Toon posts:

Zelfbouw speakers >=88 dB

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn klasse-A versterker (JLH amp) af maar nu moet ik wat gevoeligere speakers. Zelfbouw heeft de voorkeur aangezien je vaak meer hebt voor hetzelfde bedrag. Ik heb al bij Speaker&Co in R'dam geluisterd. De volgende speakers krijgen een 2de kans :).

Vifa Carat die is 88 dB/1W/m
Speaker&Co Scirocco ook 88 dB/1W/m

De scirocco klinkt veel dynamischer en ook hoefde de amp veel minder open. Toch wordt er van beide dezelfde gevoeligheid opgegeven.

Kent iemand 1 van deze speakers of heeft andere suggesties max 600 euro/paar. (drivers+filter+demping)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 30 mei 2002 21:02 schreef Taco het volgende:
Ik heb mijn klasse-A versterker (JLH amp) af maar nu moet ik wat gevoeligere speakers. Zelfbouw heeft de voorkeur aangezien je vaak meer hebt voor hetzelfde bedrag. Ik heb al bij Speaker&Co in R'dam geluisterd. De volgende speakers krijgen een 2de kans :).

Vifa Carat die is 88 dB/1W/m
Speaker&Co Scirocco ook 88 dB/1W/m

De scirocco klinkt veel dynamischer en ook hoefde de amp veel minder open. Toch wordt er van beide dezelfde gevoeligheid opgegeven.

Kent iemand 1 van deze speakers of heeft andere suggesties max 600 euro/paar. (drivers+filter+demping)
Focal units hebben meestal een redelijk rendement.

Mijn eigen DIY Focals doen zo'n 91 a 92 dB/w. Prima combinatie met mijn 20 watt (of iets meer) klasse A ampjes (A&T SA20)

ed. hm Eudora linkjes doen t niet meer

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Als je de Scirocco veel dynamischer vind, waarom overweeg je de Vifa dan? Specs zeggen ook niet alles ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 17:00

Jag

Op donderdag 30 mei 2002 23:18 schreef Adonias het volgende:
Als je de Scirocco veel dynamischer vind, waarom overweeg je de Vifa dan? Specs zeggen ook niet alles ;)
Nou, het is meer dat er nogal creatief met specs wordt omgegaan :). Sommige fabrikanten meten gevoeligheid in half space en de ander in free space. En de ene pakt mooi het gemiddelde en de ander pakt ergens een piek. Dat kan nogal voor verschillen zorgen in gemeten gevoeligheid.

Als je hele gevoelige speakers wilt bouwen zijn hoorns the way to go. Maar die zijn a) smaakafhankelijk en b) worden ze erg groot als je ze laag wilt laten gaan.
En zoiezo geldt dat laag gaan en een hoge gevoeligheid slecht samengaan. Veel hoger dan 90 dBspl gevoelig zul je niet uitkomen met conventionele ontwerpen.
Maar then again, 90 dBspl gevoelige speakers icm een 20 Watt amp is best te doen.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Kijk maar eens naar de Adire HE10.1

http://www.adireaudio.com/diy/monitors/he10_1.htm

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info, ik heb niet zo grote kamer dus een hoornspeaker raak ik niet kwijt. Dus speakers rond de 88dB - 90dB is wel genoeg. Ik denk dat ik maar eens naar focal ga kijken iemand suggesties? Ik ben niet rijk en goed genoeg om zelf iets te ontwerpen/ontwikkelen, immers heb niet het geld om door te blijven tweaken aan filters e.d.

Een d'Appolito ontwerp geeft toch in het algemeen een hoger rendement.

Adonias: Het is altijd lastig om ergens het geluid van te onthouden, daarom lijkt het me verstandig om toch weer keer naar die speaker te luisteren.

DaDaJoker: Gaaf ontwerp, maar ik zoek wel iets dat te beluisteren is in Nederland. Aangezien ik graag iets hoor voordat ik mijn studentenbeurs pak :).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 17:00

Jag

Er staat een ontwerp met Focal drivers in de K + T van niet al te lang geleden. Twee 5W 4211 drivers en een tweeter (weet ff niet welke). Die kwam ongeveer op 300 euro uit geloof ik.
Maar je zult er wel een sub bij moeten bouwen als je sublaag wilt hebben (> 60Hz).

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
offtopic:
Taco, jij woont toch in hilversum? weet jij nog electronica winkels hier?

Verwijderd

Topicstarter
Het is Delft :)
Ik ben nog nooit in Hilversum geweest (alleen met de trein doorheen gereden :)).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 15:07 schreef Jag het volgende:
Er staat een ontwerp met Focal drivers in de K + T van niet al te lang geleden. Twee 5W 4211 drivers en een tweeter (weet ff niet welke). Die kwam ongeveer op 300 euro uit geloof ik.
Maar je zult er wel een sub bij moeten bouwen als je sublaag wilt hebben (> 60Hz).
Ik ben wel gehecht geraakt aan sublaag, heb nu 2 goedkope transmissionline standluidsprekers die zeer laag doorlopen. Echter ze zijn maar 83 dB. Van andere transmissionline ontwerpen is het rendement vaak niet veel hoger.

