Linux n00b vraag

Pagina: 1
Acties:

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 21:17
Ik heb nu een antivirus rpm geinstalleerd dan zegt ie van de installatie is voltooid.
Maar hoe start ik het prog nou ? :(

Want hij staat niet bij mijn kde 3.0 menu, ik gebruik mandrake 8.2 met kde.
En nog 1 vraag ik heb de mandrake personal firewall gedl maar nou staan er tientallen rpms moet ik die 1 voor 1 installeren ?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
doe eens updatedb en dan locate antivirus. als het goed is komen er een of meer bestanden voor bij die in /bin of /usr/bin staan die moet je hebben om jou programma op te starten.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op donderdag 30 mei 2002 21:38 schreef Rick164 het volgende:
Ik heb nu een antivirus rpm geinstalleerd dan zegt ie van de installatie is voltooid.
Wat moet je nu met antivirus onder Linux :? :?

Ik werk er al tijden mee... maar echt anti-virus.... en virussen...

Je kan zo'n antivirus koppelen aan je Sendmail om de attachments te scannen... maar daar houdt het ook me op! IMHO
Want hij staat niet bij mijn kde 3.0 menu, ik gebruik mandrake 8.2 met kde.
Er staat nog wel meer niet onder je KDE menu
En nog 1 vraag ik heb de mandrake personal firewall gedl maar nou staan er tientallen rpms moet ik die 1 voor 1 installeren ?
Dat kan... er is volgens mij ook een package manager :+

My weblog

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 30 mei 2002 21:38 schreef Rick164 het volgende:
Een antivirusprogramma voor GNU/Linux? Waar heb je dat in hemelsnaam voor nodig? Weet je zeker dat je geen programma hebt geïnstalleerd dat bijvoorbeeld mail kan nakijken op windowsvirussen? In dat geval heb je er namelijk weinig aan, tenzij je een mailserver draait. Mocht je wel een echte virusscanner geïnstalleerd hebben dan zou ik eens een console openen en gewoon de naam van het programma intoetsen, bijvoorbeeld 'amavi'. Als dat niet werkt dan moet je iets meer informatie geven, zoals: welk programma wil je precies installeren?
Op welke manier heb je die gedownload? Hoe heten die RPM's allemaal dan? Het zou kunnen dat je een aantal verschillende versies hebt. Ook kan het dat je packages hebt gedownload die Mandrake Personal Firewall nodig heeft. In dat geval kun je ze gewoon met het commando 'rpm' installeren, om precies te zijn iets als 'rpm -i *.rpm' in de goede directory. Mocht je dit niet precies volgen dan staat er op de site van Mandrake nog wel preciezere uitleg over RPM's en het installeren ervan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RickDB
Ik heb de iso van mandrake personal firewall/router op een cd gebrand en daarna de cd geopend.
daar staat de in de mandrake install map wel 30 rpm's.
En bij de geinstalleerde programma's staat alleen makefile.
Wat is zeg maar het .exe van linux .bin ofzo ?

• capedro
Op donderdag 30 mei 2002 21:52 schreef Rick164 het volgende:
Ik heb de iso van mandrake personal firewall/router op een cd gebrand en daarna de cd geopend.
*ahum*

[topic=319439/1/25]
en
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 22/04

My weblog

• RickDB
tja daar staat geen antwoord op mijn vraag en ik heb de search gebruikt en daar heb ik geen antwoord gevonden.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 21:59 schreef Rick164 het volgende:
tja daar staat geen antwoord op mijn vraag en ik heb de search gebruikt en daar heb ik geen antwoord gevonden.
Daar staat wel een antwoord op jouw vraag.
Kijk maar eens naar het stukje over 'permissies'

• capedro
Op donderdag 30 mei 2002 21:59 schreef Rick164 het volgende:
Ok... maar het staat er wel! |:(
Bij SuSE zijn dat er:
code:
1
2
3
athos:/sites/ftp/pub/SuSE/7.2 # find ./ -name "*.rpm" | wc -l
   6663
athos:/sites/ftp/pub/SuSE/7.2 #
man chmod

Verder heb je ook nog:
[topic=420852]

My weblog

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40
Wat ze je zo subtiel proberen duidelijk te maken (as in: "aanzetten tot zelf onderzoeken en uitvinden") is dat onder UNIX/Linux executables geen standaard extensie hebben zoals .EXE, maar dat je ze kan herkennen aan de toegangs permissies die ze hebben.

Scripts en binaries die je kan runnen zullen namelijk een "x" bij de toegangsrechten hebben staan :)

Liege, liege, liegebeest!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Begin eens met het lenen/kopen van een goed Linux newbie boek. Daar zul je echt veel profijt van hebben.
Pagina: 1