Toon posts:

leg me uit wat ik weet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik ben nieuw hier en wil even een soort kennismakingsronde doen...

Ik zal mij eerst voorstellen en dan terugkomen op mijn onderwerp.

Ik ben christen en heb een christelijke opvoeding genoten... Toch heb ik pas drie jaar geleden (bijna) God leren kennen en een relatie met Hem op kunnen bouwen. Hij is het doel van mijn leven en het enige waar ik voor dien is een onderdeel te zijn in Zijn plan. Tot zover dus een persoonlijke beleving...

Mijn onderwerp: Ik weet zeker dat er onder jullie zijn die naar aanleiding van het bovengetypte commentaar hebben... Hetzij een andere christenvisie of een atheïstische visie (etc. etc.).

Mijn vraag aan jou is:

Leg mij uit wat ik geloof en waarom (is het dom of slim of troostend of zwak etc.)

Als de vraag te onduidelijk overkomt, let me know... Dan zal ik zien of ik hem anders kan formuleren

Zuriel
-God is mijn rots-

ps. en als iemand mij uit kan leggen hoe je het icoontje moet plaatsen... Een beetje verstand van coputers heb ik wel, maar dit gaat mij boven mijn petje :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:16

Jag

Over dat icoontje, gewoon een mooi plaatje uitzoeken ergens op internet, dan ff de properties van dat plaatje oproepen (rechtermuis, dan properties) en dan de url copy-en en pasten in je profile bij user icon.

En inderdaad, ik kan niet zeggen dat ik het met je eens ben, maar ik heb geen zin om weer een discussie te gaan voeren hier daarover. Er zijn al tientallen topics over dit onderwerp geweest, en ik word een beetje discussie-moe, ik beperk me daarom alleen tot de disussies die nu lopen. Check Uitdaging voor Openminded tweakers (historische thread, loopt al veeeele maanden) en bestaat god?. Vooral de laatste is zeer interessante discussie over het wel/niet bestaan van god. Ik moet je alleen wel waarschuwen, hij is erg lang ;).

Jag

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Een van mijn quotes in een PHP scriptje van mij is:

We where created in God's image, but what does that say about God..

Waarschijnlijk een beetje offtopic, maar er zijn al een boel topic's over geloof.

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Hallo Zuriel... Unicorn, stamgast van W&L en resident atheïst... aangenaam Afbeeldingslocatie: http://hippie.nu/~unicorn/smiley.gif<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Leg mij uit wat ik geloof en waarom[/quote]Waarschijnlijk weet jij dit zelf beter dan ik. Daarom leen ik even je kwoot:
"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet."
Je gelooft omdat dit je hoop geeft. En je weet zeker dat je geloof het ware is, niet uit waarneming, maar omdat je geloof dit bewijst. (Ik ken ook wel redenen van andere gelovigen, maar ik weet niet of die op jou van toepassing zijn. De meest voorkomende is er eentje die ik altijd "mentale gemakzucht" noem, maar dit geldt ook lang niet voor iedereen.)

Over cirkelredenaties, geldigheid van bewijzen, en nog vele andere hieraan gerelateerde vraagstukken hebben we het op dit forum al gehad, en ik kan je aaraden Jag's advies ter harte te nemen.

(Als je 't trouwens helemaal perfect wil doen met je icoontje, zorg dan dat het een plaatje van 60 bij 60 pixels is, of op z'n minst vierkant.)

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
Ha zuriel, ik ben morgoth....
Ik mag me denk ik ook wel een van de medestichters van het wetenschap&levensbeschouwing forum noemen (eik patrique... patrique waarom zie ik je hier nooit?).....

Kijk uit met het in discussie gaan met atheisten hiero (of mij :P) als je iets zegt waarbij je niet goed heb nagedacht dan word je direcht af geflamed.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Leg mij uit wat ik geloof en waarom [/quote]Ik zou willen dat ik dat kon, maar dat ligt niet binnen mijn mogelijkheden. Dit is iets dat alleen jij kan beantwoorden en weet. Wat wij wel kunnen proberen, is om jou situatie en visies wat beter te begrijpen.

De summiere uitleg over het hoe, wat en waarom van jou geloofsovertuiging geeft overigens een ietwat terughoudend beeld. (terughoudend in het verstrekken van informatie) Ook blijft het doel van deze posting mij hierdoor onduidelijk.

De vraag is volkomen duidelijk. Het antwoord zal ik je niet kunnen geven. Je zou mij wel kunnen helpen door wat meer over het doel van deze posting te vertellen?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Afgeflamed? Is dat naar Flamez genoemd omdat het hem altijd overkomt? Afbeeldingslocatie: http://www.phys.uu.nl/~gijsbers/tweak/devil2.bmp

Nee, wij flamen niet, wij wijzen terecht. Vriendschappelijk.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
Hmpf ik hou m'n mond maar :)

Verwijderd

Topicstarter
thnx to the reactors

* Logos:
De summiere uitleg over het hoe, wat en waarom van jou geloofsovertuiging geeft overigens een ietwat terughoudend beeld. (terughoudend in het verstrekken van informatie) Ook blijft het doel van deze posting mij hierdoor onduidelijk.

De vraag is volkomen duidelijk. Het antwoord zal ik je niet kunnen geven. Je zou mij wel kunnen helpen door wat meer over het doel van deze posting te vertellen?

