Toon posts:

Kan ik een biosflash verlangen bij aankoop mobo ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vraag spreekt voor zich.
Ik wil een nieuw moederbord kopen. Aangezien ik 1 maal slechte ervaring heb gehad met flashen (ik moest want bepaalde functies werkten niet op mijn mobo) en de importeur geen garantie wou geven (ondanks dat het mobo geflashed MOEST worden vanwege een slechte werking).
Kan ik nu een los moederbord kopen en verlangen van de leverancier dat hij dit kostenloos voor mij flashed ?

• Error65
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01-2023

Error65

Error Inside

Ik denk dat het per leverancier verschild..het beste is gewoon ff vragen of hij 't voor je wil doen!

http://www.uitdehoogte.nl/bert

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

ja vragen kan altijd,maar echt veel kan er niet bij flashen fout gaan(denk ik) :? :? :?

wisdom is rarely common

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 22:33 schreef Alphafox het volgende:
ja vragen kan altijd,maar echt veel kan er niet bij flashen fout gaan(denk ik) :? :? :?
Nou ik denk dat er een heleboel fout kan gaan tijdesn het flashen, bv. je PC valt halverwege uit>> weg MOBO. Currupte data die niet gedecteerd is >> weg MOBO etc.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je PC valt halverwege uit? Flashen duurt net 3 seconden man.. heb je wel erg veel pech.
Snap niet wat mensen allemaal moeilijk doen over flashen, heb het zelf al zo vaak gedaan (zelfs op mn videokaart) en op m'n Asus moederbord doe ik het zelfs vanuit Windows 8-) (ok, dat was de eerste keer wel ff spannend ;) ), je kunt het de winkel wel vragen, maar imo kun je het net zo goed zelf doen hoor.. gewoon ff doorbijten :)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Ik vind het zeker een slimme zet. Natuurlijk is de kans dat er iets mis gaat razend klein, maar als het gebeurt dan kan de verantwoordelijkheid maar beter bij de winkel liggen en nog voor je betaald hebt.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Op woensdag 29 mei 2002 22:34 schreef BrainDamage het volgende:

[..]

Nou ik denk dat er een heleboel fout kan gaan tijdesn het flashen, bv. je PC valt halverwege uit>> weg MOBO. Currupte data die niet gedecteerd is >> weg MOBO etc.
Weg mobo??? Tuurlijk niet.. Een beetje computerwinkel heeft toch wel een programmer?? :?

Als je haast hebt kan je ook altijd nog ff hotflashen op een ander mobo.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Als je een duidelijke reden voor je update hebt zal een beetje toko dat zeerzeker kunnen/willen doen.

Werk zelf in een computerwinkel.
Als hier iemand zou vragen of ik bios wil updaten... en het is zo'n betweter die geen goeie motivatie heeft, behalve van dan issie uptodate mag ie me eerst overtuigen.

Als er een goeie reden is, waarom niet. Mocht het fout gaan kan plank altijd nog RMA..

Het is en blijft gewoon een risico. Is het nodig? -> doen. Anders niet.
Zelf trouwens 1x een foute flash meegemaakt, was een collega die een no-name mobo wel ff dacht te flashen. (ja, ik regel het wel, weet het precies) -> not dus, had gewoon foute bios erop.....

Als je gewoon goed kijkt naar merk/type/revisienr dan isser nix aan de hand.

Overigens.. Programmer hebben wij niet...
Mocht het echt foutgaan (zoals ik net als voorbeeld gaf) werkt een hotflash vaak ook nogwel :)

