Ik probeer om mijn ghetto blaster van de batterijen af te krijgen doordat de speelduur helaas maar zo'n 1,5 uur is. Nou kan ik via een collega een zonnepaneeltje overnemen (17 volt) die je volgens hem gewoon op de + en - van de radio kan solderen. Mijn vraag => Radio is 9V, Zonnepaneel is 17V, gaat dit werken en hoe
Correct me if I'm wrong...Op woensdag 29 mei 2002 21:10 schreef MrBart het volgende:
Ik probeer om mijn ghetto blaster van de batterijen af te krijgen doordat de speelduur helaas maar zo'n 1,5 uur is. Nou kan ik via een collega een zonnepaneeltje overnemen (17 volt) die je volgens hem gewoon op de + en - van de radio kan solderen. Mijn vraag => Radio is 9V, Zonnepaneel is 17V, gaat dit werken en hoe
Volgens mij kun je hier gewoon een trafootje voor maken (moet je even in een natuurkundeboek snuffelen hoeveel wikkelingen 'ie moet hebben). UxA blijft iig gelijk.
Op woensdag 29 mei 2002 21:28 schreef Hatsekie_D het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong...
Volgens mij kun je hier gewoon een trafootje voor maken (moet je even in een natuurkundeboek snuffelen hoeveel wikkelingen 'ie moet hebben). UxA blijft iig gelijk.
Trafo werkt op basis van magnetische veldwisselingen, en die zijn er niet echt bij gelijkspanning
Zoiets heet een SPANNINGSSTABILISATOR... aka 7809 ofzo..
ligt er natuurlijk net aan hoeveel ampere die gettodinges van je gebruikt, en of je zonnepaneeltje dat ook kan leveren.
Kun je die 17V niet toevallig verdelen over 2 parallele panelen ? Of is het 1 groot paneel? (=erg breekbaar imho)
Tuurlijk... nooit bij stilgestaanOp woensdag 29 mei 2002 22:07 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
![]()
![]()
Trafo werkt op basis van magnetische veldwisselingen, en die zijn er niet echt bij gelijkspanning
Is ook al weer zo lang geleden...
Volgens mij: 17Volt primair wil je omzetten naar 9 Volt secundair(is 9/17e
) Klopt het dan dat je aan de ene kant 9 wikkelingen gooit en aan de andere kant 17?? en wordt je amperage op die manier ook verminderd met 9/17e (en is dat erg??)
Hmmm, ik zou het op geen enkele mogelijkheid natuurkundig kunnen onderbouwen, maar ik denk dat dit projectje niet echt van de grond komt. Een dergelijk zonnepaneel kan echt niet genoeg Amp's leveren om een ghettoblaster van te laten 'draaien'
Volgens mij gebruikt een Ghetto blaster vrij weinig. Hij loopt op 6X 1,5V batterijen (van die grote), zegt dat wat?? Ben nogal een electronica nOOb (maar,...learning)
Een 1.5V batterij kan anders een beste kortsluitstroom leveren hoor!Op woensdag 29 mei 2002 22:29 schreef MrBart het volgende:
Volgens mij gebruikt een Ghetto blaster vrij weinig. Hij loopt op 6X 1,5V batterijen (van die grote), zegt dat wat?? Ben nogal een electronica nOOb (maar,...learning)
Maar goed, heel simpel:
Hang meter tussen je gettoblaster, meet stroomverbruik
en vergelijk dat met de specs van je paneel...
if gettostroom > paneel dan groter paneel
if gettostroom < paneel dan kun je een grotere herriebak scoren
Pagina: 1