Op woensdag 29 mei 2002 21:01 schreef Magic666 het volgende:
nu wil ik over gaan naar een DTS/Dolby Digital systeem.
Ik heb al de 5 boxen + sub en hoef dus alleen een DTS/Dolby digital receiver. Dacht ik totdat ik correct in Rotterdam belde.
Die vertelde mij dat mijn huidige boxen niet goed waren voor een DTS/DD receiver...... iets met frequenties had ie het over.
Ik heb een half jaar geleden met precies hetzelfde probleem als jou gezeten... Ik wilde een playstation 2 kopen, en daar ook dvd's op kijken. Maar ik had een dolby surround setje staan van sony... De XBASS 8 om precies te zijn... Met 2 gigantische voorspeakers, en een paar kleine rearspeakers en center speaker...
Er werd mij ook overal verteld dat ik eigenlijk op zoek moest gaan naar een combinatie versterker en speakers. Maar zoveel geld wilde ik nu ook weer niet uitgeven. Later misschien, maar op dat moment had ik het geld er echt niet voor.
Ik heb vele merken beluisterd. Harman Kardon, Denon, Yamaha, Sony, en nog veel meer (ga eens langs RAF audio). Mijn eerste gedachte was altijd geen sony meer. Ik bleef daar starrig aan vasthouden. Totdat ik toch al die merken beluisterd had.
Uiteindelijk heb ik toch de gok genomen. Ik heb de DB940 van sony gekocht. Met heel goede reviews, en omdat het al een overjarig model was (bij ritcher sounds) voor een ZEER aantrekkelijke prijs.
Alles erop aangesloten, en het geluid was op dat moment overweldigend. Ik had nooit geweten dat er zulk geluid uit mijn speakers kon komen. Het voordeel van die versterker is (misschien hebben andere versterkers dat ook wel), dat je voor elk speakerpaar apart in kan stellen of deze vol frequentiebereik heeft, of niet (satelietspeaker). Voor voor heb ik dus vol gekozen, en voor achter klein voor de veiligheid. Ik heb geen zin om deze op te blazen als er teveel bas naartoe gestuurd wordt.
Ik ben heel erg blij dat ik niet gelijk ook speakers aan heb laten smeren. Tot nog toe ben ik hardstikke tevreden. Alleen kunnen mijn front-speakers nog niet zo laag als ik zou willen. Daarvoor koop ik er vanavond een supergoeie sub bij (de XA 10S van speakerenco.nl). Ik weet dat deze sub een beetje overdone is in combinatie van de speakers die ik nu heb. Over een tijdje ga ik wel mijn speakers vervangen voor echte speakers (mission oid), maar tot die tijd hou ik het lekker uit met de speakers die ik heb.
Laat je dus niet teveel terughouden. Het kan goed uitpakken. Maar misschien dat jouw speakers niet zo goed werken met de versterker die je op het oog hebt. Daar is dan helaas niets aan te doen. Dan zul je alsnog nieuwe speakers moeten kopen. Ik heb het op de gok geprobeerd, en het is voor mij goed uitgepakt.
Veel suc6 met je keuze...
Ik zag, ik nam en ik kwam...