Toon posts:

Potmeter voor 172W peltier.

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een watergekoeld peltier-element van 172 Watt in kunnen stellen, zodat ik de temperatuur van de processor kan regelen.

Met alleen waterkoeling wordt de proc 30 Graden, maar met een peltier van dit kaliber zal de temp ver onder nul gaan... Dat is ook de bedoeling, maar niet voor altijd. Ik wil graag de "below zero" temp halen, maar wil het systeem normaal gesproken op +8 graden Celsius hebben.

De specs van het peltier zijn:

Imax = 11.3 Amps
Qmax = 172 Watts
Vmax = 24.6 Volts
Delta Tmax = 69 (C)
Size = 40mm X 40mm X 3.2mm

De aparte voeding die ik hier voor gebruik "draait" op 24V met 10 Ampere. (Merk Delta)

Volgens mij moet het peltier te regelen zijn met een Potmeter, maar welke specs moet deze dan hebben? :?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ehh, een potmeter??? Wel een hele dikke dan... Als ik jou was zou ik 'm PWM aansturen met een dikke MOSFET ofzow... Dat scheelt in energierekening en gloeiende potmeters :)

Verwijderd

Topicstarter
Kun je daar uitleg bij geven...zegt me nl niks.. :?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 30 mei 2002 10:58 schreef Deimus het volgende:
Ik wil graag de "below zero" temp halen, maar wil het systeem normaal gesproken op +8 graden Celsius hebben.
Waarom wil je normaal + 8 halen?

Nou misschien is een instelbaare voeding een idee! dan kun je het vermogen dat de pletier tot zijn beschikking heeft regelen.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 08:53
Op donderdag 30 mei 2002 11:38 schreef Deimus het volgende:
Kun je daar uitleg bij geven...zegt me nl niks.. :?
Een potmeter is een instelbare weerstand. Een weerstand is een soort passief apparaat wat vermogen omzet in warmte. Normaal kan deze warmte goed afgegeven worden aan de omgevingstemperatuur. Maar in jouw geval zal dat wat moeilijker gaan denk ik.

Als je je peltier helemaal wilt dimmen, dan kom je op een weerstand van 172 Watt... Wat je normaal in de winkel koopt is 1/8 of 1/4 watt... Ook zal je potmeter op deze manier een hoop warmte produceren.

PWM Pulse Width Modulation. Met dit principe schakel je de voeding heel snel aan en uit. Bij een frequentie van 400 hz ofzo. Ik zal het met een klein voorbeeldje proberen: 10 streepjes is bijvoorbeeld 0,01 seconde.
code:
1
2
3
4
5
6
7
0%:    __________
10%:   -_________
20%:   --________
30%:   ---_______
80%:   --------__
90%:   ---------_
100%:  ----------

hoog is aan, en laag is uit. Door dit heel snel te doen zul je merken dat het effectief vermogen wat de peltier krijgt ongeveer is wat je hem toevoert. Het voordeel is dat je hier geen componenten nodig hebt welke vermogen gaan dissiperen. Nadeel is wel dat je schakeling een stuk ingewikkelder wordt.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Een TB@bijna 1500MHz ga je echt niet ver onder 0 koelen hoor. Test eerst maar eens wat je echt haal en daarna kan je alsnog een regelbare weerstand in de de stroomkring verwerken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 11:55 schreef InterCC het volgende:
Een TB@bijna 1500MHz ga je echt niet ver onder 0 koelen hoor. Test eerst maar eens wat je echt haal en daarna kan je alsnog een regelbare weerstand in de de stroomkring verwerken.
Ehm hoe bereken je dat dan volgens jou? (voorspeling)..

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Op donderdag 30 mei 2002 12:02 schreef Deimus het volgende:

[..]

Ehm hoe bereken je dat dan volgens jou? (voorspeling)..
daar zijn dingen voor te downloaden.. ff kijken op www.waterkoeling.nl enzo

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Natuurlijk kun je ook gewoon een instelbare spannings regelaar gebruiken, alleen heb je dan te weinig aan een input van 24 V....

en natuurlijk nog wel ff een paar dikke transistoren erbij, want een 172 W spanningsregelaar is er niet zomaar...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/053102/image007_2.jpg

Werking niet gegarandeerd! >:)
Ben de link naar de oorspronkelijke (Turkse) site kwijt.
Die Turk had ook een PC-voeding omgebouwd (o.a. trafo opnieuw gewikkeld), speciaal voor een peltier.

Verwijderd

Topicstarter
He ik heb hier op het werk nog een 'Variac' liggen, ga deze ff meenemen en kijken wat ik ermee kan..

Ehm, niet lullig bedoeld ofzo, maar ik ga dus echt niet een schema van een of andere turkse site gebruiken. *D

• The_Ghost

The_Ghost

ga eens een datasheet van een L200 downloaden.. daar staan ook simpele voedingkjes bij.. compleet met emittertorren enzovoort...

Verwijderd

Nadeel is wanneer je tegen de 0 graden gaat koelen je processor vochtig wil worden. Denk niet dat hij natte voeten op prijs zal stellen.

Of dat bij 8 graden ook al zo is weet ik niet, maar denk 't wel, zeker in lekker natte dampige zomer's.

Mazzel,

Ivo

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

kep ook al tijdje over pelt's lopen denken, maar dan wil ik dit met een dual 172 (drift 0,8 geloof ik) maken, en een regelbare voeding waarbij je het voltage kan regelen, maar dit wordt dus waarschijnlijk custom bouwen...

kan er niemand een schema voor maken ? :D denk dat dit voor meerdere mensen errug interresaant is :)

specs drift 0,8 moet je zelf ff opzoeken moet nu naar school :+

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 06 juni 2002 09:36 schreef NoBrain het volgende:
Nadeel is wanneer je tegen de 0 graden gaat koelen je processor vochtig wil worden. Denk niet dat hij natte voeten op prijs zal stellen.

Of dat bij 8 graden ook al zo is weet ik niet, maar denk 't wel, zeker in lekker natte dampige zomer's.

Mazzel,

Ivo
In theorie krijg je al last van condens als je onder kamertemperatuur gaat zitten. Maar, als je met een peltier werkt moet je zowieso isoleren enzo.

Verder denk ik ook dat je stressed met een tbird @ 1500 zeker niet onder de 0 graden komt. Ik denk dat het tussen de 5 en de 10 graden komt. Dit heb ik allemaal uit topics hier op got, bijvoorbeeld van Dabit die nu phase change heeft.
Op donderdag 06 juni 2002 09:42 schreef _Dennizz_ het volgende:
kep ook al tijdje over pelt's lopen denken, maar dan wil ik dit met een dual 172 (drift 0,8 geloof ik) maken, en een regelbare voeding waarbij je het voltage kan regelen, maar dit wordt dus waarschijnlijk custom bouwen...

kan er niemand een schema voor maken ? :D denk dat dit voor meerdere mensen errug interresaant is :)

Zo'n schema vind je als het goed is op de website van Dabit.
http://dabit.trybit.com/

http://www.vanderhoeven.nu/dabit/electronics/electronics_index.html

Daar staat iets over peltier voedingen!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• The_Ghost

The_Ghost

Op donderdag 06 juni 2002 09:42 schreef _Dennizz_ het volgende:

vertel maar wat je wil...
handmatig regelbaar??
geen probleem..
zeg niet dat het perfect werkt.. (alles zonder garanties natuurlijk :) )
maar ik wil wel een poging wagen.
Alleen ben ik bang dat als je onderdelen moet kopen dat je niet voor onder de 200 euro klaar bent, en dat maakt het verhaal weer een stuk moeilijker....

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 06 juni 2002 15:40 schreef The_Ghost het volgende:

[..]

vertel maar wat je wil...
handmatig regelbaar??
geen probleem..
zeg niet dat het perfect werkt.. (alles zonder garanties natuurlijk :) )
maar ik wil wel een poging wagen.
Alleen ben ik bang dat als je onderdelen moet kopen dat je niet voor onder de 200 euro klaar bent, en dat maakt het verhaal weer een stuk moeilijker....
Haha, dan kan je nog beter 2x een cpu opblazen voordat je daaraan begint >:)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Pagina: 1