Intranetomgeving externe mysql toegang*

Pagina: 1
Acties:

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:02

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Goedenavond,

De search kwam niet met antwoorden waar ik echt iets mee kon, dus vraag ik het maar even.

Ik ben bezig met het ontwerp van een intranet voor een middelgroot bedrijf. Ik wil graag dat dit intranet (in ieder geval voor een groot deel) lokaal te bereiken is, door een php/mysql-server op lokatie te laten draaien. Nu wil ik de mysql-server echter ook via het internet kunnen benaderen, door een soort beveiligde portal (vpn, https?) via de bestaande website naar het intranet te maken, voor de thuiswerkers. Op het bedrijf komt zeer binnenkort ADSL, dus in principe een vaste verbinding met het net.

Nu is mijn probleem dat ik nagenoeg niets van servers en dat soort zaken weet, dus ik zit een beetje met de concrete invulling van dit ontwerp.

Kan iemand me tips, valkuilen (oa mbt security), etc geven.
Wat ik me verder nog afvroeg : Trekt zo'n ADSL lijntje dat uberhaupt, als er mysql-queries over en weer gestuurd worden?

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag geen groeten/naam in je post, zie Begroeting onder posts & replies</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

Tux

Er worden dan toch geen mysql queries heen en weer gehaald? alleen de results in HTML documentjes en opdrachten die op het intranet worden gegeven (PHP documentjes).

Of wil je het gaan gebruiken als DB server die connectable moet zijn voor andere servers?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 22:06 schreef paus_j_p2 het volgende:
Of wil je het gaan gebruiken als DB server die connectable moet zijn voor andere servers?
Sowieso als db-server. Ik kan als webserver natuurlijk de huidige server gebruiken, maar ik weet niet hoe dat qua beveiliging zit?

Kan ik de server beter lokaal draaien en dus alle html-zooi opvragen, of kan ik de webserver daarvoor gebruiken die alleen de db benadert?

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag geen groeten/naam in je post, zie Begroeting onder posts & replies</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] > [forum=19]
titel edit

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
I stand corrected...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Sowieso als db-server. Ik kan als webserver natuurlijk de huidige server gebruiken, maar ik weet niet hoe dat qua beveiliging zit?
Kan ik de server beter lokaal draaien en dus alle html-zooi opvragen, of kan ik de webserver daarvoor gebruiken die alleen de db benadert?
Dat is nog altijd niet duidelijk :)

Moeten mensen van buitenaf de webserver kunnen raadplegen (die op zich dan bv info uit de mysql server haalt)
of moeten mensen de mysql server zelf kunnen benaderen (en dus niets met de webserver)

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 22:38 schreef Predator het volgende:

[..]

Dat is nog altijd niet duidelijk :)

Moeten mensen van buitenaf de webserver kunnen raadplegen (die op zich dan bv info uit de mysql server haalt)
of moeten mensen de mysql server zelf kunnen benaderen (en dus niets met de webserver)
De medewerkers moeten lokaal de lokale server als web- en sql-server gebruiken.

Vanaf een externe locatie moeten ze bij de sql-server kunnen komen. Via welke webserver (lokaal of extern, dus waar nu het domein gehost wordt), maakt me niet zoveel uit, alleen denk ik dat het slimmer, sneller en veiliger is, om dat via de externe webserver te doen.

Wellicht een plaatje om het te verduidelijken

Afbeeldingslocatie: http://www.demonleague.nl/dentist/intranet.jpg

Mijn vraag is dus (denk ik), wat is wijsheid, via de groene lijn direct van de externe webserver naar de lokale MySql-db gaan, of via de rode lijn alleen inloggen op de externe webserver en dan voor de rest alles afhandelen op de lokale webserver (waardoor er dus meer verkeer over het adsl-modem komt, toch?)

Verwijderd

De rode lijn is het eenvoudigste natuurlijk omdat je dan geen beveiligings probleem hebt.
Ik neem tenminste aan dat die webserver voor intern al vanaf extern te benaderen zal zijn?

Voor de groene lijn zou denk ik een VPN verbinding die automatisch connect als het nodig is (of permanent) de beste oplossing zijn.
Wil je een SQL query uitvoeren dan maak je VPN connectie en log je in op de SQL server via de VPN verbinding.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 30 mei 2002 01:37 schreef Dentist het volgende:

[..]

De medewerkers moeten lokaal de lokale server als web- en sql-server gebruiken.

Vanaf een externe locatie moeten ze bij de sql-server kunnen komen. Via welke webserver (lokaal of extern, dus waar nu het domein gehost wordt), maakt me niet zoveel uit, alleen denk ik dat het slimmer, sneller en veiliger is, om dat via de externe webserver te doen.

Wellicht een plaatje om het te verduidelijken

[afbeelding]

Mijn vraag is dus (denk ik), wat is wijsheid, via de groene lijn direct van de externe webserver naar de lokale MySql-db gaan, of via de rode lijn alleen inloggen op de externe webserver en dan voor de rest alles afhandelen op de lokale webserver (waardoor er dus meer verkeer over het adsl-modem komt, toch?)
Dat is veel duidelijker.
Gewoon een VPN connectie tussen de 2 locaties lijkt me het handigst.

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 12:51 schreef Predator het volgende:

[..]

Dat is veel duidelijker.
Gewoon een VPN connectie tussen de 2 locaties lijkt me het handigst.
Mooi duidelijk antwoord.. de groene lijn dus? :)

Dentist

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Als ik het ff goed snap (correct me if i'm wrong) heb je dus een intranet en een www server..

Gewone gebruikers (lokaal) gebruiken intranet.
www server heeft de site van bedrijf.

Nu wil je zegmaar het intranet beschikbaar maken voor gebruikers vanaf internet?

In dat geval kun je imho gewoon je intranet server toegankelijk maken voor buitenaf (portforward op je router ofzo) en een .htaccess erin pleuren waarin staat dat elke gebruiker buiten jullie lokale IP range moet inloggen.

Zo kunnen alle gebruikers via intranet er vrolijk op, en externe gebruikers moeten zich ff verifieeren (anders komt iedereen erop)

Maak vervolgens ff een DNS entry aan, bv intranet.domeinnaam.com die dan weer doorlinkt naar je adsl-ip.

Edit: bij beter lezen interpreteer ik het ff anders... Website van bedrijf moet intranet SQL kunnen bereiken??

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 23:37 schreef DJSmiley het volgende:
Edit: bij beter lezen interpreteer ik het ff anders... Website van bedrijf moet intranet SQL kunnen bereiken??
Ja, en bij wat documenten kunnen komen (die gelinkt staan).
Pagina: 1