Ik ben er achter gekomen dat Focal drivers iets te duur worden, vooral als ik de prijslijst op Speaker&Co zie. En ik heb nog nooit serieus naar een subwoofer geluisterd, maar als ik die er ook nog bij moet maken wordt het helemaal te duur. Ik probeer 2 zuilluidsprekers te kopen. Ik zie wel vaker mooie ontwerpen in de K + T (lees soms los nummer) maar als ik niet kan luisteren durf ik toch niet iets te maken /kopen.

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Is he niet mogelijk om beide sets speakers thuis te proberen ? Is mij wel gelukt ... kun je een veel beter vergelijk maken.

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 22:06 schreef Ooyevaar het volgende:
Is he niet mogelijk om beide sets speakers thuis te proberen ? Is mij wel gelukt ... kun je een veel beter vergelijk maken.
Ik weet niet of Speaker&Co ook de 'goedkope' modellen thuis laat beluisteren. Heb jij ook zelfbouwspeakers, of gewoon productie speakers, veel std. audiozaken bieden die mogelijkheid immers ook.

En thuis luisteren is voor mij geen vereiste, mijn kamer is perfecte rechthoek en er staat bijna geen moer in, alleen een bed+ bureau aan de korte zijden. Mijn speakers staan in het midden van 1 van de lange zijden. Met een klein bankje in de 'sweetspot'. Het enige verschil met een luisterruimte van Speaker&Co is dat er bij Speaker&Co vloerbedekking ligt. Tuurlijk klinkt alles ook anders aan je eigen set, maar ik ben van mening dat je een speaker pas leert waarderen als je er al lang naar geluisterd hebt. Ik denk dat het karakter van een speaker wel op elke goede set naar boven komt. En een keuze niet zal tegenvallen (vorige keren ook niet gebeurd).

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Als je een beetje handig (en geduldig) bent en je een adresje kent waar ze nauwkeurig kunnen zagen dan zou je ook de Proteus van Tony Gee eens kunnen bekijken
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus_bestanden/image003.jpg

Topklasse speaker met hoog rendement (dacht iets van 94 dB/w)

Op zijn site staan trouwens wel meer leuke ontwerpjes.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Of je gaat eens luisteren bij Remo, daar verkopen ze ondermeer deze Davis kit MV7 (90 dB/w) voor 602 euro (exclusief hout)

Afbeeldingslocatie: http://www.remo.nl/images/mv7.jpg

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:28

mr_petit

opperprutser

Misschien kan je een keer naar de Ariel gaan luisteren.

Deze is 'ontworpen' voor buizenversterkers (rendement 93dB)

over deze speaker is heel veel te vinden op het web.
In nederland is er geloof ik zelfs een club van...

drivers zijn van scanspeak (hoog) en vifa (laag).
Ze hebben hem vast wel bij speaker&co (of 1 van de andere zaakjes)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 23:11 schreef mr_petit het volgende:
Misschien kan je een keer naar de Ariel gaan luisteren.

Deze is 'ontworpen' voor buizenversterkers (rendement 93dB)

over deze speaker is heel veel te vinden op het web.
In nederland is er geloof ik zelfs een club van...

drivers zijn van scanspeak (hoog) en vifa (laag).
Ze hebben hem vast wel bij speaker&co (of 1 van de andere zaakjes)
Deze Ariel staat ook bij Speaker&Co in R'dam, daar werd hij me afgeraden, ergens op inet staat ook dat deze speaker icm met een buizenbak veel beter presteerd dan icm een 'zandbak' :).

Die Davis had ik ook al bekeken op inet maar bij Remo doen ze beetje raar met gevoeligheid. Als ik bv. de specs van 'Alcone' speakers in de spec-sheet van Alcone zelf opzoek valt alles 3db lager uit.

Vandaag weer in R'dam geweest en heb speakers geluisterd die volgens de metingen niet zo gevoelig waren maar die veel dynamischer klonken. Ze hebben daar klasse A versterker van Vincent. Verder bleek dat ik beter naar een goede monitorspeaker moet kijken omdat voor het geld wat ik heb geen speaker vind die het detail heeft wat ik zoek en tegelijkertijd een baswergave wat ongeveer doorgaat tot 40Hz. De Scirocco klinkt heel mooi, maar de bas is wat te aanwezig, veel meer dan bij mijn transmissionline. Dus ik denk toch dat ik dat 'sub-laag' moet vergeten. Een goede monitor kan ook al best de illusie wekken van laagweergave, maar je voelt het alleen niet. Dus ik ben aan het zoeken naar een monitor die rond de 50 - 55 Hz zit.
Pagina: 1