[ping] Hoe voorkomen hoge ping?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40
Ik heb een adsl basic aansluiting, met een speedtouch pro. Daar zit een hub op aangesloten, die internet deelt naar 4 personen. Vanaf de hub gaat er ook een lijntje naar een [2de] router, die internet vervolgens naar 7 personen deelt. De 2de router heeft een snelheidslimiet van 128 Kbps.

De mensen die voor de 2de router zitten, zijn gamers. Voor die personen zijn ping tijden het belangrijkst. Het probleem is echter, als er een aantal mensen (die aangesloten zijn op de 2de router) aan het downloaden zijn schiet de ping omhoog. Dit, ondanks de op de 2de router ingestelde limiet van 128 kbps.

Mijn redenatie is, dat als je maximaal 128 kbps gebruikt van de hele verbinding, de ping nooit omhoog kan schieten. De speedtouch pro heeft immers nog genoeg bandbreedte over, om een goede responstijd te geven. Met andere woorden, door de limiet van 128 kbps kunnen de pingtijden nooit ernstig worden beinvloed.

Hoe kan het, dat ondanks de ingestelde limiet, de pingtijden toch nog omhoog schieten? Heeft dit misschien te maken met het aantal connecties?

TweakBlog

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Komt door de manier waarop ADSL en chello in elkaar steken...
Bij een upload van whatever (als in een kb of 3 al) gaat ie verder omhoog...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Klopt helemaal.

Ga maar eens testen. Je gaat een 1 MB bestand bijvoorbeeld uploaden. Dan zul je heel goed merken dat je downloadsnelheid bergafwaarts gaat.
Typisch een eigenschap van ADSL (vandaar die A=Asynchroon (in het nl)).
Wil je dit voorkomen, heb je SDSL nodig, maar dat is nogal aan de pittige prijs voor een particulier. Als ondernemer kun je het overwegen, maar omdat je het over ADSL basic hebt, denk ik het niet.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op woensdag 29 mei 2002 23:36 schreef awesdorp het volgende:
Klopt helemaal.

Ga maar eens testen. Je gaat een 1 MB bestand bijvoorbeeld uploaden. Dan zul je heel goed merken dat je downloadsnelheid bergafwaarts gaat.
Typisch een eigenschap van ADSL (vandaar die A=Asynchroon (in het nl)).
Wil je dit voorkomen, heb je SDSL nodig, maar dat is nogal aan de pittige prijs voor een particulier. Als ondernemer kun je het overwegen, maar omdat je het over ADSL basic hebt, denk ik het niet.
a = asymmetrisch --> up- en download zijn niet gelijk
s = symmetrisch --> up- en download zijn gelijk

heeft niets met synchrone/asynchrone comm. te maken. ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Ruudjah
OK. Nu heb ik de up en de downspeed aangepast, de up staat nu op 16 en de down op 50 (kbps). Still the same problem... Ik gebruik dus ongeveer 10% van de bandbreedte van ADSL. (van up en down).

TweakBlog

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 22:53

duronbug

Step on it.....!

Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid data (128k) maar meer om wat voor soort data en welke prioriteit. Ik weet niet wat die router voor OS draait, maar in linux is dit wel goed te regelen. Heb hier hetzelde probleem gehad. Onder linux kan je mbv CBQ (classed based queing) bandbreedte instellen en je kan de prioriteiten instellen van bepaalde soorten data verkeer. Zo kan je game data een hogere prio geven dan download data. Je moet dit toepassen op je upload snelheid, deze bepaalt voor het grootste gedeeltje je ping tijden. Zoals hierboven ook al ook al wordt gezegt.

• Ruudjah
De router direct op internet is een speedtouch pro, met een Unix OS. De 2de router draait op WinXP, met het programma Total traffic control van lightspeedsystems. ( www.lightspeedsystems.com ). Hier kan ik inderdaad wel CBQ instellen.
Denk alleen niet dat het veel zin heeft, omdat het uiteindelijk van de speedtuoch pro afhangt welk pakketje hij als eerste op 't net stuurt.

TweakBlog

Verwijderd

als je het goed wil doen, mag er 10 tot 20 % van de upload maar gebruikt worden.

kweet niet wat je upload is?

• Ruudjah
Het is een mxstream accountje, upload is dus 128kbps. Ik heb de upload ingesteld op 16kbps (13%), zoals al eerder aangegeven. Download staat op 100kbps, dit is 20%.

TweakBlog

Pagina: 1