Verwijderd

Flashen kan zeker mis gaan. Al heb je het als honderd keer gedaan, al duurt het 3 seconden.
Als mobo belangrijke functionaliteit mist zoals b.v. niet werken van een geheugenbank kun je dat wel eisen van een zaak.
Zelf ervaring gehad met onderstaand asus mobo. Asus is rasendsnel met het op de markt brengen van nieuwe producten. Dat die dan niet af zijn is de andere, vervelende kant.
Van mijn mobo werkte, met originele bios, de derde geheugenbank niet. Lijkt me geen onbelangrijke optie dacht ik zo.
Tijdens booten kun je alt-F2 gebruiken om een flash tool op te starten. Dan kun je je mobo dus flashen.
NIET DUS!
In het originele bios blijkt deze flash tool niet te werken.
Resultaat:
PC KAPOET, Doet niks meer, niente, nada, fück, hell and devil.
Gebeld naar leverancier. Die willen het wel proberen te repareren. Repareren my ass. Hotflashen zul je bedoelen. Daar begin ik dus niet aan.
Toen, als beginnend asus gebruiker, Asus Nederland (let op servicecenter!) gebeld. Hier wordt misschien vanalles gedaan maar GEEN SERVICE VERLEEND!
Resultaat: ik kon voor € 25 een nieuw bios kopen. Daar was ik het dus niet mee eens maar omdat ik weinig anders kon en mijn moederbord van 1 week oud toch aan de praat moest krijgen was ik een beetje (veel) afhankelijk van hun. Waar krijg je anders zo'n bios, he? Dus braaf € 25 euro overgemaakt en nog gebeld dat ik wel een goed bios wilde met een goede flash tool. Dat zou goed komen. Ik zou het meest recente bios krijgen. NIET DUS. Ik kreeg zelfs nog een oudere versie dan de originele.
Gebeld en toen stuurden ze me een diskette zodat ik toch weer zelf mocht flashen.

Wat mij het meeste stoorde is het starre, niet service gerichtte van ASUS NEDERLAND SERVICECENTER. Als ik geflashed had "voor de lol" of een detail dan had ik het geaccepteerd, maar een niet werkende geheugenbank is wat anders dan moet je gewoon niet moeilijk doen en gratis zo'n chip (wat zou de inkoopprijs zijn?) opsturen.

Helaas lees ik in een ander topic ook wat negatieve geluiden over de ASUS serviceverlening, dus ik ben echt niet de enige.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 00:07 schreef _CRONOS_ het volgende:
Flashen kan zeker mis gaan. Al heb je het als honderd keer gedaan, al duurt het 3 seconden.
Als mobo belangrijke functionaliteit mist zoals b.v. niet werken van een geheugenbank kun je dat wel eisen van een zaak.
Zelf ervaring gehad met onderstaand asus mobo. Asus is rasendsnel met het op de markt brengen van nieuwe producten. Dat die dan niet af zijn is de andere, vervelende kant.
Van mijn mobo werkte, met originele bios, de derde geheugenbank niet. Lijkt me geen onbelangrijke optie dacht ik zo.
Tijdens booten kun je alt-F2 gebruiken om een flash tool op te starten. Dan kun je je mobo dus flashen.
NIET DUS!
In het originele bios blijkt deze flash tool niet te werken.
Resultaat:
PC KAPOET, Doet niks meer, niente, nada, fück, hell and devil.
Gebeld naar leverancier. Die willen het wel proberen te repareren. Repareren my ass. Hotflashen zul je bedoelen. Daar begin ik dus niet aan.
Toen, als beginnend asus gebruiker, Asus Nederland (let op servicecenter!) gebeld. Hier wordt misschien vanalles gedaan maar GEEN SERVICE VERLEEND!
Resultaat: ik kon voor € 25 een nieuw bios kopen. Daar was ik het dus niet mee eens maar omdat ik weinig anders kon en mijn moederbord van 1 week oud toch aan de praat moest krijgen was ik een beetje (veel) afhankelijk van hun. Waar krijg je anders zo'n bios, he? Dus braaf € 25 euro overgemaakt en nog gebeld dat ik wel een goed bios wilde met een goede flash tool. Dat zou goed komen. Ik zou het meest recente bios krijgen. NIET DUS. Ik kreeg zelfs nog een oudere versie dan de originele.
Gebeld en toen stuurden ze me een diskette zodat ik toch weer zelf mocht flashen.