Dat kan. Ik heb al eerder discussies gehad met anderen over mijn geloof. Zij leken het altijd beter te weten dan ik ('verbeterden' zaken die ik m.b.t. mijn persoonlijke belevenis aanhaalde)... Om mijzelf al wat in te dekken voor dergelijke situaties van te voren dus de vraag of jullie dat dus kunnen, 'Mij vertellen wat IK weet'...

Dat ik nog wat terughoudend ben in het verstrekken van allerlei 'info' heeft hier dus ook mee te maken.

* Logos:
Ik zou willen dat ik dat kon, maar dat ligt niet binnen mijn mogelijkheden. Dit is iets dat alleen jij kan beantwoorden en weet. Wat wij wel kunnen proberen, is om jou situatie en visies wat beter te begrijpen.

Dit soort antwoorden waardeer ik dus ten zeerste :).

---

* Unicorn:
Waarschijnlijk weet jij dit zelf beter dan ik.

Spijker op de kop.

* Unicorn:
Daarom leen ik even je kwoot:
"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet."

Juist... 'Vaste grond' en 'bewijs der zaken'

* Unicorn:
Je gelooft omdat dit je hoop geeft. En je weet zeker dat je geloof het ware is, niet uit waarneming, maar omdat je geloof dit bewijst.

Hoop heeft niet veel te maken met zekerheid, dus doet in dit zinsverband niet ter sprake. Je doet hier verder een uitspraak die weergeeft wat/hoe jij denkt dat ik geloof, terwijl je in het begin zei dat niet te kunnen. Toch waardeer ik je poging, maar je hebt niet helemaal gelijk. Mijn Vader heeft Zich wel dergelijk in waarneming 'bewezen'.

* Unicorn:
(Ik ken ook wel redenen van andere gelovigen, maar ik weet niet of die op jou van toepassing zijn. De meest voorkomende is er eentje die ik altijd "mentale gemakzucht" noem, maar dit geldt ook lang niet voor iedereen.)

Daarom dus waarschijnlijk je eerdere gedachtes hierover. Ik ben wel benieuwd wat jij onder die 'redenen' verstaat. En wat je onder 'mentale gemakzucht' verstaat... (NB. als je iets gelooft, 'zoek'/'let' je niet naar 'redenen' voor het bestaan, maar naar 'tekens' en 'uitingen' vàn het bestaan etc.)

---

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar blijf vooral volhouden...

Zuriel

(by the way... Hoi Victor... ;))

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Zuriel:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoop heeft niet veel te maken met zekerheid, dus doet in dit zinsverband niet ter sprake. Je doet hier verder een uitspraak die weergeeft wat/hoe jij denkt dat ik geloof, terwijl je in het begin zei dat niet te kunnen. Toch waardeer ik je poging, maar je hebt niet helemaal gelijk. Mijn Vader heeft Zich wel dergelijk in waarneming 'bewezen'.[/quote]Het was een Bijbelvers wat je als subtitel gebruikte, en waarvan het idee ook deels terugkwam in je signature; ik had gehoopt dat dat een goed uitgangspunt zou zijn om een antwoord op te baseren.

Maar ik zat dus niet in de goeie richting. Wel heb ik weer wat meer informatie om mee te werken. Tijd voor een herzien antwoord: Je geloof is de conclusie die je hebt getrokken uit de waarnemingen die je hierboven kort noemde.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Daarom dus waarschijnlijk je eerdere gedachtes hierover. Ik ben wel benieuwd wat jij onder die 'redenen' verstaat. En wat je onder 'mentale gemakzucht' verstaat...[/quote]In 't kort komt het erop neer dat men niet meer openstaat voor argumenten omdat ze al pasklare antwoorden hebben op dingen als "waar komen wij vandaan?", "wat is de zin van het leven?", "wat is er na de dood?" en meer van dit soort vragen. Andere ideëen, zoals datgene wat wordt aangedragen vanuit de wetenschap of andere religies en filosofieën worden snel afgewimpeld als onzinnig. Men is er weliswaar niet mee bekend, maar de antwoorden zijn er al, en ze zijn eenvoudig. Er is dus geen reden om verder te zoeken.

Verwijderd

Hoi, ik ben Captain Proton, atheist... Niet uit overtuiging(=dogma), maar vooral omdat het de enige conclusie kan zijn als je logisch hebt nagedacht...

ok, hier komt ie weer: de projectietheorie...

deze keer zal ik hem niet zelf uitleggen, maar gewoon een citaatje geven... Je kan een uitleg van mijzelf vast wel vinden (al moet ik toegeven dat ik zelf vergeten ben in welke thread hij staat.)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Feuerbach claimed that our conceptions of "god" are always just projections of our own values. God fulfills our need to objectify our virtues, and embodies our values. Thus the essence of religion is human nature, and our Gods tell us about ourselves..."theology as anthropology". I'm trying to trace this idea's history. Nietzsche runs with idea in his _Antichrist_, especially sections 16-17 and 25-26. Nietzsche claims that when we worship "god", we're really worship our own virtues--"god" represents our delight in ourselves, our feeling of power. I'd be very appreciative if anyone could point me in the right direction on this. I've heard that Baron Holbach's "physicalism" is somehow connected to this idea, but I can't find anything of his in translation. I've also heard that Lange (_History of Materialism_) has something similar. [/quote]bron: algemene uitleg
Pagina: 1