Die Bass moet minder!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:33
AArgh!

Ik heb een nieuwe kamer, en hij is nu bijna helemaal ingedeeld, maar ineens klinkt die bass nu veel vetter.

Iedereen heeft er ineens last van.
Ik heb geeneens een subwoofer.

Kan ik hier wat aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als het gewoon een gehorige kamer is, kun je er niet zoveel aan doen. Ja, de bass lager draaien, maar das waarschijnlijk geen optie :)

Ervanuitgaande dat je geen 150 liter vloerstaanders hebt, kun je het beste spikes kopen, metalen kegels die je onder je luidsprekers zet zodat de ondergrond (vaak kast o.i.d.) niet/minder meeresoneert. Als je wel grote kasten hebt: zet ze uit de buurt van de hoeken of kasten. Hoe meer oppervlakken, hoe harder de bas klinkt.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet je speakers op spikes , dit zijn conus vormige spijkerachtige pootjes die dan rusten in een kuipje dat je gewoon op de grond legt ..... aangezien her raakoppervlak met de grond en dus ook de overbrengingen van trillingen afnemen , klinkt het geluid veel vetter en niemand heeft meer last van je omdat je speakers niet meer op de grond staan te dreunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je een erg zachte ondergrond hebt kun je er een straattegel onderzetten, of nog mooier een plaat marmer. Met spikes natuurlijk. De luidsprekers wat meer vanaf de muur zetten is ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Spikes ken ik zeker wel.

Mijn pa heeft keiveel voor Aiwa gewerkt vroeger.
Mocht ook altijd mee naar de Firato.
Die heeft ook spikes onder z'n boxen.

Maar het probleem is dat er niet zo veel in mijn kamer staat.
Bass stond al op z'n laagst!!!!!!!
Ik kon 'm in Winamp nog lager zetten trouwens.

Nu staan mijn boxen nog ff op m'n bureau, en als ik achter mijn pc zit (staat ook op bureau) dan hoor ik die bass niet.

Als ik dan achter in mijn kamer sta lijkt het wel of d'r een subwoofer staat mee te pompen.

Ik wil het liefst mijn boxen achterin ophangen, maar ophangen wordt nogal afgeraden.

Ik w8 wel ff tot mijn nieuwe kast er is, dan zet ik ze daar wel op ofzo.

M'n kamer is trouwens 2,70 x 4,55 (weet ik niet zeker meer).

Wat zijn trouwens 150 liter vloerstaanders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

150 liter vloerstaanders zijn flinke speakerkasten die op de vloer staan.
Mijn Infinity's zijn 110cm hoog, 45cm breed en 36.5 cm diep: iets meer dan 180 liter per stuk >:)
Staan trouwens wel gewoon op spikes (extra zware spikes, dat wel (ze zijn 37 kilo per stuk))

Hoe heb jij je speakers nu staan?
In de breedte van je kamer of in de lengte?
Als je teveel bassen hebt kan je je speakers het beste in de lengte van je kamer zetten, dan komt het geluid minder snel terug en daardoor zwakken de extra lage bassen sneller af.
Zet ze dus op de 2,70 kant van de kamer ipv de 4,55 kant.
Loudness op je versterker uitzetten helpt ook flink.
Beetje moeilijke uitleg, maar ja...

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De boel flink isoleren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Ze staan nu al in de lengte gericht.

In mijn vorige kamer (hiernaast) had ik ze richting de breedte gezet.
Die kamer was even lang maar een stuk minder breedt (ongev. 2 meter breedt.)

Dat beukte lang niet zo hard, maar ik had er ook veel meer zooi in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

ik heb het zelfde euvel gehad met mijn boxen. ik heb een paar rubberen tegels er onder gelegd ten grote van een stoeptegel en de bas was weer normaal. (dwz. geen zeikende buren,ouders en broertje meer en beter geluid)

ze zijn bij elke doe het zelf zaak te koop voor weinig

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mijn Infinity's zijn 110cm hoog, 45cm breed en 36.5 cm diep: iets meer dan 180 liter per stuk[/quote]Hehe, mijn EAWs zijn 127cm hoog, 62.5cm diep en 62.5cm breed, goed voor 496 liter, maar wel hornloaded, dus ik gok dat jouw infinty's toch wel een stukje lager gaan ;). Heb je trouwens een url van die dingen, je hebt wel mijn interesse gewekt.

