Toon posts:

Pentium 133 HD probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kleine pentium 133 van iemand cadeau gehad en die wil ik als servertje gaan gebruiken.
Een voordeel is dat ie in een miniatuur kastje gebouwd zit maar wel weinig ruimte heeft (hijs is iets groter als een laptop). Er zit 32 mb ram in en een S3 video kaartje. Verder een 1gb Harddisk en daar begint de ellende.
Hij liep perfect, stond win95 op maar omdat ik um als server wil gaan gebruiken ga ik er Linux Mandrake 8.2 op gooien. Er zat geen CD-Rom drive op en de IDE kabel die erbij zat had maar 1 aansluiting (alleen voor de HD) kep er een andere IDE kabel ingegooid om een CD-Rom drive van mezelf eraan te kunnen hangen maar dan ziet ie ineens geen HD en geen CD-Rom drive. Haal ik de HD eraf en laat ik alleen de CD-Rom eraan dan werkt ie wel gewoon.
Kep een beetje zitten kloten met de IDE kabel maar het wilde niet echt helpen. En die CD-Rom drive heb ik echt nodig voor de installatie!
Weet iemand van jullie misschien wat het probleem zou kunnen zijn (ik hoor net dat die pc misschien geen HD en CD-rom drive tegelijk kan trekken maar dat lijkt me sterk!)
Verder wil ik er ook een 40 gig schijffie ingooien zou die dat trekken, of kan ik er beter een 20 gig schijffie ingooien? (die zijn natuurlijk wel beide nieuw dus UDMA100)

Thnx in advance!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Ik denk eerder dat die HDD geen master slave settings heeft (of verkeerd) dan dat die P133 het niet doet.

edit:
waarschijnlijk heeft je HDD een andere setting voor
Master --> single drive
Master --> slave present

Als je er niet uitkomt kan je het hele setje (HDD en CDrom )ook even tijdelijk in een andere machine zetten en daar de installatie naar de HDD kopieren.

Of instalatie vie netwerk (maar daar weet ik niets van) :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Master-Slave setting... :?
[Edit]
Sommige harde schijven hebben ZOWEL een Master als een Single Drive setting. Indien deze op Single Drive staat accepteert ie geen slave drive. Let daar dus op.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 11:42 schreef Matsu_matsu het volgende:
...
Als je er niet uitkomt kan je het hele setje (HDD en CDrom )ook even tijdelijk in een andere machine zetten en daar de installatie naar de HDD kopieren.
...
Heb ik geprobeerd, maar toen was de hele schijf fat 32 en kon linux er dus niet meer bij... misschien ff opnieuw partitioneren, maar ik heb liever dat het gewoon in die kast werkt, ik zal idd ff naar de Master-Slave settings kijken, de CD-Rom staat op slave en HD weet ik niet, maar ik ga ervanuit op master want hij werkt wel gewoon zonder CD-Rom drive eraan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 11:42 schreef Aetje het volgende:
Master-Slave setting... :?
[Edit]
Sommige harde schijven hebben ZOWEL een Master als een Single Drive setting. Indien deze op Single Drive staat accepteert ie geen slave drive. Let daar dus op.
Hmmm daar zal ik eens naar kijken ja, maar als er dan wel een slave cd-rom bijkomt herkent de bios dus ineens helemaal niks meer, ook niet alleen de hd?

En heb je ook een idee of er een 40 gig schijffie inkan?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 30 mei 2002 11:50 schreef dittie het volgende:
Hmmm daar zal ik eens naar kijken ja, maar als er dan wel een slave cd-rom bijkomt herkent de bios dus ineens helemaal niks meer, ook niet alleen de hd?

En heb je ook een idee of er een 40 gig schijffie inkan?
Als jouw cdrom niet slave is, dan zijn er 2 master devices, en zal jouw bios inderdaad helemaal niks herkennen..

Je kunt misschien ook cable-select op beide devices proberen!

En een 40 gig schijfje kan er wel in, maar je zult wel wat moeite moeten doen om het allemaal aan de gang te krijgen.. (bootmanagers, handmatige instellingen in de bios op een kleiner formaat enzo).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 12:24 schreef Twynn het volgende:

[..]
...
Je kunt misschien ook cable-select op beide devices proberen!
...
De cd-rom is zeker slave HD weet ik niet... (ben niet thuis nu)

Kun je me misschien vertellen wat cable-select is ?
Pagina: 1