programming en wiskunde

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
hoe groot is het verband hiertussen? ik wil wat gaan programmeren, maar kom ik dan snel in de problemen met mijn wiskundeinzicht? (ik heb in vwo 4 gemiddeld een 1,3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, ik heb ook geen wiskunde knobbel en kan het toch aardig...

dat was vroeger, dat wiskunde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:25
Op donderdag 30 mei 2002 00:42 schreef thettes het volgende:
hoe groot is het verband hiertussen? ik wil wat gaan programmeren, maar kom ik dan snel in de problemen met mijn wiskundeinzicht? (ik heb in vwo 4 gemiddeld een 1,3)
Hoort dit niet meer in [forum=14]?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiskundelijk inzicht is niet echt zo belangrijk...voor sommige dingen heb je het wel nodig cq kan het wel belangrijk zijn maar normaler wijs niet...en ik zie dat je met php bezig ben aan je sig...dus komt wel goed!

btw...is dit niet meer wat voor P&W of SG?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeetah
  • Laatst online: 01-02 12:47
Een talenknobbel lijkt me ook wel handig ;)

Ik denk dat het er vanaf hangt wat je gaat doen, maar als je echt "problemen" op gaat lossen, is wat wiskundig inzicht nooit weg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

Ronald__

Shit happens

Eigenlijk heb je voor het grootste deel bij het programmeren geen wiskunde nodig. Hetgene wat je van dat vak nog het meeste gebruikt in de praktijk is de manier van redeneren die ze je daar (als het goed is :P) geleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->P&W ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

met alle respect, maar met een gebrekkige wiskunde kennis kom je imho niet verder dan het maken van wat leuke frontends ed. Voor het wat grotere werk komt er echt wel wat meer wiskunde bij kijken.

Laat je er echter niet door weerhouden :).. Veel wiskunde die je tijdens het programmeren tegenkomt merk je niet eens. D'r zijn hier genoeg mensen die bijvoorbeeld met databases bezig zijn. Als ik hun bijvoorbeeld een som van uit de verzamelingen leer voor de neus houdt gaan ze helemaal :? :?, terwijl dit eigenlijk precies hetzelfde is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

programmeren is logisch en structureel kunnen denken, en ervaring..

je hoeft niet zoveel wiskunde te kunnen om wat te kunnen scripten maar je capaciteit om logisch te kunnen denken, abstraheren, etc. zullen redelijk overeen komen met je gemiddelde aanleg voor wiskunde..

maargoed, beetje scripten kan iedereen die een syntax leert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Hms.. ik denk dat je wel degelijk goed wiskunde moet kunnen om leuk te programmeren.

Als je wat in 3d wil gaan doen, etc.. zit je al meteen met ruimtelijk denken/rekenen en dat moet je wel kunnnen... Voor de rest moet je ook bepaalde algoritmes kennen/ kunnen redeneren om complexe berekeningen uit te voeren. En dan heb ik het nog niet over omtreksnelheden (bij draaiende dingen), etc ect.

Ik ben zelf ook niet zo'n ster in wiskunde en ik heb er soms (niet vaak) wel last van met programmeren.

Maar gewoon proberen en kijken hoe ver je komt :) Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Hangt er natuurlijk vanaf wat je juist wil gaan programmeren.
Databasegerichte en administratieprogramma'tjes zal je niet veel wiskunde voor nodig hebben..
Wil je aan de andere kant aan een game-engine gaan werken, dan kom je niet ver zonder een zeeer goede wiskundige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 17:53
Bij mij op de opleiding hebben we Wiskunde in de vorm van Graphics. Een beetje met java graphics maken dus. Hier moet je echter wel verdomd goed je wiskunde voor kennen. Goed bijhouden en genoeg vragen stellen en dan komt het wel goed. :)

Erm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

Wiskunde is de basis van Programmeren. Maar wat versta je onder programmeren? Voor PHP heb je weinig of geen wiskunde nodig, het is meer tekstverwerken en heel af en toe een klein beetje wiskunde. Tevens kan wiskunde je helpen om tot efficientere oplossingen te komen bij bepaalde problemen. Kortom het is voor PHP handig als je een beetje inzicht hebt in wiskunde, maar dan niet de wiskunde die je op VWO 4 hebt gehad, want dat stelt namelijk erg weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD

RSD

Op donderdag 30 mei 2002 00:54 schreef Ronald__ het volgende:
Eigenlijk heb je voor het grootste deel bij het programmeren geen wiskunde nodig. Hetgene wat je van dat vak nog het meeste gebruikt in de praktijk is de manier van redeneren die ze je daar (als het goed is :P) geleerd hebben.
Klopt en die manier van redeneren heeft alles met wiskunde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27
Ik sluit me aan bij de tot nu toe geuitte meningen en wil daar nog aan toevoegen dat naar mijn ervaring mensen die niet in staat zijn bepaalde wiskundevakken te halen, ook niet fatsoenlijk kunnen programmeren.

