Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
die oudere cyrix dingen waren niet zo...ik hou er helemaal niet van, ik denk dat die p120 stabieler zal zijn, en qua snelheid zal er vrij weinig verschil inzitten
Verwijderd
Als het toch een server is zou ik zowieso niet de behoefte aan een snellere processor hebben. Maar ook ik zou kiezen voor de pentium. Waarschijnlijk stabieler.
he veldmuis... is die sig trouwens van dat nummer dooh dooh van de barcode brothers? ik wist niet dat anderen dat ook een leuk nummer vonden.
he veldmuis... is die sig trouwens van dat nummer dooh dooh van de barcode brothers? ik wist niet dat anderen dat ook een leuk nummer vonden.
Eigen ervaring:
Systeembeheerder geweest bij studentenvakbond waar lange tijd een Cyrix 686MX-200+ (75x2MHz) en een P120 (60x2) als enige bakken stonden.
De meeste benchmarks muv rauwe FPU (en dus Quake) draait de Cyrix sneller. Maar als je real world gaat kijken draait de P120 meestal een stuk soepeler.
Nu moet ik zeggen dat die cyrix een brakke PC Chips VXPro/SiS5597 chipset te verduren had en de P120 een redelijke Intel mobo met i430FX had, dus dat kon er heel wat mee te maken hebben.
Mijn advies:
Probeer een benchmark te doen op je eigen server die relevant is voor de taken die hij moet doen (HDD performance, mem performance en netwerk performance in Sandra lijken me geschikt), doe een bench en vervang de CPU. Bench dan weer. Als het duidelijk is, neem de duidelijke winnaar, als het minder duidelijk is, doe het met de Intel (die zitten veel minder dicht tegen hun thermische limieten aan->minder kans op overhitting->minder kans op vastlopers).
Sowieso ander tip: de core van een CPU kan het meestal weinig schelen hoe je aan een gegeven aantal MHz komt. De FSB opkrikken en de multiplier omlaag gooien zal de stabiliteit dus bij vrijwel gelijke MHz niet schaden, maar wel de mem performance flink verbeteren.
Denk aan de P150 (60x2.5)- in mem benches en serving applicaties was hij trager dan de P133 (66x2.0). Maar doe de multiplier naar 2 en de FSB maar 75 en de 150 racet de 166 (66x2.5) opeens voorbij.
Zelf zweer ik in servers bij Ali Aladdin V/7 en Via MVP3/4 plankjes- FSB gewoon omhoog naar 100MHz, multiplier op 2 ofzo, en die P200MMX zien racen (scheelt in mem banch 30% en overall performance allicht minstens 10%)
Systeembeheerder geweest bij studentenvakbond waar lange tijd een Cyrix 686MX-200+ (75x2MHz) en een P120 (60x2) als enige bakken stonden.
De meeste benchmarks muv rauwe FPU (en dus Quake) draait de Cyrix sneller. Maar als je real world gaat kijken draait de P120 meestal een stuk soepeler.
Nu moet ik zeggen dat die cyrix een brakke PC Chips VXPro/SiS5597 chipset te verduren had en de P120 een redelijke Intel mobo met i430FX had, dus dat kon er heel wat mee te maken hebben.
Mijn advies:
Probeer een benchmark te doen op je eigen server die relevant is voor de taken die hij moet doen (HDD performance, mem performance en netwerk performance in Sandra lijken me geschikt), doe een bench en vervang de CPU. Bench dan weer. Als het duidelijk is, neem de duidelijke winnaar, als het minder duidelijk is, doe het met de Intel (die zitten veel minder dicht tegen hun thermische limieten aan->minder kans op overhitting->minder kans op vastlopers).
Sowieso ander tip: de core van een CPU kan het meestal weinig schelen hoe je aan een gegeven aantal MHz komt. De FSB opkrikken en de multiplier omlaag gooien zal de stabiliteit dus bij vrijwel gelijke MHz niet schaden, maar wel de mem performance flink verbeteren.
Denk aan de P150 (60x2.5)- in mem benches en serving applicaties was hij trager dan de P133 (66x2.0). Maar doe de multiplier naar 2 en de FSB maar 75 en de 150 racet de 166 (66x2.5) opeens voorbij.
Zelf zweer ik in servers bij Ali Aladdin V/7 en Via MVP3/4 plankjes- FSB gewoon omhoog naar 100MHz, multiplier op 2 ofzo, en die P200MMX zien racen (scheelt in mem banch 30% en overall performance allicht minstens 10%)
Oslik blyat! Oslik!
Wat wil je ermee doen?
Internet delen? webpagina's serveren?
Als het prima draait, niet rommelen, voor hetzelfde geld sloop je per ongeluk je mobo.
Het is allemaal weer oud spul, als je performance wil, dan koop je iets nieuws, als je wil hobby-en, lekker spelen.
