[Mailserver] n00b! Domain/host?

Pagina: 1
Acties:

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41
Ik ben aan het prutsen met Linux en ik vind het echt megaleuk! Maar nu wil ik een mailserver instaleren en dat stuit op problemen. Ik heb al een hoop howto's gelezen, maar mijn specifieke situatie kan ik maar niet vinden. Misschien kunnen jullie me helpen:

Ik heb Mandrake 8.2 om mee te beginnen en postfix word daarmee automatisch geinstalleerd. Ik heb zelf domein.nl door mijn ISP laten doorzetten (in de mx-records) naar mijn vaste ip. Mijn vragen:

- Is domein.nl nu mijn domain name of hostname?
- Moet ik naast postfix nog wat meer instaleren (DNS/POP).

En misschien een klein schopje in de goede richting met instellen :)

Een goede nederlandse site waar wat begrippen worden uitgelegd zoals domain .. (in het nederlands als het kan)

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Gebruik courier-imap / courier-pop3 voor de imap/pop (/me prefereert imap ;)) verbindingen ...

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
[b]Op donderdag 30 mei 2002 11:26 schreef Scharnout

- Is domein.nl nu mijn domain name of hostname?
- Moet ik naast postfix nog wat meer instaleren (DNS/POP).
domain.nl is zeker niet je hostname,(mail.domain.nl zou je hostname kunnen worden, wellicht) maar zou dan je domainname kunnen zijn. Wat ik je aanraad is echter om deze domainname virtueel te gaan gebruiken. Je houdt dan je huidige hostname en domain van je provider, maar maakt het mogelijk om ook verwijzingen van je domain.nl te ontvangen.

Jah, je moet ook een DNS servertje gaan draaien die roept dat servers die mail(of andere dingen) hebben voor domain.nl dat doorsturen naar jou servertje. Verder ken ik Postfix niet ofzo...dus weet ik niet of daar al pop-deamons bijzitten.

Ik gebruik zelf Qmail voor een aantal servers en dat kan alles wat jij wilt. Maar postfix zal dat ongetwijfeld ook kunnen.

• Scharnout
Op donderdag 30 mei 2002 11:43 schreef JMW het volgende:

domain.nl is zeker niet je hostname,(mail.domain.nl zou je hostname kunnen worden, wellicht) maar zou dan je domainname kunnen zijn. Wat ik je aanraad is echter om deze
Hmmm dus:
Hostname = mail.domein.nl
domain = domein.nl
mailadres = user@domein.nl
?
domainname virtueel te gaan gebruiken. Je houdt dan je huidige hostname en domain van je provider, maar maakt het mogelijk om ook verwijzingen van je domain.nl te ontvangen.
Als ik het goed begrijp, dan stel ik mijn mail dan zo in dat ik de pop en smtp van mijn provider gebruik, maar dat mensen mij zien als user@domein.nl en dat mijn mail ook al zodanig verstuurd wordt (is dit niet een verkapte bSMTP?) Hier heb ik ergens wel howto's van gezien.
Jah, je moet ook een DNS servertje gaan draaien die roept dat servers die mail(of andere dingen) hebben voor domain.nl dat doorsturen naar jou servertje. Verder ken ik Postfix niet ofzo...dus weet ik niet of daar al pop-deamons bijzitten.

Ik gebruik zelf Qmail voor een aantal servers en dat kan alles wat jij wilt. Maar postfix zal dat ongetwijfeld ook kunnen.
Als ik het goed begrijp moet ik voor een mailservert dus:
- DNS-server
- SMTP-server
- Pop-server
hebben in mijn geval (ja en een kernel enzo :+)

And Bob's your uncle ...

• Scharnout
Op donderdag 30 mei 2002 11:32 schreef CowMike het volgende:
Gebruik courier-imap / courier-pop3 voor de imap/pop (/me prefereert imap ;)) verbindingen ...
Dan kan ik toch ook bv op mijn werk met een SSH-verbinding met pine of mutt mijn mail uitlezen?

And Bob's your uncle ...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:17

Kettrick

Rantmeister!

(jarig!)
Op donderdag 30 mei 2002 13:41 schreef Scharnout het volgende:

[..]

Dan kan ik toch ook bv op mijn werk met een SSH-verbinding met pine of mutt mijn mail uitlezen?
Kan, je kan ook met outlook oid. via SSL je IMAP box leeghalen, dat werkt 10x beter :)

moet je niet achter een of andere suffe proxy zitten ;)

• JMW761
Op donderdag 30 mei 2002 13:39 schreef Scharnout het volgende:

[..]

Hmmm dus:
Hostname = mail.domein.nl
domain = domein.nl
mailadres = user@domein.nl
?
JAH !! inderdaad, klopt helemaal
Als ik het goed begrijp, dan stel ik mijn mail dan zo in dat ik de pop en smtp van mijn provider gebruik, maar dat mensen mij zien als user@domein.nl en dat mijn mail ook al zodanig verstuurd wordt (is dit niet een verkapte bSMTP?) Hier heb ik ergens wel howto's van gezien.
Nope, je hebt gewoon je eigen smtp en eigen popboxen hoor. Alleen accepteert jou server toevallig ook mail voor een NIET-provider domain(je eigen domain.nl)
Als ik het goed begrijp moet ik voor een mailservert dus:
- DNS-server
- SMTP-server
- Pop-server
hebben in mijn geval (ja en een kernel enzo :+)
Jah, klopt helemaal (alleen vergeet je even de mail-daemon zelf)

• Scharnout
Op donderdag 30 mei 2002 13:54 schreef JMW het volgende:

JAH !! inderdaad, klopt helemaal
hhmm ok :) Maar moet ik mijn computer nu ook domein.nl noemen? (ipv localhost.localdomain)
Nope, je hebt gewoon je eigen smtp en eigen popboxen hoor. Alleen accepteert jou server toevallig ook mail voor een NIET-provider domain(je eigen domain.nl)
Ik nie snap nie ...
Jah, klopt helemaal (alleen vergeet je even de mail-daemon zelf)
Dat is het programmaatje? Zoals dat hele gave van Ximian?

And Bob's your uncle ...

• JMW761
Op donderdag 30 mei 2002 14:21 schreef Scharnout het volgende:

hhmm ok :) Maar moet ik mijn computer nu ook domein.nl noemen? (ipv localhost.localdomain)
Nee, das dus het idee van virtuele domains, dat dat niet hoeft, je kunt dus multiple domains draaien op 1 servertje, met 1 IP-adres. Je stelt je DNS-server zo in dat ook connecties naar domain.nl bij jou IP uitkomen.
Ik nie snap nie ...
Als je zelf mailservertje gaat spelen, dan heb je een eigen smtp-server en een eigen pop/web/imap-box-servertje, dan heb je daarvoor je provider niet meer nodig (aangenomen dat tcp-poort 25 gewoon open staat.)

Een mail-daemon is een programma zoals postfix, sendmail of het door mij gebruikte (en van harte aanbevolen) Qmail.

Om een mail-daemon te laten werken moet je mail kunnen ontvangen (smtp-daemon) en mail kunnen versturen. De ontvangen mail wil je vervolgens uitlezen met pop/web/imap-daemons.

Duidelijk?

succes :)

• Scharnout
Duidelijk! Nou ja. Niet helemaal, maar hier ga ik weer verder mee stoeien!

Thanks!

And Bob's your uncle ...

Pagina: 1