[Redhat 7.0] Probleempje commands

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43
Sorry hoor dat ik dit ga vragen, maar waar vind ik in godsnaam een lijst met linux commando's...

Oplossing tot mijn probleem staat hier:

http://members.home.nl/linux/redhat/config_dhcp.htm

Dus gevonden via de search.. Alleen ken ik 00 linux commandos.. Ik log dus als root in en dus zit ik in /root :D :?

Ik kijk ff in de FAQ en zie dus geen lijstje staan, hoort er wel in thuis vind ikzelf... Ik wil em wel verzorgen, duidelijk en overzichtelijk >:) Als ik em heb :+

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Als je geen bal verstand hebt van linux moet je vooral als root gaan klooien.
Dat schiet dus niet op.

• paradoXical
Enige wat ik snel wil is me internet sharen en de zooi in de meterkast gooien :)

Vriend van me vertelde dat ik alleen het commando linuxconfig nodig had en dat is ook wel waar, maar ik moet weer zo nodig @home hebben...

Maar ehm dus als andere user inloggen?

Oh, het valt btw niet mee als je noog gewerkt hebt iets te vinden, als je wat zoekt krjg je 504134867 results, je ziet door al die bomen het bos niet meer staan..

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

ik zou toch wel iets over linux gaan lezen. dan snap je ook waarmee je bezig bent.

of laat die vriend van je het anders doen.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

een lijstje met commandos is makkelijk te maken;

tik in het commando: echo $PATH
dan krijg je een aantal directories gescheiden door :
waar unix/linux zijn commando's zoekt.
(daar staan o.a in /bin en /usr/bin)

per directory kun je met het commando; ls {dir}
een lijstje maken van de commando's in die directory.

als je wilt weten wat zo'n commando doet tik je; man {commando}
om de "manual-pages" van dat commando te zien te krijgen.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 00:17 schreef HarrieH het volgende:
Sorry hoor dat ik dit ga vragen, maar waar vind ik in godsnaam een lijst met linux commando's...

Oplossing tot mijn probleem staat hier:

http://members.home.nl/linux/redhat/config_dhcp.htm

Dus gevonden via de search.. Alleen ken ik 00 linux commandos.. Ik log dus als root in en dus zit ik in /root :D :?

Ik kijk ff in de FAQ en zie dus geen lijstje staan, hoort er wel in thuis vind ikzelf... Ik wil em wel verzorgen, duidelijk en overzichtelijk >:) Als ik em heb :+
Die Linux instructie van @home (troubles@home) is nogal oud.

Er zijn een aantal mogelijkheden om verbinding te maken met de dhcp server om een ip-nummer toegewezen te krijgen. Deze zijn met de search goed te vinden. Waarschijnlijk heeft RH 7.0 standaard al wel een dhcp-client aan boord.
Als je dhcpcd als client gebruikt is het commando iets van:
code:
1
dhcpcd -h cc123456-a eth0

indien je @home hostname cc123456-a en je netwerkkaart waarmee je verbinding maakt met je kabelmodem eth0 is.
Als je gebruik maakt van dhclient dien je een configuratiebestand aan te maken genaamd /etc/dhclient.conf met daarin het volgende (weer met dezelfde veronderstellingen)
code:
1
2
3
interface "eth0" {
send host-name "cc123456-a";
}

Je kunt daarna dhclient opstarten en dan zou ie een ip-nummer moeten krijgen.
Als je geen dhcp client kunt vinden, op http://www.rpmfind.net//linux/RPM/rawhide/1.0/i386/RedHat/RPMS/dhcp-3.0-7.i386.html staat een RedHat package.

Commando's zijn te vinden op sites genoemd in de FAQ en je kunt ook eens op de RedHat site zelf kijken.

• paradoXical
Probleem is eigenijk dat ik niet rond kijk kijken, als ik ls intik moet in mijn dir structuur toch kunnen zien..? om vervolgens aan de slag te kunnen.. Misschien iets verkeerd tijdens de install...

ik tik bv cd ect in, moet ik toch naar die dir gaan..?

http://linuxcommand.org/lts0020.html

janjanjansen: Ik ga het even proberen, THX!

Verwijderd

als je inlogd, zit je in je "home" directory. (/root)
als je naar een andere directory wilt gaan, doe je;
"cd /etc" en dan "ls"
(niet de / vergeten, anders probeert ie naar een
subdirectory te gaan van de directory waar je dan zit)

• paradoXical
Probleem is dus als ik dat doe dan ik een foutmelding krijg.. Ik doe het dus gewoon allemaal goed, er is wat anders aan de hand blijkbaar..

Als ik bv dat commando geef:

bash: cd: /ect: "vage tekens"

Verwijderd

Het zal wel /etc zijn. En vergeet ook niet dat het allemaal CASE sensitive is. Met cd /e[TAB] maakt ie het zelf af als het goed is.
Let wel dat het cd[SPATIE]/etc is en geen : er tussen.

Verwijderd

tik eens; ls -l /

en ook het commando : df

geef even door wat daaruit komt.

• paradoXical
bin kom ik dus wel in..

naar /ect wil ie niet :( Daar moet ik bestandje editen, damn :(

Verwijderd

Ahum , het is etc en niet ect. Lezen !

• paradoXical
ls -l / :

een serie directory's voorbeeld:

drwxr-xr-x 2 root root 2048 5-I 29 14:42 bin

dr :

Filesystem 1k-blocks (info hierachter)
/dev/hdb8
/dev/hdb1
/dev/hdb6
/dev/hdb5
/dev/hdb7

Verwijderd

ik vroeg om "df" en niet om "dr"

maar volgens mij is er niets aan de hand met je linux.
Alleen moet je zelf beter lezen :P

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Het punt is dat je dit niet hier moet gaan vragen maar wat moet gaan lezen.
Dit zijn gewoon linux basics waar tig veel readme's en tutorials over geschreven zijn die je precies uitleggen hoe alles werkt.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Juist, ik sluit me helemaal aan bij sjuk. Succes ermee :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.