Netwerk 3 pc's - beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Hoi,

Ik heb op dit moment een pc in de woonkamer staan en een pc boven op een
kamer. Nu is er door een PC prive project een 3e pc bijgekomen en het leek me
daarom wel handig om een netwerk op te gaan zetten, maar wat is het handigste en wat zijn de mogelijkheden? Ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen. Aangezien ik weinig (lees geen) ervaring heb.

Ik zit met de volgende problemen/mogelijkheden:

- De 3 pc's zullen niet de hele dag aan staan.
- Ik heb kabelinternet via @home dat beschikbaar moet zijn op alle pc's
(rekening houden met het feit dat ik maar een IP nummer heb van @home en een
2e kost me weer €4,5 per maand. En ik denk niet dat @home er blij mee is dat ik meerdere pc laat draaien op een IP)
- Tussen de ene en de andere pc zit een afstand van 60 meter met bekabeling.
- Netwerk kaarten zijn beschikbaar in alle pc's (elk 1 - 2x 100mbit 1x 10mbit)
- Ik heb een printer die vanaf alle pc's beschikbaar moet zijn.
- de kosten moeten wel een beetje in de hand gehouden worden.

Nu heb ik al even een beetje rond gevraagd in mijn vrienden kring en daar kreeg ik te horen dat een Hubje en een switch geen oplossing waren voor mijn probleem. Dit omdat mij verteld is dat er dan altijd een server pc aan moet staan of een 2e ip adres aangevraagd moet worden. Het zal dus iets van een router worden. Maar heb even gekeken wat er allemaal beschikbaar is, en dat zijn er redelijk veel. Wat is voor dit netwerkje de beste router? Ook gelet op de prijs.
Dan is er ook nog de vraag welke bekabeling? Utp
of Coax of ....?
En hoe zit het met snelheidsverlies?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze vragen.
Alvast bedankt voor de moeite om ze allemaal te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Hollie

Apple en Joppiesaus all the way

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 14:26 schreef Hollie het volgende:
Hoi,

Ik heb op dit moment een pc in de woonkamer staan en een pc boven op een
kamer. Nu is er door een PC prive project een 3e pc bijgekomen en het leek me
daarom wel handig om een netwerk op te gaan zetten, maar wat is het handigste en wat zijn de mogelijkheden? Ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen. Aangezien ik weinig (lees geen) ervaring heb.

Ik zit met de volgende problemen/mogelijkheden:

- De 3 pc's zullen niet de hele dag aan staan.
- Ik heb kabelinternet via @home dat beschikbaar moet zijn op alle pc's
(rekening houden met het feit dat ik maar een IP nummer heb van @home en een
2e kost me weer €4,5 per maand. En ik denk niet dat @home er blij mee is dat ik meerdere pc laat draaien op een IP)
- Tussen de ene en de andere pc zit een afstand van 60 meter met bekabeling.
- Netwerk kaarten zijn beschikbaar in alle pc's (elk 1 - 2x 100mbit 1x 10mbit)
- Ik heb een printer die vanaf alle pc's beschikbaar moet zijn.
- de kosten moeten wel een beetje in de hand gehouden worden.

Nu heb ik al even een beetje rond gevraagd in mijn vrienden kring en daar kreeg ik te horen dat een Hubje en een switch geen oplossing waren voor mijn probleem. Dit omdat mij verteld is dat er dan altijd een server pc aan moet staan of een 2e ip adres aangevraagd moet worden. Het zal dus iets van een router worden. Maar heb even gekeken wat er allemaal beschikbaar is, en dat zijn er redelijk veel. Wat is voor dit netwerkje de beste router? Ook gelet op de prijs.
Dan is er ook nog de vraag welke bekabeling? Utp
of Coax of ....?
En hoe zit het met snelheidsverlies?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze vragen.
Alvast bedankt voor de moeite om ze allemaal te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Hollie
@Home moet gewoon niet ouwehoeren, ik denk dat je het beste een UTP verbinding kan gebruiken... sneller dan coax, maar mag niet langer zijn dan 100 meter.. aangezien je op 60 meter zit, is dit nog te doen.. het snelheidsverlies is gigantisch, maar niet door de afstand, alleen door de 10mb kaart,.. kan je beter een 100mb kaart erbij kopen en een 100mb switch ertussen dan krijg je een leuk 100mb netwerkje, want remember >> de ketting is zo sterk als de zwakste schakel!

De printer kan je gewoon delen(als t een LPT/USB is)
Als het een Netwerk printer is is het nog makkelijker
dan heeft ie een IPnr.

Een cisco router lijkt me redelijk!

success!

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Op donderdag 30 mei 2002 14:53 schreef EggsTC het volgende:

[..]

@Home moet gewoon niet ouwehoeren, ik denk dat je het beste een UTP verbinding kan gebruiken... sneller dan coax, maar mag niet langer zijn dan 100 meter.. aangezien je op 60 meter zit, is dit nog te doen.. het snelheidsverlies is gigantisch, maar niet door de afstand, alleen door de 10mb kaart,.. kan je beter een 100mb kaart erbij kopen en een 100mb switch ertussen dan krijg je een leuk 100mb netwerkje, want remember >> de ketting is zo sterk als de zwakste schakel!

dan heeft ie een IPnr.

success!
cisco???
http://www.overkill.nl
Das het zelfde als in een pentium een gigabit kaart plaatsen!

Ik zou voor een router gaan met een ingebouwde 10/100 switch, misschien een ingebouwde printserver, maar die kun je ook los op een printserver aansluiten.(alleen nodig als je altijd wilt kunnen printen)

En dat snelheidsverlies: @home is 2,5 megabit, dus voor alleen internet is het onzin!
En die 2 pc's op 100 megabit gaan gewoon op 100 megabit met elkaar!
Ik zou er alleen een nieuwe nic instoppen als je er mee mee gaat doen dan alleen internetten/printen/soms bestanden kopieren!

Dus de reactie voor mij is totale onzin!
Ik zou voor een e-tech router ofzo gaan!
kost 120 euro bij funprice.nl en die printserver kost ong 45 euro(tweedehands www.ebay.nl)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Hollie
Op donderdag 30 mei 2002 15:18 schreef j_iscool het volgende:

[..]

cisco???
http://www.overkill.nl
Das het zelfde als in een pentium een gigabit kaart plaatsen!

Ik zou voor een router gaan met een ingebouwde 10/100 switch, misschien een ingebouwde printserver, maar die kun je ook los op een printserver aansluiten.(alleen nodig als je altijd wilt kunnen printen)

En dat snelheidsverlies: @home is 2,5 megabit, dus voor alleen internet is het onzin!
En die 2 pc's op 100 megabit gaan gewoon op 100 megabit met elkaar!
Ik zou er alleen een nieuwe nic instoppen als je er mee mee gaat doen dan alleen internetten/printen/soms bestanden kopieren!

Dus de reactie voor mij is totale onzin!
Ik zou voor een e-tech router ofzo gaan!
kost 120 euro bij funprice.nl en die printserver kost ong 45 euro(tweedehands www.ebay.nl)
Na mijn zoektocht over het net ben ik bij de RP-IP515H 1+4 Broadband Router(Repotec) gekomen. Daar zit (naar wat ik begrepen heb) een ingebouwde printerpoort op.
Voor meer details zie: http://www.computex.com.tw/news_archive_detail.asp?index=3886
Wat is daar de mening over?

btw: kost €111 (http://www.tweakers.net/pricewatch/21400)

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
offtopic:
Zeg medeposters, waarom hele posts quoten? Het is een stuk leesbaarder en wel zo traffic-friendly om _alleen_ relevante dingen te quoten.

[ontopic]
Ik zou toch voor een klein servertje gaan. Dat kan heel goedkoop. Ik heb hier een FreeBSD servertje (P100) met een goedkope Edimax Hub draaien. Werkt perfekto en kostte weinig. Je kan er natuurlijk ook Linux op gooien. Over installatie en config vindt je een zooi informatie in de diverse FAQs
[/ontopic]

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 15:59 schreef leonardo1504 het volgende:
offtopic:
Zeg medeposters, waarom hele posts quoten? Het is een stuk leesbaarder en wel zo traffic-friendly om _alleen_ relevante dingen te quoten.

[ontopic]
Ik zou toch voor een klein servertje gaan. Dat kan heel goedkoop. Ik heb hier een FreeBSD servertje (P100) met een goedkope Edimax Hub draaien. Werkt perfekto en kostte weinig. Je kan er natuurlijk ook Linux op gooien. Over installatie en config vindt je een zooi informatie in de diverse FAQs
[/ontopic]
wou ik ook net zeggen...;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op donderdag 30 mei 2002 14:53 schreef EggsTC het volgende:

[..]

dan heeft ie een IPnr.

success!
ff wat onzin rechtzetten
10 mb utp is evensnel als 10 mb coax. En dat is beide snel genoeg voor @home. Als de user veel grote bestanden wil overzetten is 100 mb inderdaad wel handig. Zo niet dan zal ik gewoon een goedkoop routertje kopen. Dus geen cisco dieheeft veel te veel mogelijkheden voor wat de user wil. Zoek even op linkpro ofzo zijn een hoop topics geweest over dit routertje/merk. Verder kan @home het ook niet zien als je een router met NAT gebruikt. lees even de internet deel faq wordt al snel veel duidelijk

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 12:41
Linsys befsr-111 router (www.linksys.com).
UTP gaat overigens met cat-5 tot 185 meter dus mag geen probleem zijn.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Verwijderd

Coax en UTP echt even snel??
Dacht altijd dat utp sneller was..
[zie sig]

De rest is niet eens waardig om verder op te reageren..

• vyruz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07-2018

vyruz

ik heb geen ondertitel :P

Op donderdag 30 mei 2002 18:11 schreef EggsTC het volgende:
[zie sig]

idd UTP is sneller dat kan namelijk 100Mbps aan en coax niet.

Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum

• Hollie
Op donderdag 30 mei 2002 18:25 schreef vyruz het volgende:

[..]

idd UTP is sneller dat kan namelijk 100Mbps aan en coax niet.
Oke de bekabeling zal dus UTP worden. Maar wat voor router moet ik erbij nemen? Gelet op de voorwaarden waar hij aan moet voldoen? Zoals ik hierboven al genoemd heb zat ik te denken aan de RP-IP515H 1+4 Broadband Router(Repotec). Maar weet niet of dat wat is.

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Op donderdag 30 mei 2002 16:14 schreef Snoekieboe het volgende:
UTP gaat overigens met cat-5 tot 185 meter dus mag geen probleem zijn.
Waar haal je dat vandaan?
Dat het 185 meter mag? :?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 10:25

sKitZo

:)

Op donderdag 30 mei 2002 18:11 schreef EggsTC het volgende:
[zie sig]

TrailBLazer bedoelde natuurlijk dat utp op een 10 mbit hub gewoon even snel is als coax... en aangezien @home maar 2,5 mbit is zal dit meer dan genoeg zijn voor het internetten.

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
Misschien Actiontec wel intressant voor je ? Hiermee kun je bijvoorbeeld een draadloos netwerkje mee maken. Zelf gebruik ik hem ook met @HOME en is erg gemakkelijk in te stellen.

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Pagina: 1