Maar als je mij vraagt over uptime, stabiliteit en snelheid van een P120 en Cyrix 200, dan is je uptime 0 als je gaat klooien, stabiliteit zal amper veranderen, je hd of voeding zal eerder de geest geven, en snelheid.... een VIA C3 is nog sneller
PS. Reken eens uit wat je per uur kost, als je een paar daagjes klooit had je net zo goed kunnen werken en nieuwe spullen kunnen kopen. Voor minder dan 150 euro heb je al een nieuwe processor, mobo en geheugen bv:
ECS K7S5A Lan (68)
Duron 800 (45)
Geheugen (vanaf 14)
Totaal 125 euro, dat heb je snel bijelkaar verdiend. (weekje avond werk ofzo)
[edit:] Dus ook voor over ijverige systeembeheerders, 25 uur in een oude server steken is dus weggegooid geld, 5 uur in een nieuw systeem was goedkoper.
Als het prima draait, niet rommelen, voor hetzelfde geld sloop je per ongeluk je mobo.
Het is allemaal weer oud spul, als je performance wil, dan koop je iets nieuws, als je wil hobby-en, lekker spelen.
Maar als je mij vraagt over uptime, stabiliteit en snelheid van een P120 en Cyrix 200, dan is je uptime 0 als je gaat klooien, stabiliteit zal amper veranderen, je hd of voeding zal eerder de geest geven, en snelheid.... een VIA C3 is nog sneller
PS. Reken eens uit wat je per uur kost, als je een paar daagjes klooit had je net zo goed kunnen werken en nieuwe spullen kunnen kopen. Voor minder dan 150 euro heb je al een nieuwe processor, mobo en geheugen bv:
ECS K7S5A Lan (68)
Duron 800 (45)
Geheugen (vanaf 14)
[edit:] Dus ook voor over ijverige systeembeheerders, 25 uur in een oude server steken is dus weggegooid geld, 5 uur in een nieuw systeem was goedkoper.
dan nog een atx voeding, een andere kast (atx)Op vrijdag 31 mei 2002 00:42 schreef TheGhostInc het volgende:
Wat wil je ermee doen?
ECS K7S5A Lan (68)
Duron 800 (45)
Geheugen (vanaf 14)
een video kaart (heft huidige mobo onboard )
dus dat valt nog weer tegen.
he is ook voor de hobby (thuis, isdn router)
tsja voor 300,- hebbie ook een kant en klaar isdn router maar dat wil ik nou juist niet.. dit is hobby...
hoe groot ik de kans dat een p120 mobo ook een 166mmx aankan (ik weet niet of de 120 ook mmx heeft ..)
Verwijderd
Op de een aantal van deze moederborden kan zowiezo een166 Mhz processor draaien. Of t moederbord MMX ondersteund maakt niet uit. Voor die server gebruik je heel waarschijnlijk toch geen MMX!Op vrijdag 31 mei 2002 09:21 schreef xychix het volgende:
hoe groot ik de kans dat een p120 mobo ook een 166mmx aankan (ik weet niet of de 120 ook mmx heeft ..)
ik heb dr al eentje ruim anderhalf jaar up and running!
Misschien waar, maar wat is de naam van dit forumMaar als je mij vraagt over uptime, stabiliteit en snelheid van een P120 en Cyrix 200, dan is je uptime 0 als je gaat klooien, stabiliteit zal amper veranderen, je hd of voeding zal eerder de geest geven, en snelheid.... een VIA C3 is nog sneller
Gathering of Tweakers
En wat doen Tweakers
Tweaken=klooien
Een tweaker heeft die paar uur ervoor over
Zuiverste blaatOp vrijdag 31 mei 2002 09:28 schreef RCy2k het volgende:
[..]
Op de een aantal van deze moederborden kan zowiezo een166 Mhz processor draaien. Of t moederbord MMX ondersteund maakt niet uit. Voor die server gebruik je heel waarschijnlijk toch geen MMX!
ik heb dr al eentje ruim anderhalf jaar up and running!
Non-MMX Pentium CPUs vreten 3.3V or 3.45V, Pentium MMX CPUs nemen 2.8V. MMX CPU op non-compatible mobo prikken=0.5V teveel geven=slecht
Bovendien is de grootste voordeel van een MMX CPU tov een oude Pentium dat de L1 cache verdubbeld is. En L1 gebruik je, wat dan ook je doet
Een P120 kan op alles van een i430NX of SiS5501-based mobo zitten tot een MVP4 of Aladdin7. Meestal zul je ze echter op een i430FX-based mobo vinden, wat geen MMX slikt, of een i430HX wat dat wel kan (mits er een VRM op de mobo zit)
Een Cyrix neemt meestal 2.9V, dus die mobo trekt allicht een MMX. De vraag alleen is wat voor chipset het is, een of andere brakke SiS en je bent beter af met je P120 op een i430FX
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1