Deze post plaats ik hier omdat dit een vaak voorkomend ontwerp-issue is, en ik graag wil weten hoe collega tweakers het aanpakken. Ik heb zelf een aantal jaar ervaring als beheerder, en heb gedurende deze periode bij meerdere klanten verschillende ontwerpen gezien, waar ik er hier twee uit ligt omdat ik ze 'goed' vindt.
De basisprincipes van partitie- & replica-ontwerp 'volgens Novell' zijn in beide vertegenwoordigd, maar de uitwerking is iets anders. Aan beide opties kleven voor en nadelen, en ik kan maar niet verzinnen welke nou de 'betere' is. Als jullie hier dus ideëen over hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Partitieontwerp:
Het partitieontwerp voorziet in 1 partitie per locatie. Dus iedere WAN link is een partition boundary.
Replicastructuur:
Voor de replicastructuur hierbinnen zijn er meerder mogelijkheden. Basisprincipe is 'plaats de data waar zij nodig is', dat wil zeggen dat het merendeel van de replicaservers zich op de locatie waar de partitie voor aangemaakt is moeten bevinden.
Optie 1: centrale structuur
De centrale omgeving heeft de volledige replicaring van de Organization partitie, en in ieder geval de of een Master of een RW replica van alle locatie-partities. De netwerken van de locaties hebben elk de volledige replicaring, min dus 1 replica, die centraal staat.
Voordelen:
- Snelle synchronisatie tussen alle partities omdat van alle partities tenminste één replica server op het centrale LAN zit. Dus ook snelle access tot resources in andere partities, tree-walking is snel.
Nadelen:
- Synchronisatie van iedere partitie van WAN locaties gaat traag vanwege de WAN link in de replica ring.
- Ontstaan van Inconsistenties bij problemen WAN verbinding.
Optie 2: decentrale structuur
De centrale omgeving heeft Master replica's van hoofdpartitie.
WAN locaties hebben de complete replicaring van de WAN partitie lokaal
Centraal bevindt zich 1 R/O replica uit de replicaring van de WAN.
Voordeel:
betere en snellere NDS synchronisatie op de locatie waar de data moet zijn. Dus minder mogelijkheden tot fouten en inconsistentie.
Nadeel:
Centrale omgeving hebben onvoldoende mogelijkheid resources snel te 'pinpointen', dit is een issue bij tree walking, wat nu veel trager gaat.
Dus nu, kom maar op met je kritiek/op-/aanmerkingen & aanvullingen!!

edit: niet goed gepost, nu wel goed.
trouwens de topictitle is getrunceerd, het laatste woord moet uiteraard zijn 'structuur'.
De basisprincipes van partitie- & replica-ontwerp 'volgens Novell' zijn in beide vertegenwoordigd, maar de uitwerking is iets anders. Aan beide opties kleven voor en nadelen, en ik kan maar niet verzinnen welke nou de 'betere' is. Als jullie hier dus ideëen over hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Partitieontwerp:
Het partitieontwerp voorziet in 1 partitie per locatie. Dus iedere WAN link is een partition boundary.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| T --- O <- partitie1
|
+ --- OU1 voor centrale vestiging. <- partitie2
|
+ --- OU2 voor andere locatie2, 1 <- partitie3
|
enz. enz |
Replicastructuur:
Voor de replicastructuur hierbinnen zijn er meerder mogelijkheden. Basisprincipe is 'plaats de data waar zij nodig is', dat wil zeggen dat het merendeel van de replicaservers zich op de locatie waar de partitie voor aangemaakt is moeten bevinden.
Optie 1: centrale structuur
De centrale omgeving heeft de volledige replicaring van de Organization partitie, en in ieder geval de of een Master of een RW replica van alle locatie-partities. De netwerken van de locaties hebben elk de volledige replicaring, min dus 1 replica, die centraal staat.
Voordelen:
- Snelle synchronisatie tussen alle partities omdat van alle partities tenminste één replica server op het centrale LAN zit. Dus ook snelle access tot resources in andere partities, tree-walking is snel.
Nadelen:
- Synchronisatie van iedere partitie van WAN locaties gaat traag vanwege de WAN link in de replica ring.
- Ontstaan van Inconsistenties bij problemen WAN verbinding.
Optie 2: decentrale structuur
De centrale omgeving heeft Master replica's van hoofdpartitie.
WAN locaties hebben de complete replicaring van de WAN partitie lokaal
Centraal bevindt zich 1 R/O replica uit de replicaring van de WAN.
Voordeel:
betere en snellere NDS synchronisatie op de locatie waar de data moet zijn. Dus minder mogelijkheden tot fouten en inconsistentie.
Nadeel:
Centrale omgeving hebben onvoldoende mogelijkheid resources snel te 'pinpointen', dit is een issue bij tree walking, wat nu veel trager gaat.
Dus nu, kom maar op met je kritiek/op-/aanmerkingen & aanvullingen!!
edit: niet goed gepost, nu wel goed.
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs