DTS/DD DVD-speler

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Omdat ik voornamelijk CD's beluister en maar zo nu en dan video kijk kom ik na een lange zoektocht waarschijnlijk op het volgende uit.

Keuze tussen AV receiver (Yamaha RX-V1200) en stereo versterker (Rotel RA-972 of RA-1060) lijkt de Rotel versterker te worden aangezien ik eigenlijk niet vaak naar de tuner luister in mijn woonkamer. Bovendien kan ik altijd later nog een tuner aanschaffen mocht ik het toch gaan missen.

Bij de versterker hoort natuurlijk een CD speler (wellicht de RCD-961). Omdat het AV-gebeuren in dit stadium dus afvalt (wat mede goed uitkomt vanwege mijn niet al te grote woonkamer) vul ik het geheel aan met (waarschijnlijk) 2x Chario Syntar 200T. Muziek!

Wanneer ik nou in een later stadium toch aan de AV wil naast mijn stereo setup voor CD's denk ik erover om dan bv deze Rotel DTS/DD DVD-speler aan te schaffen om zo toch van het DD-geweld te kunnen gaan genieten. Wat extra luidsprekers zullen dan toegevoegd worden maar dat zie ik dan wel.

Waar het mij om gaat is klopt deze redenering? Dus, nou mooi geluid hebben met de versterker + CD-speler en als ik later toch nog HT wil dan kan ik dat met een DTS/DD DVDspeler verwezenlijken? Mis ik daardoor iets wat ik wel met een AV-receiver als de Yammie RX-V1200 had gehad (dus qua geluid niet de tuner of geluids presets).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Je redenering klopt helaas niet. Later zul je toch echt een AV-receiver moeten hebben die 5+1 luidsprekers kan aansturen.

Die DVD speler die je daar ziet heeft Dolby Digital (DD) en DTS decoders, maar kan daarom nog niet luidsprekers aansturen. Hij geeft alleen 5+1 analoge signalen naar je AV-receiver door die ze dan gaat versterken en naar je luidsprekers stuurt. Je zult dus toch echt een andere receiver moeten kopen tegen die tijd of meteen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Dus als ik een "niet DTS/DD DVD speler" aan een DTS/DD receiver hang wordt het DTS/DD geluid pas in de receiver gecreeerd terwijl wanneer ik een DTS/DD DVD-speler aan een DTS/DD receiver hang het DTS/DD geluid direct uit de DVD speler komt wat vervolgens in de receiver versterkt wordt. :?

Waarom zijn er dan DTS/DD DVD spelers te krijgen? Aangesloten op een stereo receiver/versterker levert het geen DTS/DD op (want anders zou mijn Rotel verhaal ook werken). En een "niet DTS/DD DVD-speler" aangesloten op een DTS/DD DVD speler levert wel DTS/DD geluid op.

Welke denkfout maak ik nu want het zal uiteraard niet kloppen?

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

In principe kan je wel een stereo versterker aan de uitgang van een DVD incl. decoders hangen, maar ja, je hebt 5+1 kanalen, waardoor je 3 stereo versterkers nodig hebt om alles te kunnen versterken. Daarnaast heb je dan ook nog eens te maken met 3 verschillende volumeknoppen en dat is ook niet handig :D

Vandaar het fenomeen AV-receiver: je hebt 5 mono versterkers in één receiver plus een passieve subwoofer uitgang naar een actieve sub. Het volume wordt dan dus door één knop geregeld en daarnaast kan je ook nog DSP's toepassen op het binnenkomende signaal (ik zeg :r, niet doen).

Het feit dat er DD/DTS decoders in de DVD zitten heeft ermee te maken dat er ook DD/DTS voorbereide receivers zijn waar je met behulp van 6 analoge ingangen op de receiver van DD/DTS gebruik kunt maken.

Het is nu wel vaak het geval dat je met dubbele decoders zit. Je versterker kan al DD/DTS signalen decoderen, maar er zitten ook nog eens decoders in de DVD. Dan moet je dus kiezen welke van de twee je het werk laat doen. Over het algemeen gebruikt men dan de decoders in de receiver en verbindt men de DVD m.b.v. een digitale kabel aan de receiver.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij heeft die Rotel DVD geen onboard DD/DTS decoder, maar levert gewoon een DD/DTS signaal (digitaal dus) via optische of coax aansluiting (zoals alle DVD spelers). Maar ook al had ie wel een on board decoder, dan mis je nog steeds 3 eindversterkers (en wil je het signaal via 1 volume regelaar kunnen regelen).

Als je denkt toch ook DTS etc te willen zou ik nog even verder kijken.

Maar het zijn wel mooie amps, die Rotels :)

ed. hier stond iets onwaars :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Da's dan balen, ben ik weer terug bij af. :) Het ging me nu juist om de combinatie die kennelijk onvermijdelijk blijkt: stereo vs. DTS/DD. Ik kan nu twee kanten uit:

1. omdat ik voornamelijk CD's beluister en maar af en toe video ga ik nu voor een set dat erg goed stereo geluid geeft en die keren dat ik DVD ga kijken "maar" met stereo genoegen moet nemen;

2. omdat ik af en toe DVD wil kijken ga ik voor de Yammie die tenslotte ook erg goed geluid geeft wanneer ik CD's beluister ondanks dat ik dan slechts 2.0 van de 6.1 gebruik. Ga ik echter DVD kijken dan benut ik hem volledig en is dit "onovertroffen". Plus dat de Yamaha een receiver is.

Damn, wat is dit moeilijk. Toch neig ik naar plan 1 omdat ik niet veel tijd heb om DVD's te kijken (terwijl je sneller een CD-tje opzet) en mijn woonkamer voorlopig niet 5 speaker-waardig is.

Trouwens, die Rotel DVD spelers toonden hier een DTS/DD logo vandaar dat ik dacht dat ze ook een encoder bevatten. Zeker weten doe ik het overigens nog steeds niet.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Er bestaan ook van die add on DSP versterkers (met 3 amps)

bv van Yamaha DSP-E492
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ht/img/dspe492buf.jpg

Ik weet niet precies hoe je dit soort dingen aansluit (pre out/in of monitor?)

ps In stereo zijn die Rotels echt wel beter dan de Yamaha

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

MicoMega heefgt ook een aardig setje (met losse extra DD amp).

Kon geen homepage vinden, maar wel deze http://www.cinemaundsound.de/micromega.html

Kwaliteit is vergelijkbaar met Rotel (alleen Frans, dus een beetje fragiel gebouwd).
Bespreking kun je vinden in de HVT april 2002

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 23:35 schreef Duck-Twacy het volgende:
MicoMega heefgt ook een aardig setje (met losse extra DD amp).

Kon geen homepage vinden, maar wel deze http://www.cinemaundsound.de/micromega.html

Kwaliteit is vergelijkbaar met Rotel (alleen Frans, dus een beetje fragiel gebouwd).
Bespreking kun je vinden in de HVT april 2002
Thanx, maar ik denk dat ik het uiteindelijk toch op prima stereo houdt (zie mijn beweegredenen hierboven) en aan de Rotel ga in combinatie met een tweetal Chario Syntar 200T's. Let wel, denk. :)

Mijn DVD-gebruik loont het denk ik niet een AV-set ten koste van een stereo-set te nemen. Trouwens DVD in stereo is toch ook heel mooi? :)

Pagina: 1