Toon posts:

Lucht gaat omhoog??????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde net mijn p3 500mhz katmai overteklokken... hij draait op 620mhz... maar dan met de cache uit... wat mij niet echt een verstandig idee lijkt.

Het lukt me (kweet het... is niet echt hoog :)... maar dat krijg je met een p3 500 katmai op een a-open ax6bc) om hem te booten met cache aan op 560mhz...

Ik blij... start gta3 op... maar wat gebeurt er na 5 minuten??? ... hij reboot. Dit gebeurt dus de hele tijd....

Ik denk zelf dat dit komt omdat mijn processor te heet wordt??... toen dacht ik dus ineens weer aan toen ik de koeler op de pc had gezet:

Ik ben naar pc bouwmarkt toe gegaan, omdat de koeler niet paste op mijn processor vanwege de condonsators die naast mijn slot zaten... dus hun hebben een handje geholpen :)... maar toen we de koeler er eenmaal op hadden zitten... leek het net of de lucht naar boven wordt geblazen... terwijl we 100% zeker wisten dat we hem goed geplaatst hadden... weet iemand of die normaal is... of hoe dit kan???

Weet iemand anders misschien een oplossing dat ik mijn pc wel op 560mhz kan draaien... zonder dat die reboot?? ... voltage aanpassen lukt trouwens niet op mijn mobo....

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59
P3's overclocken is lastig, die van mij wil niet verder dan 500@650. Ik snap eigenlijk niet waarom je hem dan op 560 Mhz wil draaien, qua prestaties zal het weinig schelen denk ik.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Hmz... 60mhz is toch wel een vooruitgang hoor... het is duidelijk merkbaar in het aantal fps...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
Oach, zelf mn P3-500 @ 620 gekregen met cache aan, wel veel extra koeling en een biosflash voor nodig geweest :)

Maarre, hoe bedoel je eik met "lucht gaat omhoog"? Warme lucht stijgt altijd op, maar dat bedoel je denk ik niet :Y)

Maakt ook weinig uit waar de lucht heengaat, zolang de lucht maar eerst langs je koelblok gaat :)

andere poster: hoe heb je in godsnaam je katmai op 650 gekregen? Met 2 delta's en standaart koelblok wil'ie zelfs zonder cache niet hoger dan 620 bij mij :'(

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

Epsilon

Op donderdag 30 mei 2002 10:18 schreef FragFrog het volgende:
Oach, zelf mn P3-500 @ 620 gekregen met cache aan, wel veel extra koeling en een biosflash voor nodig geweest :)

Maarre, hoe bedoel je eik met "lucht gaat omhoog"? Warme lucht stijgt altijd op, maar dat bedoel je denk ik niet :Y)

Maakt ook weinig uit waar de lucht heengaat, zolang de lucht maar eerst langs je koelblok gaat :)

andere poster: hoe heb je in godsnaam je katmai op 650 gekregen? Met 2 delta's en standaart koelblok wil'ie zelfs zonder cache niet hoger dan 620 bij mij :'(
650 is zowiso al met een heel andere bord gehaalt, want bij jou gebruik je FSB steps van 11mhz.

Met een pelier is het echter wel goed te doen hoor :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
Op donderdag 30 mei 2002 10:22 schreef epsilon het volgende:

[..]

650 is zowiso al met een heel andere bord gehaalt, want bij jou gebruik je FSB steps van 11mhz.

Met een pelier is het echter wel goed te doen hoor :)
Peltier, dat verklaart een boel :)

Btw, ik heb een mega mooie Asus P3b-F, FSB is nu 124 en die kan nog naar oa. 133, stapje van 9 dus :z

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor jullie reacties :) ... maar met dat de lucht omhoog gaat.. bedoel ik mee alsof het lijkt dat de koeler de lucht niet tegen mijn processor aanblaast... maar juist de andere kant op... of is dat nou juist de bedoeling... zodat de koeler de warme lucht van de processor wegblaast ofzow???

Weet iemand misschien ook hoe ik een extra koeler kan monteren????... want het lijkt mij behoorlijk krapjes... deze koeler hebben we er al met wat "zagen" erop moeten zetten....

Trouwens... hoe flash je ookalweer je bios in win2000... in win98 lukt het me wel... maar niet in win2000:P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

korn ik denk niet dat je echt wat merkt hoor in fps... want in gta3 telt je gpu meer dan je cpu. en dan ga je alsnog niet naar de pc bouwmarkt want dat zijn eersteklas oplichters. Ga dan iig naar Comland (www.comland.nl). Maar ga maar es op 500 en 560 mhz 3dmarken, dan zie je wel dat het niet zo boeit. als ik op 1400 of 1500 mhz 3dmark dan scheelt me dat mebbe 50 marks :p Maar ik denk dus dat je cpu het niet zo trekt. heb je al met je geheugentimings gespeeld?