Natuurlijk geldt nog wel oefening baart kunst en motivatie kan een groot verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Programmeren heeft in mijn optiek puur te maken met hoe je naar een probleem kijkt. Iemand die goed is in wiskunde kijkt op andere manieren naar een probleem dan mensen die dat niet zo goed kunnen.

Vroeger snapte ik echter ook helemaal nix van OO-programmeren. Op een gegeven moment "zag" ik hoe dat nou werkte en toen begreep ik het pas goed. M.a.w. programmeren heeft wel wat te maken met wiskunde, maar meer nog met het inzicht in problemen en hoe je ze dan aanpakt IMHO.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 12:07 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Vroeger snapte ik echter ook helemaal nix van OO-programmeren. Op een gegeven moment "zag" ik hoe dat nou werkte en toen begreep ik het pas goed. M.a.w. programmeren heeft wel wat te maken met wiskunde, maar meer nog met het inzicht in problemen en hoe je ze dan aanpakt IMHO.
IDD. Ken iemand die technische informatica en toegepaste wiskunde studeert en alle wiskundetentamens zijn voor heb een fluitje van een cent, en de meeste informaticavakken ook maar met Informatiesystemen (lees: OO-achtige dingen) heeft ie best moeite. Terwijl hij heel abstracte problemen (algebra en daarmee samenhangend cryptografie) juist weer heel simpel vindt.

Abstractie, wiskunde en informatica hangen dus op best vreemde manieren aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnirk
  • Laatst online: 27-03 13:42

Sjnirk

Hie vrieve

Als je goed wilt programmeren, moet je een zeker mate van inzicht hebben, om de structuur te kunnen zien die je nodig hebt om het programma te maken, als je een beetje goed bent in wiskunde is het makkelijker die structuur te vinden in te implementeren, als je niet zo goed in wiskunde bent, zul je misschien meer moeite met de structuur hebben, en deze ook een paar aan moeten passen, maar volgens mij kom je er op het eind ook, ik heb ook alleen maar Wiskunde A gehad op het VWO, ik heb nu niet echt moeite met programmeren

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 22:56
Je hebt, zoals hiervoor gezegd wel een bepaald logisch denkvermogen nodig; de kans is eerlijk gezegd vrij groot dat jou dat ontbreekt als je in VWO4 voor wiskunde een 1,3 staat.. het is 'bijna' het einde van het jaar, dus over hoeveel proefwerken enzo gaat dat wel niet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:58

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben absoluut slecht in wiskunde ( afgezien van statistiek ), maar programmeren lukt me toch meestal wel aardig.

Behalve als ik bv circles moet berekenen oid. Dan moet ik er toch echt ff wat meer moeite voor doen.

Maar programmeren valt goed te doen hoor. Ik zou meer waarde hechten aan een goede kennis van Engels, logische inzicht en gestructuurd na kunnen denken .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je wiskunde nodig hebt bij het programmeren is een beetje afhankelijk van het soort programmeerwerk wat je doet.
Iedereen kan een eenvoudig 'hello world' programmaatje in elkaar draaien, en 80% van alle programma code is van nauwelijks hoger niveau dan dat. Iemand met een beetje logisch denkvermogen en het vermogen om een groot probleem in stukken op te delen zal dus best een aardige programmeur kunnen worden.

Moeilijker wordt het als je je programma's op een wiskundige manier moet gaan bekijken. Hierbij kan je dan denken aan dingen als het 'bewijzen' van algorithmes en looptijd analyse enzo. Dan kan je bijvoorbeeld wiskundig verklaren waarom een bubblesort algorithme minder goed is dan een quicksort, en analyseren in welke gevallen het ene algorithme handig is en soms het andere (dat komt dus voor bij eenvoudig array vs hash table bij het zoeken van dingen; voor heel kleine datasets is een gewoon array sneller, voor grote datasets is een hash of tree weer handiger. Wanneer kies je voor een tree en wanneer voor een hash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het programmeren zou je wiskundige dingen tegen kunnen komen,maar dan niet op de manier zoals jij ze nu in je hoofd hebt, waarschijnlijk. Bij het programmeren heb je nl voornamelijk discrete wiskunde nodig ipv relationele wiskunde(de wiskunde op het voortgezet onderwijs). Zoek maar eens met google over discrete wiskunde.

