nominale impedantie

Pagina: 1
Acties:
  • 892 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat is het verschil tussen nominale impedantie en systeem impedantie?

Het zit namelijk zo:

Ik heb een sony versterker (str de475) waarbij staat dat hij 8 ohm nominale impedantie heeft. Verder heb ik de jbl scs178 speakers (5.1 set) waarbij in het boekje dat ook staat (8 ohm nominale impedantie). Maar nu komt het: op elke speaker staat "4 ohm system impedantie" geschreven :? ...

moet ik nu oppassen, dat ik mijn speakers opblaas, of is er een ander gevaar???

ik heb geen verstand van ohms enzo... (misschien is dat wel duidelijk geworden), heb wel eerst de FAQ gelezen en op google gezocht.

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog maar eens de FAQ lezen:
Hoe zit dat met Ohm?

Ohm is de eenheid van elektrische weerstand (voor stroom). Iedereen kent de beroemde wet van Ohm wel: V (spanning, in Volt) = I (stroom in Ampere) * R (weerstand in Ohm). Of I = V / R of R = V / I
In de audio wordt gewerkt met impedantie ipv weerstand. Impedantie is een zogenaamde cmplexe weerstand, wat ongeveer wil zeggen dat de weerstand afhankelijk is van andere factoren, in dit geval de frequentie van de wisselspanning. De versterker levert een wisselspanning (zo kan je ook je speakers rechtstreeks in een stopcontact steken, dan geven ze heel even een hele harde 50Hz toon weer voor ze de geest geven) die niet alleen variabel is qua amplitude (een audio versterker is een zogenaamde VSVS = Voltage Controlled Voltage Source), maar ook qua frequentie. Nou hebben de speakers een bepaalde impedantie afhankelijk van de frequentie van de spanning die over de speakers staat. Die impedantie bepaalt hoe groot de stroom is die er gaat lopen, en daarmee het vermogen dat wordt afgegeven door de versterker en opgenomen door de speaker. Daarom is van belang wat de impedantie van je speakers is die je aan je versterker hangt. Op de meeste versterkers staat wel achterop wat de impedantie is die je er veilig aan kan hangen, anders moet je in de handleinig kijken voor welke impedanties er een power spec is gegeven (bijvoorbeeld 50 Watt bla bla bij 4 Ohm, wat wil zeggen dat je 4 ohm speakers kan gebruiken). Helaas hebben speakers geen zelfde impedantie over het audio frequentiegebied (20-20000Hz). Zo kunnen 8 Ohm speakers wel een impedantie hebben van 2.4 Ohm bij xxxHz. Dit kan vervelende situaties opleveren voor de versterker, omdat die dan ineens meer dan 3x zoveel vermogen moet leveren. Dit is niet zo'n probleem totdat je je muziek echt hard hebt staan en drie keer zoveel ineens teveel is. Sommige fabrikanten geven dan ook een grafiek van de impedantie, waarop de impedantie tegen de frequentie staat uitgetekend.
Overigens is de impedantie niet een Ohmse weerstand. Wat is namelijk het geval, als je een wisselspanning over een spoel zet (en die zit in een luidspreker), dan geeft die spoel een inductiespanning terug, zodat de weerstand hoger "lijkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, dat heb ik gelezen...
Maar moet ik nu oppassen of niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
Je kan die boxen er wel op aan sluiten. Je moet alleen opletten dat je de versterker niet al te hard zet, iig geval niet tot het gaat vervormen. Dan ben je namelijk je boxen of versterker aan het misbruiken.

Ik heb zelf ook een lange tijd met 4 ohm boxen en een Sony versterker (8-16 Ohm)gezeten, en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom: maak je niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03

Jag

Op donderdag 30 mei 2002 13:45 schreef RoPS het volgende:
Hallo,

Wat is het verschil tussen nominale impedantie en systeem impedantie?

Het zit namelijk zo:

Ik heb een sony versterker (str de475) waarbij staat dat hij 8 ohm nominale impedantie heeft. Verder heb ik de jbl scs178 speakers (5.1 set) waarbij in het boekje dat ook staat (8 ohm nominale impedantie). Maar nu komt het: op elke speaker staat "4 ohm system impedantie" geschreven :? ...

moet ik nu oppassen, dat ik mijn speakers opblaas, of is er een ander gevaar???

ik heb geen verstand van ohms enzo... (misschien is dat wel duidelijk geworden), heb wel eerst de FAQ gelezen en op google gezocht.

Kan iemand mij helpen?
Een versterker heeft geen nominale impedantie van 8 Ohm, eerder iets van een factor 100 lager. Een versterker kan 8 Ohm nominale impedantie aan, maar dat is wat anders.
Als in jouw boekje staat dat je speakers een nominale impedantie hebben van 8 Ohm staat, en op de speakers staat dat ze een nominale impedantie hebben van 4 Ohm, dan heeft iemand niet de hele waarheid verteld.
Op zich is het niet verstandig om speakers met een nominale impedantie van 4 Ohm aan te sluiten op een versterker die 8 Ohm of hoger wilt, maar echt heel veel kwaad kan het ook niet, zeker als je er een beetje rustig mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 18:14 . Reden: oude topic.. ]

Pagina: 1