Toon posts:

Bios verkloot :(

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het voorelkaar, wilde de bios flashen van m'n MSI K7T Pro2 mobo en dat ging mis. Ik heb de diverse topics doorgelezen en gemerkt dat het gewoon alleen maar kan worden opgelost door een stuk hardware te vervangen. Ik wil echter wel graag advies op het volgende:

- kan de bios chip er makkelijk uit?
- of moet ik een heel nieuw mobo kopen?
- of kan ik de chip (in omgeving den haag liefst :) ) ergens laten flashen?
- of kan ik eenvoudig aan een nieuwe chip komen voor dit mobo? (prijs?, url?)

alvast bedankt.

ps de cntrl HOME toets die je volgens de MSI site moet indrukken om vanaf flop de oude rom terug te zetten werkt echt alleen als je drive wordt aangesproken right? Drive maakt wel geluid, maar led brandt niet.
*laatste sprankje hoop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:16

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

-kan de bios chip er makkelijk uit?
Volgens mij gaat dat niet zonder kleerscheuren lukken
- of moet ik een heel nieuw mobo kopen?
Ermmm niet direkt
- of kan ik de chip (in omgeving den haag liefst ) ergens laten flashen?
Wat kunnen zij dat jij niet kunt :)
- of kan ik eenvoudig aan een nieuwe chip komen voor dit mobo? (prijs?, url?)
Het zal ongetwijfeld kunnen, alleen kan ik je niet vertellen waar precies.

Het is dus mis gegaan bij het flashen. Maar kan je nu absoluut niet meer opstarten van diskette? In dat geval wordt het namelijk wel meteeen een stuk lastiger...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer dan is een andere floppy drive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 19:47 schreef Ratch het volgende:
Wat kunnen zij dat jij niet kunt :)

hardwarematig flashen wellicht, dat schijnt mogelijk te zijn.

Het is dus mis gegaan bij het flashen. Maar kan je nu absoluut niet meer opstarten van diskette? In dat geval wordt het namelijk wel meteeen een stuk lastiger...
nee, voor zover ik waarneem spreekt ie floppies niet aan. De drive maakt wel geluid, maar dat is ws gewoon alleen de spanning die erop staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht.... Met een epromtrekker (€ 6,00) kun je de BIOSchips uit de chipvoetjes van je moederbord trekken. Je kan als je de chip, met de bijbehorende binfile op diskette, inlevert bij een goede electronica winkel opnieuw laten programmeren (€ 20,00). Wel opletten hoe de chip in het voetje zit! Als je de chip verkeerd terugzet heb je weer een ander probleem. Trouwens een goede computerwinkel zou ook de BIOS opnieuw voor je moeten kunnen herprogrammeren. De importeur wil ook wel eens zo lief zijn om je een nieuwe BIOSchip te sturen.
Trouwens gebruik "search" eens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 06:59
heb t zelf al 2 keer gehad dat tijdens t flashen iets verkeerd ging, waardoor ik de pc helemaal niet meer kon opstarten.

Oplossing...
Flashen met een hardware programmer, is een apparaat wat niet iedereen heb staan, maar idd, de gemiddelde electronica winkel heeft er wel eentje.

http://www.ttelectronics.nl/

heeft me dus al 2 keer uit de brand geholpen......

bios en floppy waar de goede bios opstaat opsturen of langs brengen en t word geregeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips sofar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
uit het msi faq gedeelte :P http://www.msi.com.tw/support/faq/main_qa.php?id=68
------------------------------------------------------------
For AMI BIOS:
1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk.
e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM
2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.
3. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

For Award BIOS:
1. Make a bootable floopy disk
2. Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk
3. Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content
e.g. awdfl535 a619mj21.bin
4. Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)
5. Re-flash the BIOS & reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 20:34 schreef Koeskoes het volgende:
uit het msi faq gedeelte :P http://www.msi.com.tw/support/faq/main_qa.php?id=68
For AMI BIOS:
1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk.
e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM
2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.
3. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.
dit heb ik uiteraard geprobeerd, maar mijn drive wordt niet aangesproken. Weet iemand of deze MSI mobo's een bootblock hebben dat in principe dus niet geflashed zou worden?
Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Als je mobo een ISA Slot heeft kan ie daarvan booten als je er een videokaart induwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 21:19 schreef Un4GiveN het volgende:
Als je mobo een ISA Slot heeft kan ie daarvan booten als je er een videokaart induwt.
Heeft ie niet...en zou ook geen zin hebben volgens mij..is puur voor de display, kan ook wel zonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt echter of ie 1 van mijn cdroms aanspreekt...zou het kunnen zijn dat ie daarvandaan wel sjoege geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
denk dat je een kantenklaar flashrommetje moe bestellen

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Been there, done that, not doing that again!!!
Bordje inleveren bij MEG@2, die brengen (of sturen) em naar MSI. Weet je zeker dat het goed gebeurt.
http://www.mega2.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 21:22 schreef eRR_ het volgende:
Het lijkt echter of ie 1 van mijn cdroms aanspreekt...zou het kunnen zijn dat ie daarvandaan wel sjoege geeft?
de ledjes op je cdrom speler gaan altijd knipperen als er spanning op komt te staan.
als er ook een cd inzit zal deze even opspinnen.
maar je kunt de cdrom speler niet aanspreken als de bios verrot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:55
Wat ik ooit ergens gelezen heb

Als je iemand kent met hetzelfde moederbord dan moet je het volgende doen:

- terwijl die andere computer opstaat zijn bios erruit halen
- de kapotte erin zetten/steken/duwen
- hem flashen

en voila je bios is geflashed

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mocht iemand het nog willen weten, ik moet de bios chip eruit halen (weet nog niet hoe zonder m te beschadigen) en hem opsturen naar Mystar Computers in Son, dat is de MSI impoerteur, die flashen 'm opnieuw voor 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt niets meer kan doen kun je bij http://www.flashbios.org je bios opnieuw laten programmeren. Je moet dan wel je Bios opsturen met de gegevens van je moederbord, en het kost je 8 Euro (voor de verzendkosten en kosten voor de programmeur.

