Toon posts:

n00b: nieuwe cdrw niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bij voorbaat: jullie zullen er wel om moeten lachen, maar kan er ook weinig aan doen...

Ik was een van de vele honderden mensen die vanmorgen in de rij hebben gestaan bij MyCom in Utrecht en heb daar een A-open cdrewriter gekocht. Heb hem zojuist erin gebouwd, maar hij wordt niet herkend, d.w.z. windows ziet um niet en bij het booten zie ik alleen een primary master en slave (nl. m'n cdrom en floppy). De cdrewriter heeft wel power en die brede kabel zit er ook (goed) in (is dat nou de SCSI-kabel??). Wat moet ik nog meer doen? Misschien iets in de BIOS aanpassen? Zo ja, wat dan ongeveer? Plus, moet die jumper op master of slave staan of maakt dat niet uit?

Bij voorbaat dank :) !

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Is zoeken op nieuwe hardware ook al geprobeerd?

...

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat....

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

mvds

Totally awesome!

Jumper: afhankelijk van hoe je hem aansluit Als ie als enige op de kabel zit moet ie master zijn, als er nog een device op de kabel zit dan is het afhankelijk van de aansluiting. Zit de writer op het uiteinde dan kan je hem het beste als master instellen, zit ie op het midden dan is slave het beste.

Verder moet je er wel voor zorgen dat de tweede IDE aansluiting aanstaat in de bios. En ik neem aan dat je een ATAPI writer hebt, dus dan heb je geen SCSI kabel maar een IDE kabel. Als het lampje blijft branden van de writer, dan zit de kabel verkeerd.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2025
misschien eerst in de bios eens IDE autodetecten?
Die brede platte kabel is de IDE (en dus geen scsi). De RODE ader moet aan de kant van je voeding zitten.
v.w.b. master/slave instellingen, hoeveel apparaten zitten er aan die kabel?
1: writer = master
2: writer = slave als andere apparaat master is. en vv.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit ga ik eerst ff checken/proberen

Verwijderd

Topicstarter
Oke ff update, de situatie is aldus:

floppy -- cdrewr --| |-- harde schijf -- cdrom

De cdrewr staat op dit moment op 'master', kan helaas niet goed zien of er een jumper aan de achterkant van die floppydrive zit, en dus ook niet waar die evt. op staat ingesteld. In m'n bios staat bij cmos-instellingen dat de primary master m'n harde schijf is en de prim slave m'n cdrom. De beide IDE Secondary's staan op 'none'. Verder staat-ie (voor zover ik er wijs uit kon worden) op autodetect. Heb net ff gauw gecheckt en m'n floppy doet ut wel. Was jetzt :? ??

• Boogie
Uhhm, als het goed is kunnen floppy's en CD-writers niet op dezelfde kabel (tenzij je een ZIP drive bedoeld). Dus ik denk dat nog een nieuwe IDE kabel moet gaan halen om je brander mee aan te sluiten (mits je nog een aansluiting hebt op je moederbord)

Als het goed is kun je nog een kabel op de secondary aansluiten. Haal maar zo snel mogelijk je brander van de floppy kabel af! (dit past als het goed is ook niet!)

Verwijderd

Topicstarter
He kut nee toch?? Kan ik niet wat zaken omdraaien, want de combinatie harde schijf/floppy/cdrom/cdrewr is toch vrij standaard? Hoe doen andere mensen dat dan? Trouwens past prima hoor, die kabel.

Btw: dat hadden ze er dan wel ff bij mogen zeggen, dat die rode draad naast de voeding moet lopen ... :D zit nu goed, maar helpt ook nie ... :(

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-04 18:27
Ik neem aan dat je nu wel gezien hebt dan de kabel die naar je floppy-drive gaat smaller (minder aderig) is dan de kabel die naar je CDROM /harddisk gaat :?

Hopelijk heb je de pinnetjes achter op de brander niet verbogen toen je de floppy-kabel aansloot op de brander.

Zo'n IDE kabeltje is ies van 2, je zult alleen ff langs de winkel moeten :)
Deze kabel kun je dan op je moederbord prikken, want daar is nog ruimte voor een tweede IDE kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar wacht ff, er zitten dus maar twee aansluitingen op m'n moederbord, die op dit moment allebei bezet zijn. Wat heb ik dan aan een extra IDE kabel??

ga zo ff voorzichtig naar de pinnetjes op m'n dcr kijken...

edit:en als ik nou m'n cdrom eruit kieper en daar de cdrewr induw. Kan ik dit ongestraft doen, d.w.z. opnieuw opstarten en windows ziet dat het alllemaal goed is ;-) of krijg ik dan gesputter? (Is XP)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

mvds

Totally awesome!

Ik gok dat hij een superdrive heeft, dus een 120MB drive die ook floppies kan lezen en schrijven. Anders is het inderdaad onmogelijk om een combinatie aan de praat te krijgen waarbij een floppy aan een IDE kabel hangt of andersom.

• Boogie
Er zitten dus maar twee aansluitingen op m'n moederbord,
da's nou jammer.
ga zo ff voorzichtig naar de pinnetjes op m'n dcr kijken...
Succes!
En als ik nou m'n cdrom eruit kieper en daar de cdrewr induw. Kan ik dit ongestraft doen, d.w.z. opnieuw opstarten en windows ziet dat het alllemaal goed is ;-) of krijg ik dan gesputter? (Is XP)
MOet kunnen, dan wel de jumper op slave zetten!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heb het begrepen. Inderdaad is die IDE-kabel naar m'n floppy minder breed (hij pastte al zo makkelijk :) ) maar er lijken geen beschadigingen te zijn. Ga nu maar even die cd-drives verwisselen. Merci!

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Normaal gesproken zitten er toch echt 2 IDE controllers op je moederbord, en dan nog een kleinere aansluiting voor je floppydrive. Op die 2 IDE controllers kun je elk 2 hardeschijven, of 1 harde schijf + 1 CD-speler, oid aansluiten. Zo moet het voor jou toch ook kunnen
* Dr. Bean heeft al veel moederborden gezien, maar nog nooit met maar 2 aansluitingen :?

Ziehier: 2 keer een IDE, 1 keer flop...de layout kan natuurlijk anders zijn, maargoed...
code:
1
2
3
4
   ___________    ___________
  |___________|  |___________|
   _________
  |_________|

• Boogie
Op donderdag 30 mei 2002 16:18 schreef Bean het volgende:
Normaal gesproken zitten er toch echt 2 IDE controllers op je moederbord, en dan nog een kleinere aansluiting voor je floppydrive. Op die 2 IDE controllers kun je elk 2 hardeschijven, of 1 harde schijf + 1 CD-speler, oid aansluiten. Zo moet het voor jou toch ook kunnen
* Boogie heeft al veel moederborden gezien, maar nog nooit met maar 2 aansluitingen :?
Gezien het feit dat hij zegt dat z'n bios wel secondary heeft, zal hij die ook inderdaad toch wel ergens moeten hebben. Misschien zelfs wel op z'n geluidskaart, of losse controller. Maar dat mag hij zelf uitzoeken, of hij moet het typenummer van z'n mobo eens posten.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
je hebt 4 apparaten
en 2 aansluitingen op je mobo
waarvan op 1 aansluiting 2 apparaten kunnen
nou
en 1 floppy aansluiting ook nog
dan kun je toch met goed kijken naar master/slave toch gewoon alles gebruiken :?

Tweakers Discord

Pagina: 1