maar als analoge vervanging zou ik toch liever 100 euro (+/-) extra sparen voor een canon cameraatje, licht er natuurlijk aan wat voor foto's, buiten zijn de foto's van echt goeie kwaliteit om af te laten drukken op 10x15, 13x18..binnen treed er nogal wat ruis op als het donker is en kan het soms welleens wat onscherp overkomen...
Maarja daarintegen kan je natuurlijk ook lekker veel fotootjes maken en de beste eruitkiezen.
Licht eraan waar je prioriteiten liggen dus, maar zou toch liever net iets meer sparen, voor toch wat betere kwaliteit.

Greetzz
Ik heb hier een 'oude' Digital Ixus (S100). Fraai toestelletje... denk dat de IxusV en IxusV2 aanzienlijk fraaiere toestelletjes zijn... of eventueel die wat grotere Ixusjes..... ook valt te denken aan de S30 en de S40 :)

Ook heb ik hier een Pro90IS liggen, maar ik denk dat dat een beetje overkill is voor een point-and-shoot-camera.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

-Stef-

Slainthe!

Zoals men hier al vaker zei hangt het er maar helemaal vanaf waarvoor je het wil gebruiken. Ik ben van oorsprong een 35mm spiegelreflex gebruiker. Ik heb vorige week een Fuji FinePix F-601 voor ernaast gekocht. Prachtig dingetje maar ik ga bijvoorbeeld in september naar het tropische regenwoud in Costa Rica. Daar ga ik dus echt niet met die digicam heen maar neem ik mijn Canon EOS met o.a. een 75-300mm IS objectief mee voor de prachtige foto's die daar te nemen zijn.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb nog nooit een fotorolletje in een camera gedaan... Terwijl ik toch bekend sta als "de fotograaf" ben op feestjes enz... Vanaf 2 megapixel kan een digitale camera een conventionele (analoog klinkt zo raar) camera uitstekend vervangen als je vooral afdrukken op 10x15 maakt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op donderdag 30 mei 2002 22:38 schreef Tco het volgende:
Nou lees ik hier wel van iedereen dat hij/zij een digicam heeft, maar gebruiken jullie deze ook voor de alledaagse foto's
Analoge camera heb ik nooit meer gebruikt. En nooit in m'n leven meer foto's gemaakt met compact cam vergeleken met digicam.
en laten jullie deze dan ook ergens ontwikkelen?
ja. vooral vakantiefoto's.
Veel scherper dan m'n analoge foto's.

En ik had recentelijk camera aan vriendin uitgeleend, en foto's voor haar familie laten afdrukken. Eerste reactie, wat een mooie kleuren! en zo scherp!!.
Ik gebruik alleen digitaal. Analoog. Misschien neem ik het mee op vakantie en op onveilige diefstalgevoelige plaatsen gebruik ik dat. Strand of zo.
Voor koopadviezen kan je hier [topic=197979/1/100] terecht.

edit:
Lees eens de beginnerstopic hier door. (zie faq) staan heel veel interessante informatie in.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb m'n Canon PowerShot A40 pas vier weken, maar hij bevalt me nu al beter dan m'n Nikon F60 SLR (35mm film). Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet veel. Maar dan alleen als je (semi)professionele fotorolletjes gebruikt. Het enigste waar ik m'n Nikon nog voor gebruik is voor foto's waar ik door en door m'n camera voor moet kennen. Elke camara reageerd namelijk anders en die Nikon heb ik al vier jaar, dus ik weet hoe hij reageerd op de verschillende licht omstandigheden. Daarnaast heb ik er een speedflash met zoomkop en een 100-300mm zoomlens bij.

Ik moet wel zeggen dat ik sneller goede resultaten met m'n A40 heb geboekt dan met m'n Nikon. Iets wat helpt is dat je de foto meteen kunt bekijken en eventueel wissen als hij niet bevalt. Bij m'n Nikon moest altijd een paar dagen wachten na het maken van de foto's tot ze ontwikkeld waren.

Ik heb ook een Minolta Vectis 100 APS camera. De kwaliteit van de Canon is vele malen beter als die van de Minolta. Vooral door de iets grotere lens en het feit dat APS films een nogal grove korel hebben waardoor je eigenlijk geen vergrotingen kunt maken.

Ik zelf druk m'n foto's die met de A40 zijn gemaakt zelf af op een Canon S520 printer. A4 foto's zijn er goed uit en de afzonderlijke pixels zie je niet. Ik zou zeer zeker in een goede fotoprinter investeren. Dat geld heb je er zo uit als je net zoals ik veel foto's maakt.

* Ralph Smeets gaat nu sparen voor een wide en telelens.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1