Echter, over het algemeen zal je het niet zo heel veel nodig hebben, althans niet in de vorm dat je het zelf zult merken.

Duidelijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 12:05
Ligt er eenvoudigweg aan 'wat' je programmeert. Als je een mooie 3D-shooter maakt of misschien een isometrische game-engine, dan denk ik dat een wiskundeknobbel wel handig is. Als je alleen maar simpele GI apps maakt dan heb je dat natuurlijk niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD

RSD

En je hebt nog zoveel soorten wiskunde. Zo kun je denken aan Algebra, Numerieke wiskunde, Analyse, etc etc.. En als je VWO wiskunde hebt, heeft er nix mee te maken dat je wel of niet geod kan programmeren.. Wiskunde op VWO stelt namelijk erg weinig voor.. al had ik er toen best moeite mee soms, maar aldoende leer je. Het is wel een goede basis voor het echte werk zullen we maar zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38

Tomatoman

Fulltime prutser

In de voorgaande postings wordt iedere keer de koppeling gelegd
simpele programma's -> geen wiskundig inzicht nodig
moeilijke programma's -> wel wiskundig inzicht nodig

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje onzin.

De coördinaten van een rechthoek om een stuk tekst kan iedereen wel berekenen, wiskundige kennis of niet. De meeste programma's, ingewikkeld of niet, komen met alle grafische uitspattingen niet veel verder dan dergelijke meetkundige vraagstukjes.

In de praktijk heb ik gemerkt dat logisch redeneren vaak een stuk belangrijker is dan een wiskundeknobbel (al hangen die twee wel samen). Een beetje bevlogenheid kan ook geen kwaad. En ook doorzettingsvermogen, leergierigheid, experimenteerdrift, geduld, ... :z

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de vraag te beantwoorden: "heeft wiskunde iets te maken met programmeren" is het natuurlijk van belang om een duidelijke definite (of in computertaal: classificatie) van beide te geven.

Wiskunde is in mijn ogen meer een "taal" om verbanden te leggen en duidelijk te maken. Neem bijvoorbeeld B = 2 * A, hierbij leg je toch een feite een "relatie" tussen B en A...? (dat B twee keer A is...).

Het programmeren is in mijn ogen het samenstellen van een programma dat de gebruiker helpt bij een aantal zaken c.q. handelingen (zoals bijv. tekstverwerken) als bij het oplossen van zaken (een rekenprogramma zoals Excel of een systeem zoals Geographic Information Systems om ruimtelijke analyses mee te maken).

Programmeren heeft in mijn ogen zowel een sterk wiskundige kant als een "niet" wiskundige kant (tussen "" geplaatst omdat dit natuurlijk plausibel is...). Je kunt bijvoorbeeld "spagettie" programmeren door allerlei procedures en functies achter elkaar te zetten (het alom bekende "goto" werk), dus puur en alleen gericht op de handelingen die verricht moeten worden, en je kunt structureel programmeren (object orientated, kortweg oo), meer gericht op het leggen van verbanden tussen elementen, dus voor het meer complexere programmeerwerk.
Voor de oo-kant is toch wel enig wiskundig "inzicht" nodig. Niet zozeer in termen van "y = x^2 + 3 *x + 6" of "y = log (5 * x) / (6 * x)... maar meer "het zien van verbanden" tussen elenten.

Eigenlijk komt het er kortweg op neer dat je "abstract" kunt c.q. leert denken. Wiskunde is nogal abstart: B = 2 * A, wat A of B is blijft onduidelijk: appels of peren???
Wiskunde is eigenlijk meer een "taal" om "gevoel" te krijgen voor de "abstractie" en de "verbanden" tussen de "abstracte" elementen.

Al met al zou ik zeggen: ook al ken je weinig van wiskunde, je kunt altijd nog door "gewoon te doen" leren om een "gevoel" te krijgen voor het zien van de programmmeer technische "abstractie" en "verbanden".

Natuurlijk is een goede aanleg voor wiskunde wel meegenomen (maar besef dit: ik bedoel met "aanleg" dat je de "veranden" tussen verschillende elementen ziet en kunt leggen), maar dit is niet "essentieel" om te kunnen of te leren programmeren... wat je niet kent of kunt, kun je altijd leren... (met de juiste motivatie en doorzettingsvermogen....)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 16:13
abstractievermogen en wiskunde hangen wel samen...

http://www.wing.rug.nl/cursussen/PPPS/index.html

waren best leuk om eens te doen. ik merk wel dat programmeerproblemen die ik krijg vaak wiskundig van aard zijn. maar ja, anders leer je het nooit...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1