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 10:40 schreef korn het volgende:
Thanx voor jullie reacties :) ... maar met dat de lucht omhoog gaat.. bedoel ik mee alsof het lijkt dat de koeler de lucht niet tegen mijn processor aanblaast... maar juist de andere kant op... of is dat nou juist de bedoeling... zodat de koeler de warme lucht van de processor wegblaast ofzow???

Weet iemand misschien ook hoe ik een extra koeler kan monteren????... want het lijkt mij behoorlijk krapjes... deze koeler hebben we er al met wat "zagen" erop moeten zetten....

Trouwens... hoe flash je ookalweer je bios in win2000... in win98 lukt het me wel... maar niet in win2000:P
Als ie lucht naar boven blaast lijkt het me dat de fan verkeerd om zit. Of de lucht wordt gewoon deels 'teruggekaatst' vanaf het koelblok.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 10:41 schreef MaxKeyner het volgende:
korn ik denk niet dat je echt wat merkt hoor in fps... want in gta3 telt je gpu meer dan je cpu. en dan ga je alsnog niet naar de pc bouwmarkt want dat zijn eersteklas oplichters. Ga dan iig naar Comland (www.comland.nl). Maar ga maar es op 500 en 560 mhz 3dmarken, dan zie je wel dat het niet zo boeit. als ik op 1400 of 1500 mhz 3dmark dan scheelt me dat mebbe 50 marks :p Maar ik denk dus dat je cpu het niet zo trekt. heb je al met je geheugentimings gespeeld?
Ik had eerst een p2 333@417... dat verschil merkte ik hevig... het is misschien wel 84mhz inplaats van 60mhz... maar het scheelt niet veel...

Ik weet idd dat pc bouwmarkt oplichters zijn... maar dat is de enigste winkel in emmen... die zulke service aanbied (daarmee bedoel ik het goed monteren van mijn koeler)...

Bedoel je met geheugentimings cas2 en cas3 etc? ... yup... dat heb ik al geprobeerd...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 10:42 schreef MaStEr[D] het volgende:

[..]

Als ie lucht naar boven blaast lijkt het me dat de fan verkeerd om zit. Of de lucht wordt gewoon deels 'teruggekaatst' vanaf het koelblok.
Fan zit niet verkeerd... ben ik 100% zeker... dat valt ook te zien aan het plaatje van op de bovenkant zit....
Het zou idd kunnen dat het teruggekaatst wordt... maar niet zo sterk lijkt mij toch???

Extreem idee: Zou het misschien niet kunnen dat ze in de fabriek de "waaiers" (hoe je het ook noemt) omgekeerd hebben geplaats in de omhulsel???

Verwijderd

tip 1: LEVEL CHACKE NOOIT UITDOEN

je verliest zoveel performance dat het het niet waard is

tip 2: probeer je voltage als het kan omhoog te gooien en kijk of ie stabieren draait

tip3:kijk hoe warm je processor werkelijk wordt ik denk niet dat ie te warm wordt want p3's zijn supercool

Verwijderd

Topicstarter
Sorry... bedankt voor je tips... maar.....

1. In mijn 1e bericht staat al dat cache uit doen mij idd ook onverstandig lijkt, omdat ik zelf daar al regelmatig mee geprutst heb... resultaat:

585mhz cache uit: 6,4 fps
500mhz cache aan: 10,4 fps

Behoorlijk verschil nietwaar? :)

2. In mijn 1e bericht staat ook al dat het niet mogelijk is om de voltage op mijn mobo te veranderen.

3. Cpu cool geeft 4 temps aan:
  • Temp1 35,0
  • GC Temp Sens 0 65,0
  • Gc Temp Sens 1 66,0
  • GC Temp sens 2 49,0
Ik denk zelf dat temp1 de temp van mijn case is... temp0 de temp van de koeler... temp1 de temp van de processor... en temp2 de temp van mijn gefore3 ti 500 :D

Verwijderd

Die oude p3s worden idd wel goed warm....

Draai de fan eens om en kijk wat het resultaat is...

Wat voor koeler is het?

Heb je een dun!!! laagje koelpasta ertussen zitten?

Heb je een goede airflow in je kast?

Wat ook wel eens goede resulataten wil geven is het plaatsen van een extra fan die op de bovenkant van je cpu blaast, zo wordt nl ook de achterkant gekoeld. Neem hiervoor gewoon een 8cm fan die je op 7 volt laat draaien (voor het geluid) die je aan een beugeltje hangt. (bijv een verbouwd pci slotplaatje)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 11:37 schreef gve het volgende:
Die oude p3s worden idd wel goed warm....