Over het lage tonen probleem, ff veel sjouwen met je speakers door je kamer heen, en vooral niet in de hoeken uiteraard (ivm met refelecties van de omnidirectionele lage tonen). Zoiezo weghouden van muren voor zover dat kan. En spikes of andere vormen van isolatie zijn zoiezo een goed idee ivm resonanties.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Ik heb het tegenovergestelde: overal klinkt die bas goed, behalve in het gebied waar je altijd muziek luistert. Kloten is dat.

Ow ja, mijn afmetingen: 1,25 x 0,46 x 0,51

Hoeveel liter is dat? Geen zin om het nu uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn boxen ophangen aan de muur. Ik heb hier van die steunen van Vogel's. :)

Waarom wordt dit afgeraden ?? Het geluid heeft dan toch "vrij baan" lijkt mij ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Je speaker trilt, en dat geeft ie door aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah, ken je die steunen ?

Een bodemplaat zeg maar met een verticale as. Hierop bevestig je verticaal twee klemplaten. Tussen die klemplaten gaat het plaatje dat vastzit aan je speaker (geschroefd weer met bodemplaat). Snap je em ?

Of is dit echt een :r systeem ??

Ik heb nu 1 box op de grond en 1 bovenop de garderobekast :o

Wat zal ik doen voordat ik dalijk opeens heftige gaten in de muur heb geboord ??

tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Mijn Infinity's zijn 110cm hoog, 45cm breed en 36.5 cm diep: iets meer dan 180 liter per stuk
--------------------------------------------------------------------------------

Hehe, mijn EAWs zijn 127cm hoog, 62.5cm diep en 62.5cm breed, goed voor 496 liter, maar wel hornloaded, dus ik gok dat jouw infinty's toch wel een stukje lager gaan
---------------------------------------------------------------------------------------

Mijn karlson resonators zijn zon 70x70x140..
:P zon slordige 686liter x2..

en die gaan pas laag ! 20 hz in een loop kun je nog horen/voelen !

Een echte aanrader voor de BASS LIEFHEBBER !Goedkoop zelf te bouwen. En tekeningen zijn ook wel beschikbaar.. nothing can beat them !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tbusquest(ofzo)

heb je url of adresje
en wat info +pic ofzo?
ervan
(mail me anders er ff over heb dan wel ff interesse:) check info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
mmm... mond deze thread toch nog uit in een gezellige theekrans over baskasten :)
Voor een slaapkamer zijn maten als 130x60x60 trouwens alleen maar overdreven (oke, van Jag weetik dat-ie in de poort van z'n horns zou slapen als-ie moest... :)) ik heb zelf gewoon twee 30 liter KEF kastjes (zelfgebouwd) en twee 70 liter sub kastjes met drivers van Visaton. De zooi gaat tot zo'n 31 Hz, en das laag genoeg voor gewone muziek (dus NIET home theater he!)

Wil je trouwens gewoon een mooie, grote, perfect klinkende baskast bouwen
check www.t-linespeakers.org en dan naar de Rogers TL. Hoorns blijven toch het best voor écht mooie basweergave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
He JAG hebbie een disco thuus of zo, die hang je toch in een theater of disco, of heb je vriendelijke buren ?

Zal wel aardig boemsen, hihi
Heb zelf ook zoiets

Eminence Audio, ken ie dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 04 oktober 2000 20:17 schreef Jag het volgende:
Hehe, mijn EAWs zijn 127cm hoog, 62.5cm diep en 62.5cm breed, goed voor 496 liter, maar wel hornloaded, dus ik gok dat jouw infinty's toch wel een stukje lager gaan ;). Heb je trouwens een url van die dingen, je hebt wel mijn interesse gewekt.[/quote]http://www.infinitysystems.com/homeaudio/

en voor mijn speakertjes:
http://www.infinitysystems.com/homeaudio/products/category/product.asp?product_id=73&cat=loudspeakers&ser=studiomonitor
dit is wel het nieuwe model, de oude versie gaat tot 28Hz en daarna springt het filter ertussen, 20-25Hz gaat wel, maar dan moet ik het volume omhoog gooien.

Wat is dat Hornloaded trouwens?

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

40x40x100

15", 8", en tweetertje, zelfbouw.
Een mes helpt ook tegen teveel bazzzzz:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Zelfbouw roelt wel volgens mij.
Een vriend raad mij sterk aan om, als ik ooit nieuwe speakers wil, dat ik dan ff een ritje naar de Bruna moet maken en zo'n doe het zelf boek kopen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>the man:
ik heb het zelfde euvel gehad met mijn boxen. ik heb een paar rubberen tegels er onder gelegd ten grote van een stoeptegel en de bas was weer normaal. (dwz. geen zeikende buren,ouders en broertje meer en beter geluid)
ze zijn bij elke doe het zelf zaak te koop voor weinig[/quote]Iets onder je speaker leggen helpt inderdaad!