Success
Op vrijdag 31 mei 2002 10:47 schreef eRR_ het volgende:
Mocht iemand het nog willen weten, ik moet de bios chip eruit halen (weet nog niet hoe zonder m te beschadigen) en hem opsturen naar Mystar Computers in Son, dat is de MSI impoerteur, die flashen 'm opnieuw voor 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een bioslichter nodig. Mijn bios deed ook nix meer en bleef hangen (MSI K7T Turbo). Gebeld met MSI, zouden me al1 de verzendkosten tellen (na lang zeiken ;)

Mn pa had op het werk zo'n bioslichter liggen. Is een tangetje die je die met 2 pinnen onder de chip gaat. Dan is het een kwestie van op de tang duwen en de chip komt vanzelf omhoog.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
voor de mod: kiezen, of een nieuw topic, of deze laten staan,

Ik heb een bios die in een voetje zit. (msi k7t266 pro2 ru) en moet hem ook effe opsturen (verkeerd bios geflasht) maar wat kost zo'n tangetje? en kan ik dat overal halen? wil hem namelijk ook niet beschadigen bij het "eruit halen" !

ohja, het bootblock recovery werkt niet, ten eerste werkt me keyboard niet en me diskdrive word niet aangesproken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nergens nog gelezen om de bios te clearen, meende dat op je op het bord een jumpertje moest shorten, werkte bij mij ook !

Lijkt me beter eerst dit te proberen, (uit mijn hoofd pag 18 van de handleiding :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

www.flashbios.org , heb ik zelf ook gebruikt; uitstekende service en snel gefixt.

Bios chip kan je er meestal zelfs uithalen met een schroevendraaier (platte), althans, zo doe ik het altijd...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon ff MSI bellen. Biosje is daar binnen 5 minuten opnieuw geflashed >:) heb het daar zelf wel eens mogen doen voor msi klanten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
eh dus als ik bel is in 5min geflasht, het gaat erom dat ik hem zo snel mogelijk terug heb, bij die gast van flashbios.org heb ik hem binne 2dagen terug, bij msi weet ik niet?

JOJK:
goed, maar dat kan dus niet bij mij, me bios chip zit in een socket! jij hebt het over zo'n mega rehthoekige chip denk? (correct me if i am wrong) . dus ik kan hem er niet zo "uitwippen" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Jojk schreef op 28 oktober 2002 @ 17:06:
www.flashbios.org , heb ik zelf ook gebruikt; uitstekende service en snel gefixt.

Bios chip kan je er meestal zelfs uithalen met een schroevendraaier (platte), althans, zo doe ik het altijd...
Same here, ik gebruikte 2 mini schroeve draaiers om de BIOS eruit te wippen. Maandag opgestuurt, woensdag terug :) De site is Engels, maar een Nederlandse gast runt die site.

Edit:
@ topicstarter, wat voor chip heb je?
Afbeeldingslocatie: http://www.flashbios.org/images/dil.jpgDIL-chip
of
Afbeeldingslocatie: http://www.flashbios.org/images/plcc.jpgPLCC-chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing is: HOTFLASHEN!!!!

Zoek er maar eens naar, dan zal je er denk ik wel uit komen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mister_X schreef op 28 oktober 2002 @ 16:53:
voor de mod: kiezen, of een nieuw topic, of deze laten staan
Ik had liever gezien dat je een nieuw topic opende met een referentie naar deze. Voor deze ene keer mag je, maar maak er geen gewoonte van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rafe schreef op 28 oktober 2002 @ 17:19:
[...]

Same here, ik gebruikte 2 mini schroeve draaiers om de BIOS eruit te wippen. Maandag opgestuurt, woensdag terug :) De site is Engels, maar een Nederlandse gast runt die site.

Edit:
@ topicstarter, wat voor chip heb je?
[afbeelding]DIL-chip
of
[afbeelding]PLCC-chip
waar koop je zo`n ding voor PLCC ? k heb ze nog nooit gezien :+ k mol me chipjes altijd in die houders :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
het is mij al gelukt om via de hoekjes en een mini schroevendraaiertje heb er voorzichtig uit te wippen, eerst ene kant stukje, dan andere, enzovoort, hij is onbeschadigt en aan de onderkant zitten de pinnetjes als een boog! dus hoef niet bang te zijn dat ze afbreken of verbuigen ofzo! voor de rest zit ie nu verpakt in gaasverband in een lucifers doosje! is dat te doen om hem op te sturen? het doosje plak ik nog dicht met beetje plakbond. het gaas spul is lekker zacht (hij zit er niet ingewikkelt, gewoon net zoals je een ring hebt, bodempje leggen, chip erop, en beetje gaas erboven opgedaan zodat je hem net kan zien liggen)
Pagina: 1