Wat voor een computer heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik wil even een nieuwe computer gaan bouwen binnenkort, en hij moet zo goedkoop mogenlijk zijn (waarschijnlijk gewoon 2e hands), maar je moet er dit op kunnen:

mailen, internetten

verder wil ik dan op die computer mijn printer, scanner en modem aansluiten, en die laten delen door windows (of linux).

Hoeveel Mhz en hoeveel geheugen denken jullie dat ik nodig heb? Ik dacht zelf aan een P75 met 16MB.

Verwijderd

tja voor aleen te mailen en te chatten is een pentium 133 al meer dan genoeg

• -MAD-
  • Laatst online: 04-09 09:50
maar scannen op zo'n pc lijkt me toch niet echt ideaal, of je moet erg veel geduld hebben :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou allicht kijken wat voor complete 2e hands systemen je op de kop kunt tikken voor een spotje en die dan aanpassen. Vaak met "ouwe zooi" goedkoper dan de componenten apart te kopen. Zag laatst een 166MMX voor 395,- incl. monitor. Daarmee kun je makkelijk zat mailen, chatten en scannen. 't Is geen snelheidsbeest, maar lol kun je er genoeg mee hebben.
Verder is in principe voor mailen en chatten echt alles van Pentium classe OK, maar wel even wat meer RAM erbij (32MB is een aanrader) en een nieuwe modem (of wordt het kabel?). Wel is een P66 doorgaans sneller dan een P75 (1x66 vs. 1.5x50), maar voor een tientje meer ofzo heb je al een 133, dus wat let je?

Oslik, blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zou de zaken andersom aanpakken. Eerst kijken wat je er mee wilt gaan doen. Dan kijken welk OS dit het beste kan. En dan kijken wat de minimale systeemeisen zijn.
Aangezien het prijsgunstig moet, ben je denk ik met Linux het beste af (mits je de complexiteit van het systeem de baas kan). De processorsnelheid is in dit geval minder belangrijk dan de hoeveelheid geheugen. 64 MB is toch wel prettig voor zowel Winodws als Linux.

• laurensl
  • Niet online
ik heb in ieder geval aardige computerervaring, maar mijn moeder moet er ook op kunnen werken, dus ik denk dat het dan toch windows (95) wordt. Je hebt in ieder geval niet >32 mb nodig om een beetje windows te draaien + mailen, want ik heb nu (AMDk62 450, 32 MB), windows 98, getright, winamp, 2x IE5 en Outlook draaien hoor.. (en virusscanner en dat soort shit)..
Pagina: 1