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>(oke, van Jag weetik dat-ie in de poort van z'n horns zou slapen als-ie moest...:))[/quote]:D Hoe ken jij mij zo goed ;)?
Wel een vette aanslag op je kamer zulke grote speakers, en ze pasten ook maar net door het trapgat en door de deur. Ik ga ze binnenkort weer helemaal restaureren, is ook wel nodig, road life is nogal hard voor luidsprekers. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>He JAG hebbie een disco thuus of zo, die hang je toch in een theater of disco, of heb je vriendelijke buren ?
Zal wel aardig boemsen, hihi
Heb zelf ook zoiets

Eminence Audio, ken ie dat ?[/quote]Nee, geen disco, er is niet echt een functionele reden waarvoor ik ze heb.
Wel aardige buren, maar ik maak ook niet zo heel veel herrie, behalve dan binnekort als ik een aantal versterkers gaat testen, maar ook dan zorg ik er wel voor dat ik niet over de 100dB ga, mijn gehoor is mij iets te dierbaar.
En Eminence Audio ken ik niet, heb je een url? En wat heb jij dan precies?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat is dat Hornloaded trouwens?[/quote]Hornloaded betekent "met een hoorn". Een hoorn is zeg maar zo'n toeter. Nut ervan is dat het geluid veel beter gericht wordt, en dat de efficientie omhoog gaat, tot afhankelijk van de driver zo'n 30%. Waar je met een normale speaker een gevoeligheid haalt van max 103 dB bij 1 watt op 1 meter, haal je met hornloaded speakers tot wel 118 dB bij 1 watt op 1 meter (tweeter, met LF max gevoeligheid van zo'n 112 dB).
Hoorn is in de HiFi een beetje een scheldwoord geworden, ik denk vanwege het schelle geluid dat ze vroeger gaven. Toch is een van de bekendste speaker allertijden een volledig hornloaded systeem, die ene speaker van Klipsch uit de jaren '40. Vroeger werden hoorns in de HiFi gebruikt omdat de versterkers nog heel weinig vermogen leverden, en om dan toch nog een redelijk spl te kunnen halen, werden dan zeer efficiente speakers gebruikt. Nu worden hoorns in de HiFi nog in combinatie met low power buizen versterkers gebruikt.
Mijn hoorns zijn proffesionele speakers van EAW (zie icon en <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/36747">hier</a>), speciaal voor het laag, met een 15-inch driver en een frontloaded bent horn, gevoeligheid van 107 dB. De versterker in mijn walkman levert nog genoeg vermogen om met deze speakers overlast te veroorzaken. Maar ze klinken ook erg bijzonder, kleine kleuring rond de 100Hz, maar wel een echt live geluid. Waar het 'm in zit weet ik niet.
Die speaker van jou heeft btw ook een lekkere gevoeligheid, 103 dB.
Overigens vind ik niet dat hoe gevoeliger de speaker hoe beter. De mooiste set die ik ooit gehoord heb was een NAD silverline class A amp met Dynaudio luidsprekers met een gevoeligheid van 87 dB.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Inderdaag Jag, hoorns zijn niet echt geliefd voor "normaal" huiskamer gebruik... jouw EAW kasten en RCF drivers hebben een enkelvoudig gevouwen hoorn. Het nadelige van een hoorn is echter, dat op de resonantiefrequentie van de hoorn een piek in de karakteristiek ontstaat. Daarom worden ze ook vooral in de PA gebruikt, daar word een klein piekje van 3-4 dB toch niet opgemerkt (volgens mij maak ik nu iemand kwaad ;)) Beter is een transmissielijn, ziet er ongeveer uit als een hoorn, maar niet als een "toeter" uitlopend. Das echt goeie bas, hard waar-ie hard moet zijn, zacht waar-ie zacht moet zijn.

