Toon posts:

[WC] Radiatorfan, intake of outtake?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee mogelijkheden voor het plaatsen van mijn radiator (in HX08), wat geeft de gunstigste temperaturen? :?

1) Radiator vooraan onderin achter een 12cm intake fan.
- Voordeel: koudere lucht door radiator
- Nadeel: Warme lucht stroomt de kast in
2) Radiator achter de floppy bovenin
- Voordeel: Warmte van processor verdwijnt uit de kast
- Nadeel: Lucht door radiator is behoorlijk warm

Het meest ideale zou natuurlijk zijn om een aparte airflow door de radiator aan te leggen met een soort van duct, maar daar zie ik geen mogelijkheid voor... :'(

Alvast bedankt, URkewl :9~

Verwijderd

Voorin denk ik.. :)

Ik denk dat dat koeler is :P (kast temp maakt minder uit.. Als je maar goede outtake hebt, denk ik :))

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

is een aparte fan duct echt niet te doen? das toch wel haalbaar als je misschien het 1 en t ander verplaatst ofzo? anders zou ik hem voor plaatsen, en misschien dan een xtra fan achterin? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
nja, nieuw idee:

radiator achter de flop bovenin
fan daarbij 12 cm intake
voorin 12 cm intake
achter het 2e hd rack boven de voeding 2x 8 cm outtake
voeding 8 cm outtake

is 't wat?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De warmte die de radiator afgeeft is te verwaarlozen. Het maakt dus (bijna) niets uit waar je hem zet. Of je moet met een dual 224W peltier werken natuurlijk maar dat is denk ik niet het geval.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 21:42 schreef thedolf het volgende:
De warmte die de radiator afgeeft is te verwaarlozen. Het maakt dus (bijna) niets uit waar je hem zet. Of je moet met een dual 224W peltier werken natuurlijk maar dat is denk ik niet het geval.
Huh? :?
Dit klinkt heel vreemd; je radiator geeft toch in principe alle warmte van je processor (en in mijn vegal ook chipset en gpu) af? Dat is toch niet te verwaarlozen dan??
Of ben ik nou gek... (dat zal wel :))

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 30 mei 2002 21:52 schreef Stijn.LM het volgende:

[..]

Huh? :?
Dit klinkt heel vreemd; je radiator geeft toch in principe alle warmte van je processor (en in mijn vegal ook chipset en gpu) af? Dat is toch niet te verwaarlozen dan??
Of ben ik nou gek... (dat zal wel :))
Sla je fysicaboek eens open. En kijk dan hoeveel energie er nodig is om je totale hoeveelheid water 1 graad warmer te laten worden. En ga dan eens adhv je warmte afgifte van je processor hoe lang dit duurt.

Dan begrijp je mijn verhaal wel. :)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• BaRF

BaRF

bijna kerst

damn waar heb ik mijn fysicaboek :P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 21:57 schreef thedolf het volgende:

[..]

Sla je fysicaboek eens open. En kijk dan hoeveel energie er nodig is om je totale hoeveelheid water 1 graad warmer te laten worden. En ga dan eens adhv je warmte afgifte van je processor hoe lang dit duurt.

Dan begrijp je mijn verhaal wel. :)
Es ff kijken.. :7
Dat was 4,18 kJ L^-1 K^-1... (toch) op 3 liter (?) water houdt dat in er 12,56 kJ nodig is voor 1 graad.
Een HELE dikke processor geeft 100watt (overschatting)
12,56 * 10^3 / 100 = 125,6 seconde = 2 minuten... Hmz, dus elke 2 minuten moet dat water 1 graad kwijt... Tja, dat stelt inderdaad niet zo gek veel voor... |:(

Maarrrr... dat water is slechts een medium en verplaatst dus de warmteoverdracht van de processor naar lucht. En dat heeft een soortelijke warmte van +/- 1. De fan op 7 volt zal zo'n 50 m^3 lucht per uur aanleveren, wat neerkomt op 50*10^3/60^2 = 14 L/s. Dat geeft elke seconde 0,1 / (14 * K) = 1 -> 0,1 = 14 * K -> K = 0,1/14 = 0,007 !!!! >:)

Oftewel: het stelt HELEMAAL geen zak voor! 8-) (Of heb ik nou een enorme blunder gemaakt :? Neuj, kan wel kloppen eigenlijk...)

Hmz... daar had ik inderdaad zelf eerder op moeten komen...

/user hoopt dattie z'n status als aankomend natuurkunde-student een beetje recht heeft weten te trekken >:)

Verwijderd

Topicstarter
Sjeuzes wat een verhaal zeg... respect to myself >:)

(Naja, de waarheid is dat ik nog ff een berichtje nodig had om in HK te kunnen :D)

Verwijderd

haj,

ik zou 'm voorin onderin doen en dan een fanduct bouwen zodat de lucht er aan de zijkant weer uitgaat..

Verwijderd

Hmmz, bijna alle warmte van de cpu word in de rad afgegeven dus ja.. Mn casetemp is een paar graden lager sinds ik waterkoeling heb (alleen reservoir.. buiten mn kast.. nog geen rad) want die warmte van mn heatsink word niet meer rondgeblazen in mn kast.. Bij je rad voorin is dit wel zo..

Dus ja, ik denk dat het wel wat meer uitmaakt dan jullie beweren, mede omdat het oppervlak van die radiator zo groot is :o

Maar boeie ;) Wat maakt die 1 of 2 graden uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 22:30 schreef DCL_Redhead het volgende:
ik zou 'm voorin onderin doen en dan een fanduct bouwen zodat de lucht er aan de zijkant weer uitgaat..
Het nadeel aan deze solutie vind ik dat de fan dan verder niets toevoegt aan de airflow in de kast...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 22:33 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Hmmz, bijna alle warmte van de cpu word in de rad afgegeven dus ja.. Mn casetemp is een paar graden lager sinds ik waterkoeling heb (alleen reservoir.. buiten mn kast.. nog geen rad) want die warmte van mn heatsink word niet meer rondgeblazen in mn kast.. Bij je rad voorin is dit wel zo..

Dus ja, ik denk dat het wel wat meer uitmaakt dan jullie beweren, mede omdat het oppervlak van die radiator zo groot is :o

Maar boeie ;) Wat maakt die 1 of 2 graden uit ;)
Ik geloof inderdaad ook dat dat de beste plaats is... Ook ruimtetechnisch kan ik dan een wat grotere aanschaffen... :7

Ik ben er overigens wel heilig van overtuigd dat mijn rekensom klopt >:)

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Op donderdag 30 mei 2002 22:27 schreef Stijn.LM het volgende:
Sjeuzes wat een verhaal zeg... respect to myself >:)

(Naja, de waarheid is dat ik nog ff een berichtje nodig had om in HK te kunnen :D)
feli :)

Pagina: 1