<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>(oke, van Jag weetik dat-ie in de poort van z'n horns zou slapen als-ie moest...:))[/quote]:D Hoe ken jij mij zo goed

?
Wel een vette aanslag op je kamer zulke grote speakers, en ze pasten ook maar net door het trapgat en door de deur. Ik ga ze binnenkort weer helemaal restaureren, is ook wel nodig, road life is nogal hard voor luidsprekers. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>He JAG hebbie een disco thuus of zo, die hang je toch in een theater of disco, of heb je vriendelijke buren ?
Zal wel aardig boemsen, hihi
Heb zelf ook zoiets
Eminence Audio, ken ie dat ?[/quote]Nee, geen disco, er is niet echt een functionele reden waarvoor ik ze heb.
Wel aardige buren, maar ik maak ook niet zo heel veel herrie, behalve dan binnekort als ik een aantal versterkers gaat testen, maar ook dan zorg ik er wel voor dat ik niet over de 100dB ga, mijn gehoor is mij iets te dierbaar.
En Eminence Audio ken ik niet, heb je een url? En wat heb jij dan precies?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat is dat Hornloaded trouwens?[/quote]Hornloaded betekent "met een hoorn". Een hoorn is zeg maar zo'n toeter. Nut ervan is dat het geluid veel beter gericht wordt, en dat de efficientie omhoog gaat, tot afhankelijk van de driver zo'n 30%. Waar je met een normale speaker een gevoeligheid haalt van max 103 dB bij 1 watt op 1 meter, haal je met hornloaded speakers tot wel 118 dB bij 1 watt op 1 meter (tweeter, met LF max gevoeligheid van zo'n 112 dB).
Hoorn is in de HiFi een beetje een scheldwoord geworden, ik denk vanwege het schelle geluid dat ze vroeger gaven. Toch is een van de bekendste speaker allertijden een volledig hornloaded systeem, die ene speaker van Klipsch uit de jaren '40. Vroeger werden hoorns in de HiFi gebruikt omdat de versterkers nog heel weinig vermogen leverden, en om dan toch nog een redelijk spl te kunnen halen, werden dan zeer efficiente speakers gebruikt. Nu worden hoorns in de HiFi nog in combinatie met low power buizen versterkers gebruikt.
Mijn hoorns zijn proffesionele speakers van EAW (zie icon en <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/36747">hier</a>), speciaal voor het laag, met een 15-inch driver en een frontloaded bent horn, gevoeligheid van 107 dB. De versterker in mijn walkman levert nog genoeg vermogen om met deze speakers overlast te veroorzaken. Maar ze klinken ook erg bijzonder, kleine kleuring rond de 100Hz, maar wel een echt live geluid. Waar het 'm in zit weet ik niet.
Die speaker van jou heeft btw ook een lekkere gevoeligheid, 103 dB.
Overigens vind ik niet dat hoe gevoeliger de speaker hoe beter. De mooiste set die ik ooit gehoord heb was een NAD silverline class A amp met Dynaudio luidsprekers met een gevoeligheid van 87 dB.
Jag