Maar om nog ff terug te komen op het topic :)
Wat echt goed helpt is bv. een dubbele bodem erin maken. Dus bv. gewoon de bodem, daarop een laag kwartszand strooien, en daarop een plank hout. Dan heb je de best mogelijke demping ooit. En onthoud: je kunt geen dik genoeg hout nemen (Thiel kasten bv; frontpanelen van 90mm dik zijn geen uitzondering :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Piekjes van 3 dB? Wie hoort dat nou ;)? Nee joh, je maakt me echt niet kwaad als je zegt dat hoorns vooral voor PA geschikt zijn. En zelfs in PA zijn LF hoorns nog dubieus, erg veel voorkomend zijn ze niet, in tegenstelling tot HF hoorns, die veruit de meerderheid vormen. LF hoorns worden vooral gebruikt voor long throw vanwege hoge gevoeligheid en gunstige (kleine) coverage.
Toch zijn er mensen die zweren bij hoorns, en dan bedoel ik HiFi, maar goed, er zijn ook mensen die zweren bij platen, dus zoveel waarde heeft zo'n feit niet.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
ik heb zelf een basgitaar..en een basversterker..150W
das dus anders dan 150W in de huiskamer voor de nietkenners..
deze 150W staat vaak op mijn zolderkamer (die trouwens heel slecht geisoleerd is)
en zonder kegels is mijn basversterker op stand 2 dan ook op 150 meter (buiten dus)
te horen..daarom : Kegels
btw..weet iemand hoeveel W huiskamerbas mijn 150W basversterker is ? :P

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>btw..weet iemand hoeveel W huiskamerbas mijn 150W basversterker is ? [/quote]:? Need more input :?
Maw, wat wil je nou precies vergelijken? En wat bedoel je met dat je basgitaar versterker's 150 Watt niet hetzelfde is als 150 Watt "huiskamerbas"?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hce_nl
  • Laatst online: 06-06 12:07
Te veel bass?

Kan ik wat van je lenen, ik heb te weinig :)

BorgDOS 5.0: Assimilate another (Y/N)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 19:57
idd, gewoon niet op de grond zetten, dat had ik eerst en dat gaf een beetje trillend resultaat, doe er desnoods wat piepschuim onder, helpt wel een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat er weer iemand het SPL gelijk aan het stellen is aan het aantal watts...

3 words: sensitivity.

Elke speaker heeft een bepaalde gevoeligheid. Dit is een grootheid die aangeeft hoeveel dB (geluid dus) hij produceert bij een belasting van 1 watt, gemeten op 1 meter afstand.
Waarschijnlijk heeft jouw basversterker een veel hogere gevoeligheid, dan de subtiel gebouwde boxjes uit je huiskamer. Hierdoor klinkt jouw 150W veel harder, als je een multimeter op die versterkers aansluit, kom je echt wel op hetzelfde getal uit hoor :P

nog een punt: Waarschijnlijk is je zolder een ideale klankkast. Er staat weinig zooi die het geluid absorbeert, en de ruimte is waarschijnlijk klein, zodat het geluid lekker op en neer kaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus er is hier sprake van een heavy bass situation. Heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ah, JaapVR, beetje mijn taak overgenomen ;).

Btw, hoe vaak check jij je mail?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan toch ook je speakers minder in de hoek zetten? Schijnt te werken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
sorry ff testen of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Laatst online: 11:55

MaxxMark

HT is Tof!

Leuke thread.. Erg interessant! heb ook et probleem hier in mn kamer! Als ik mn bass voluit gooi dan klinkt het voor mijn gehoor (tussen 4 speakers in) ok... loop ik naar de gang dan neemt de bass in 1x zwaar toe, en een verdieping lager issut ook al zo erg :P zelfs in de huiskamer (2 verdiepingen lager) hoor je nog duidelijk de bas! echt vervelend! en als ik zelf gewoon in et midde zit van mn speakers merk ik nixxx van die bass :| nou ja.. Aan deze thread hebbik iig wat :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Een vriend van mij (Wimpie :)) hoort bijna geen bas, en als je in de kamer d'r naast sta hoor je alles!

Je moet gewoon geen vette stereo op een kleine kamer hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
mijn kamer is inderdaad niet overdreven groot (3,3 bij 4 m )

en ik zit dus ook tussen 4 speakers in, (elke hoek 1 duh) yeah dolby sur.

maar de bass is wel te horen, maar niet hard, en als ik dan in een hoek ga staan of kamer ernaast dan krijg je gewoon een hartverzakking van die bass... echt tering hard..

dit heeft denk ik te maken met de lengte van de golf (= de muziek) afstand alle speakers tot mij is zeg maar 1 m. En de golflengte is zeg maar 2 m ofzo, als je dan in een hoek staat dan zit je 2 m van de speaker in de andere hoek af en heb je vette bass.

of dit zo is weet ik niet maar het klinkt we aannemelijk.. ga zo maar ff experimenteren met verplaatsen van speakers..