Wat mij het meeste stoorde is het starre, niet service gerichtte van ASUS NEDERLAND SERVICECENTER. Als ik geflashed had "voor de lol" of een detail dan had ik het geaccepteerd, maar een niet werkende geheugenbank is wat anders dan moet je gewoon niet moeilijk doen en gratis zo'n chip (wat zou de inkoopprijs zijn?) opsturen.

Helaas lees ik in een ander topic ook wat negatieve geluiden over de ASUS serviceverlening, dus ik ben echt niet de enige.
Kijk zoiets bedoel ik nou. Ooooooohhhh !!!!! even flashen, 3 seconden, wat kan er nou mis gaan, anders rma. Bovenstaand voorbeeld wil IK dus voorkomen.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sja.. als je al wist dat de BIOS niet zoo jofel was, waarom ga je dan flashen via de BIOS? ( Alt-F2 ).

IK zou dan gewoon doorbooten naar een flop en DAAR vanaf flashen.

Mij zie je ook nie zoo gauw een BIOS flashen, ben altijd bang dat er iets mis kon gaan... heb niet zo veel geld voor nieuw spul :(

Maarjah... uiteindelijk toch uns gedaan, incl een BIOS hack :D ( EPA logo veranderen :+ )

C:\>_

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op woensdag 29 mei 2002 22:33 schreef Alphafox het volgende:
Tsja, je hebt het of je hebt het niet, ik heb al zo vaak een bios geflashed, maar het is nog nooit fout gegaan...

Vervalt bij een moederbord de garantie als je de originele bios vervangt? (zoals bij een videokaart)

Verwijderd

Een "goede" leverancier zal er zelf voor zorgen of je er op wijzen dat je een bios update nodig hebt, en als je dan eerlijk zegt "snap ik niet" dan moet het geen probleem zijn om dat voor je te doen. Je leverancier kan natuurlijk niet garanderen dat de nieuwe versie probleemloos werkt, dat is meer aan de fabrikant van de plank.

Gaat je leverancier er moeilijk over doen, dat zegt dat genoeg over de service (of het gebrek daaraan) en kan je beter ergens anders gaan winkelen.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 23:34 schreef Vinnie het volgende:
Sja.. als je al wist dat de BIOS niet zoo jofel was, waarom ga je dan flashen via de BIOS? ( Alt-F2 ).
Waar zie je eigenlijk staan dat ik wist dat het bios niet goed was?
Ik heb een manual en daar staan de opties van het moederbord in, maar niet dat het niet werkt.
Naderhand heb ik het op de site van asus gevonden. Ergens heel goed verstopt in een FAQ.

Ze verkopen ten eerste iets wat niet compleet is (geheugenbank werkt niet) en daarbij werkt flash tool ook niet. Slechte zaak naar mijn idee.

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

Nu vraag ik me af waarom jij dit niet zou willen?

1. Het hotflashen gebeurt door mensen die het vaker gedaan hebben.
2. Mocht het bedrijf een fout maken tijdens het flashen, valt dat onder hun verantwoordelijkheid en moeten zij dus zorgen voor nieuw mobo.
3. Je hebt er nog garantie op ook. (Tenminste, ik denk dat elk zichzelf respecterende computerwinkel garantie geeft op reparaties.)

En ik denk dat een kapotte derde geheugenbank echt niet iets is dat ik zelf zou gaan lopen repareren met een BIOS-flash. Ik kijk wel uit, daar laat ik het bedrijf waar ik dat ding gekocht heb wel voor opdraaien. Helemaal als het mobo zo nieuw is als je jouwe. (Want volgens mij is hij niet zo heel oud, toch?)

Cronos, dit is niet bedoeld als troll, ik wil gewoon graag weten waarom je het mobo niet hebt laten repareren daar waar je het gekocht hebt, toen je erachter kwam dat de derde bank het niet deed.

-- == Alta Alatis Patent == --

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg in deze topic de indruk dat het gebrek aan service van een leverancier of service center terug gekaatst word naar de eind gebruiker. Hebben jullie deze instelling ook als jullie zelf garantie willen claimen ?
Hier vallen me de schoenen toch werkelijk van uit.
Pagina: 1