Draai de fan eens om en kijk wat het resultaat is...

Wat voor koeler is het?

Heb je een dun!!! laagje koelpasta ertussen zitten?

Heb je een goede airflow in je kast?

Wat ook wel eens goede resulataten wil geven is het plaatsen van een extra fan die op de bovenkant van je cpu blaast, zo wordt nl ook de achterkant gekoeld. Neem hiervoor gewoon een 8cm fan die je op 7 volt laat draaien (voor het geluid) die je aan een beugeltje hangt. (bijv een verbouwd pci slotplaatje)
Aan deze reaktie heb ik tenminste wat :)

Het is zo'n hele kleine dunne koeler (het lijkt eerlijk gezegd een beetje op zo'n eentje die je ook wel plaatst op een oude p1 166mhz...)... die ik van een andere p2 cooler heb afgehaald... toen heb ik deze gemonteerd op een p3 koelboek door het vast te maken met van die kleine witte dingen (sorry, kweet niet hoe die dingen heten). Maar doordat de koeler op een koelblok zit lijkt het mij niet echt nuttig om er koelpasta op te smeren....

De airflow is trouwens slecht... ik heb een kleine kast die propvol zit...

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:15
Op donderdag 30 mei 2002 11:49 schreef korn het volgende:

[..]

Het is zo'n hele kleine dunne koeler (het lijkt eerlijk gezegd een beetje op zo'n eentje die je ook wel plaatst op een oude p1 166mhz...)... die ik van een andere p2 cooler heb afgehaald... toen heb ik deze gemonteerd op een p3 koelboek door het vast te maken met van die kleine witte dingen (sorry, kweet niet hoe die dingen heten). Maar doordat de koeler op een koelblok zit lijkt het mij niet echt nuttig om er koelpasta op te smeren....

Een koeler zuigt de lucht ook tussen de koelribben door!!!
Tenminste, is bij mij p2 en mijn amd 1700+ xp zo!
dus zo:
^
|
-->fan<--
Koelblok
Processor

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:03

Dionysus007281

Spank my monkey!

Is het niet zo dat een cpu cooler juist de lucht van de cpu weg moet zuigen, en dus NIET erop blazen?

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
Op donderdag 30 mei 2002 12:17 schreef Dionysus007281 het volgende:
Is het niet zo dat een cpu cooler juist de lucht van de cpu weg moet zuigen, en dus NIET erop blazen?
yep.. hoort zo.. ligte r ook aan welke heatsink/fan compo je hebt.

lucht gaat dan trouwens niet omhoog... maar je fan die zuigt ipv dat tie blaast :D... dus in plaats van koude lucht op de heatsink te blazen zuigt tie warme lucht bij je heatsink weg.

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 11:49 schreef korn het volgende:

[..]

Graag gedaan :)

Je moet wel koelpasta tussen je proc en je koelblok hebben zitten hoor.
Zit de zwarte behuizing nog om processor? Dan kan je die maar beter eraf halen. Moet je even zoek hoe dat moet. Dat scheelt zo 10 graden voor de proc.

Wordt het koelblok lekker warm? Vervang dan de kleine fan door een grotere. (bijv, weer een 8cm op 7volt?)

Laat om te testen je kast open, temp blijft dan lager en kan je zien hoever je proc kan komen.

Verwijderd

In principe blazen de meeste koelers de lucht richting je koelblok.

Als je grote koelers gebruikt dan word veel van die lucht op je blok teruggekaats. Dit gebeurt ook vaak bij die kleine gaatjes waar een ventilator achter zit die blaast.

Zelf heb ik dit ook gehad, Ik heb toen de cpu fan omgedraait, dus nu zuigt hij het lucht uit het blok weg.
Dit scheelde 5 graden in temperatuur.

Wat ik nu wil gaan proberen is om de achterste casefan de kast in te laten blazen (zit precies voor de koelribben) en dan de cpufan laten zuigen en dan in de zijkant een 12cm fan zetten die het lucht uit de kast zuigt.
Volgens mij zou dat ook moeten werken.
Eigenlijk een helemaal omgekeert koel systeem. Maar komt bij mij veel beter uit dan al die kleine gaatjes eruit flexxen. Nu hoeft er maar 1 gat in de zijkant die eruit kan zonder dat de hele computer leegehaalt moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 12:22 schreef gve het volgende:

[..]

Graag gedaan :)

Je moet wel koelpasta tussen je proc en je koelblok hebben zitten hoor.
Zit de zwarte behuizing nog om processor? Dan kan je die maar beter eraf halen. Moet je even zoek hoe dat moet. Dat scheelt zo 10 graden voor de proc.