suggesties altijd welkom!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou dat van die golflengte lijkt me niet waar, anders zou je altijd op een minimale afstand moeten staan van een luidspreker om tonen lager dan x Hz te kunnen horen. Bovendien is 2 meter goed om een golflengte van max 170 Hz in te passen, en da's niet echt heel laag.
Heb je al eens geprobeerd of het probleem net zo erg is met twee of zelfs één speaker? Heb je al eens gecontroleerd of alle speakers in fase aangesloten zijn, en dan het liefst met een batterij ook controleren of positieve spanning op de + ook bij alle speakers dezelfde conus beweging geeft (meestal naar voren)?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je moet ook nooit tussen 4 speakers in gaan zitten als ze allemaal hetzelfde frequentie bereik weergeven. Dan krijg je namelijk a) zeer vreemde reflecties, geluid wat door de muren teruggekaatst word komt heel vreemd in (tegen)fase terug in het veld van een andere speaker en b) omdat de luidsprekers niet (helemaal) identiek zijn, heffen sommige frequenties elkaar op in het midden waar je zit. Probeer er gewoon es 2 op elkaar in elke hoek te zetten. Er geldt niet zoiets als dé beste opstelling voor speakers.

Over het algemeen kun je zeggen: minstens 4 meter uit elkaar, en evenver ervanaf zitten als ze uit elkaar staan. Niet teveel meubilair in je kamer (een paar kasten, gordijnen en een bank is vaak perfect). Je kunt gewoon maar beter geen 4 luidsprekers gebruiken, neem er dan 2, en bi-wire of bi-amp ze (als je de mogelijkheid hebt)

mzls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjah of je kunt de muziek gewoon niet zo hard zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Sjah of je kunt de muziek gewoon niet zo hard zetten.[/quote]Sure, da's natuurlijk geen optie ;), minder hard is minder beleving (tot een redelijk niveau uiteraard, dus geen 120 dBspl).

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou d'r zelf niet van me muziek keihard aan te hebben staan. Maar daar ben ik volgens mij ook maar de enige in. op feestjes ne optredens moet het wel hard natuurlijk, maar als ik gewoon ene beetje zit te tikken enzo wil ik toch wel er bovenuit kunnepraten als dat nodig mocht zijn, anders worrik gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, ik haat herrie, maar muziek valt niet onder herrie bij mij. Maar ik heb mijn geluid echt niet keihard staan hoor. Ik laat 'm meestal maximaal op .15 Watt pieken, wat ongeveer neerkomt op een geluidsniveau van 90 dBspl, maar meestal lager.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

90dB, das idd net nix. In mijn natuurkunde boek staat zo'n duffe vergelijking : "Het geluid op de vangrail van de snelweg" :P

Jag: De vraag is hoevaak jij je mail checkt, er staan namenlijk twee IDtjes in mijn verzonden items. Eentje zwart wit, en eentje kleur. Of stuur ik ze naar het verdeerde adres ofzow, klopt je "reply to" adres wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Maar ik wil wel het liefst 4 hoeken houden, want ik heb ook 4 kanalen..

En dat is echt zo geil met unreal tournament... hoor je echt superwreed zo gast achter je ragge, ff snel backflip en met de minugun vol op in fraggen..

Weerkaatsing heb ik echt zwaar last van als het volume goed hard gaat, dan word de muziek echt 'superdruk' en rumoerig..
Maar dan praat ik wel al echt over gebarentaal met elkaar want je verstaat elkaar toch niet..

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb wel eens voor natuurkunde toen ik nog op de middelbare school zat een onderzoekje gedaan naar de gevoeligheid van een luidspreker (rendement is veels te moeilijk te meten!). We gebruikten daarvoor een toongenerator en we lieten mijn versterker bij verschillende freqs een output van 1 Watt geven en dan met een dB-meter de spl meten. Nou dat kwam neer op zo'n 100dB en dat is echt een onwerkelijke teringherrie. Maar dat komt ook doordat je maar één toon hoort, dat gaat echt door merg en been. We hadden dan ook gehoorbescherming op.
Die 90 dB is ook alleen maar tijdens pieken, en bovendien is het een schatting op basis van gevoeligheid van luidsprekers, uitgangsvermogen en een bonus vanwege reflecties.

Edit: ff over dat e-mail adres, dat is: H.deLau@Students.med.uu.nl (en nu weet heel Nederland het). En ik heb nog niets ontvangen helaas.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het goed is, heb je dat meeltje nu wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik ben 'm nu aan het binnenhalen...........binnen. He bedankt! Ik ga de zwart/wit versie wel gebruiken. Wordt alleen nog wel lastig om die kleine lettertjes van Eastern Akoustic Works uit te knippen op zo'n manier dat als je spraypaint, dat de letters dan nog mooi zijn. Maar in ieder geval bedankt!

Jag
Pagina: 1