[GF2MX400] Blazen of aanzuigen?

Pagina: 1
Acties:

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20
Ik heb zoals de topictitel al doet vermelden een GF2MX400 van het wijlen Elsa, nu ga ik morgen m'n cpu (AMD Athlon)fan vervangen door een nieuwere Coolermaster *D . Ik plaats er tevens een 80 mm fan bij, die fan zit opdezelfde hoogte van de videokaart.
1. Kan die CPU fan er eigenlijk wel op? Er zit namelijk alleen een blokje koelribben op.
2. Zo ja moet ik hem dan laten opde GPU laten blazen of juist niet? En de 80 mm fan? Moet die dan ook blazen of aanzuigen? De 80 mm zit helemaal onderin m'n kast, dus eingelijk zou ik hem aan laten zuigen maar dan moet je ook de fan op de vidoekaart aan laten zuigen toch? :?

Verwijderd

als je nou ff twee fancoolers aanschaft laat je onder in de kast blazen en bovin de kast zuigen! want warme lucht stijgt namelijk omhoog (maar dat wist je al wel denk ik)

• Casteloni
Op woensdag 29 mei 2002 23:02 schreef Raiden het volgende:
als je nou ff twee fancoolers aanschaft laat je onder in de kast blazen en bovin de kast zuigen! want warme lucht stijgt namelijk omhoog (maar dat wist je al wel denk ik)
Daar was ik idd al achter gekomen. Maar ik heb niet zo'n grote kast en kan dus maar 1 fan kwijt, boven de voeding zit nog wel een klein roostertje maar dat helpt niet echt.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
zuigen is altijd beter >:)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Casteloni
Op woensdag 29 mei 2002 23:11 schreef Bamibal het volgende:
zuigen is altijd beter >:)
Ennuh wat doet een CPU fan? :?
Als de fan op de geforcezuigt blaast ie dus lucht over de GPU en die stijgt dan weer omhoog, als ik dan de 80mm laat zuigen dan pakt ie gelijk de warme lucht van beneden mee. Ik heb dan geen ideale airflow maar die zal ik toch niet krijgen :(

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:39

Zjemm

...

search

opensecure.nl

• Casteloni
Op woensdag 29 mei 2002 23:19 schreef Zjemm het volgende:
search
Heb ik allang gedaan, ben al een tijdje aan het zoeken geweest. Ik weet dat je het best onderaan kunt laten zuigen en bovenaan blazen maar bij mij gaat dat niet!

• KaMiKaZe
Op woensdag 29 mei 2002 23:17 schreef VampireSlayer het volgende:

[..]

Ennuh wat doet een CPU fan? :?
Als de fan op de geforcezuigt blaast ie dus lucht over de GPU en die stijgt dan weer omhoog, als ik dan de 80mm laat zuigen dan pakt ie gelijk de warme lucht van beneden mee. Ik heb dan geen ideale airflow maar die zal ik toch niet krijgen :(
dat bedoelde ik niet mja. je moet iig zorgen dat de warme lucht van de gpu/cpu afgaat. en casefans achterop naar buiten laten blazen (voor onderin de kast naar binne)
tenminste zo doe ik het altijd

• Casteloni
Dus in mijn geval zit die casefan aan de zijkant, die laat ik dus naar buiten blazen. En die cooler op de videokaart laat ik dus ook zuigen( dus niet op de GPU).
En dan mijn laatste vraag : past ie er wel op? Er zit alleen 1 breed blok met koelribben op.

Verwijderd

Naar mijn mening als je een cpu of gpu goed wil koelen dan zal je lucht op/in de koelribben moeten blazen.
Als je dit niet doet dan zal de lucht de koelrib ingezogen worde en als je gewone open koelblok hebt zal die nooit in het binnenste gedeelte goed koelen. Lucht neemt de weg van de minste weerstand net als met water.

het 2e punt is: waar de GPU/CPU zit is de koelblok het warmst en verder van de GPU/CPU af het koudst. Dus wanneer je gaat aanzuigen (dus liucht de koelblok inzuigt) zal de lucht eerst het warmste gedeelte koelen (lucht wordt warm) en daarna komt de lucht langs het koelste gedeelde van het koelblok en hier koelt die het koelblok niet echt meer goed af omdat de koellucht al opgewarmt is.

Oke het strookt niet helemaal met de theorie over warmte, want je hebt de grootste warmte overdracht bij het grootste temp. verschil.(verschil Temp= koelblok Temp-Lucht Temp)

GRTZ,

Jan

• KaMiKaZe
Op donderdag 30 mei 2002 00:16 schreef jhaag het volgende:
Naar mijn mening als je een cpu of gpu goed wil koelen dan zal je lucht op/in de koelribben moeten blazen.
Als je dit niet doet dan zal de lucht de koelrib ingezogen worde en als je gewone open koelblok hebt zal die nooit in het binnenste gedeelte goed koelen. Lucht neemt de weg van de minste weerstand net als met water.

het 2e punt is: waar de GPU/CPU zit is de koelblok het warmst en verder van de GPU/CPU af het koudst. Dus wanneer je gaat aanzuigen (dus liucht de koelblok inzuigt) zal de lucht eerst het warmste gedeelte koelen (lucht wordt warm) en daarna komt de lucht langs het koelste gedeelde van het koelblok en hier koelt die het koelblok niet echt meer goed af omdat de koellucht al opgewarmt is.

Oke het strookt niet helemaal met de theorie over warmte, want je hebt de grootste warmte overdracht bij het grootste temp. verschil.(verschil Temp= koelblok Temp-Lucht Temp)

GRTZ,

Jan
Het warmste gedeelte is het koelblok zelf en niet de lucht eromheen. in het midden zou het koelblok het heetste moeten zijn (core) en laat die fan nou precies een rondje in het midden hebben waar geen lucht geblazen/gezogen wordt

Pagina: 1