Wordt het koelblok lekker warm? Vervang dan de kleine fan door een grotere. (bijv, weer een 8cm op 7volt?)

Laat om te testen je kast open, temp blijft dan lager en kan je zien hoever je proc kan komen.
Kast heb ik idd open gedaan....

Maar de zwarte behuizing kan er volgens mij niet af.... want dan kan het koelblok er niet meer op.....

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

heb zelf mijn P3 650@850 draait al anderhalf jaar rete-stabiel. Dit is gerealiseerd met een Alpha-cooler met twee Delta's :) (Core voltage is 1.75v)

Probeer er er voor te zorgen dat er HEEL weinig koelprut op zit. Hoe meer koelprut, hoe minder warmte overdracht :?

om de storm (veroorzaakt door de twee delta's) mijn kast uit te krijgen heb ik twee keer 12MM geplaats in de zijkant precies op hoogte van de delta's. Warmte afvoer van proc en kast temp zijn nu enorm. Stressed coretemp ongeveer 35, en kast in de zomer 26 :P

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

Als je erg weinig ruimte hebt kun je ook proberen om met een fanduct aan de slag te gaan :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 13:47 schreef basch het volgende:
Als je erg weinig ruimte hebt kun je ook proberen om met een fanduct aan de slag te gaan :Y)
fanduct :?

Verwijderd

Uhm ja! Dat is een soort verloopstuk wat je op je koelblok plaatst en dat uitloopt in een gat waar bijvoorbeeld een 80 mm fan op past. Een soort trechter dus! Dit werkt vaak lekker stil en koelt PRIMA

Afbeeldingslocatie: http://www.tech1.de/artikel/swiftkill2/sk2.jpg

------------------------
edit
------------------------
Of ben ik erg sloom en gaat het om een slot 1 proc?

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 13:14 schreef korn het volgende:

[..]

Kast heb ik idd open gedaan....

Maar de zwarte behuizing kan er volgens mij niet af.... want dan kan het koelblok er niet meer op.....
Zwarte behuizing kan er zeker wel af en je koeler kan je daarna ook weer erop krijgen.

Zelf heb ik de behuizing van een slot1 p2-233 eraf gehaald. Deze loopt nu op 350Mhz ipv 300 met. Ik heb dit gedaan door gewoon een platte schroevendraaier ertussen te steken maar er zijn vast ook betere (elegantere) manieren, ff zoeken :)

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 14:02 schreef basch het volgende:
Uhm ja! Dat is een soort verloopstuk wat je op je koelblok plaatst en dat uitloopt in een gat waar bijvoorbeeld een 80 mm fan op past. Een soort trechter dus! Dit werkt vaak lekker stil en koelt PRIMA

[afbeelding]

------------------------
edit
------------------------
Dit is geen fanduct maar een fan convertor, zorgt ervoor dat je een grotere fan op je koelblok kan zetten. Mijn ervaring is echter dat je die fan er beter zonder op kan zetten. Geeft bij mij 2 graden betere prestatie.

Een fanduct is een 'luchtgeleidingssysteem' bijvoorbeeld om lucht van een bepaalde plaats in je kast, weg te laten zuigen (of blazen). Bijv voor een fan die in de zijkant van een kast zit, de fanduct (kan gewoon een koker zijn) zorgt er dan bijv voor dat de koele lucht van buiten de kast direct op het koelblok van je proc komt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 14:02 schreef basch het volgende:

[afbeelding]

------------------------
edit
------------------------
Het gaat idd om een slot 1 proc ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 14:55 schreef gve het volgende:

[..]

Zwarte behuizing kan er zeker wel af en je koeler kan je daarna ook weer erop krijgen.

Zelf heb ik de behuizing van een slot1 p2-233 eraf gehaald. Deze loopt nu op 350Mhz ipv 300 met. Ik heb dit gedaan door gewoon een platte schroevendraaier ertussen te steken maar er zijn vast ook betere (elegantere) manieren, ff zoeken :)
Thanx... vraag wel aan mijn vader of die een oude p2 van zijn werk wil meenemen...... dan kan ik het daarbij wel uitproberen.... >:)

Verwijderd

volgens http://www.thetechzone.com/reviews/cpu/p3_450.htm heeft de p3 maar een half zwart huisje, dan kan je hem wel zo laten. Sorry.

Verwijderd

Wat heb je voor mobo? Kan je het voltage omhoog gooien?

Tot hoever post je proc met cache aan?

Misschien een idee om je cache te gaan koelen?
Pagina: 1