[Fan] vonken?

Pagina: 1
Acties:

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb een baybusje gemaakt, zelfde schema gebruikt als hlpdsk (zie [topic=438801/1/50].

Ging allemaal prima, maar nu heb ik er 2 x 8 cm fans aan gehangen en één 92mm fan van Sunon. Op het moment van stroom, ging de 92 als een idioot te keer terwijl alles uit stond. Op stand 1 ging ie wat langzamer, maar op 2 ging ie weer net zo snel. Op dat moment kwamen er ook daadwerkelijk vonken uit de motor. Daarna bleef hij wel draaien. Een lekker brandend geurtje was uiteraard ook aanwezig. De 2 80mm's deden precies wat ze moesten doen. Full speed bij stand 2, half speed (iets meer natuurlijk) op stand 1, en niks bij stand 0. Iemand een idee wat er gebeurde? en is er nu brandgevaar?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00
Je zal wel ergens je draadjes niet helemaal goed hebben gesoldeerd en zo misschien 12+5 op een fan gezet. (of je schakelaar was gewoon gaar, maar dat lijkt me sterk :P)

Strava

• Shook
Nou, dat 12 + 5 verhaal is dus een beetje een probleem. Ik heb alles precies hetzelfde gedaan. Zou de 92 gewoon beter instaat om er mee om te gaan? En moet ik nu dus geen 92 er meer op aansluiten?

Verwijderd

Zet je multimeter eens op je baybus! :)

Verwijderd

Heb je pics van een schema, of pics van je baybus? dan kan IK jouw pas helpen ;)

Verwijderd

+ en - misschien verkeerd om?

• Shook
nee geen pics, heb geen cam, maar hijs identiek aan de link die ik in het begin gaf. Het enige verschil is dat waar hlpdsk gebruik maakt van tulp, ik gewoon een blokje met kroonstrips heb. De drukswitches zijn ook hetzelfde. (ook daarom geen foto's gemaakt, het is echt identiek) Hij maakt ook nergens contact waar het niet hoort. Ik zal eens een andere fan op die aansluiting zetten.

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 22:29 schreef mdusink het volgende:
Nou, dat 12 + 5 verhaal is dus een beetje een probleem. Ik heb alles precies hetzelfde gedaan. Zou de 92 gewoon beter instaat om er mee om te gaan? En moet ik nu dus geen 92 er meer op aansluiten?
Mmm, met 12 en 5 Volt krijg je geen 17V, als je dat bedoelt.
Buiten dat, een normale fan kan een hele tijd op bv 24V draaien, zonder te vonken of te stinken.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Op woensdag 29 mei 2002 22:43 schreef _AscII_ het volgende:
+ en - misschien verkeerd om?
jah dat ken ik :'( gebeurde mij gisteren, ik was een beetje aan het kloten in mijn pc en toen heb ik per ongeluk de + en - omgedraaid van mijn 80 mm delta MP fan, kwam ineens een grote rookwolk uit met een vieze brandlucht. en dan bedoel ik niet een rookpluimpje die je uitblaast bij het roken van een sigaretje maar leek meer op een rookmachine !! wonderbaarlijk genoeg doet de fan het nog normaal, maar hij heeft ook maar paar seconde zo aan gestaan hoor. maar goed vertrouwen doe ik het niet duz komt er binnen kort een 120 mm 190 CFM Delta op te zitten >:)

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Shook
maar hoe kan het, als ik ze omgegdraaid heb (wat dan waarschijnlijk wel gebeurd is) dat ze als een idioot draaien? op stand 0 dan wel?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Was het geen 5V fan die ff 12V kreeg??? Lijkt me logisch dattie dan stuk kan gaan.

(zit er geen diode in de meeste fans die tegen verkeerd polariseren beschermd???)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

is toch makkelijk te controleren wat je fout doet.
gewoon die 92mm en een van de 80mm fans even omwisselen.

dus gewoon kroonsteentjes los en omwisselen. heb je het zelfde probleem maar nu met de 80mm, dan heb je verkeerd gesoldeerd.

of je gebruikt een multimeter. is toch wel handig als je gaat solderen, kan je controleren of je schakeling klopt.

Verwijderd

simpel, heb je 5/7 volt door middel van weerstandjes gebruik>? of via een mix van 5 en 12?
als je weerstandsje gebruik kan het best zijn dat je een verkeer hebt gepakt.
Kijk met een mix van 5 en 12 kan er niks mee gebeuren, maar een verkeerde weerstand kan een hoop problemen zorgen.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 29 mei 2002 23:47 schreef Deacon het volgende:

[..]

jah dat ken ik :'( gebeurde mij gisteren, ik was een beetje aan het kloten in mijn pc en toen heb ik per ongeluk de + en - omgedraaid van mijn 80 mm delta MP fan, kwam ineens een grote rookwolk uit met een vieze brandlucht. en dan bedoel ik niet een rookpluimpje die je uitblaast bij het roken van een sigaretje maar leek meer op een rookmachine !! wonderbaarlijk genoeg doet de fan het nog normaal, maar hij heeft ook maar paar seconde zo aan gestaan hoor. maar goed vertrouwen doe ik het niet duz komt er binnen kort een 120 mm 190 CFM Delta op te zitten >:)
WAT ZEG JE!!!!!?????

Die dingen maken een kolereherrie, niet normaal :(

iStockphoto

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Op donderdag 30 mei 2002 14:40 schreef BlizzarD het volgende:

[..]

WAT ZEG JE!!!!!?????

Die dingen maken een kolereherrie, niet normaal :(
maar koelen wel hard >:) *D

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04-2025

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Volgens mij maakt het niet uit hoe je een elctro motor aan sluit hoor (teminste dat vertellen ze op school altijd :)) Hij gaat dan alleen maar de andere kant op draaien...

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Op vrijdag 31 mei 2002 11:29 schreef Heli0s het volgende:
Volgens mij maakt het niet uit hoe je een elctro motor aan sluit hoor (teminste dat vertellen ze op school altijd :)) Hij gaat dan alleen maar de andere kant op draaien...
Op mijn Papst fan's kan ik duidelijk een printplaatje waarnemen (spanningsregelaar?? voedingsstabilisator??). Over het algemeen vinden een hoop elektrische componenten het niet zo cool als je de polen omdraait :P (denk aan diodes, gepolariseerde condensatoren, enz)

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 09:34

kazz1980

Goh... Ik hier?

je hebt of de polen verkeerd om, of je hebt kortsluiting.
Dat laatste kan overigens ook IN de fan zitten. dan heb je dus een brakke fan gekocht.... Mogelijk gaat er iets mis met de wisselstroom....

Tevens krijg je dit bij een te hoog voltage....maar dat is dus niet het geval.

Overigens is die brandlucht geen brand, maar ozon (O3).
Dat ontstaat namelijk wanneer electrische vonken ontstaan.
3 zuurstofmolekulen worden omgezet in 2 ozon-molekulen door een teveel aan energie (de vonk)

Dit kan ook rook veroorzaken, maar in de meeste gevallen gaat er niks (direct) van kapot.
Dus vonken, rook en een brandlucht betekent nog niet direct dat er iets echt stuk is!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

uhh die babybus heb je niet op je 220v aangesloten he?
:z

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op woensdag 29 mei 2002 23:47 schreef Deacon het volgende:

[..]

Dit lijkt me een zeer sterk verhaal aangezien de fan meestal als een diode werkt. Ik denk eerder dat je ipv van 5 volt 12 volt ofzo erop hebt gezet.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Misschien is die 92mm fan geen 12 volt fan maar een 5 volt fan?

ow stond er al |:(

Maar hang eens een gewone fan aan de aansluiting van die 92mm?
Dan weet je in ieder geval of je baybus wel goed is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1