Nu heb ik een Dolby Pro Logic systeem maar....

Pagina: 1
Acties:

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 18:08

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
nu wil ik over gaan naar een DTS/Dolby Digital systeem.

Ik heb al de 5 boxen + sub en hoef dus alleen een DTS/Dolby digital receiver. Dacht ik totdat ik correct in Rotterdam belde.

Die vertelde mij dat mijn huidige boxen niet goed waren voor een DTS/DD receiver...... iets met frequenties had ie het over.

Klopt dit? Voor mij is een box van zoveel watt een box van zoveel watt!

Heb ik idd andere boxen nodig omdat ik een andere receiver wil?

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Bij een Dolby Digital (DD) of DTS systeem hebben de achterste kanalen het volledige frequentiebereik net zoals de front speakers, dus ruwweg van 20 Hz-20KHz. Bij Dolby Pro-logic was dit veel minder, namelijk van zo'n 100Hz - 7KHz. Als je in het verleden eens een wat goedkopere surround set luidsprekers hebt gekocht, en je die nu wilt aansluiten op een DD/DTS receiver mis je toch een aanzienlijk deel van de belevenis van een DVD e.d. Vroeger werden er namelijk vaak veel minder kwaliteit surround luidsprekers verkocht voor achter omdat ze toch niet het volledige frequentiebereik hoefden te kunnen afspelen.

Hoe dat bij jou is hangt er dus even van af. Post eens even welke speakers je nu hebt en dan kunnen we je verder helpen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:56

JT

VETAK y0

Misschien voor rear. Wat voor speakers heb je ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Het was een complete Sony set.
(geen problemen met Sony gehad tot nu toe, al lees ik hier en daar negatieve dingen over Sony boxen)

Ik zal de specs een opzoeken van de boxen.....

* Magic666 gaat even driftig zoeken!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
hmmmmmmm alleen van de sub staat het effektieve frekwentiebereik er (25-250 Hz).

Van de rear speakers staat er alleen het volgende:
systeem = breedband
Luidsprekers = 12cm, konus type
behuizing = akoestische ophanging
Nominale impedantie = 8 ohm
Max. ingangsvermogen = 50 watt

hebben jullie daar wat aan?

* Magic666 heeft van dit soort dingen totaal geen kaas gegeten.

Volgens een collega heb ik geen nieuwe boxen nodig maar mij bekruipt het angstige gevoel van wel.......

• JT

JT

VETAK y0

Nou, laat ik het zo zeggen: het kan er wel mee, maar je gebruikt dan maar heel weinig van je systeem....je hebt al een sub waar je eventueel nog ff mee kan doen, dus kijk bijvoorbeeld is voor 4x Tannoy mX1 en een Tannoy mXC. Zal bij elkaar zo een kleine duizend gulden kosten maar het geluid is dan een wereld van verschil :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Als jij een DTS-verterker koopt doen die rearboxen het in ieder geval.
Of de gehele frequentie beriek wordt weergegeven weten we dus niet.
Er zit een 12cm breedbandspeakertje in, wat niet al te laag zou gaan in het frequentiebereik.

Gewoon kopen die handel, en misschien kan je later nog eens overwegen om "betere" rearspekaers te kopen.

Om DTS weer te geven dien je wel je versteker te verbinden met je DVD speler via de digitale of coax aansluitingen.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 21:25 schreef worstkaasscrippie het volgende:
Als jij een DTS-verterker koopt doen die rearboxen het in ieder geval.
Of de gehele frequentie beriek wordt weergegeven weten we dus niet.
Er zit een 12cm breedbandspeakertje in, wat niet al te laag zou gaan in het frequentiebereik.

Gewoon kopen die handel, en misschien kan je later nog eens overwegen om "betere" rearspekaers te kopen.

Om DTS weer te geven dien je wel je versteker te verbinden met je DVD speler via de digitale of coax aansluitingen.
Mijn huidige sub is een passieve sub....die staat dus al op de lijst voor vervanging ;)

Ik ga eigelijk voor een dvd speler met receiver en sub omdat ik de boxen al heb. Misschien wel een goed idee om dat eerst aan te schaffen en te kijken hoe het geluid is.

Aan de andere kant.....als ik toch aan het uitgeven ben doe het dan gelijk goed!

Dat van die coax kabel wist ik wel ja.

hoe moet ik dat met mx series zien?
Ik zie mX 1 t/m 4 mx rear en mxc en de sub.
Wat zijn die 1 t/m 4 en de mxC? Die rear en sub is duidelijk.

• JT

JT

VETAK y0

1 = de kleinste
4 = de grootste

2,3 of zelfs 4 is het beste, maar vanzelfsprekend ook duurder. De mX1 zijn leuke speakertjes voor een zeer schappelijke prijs. Doe er een leuke sub bij (hoeft niet van Tannoy te zijn) en je hebt een zeer leuk setje voor een zeer schappelijke prijs :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Als je echt geld wilt uitgeven, koop je gewoon 5 high end speakers die allemaal dezelfe zijn.
Flinke sub die doorgaat tot de gehoorgrens.

Aparte dts-decoder en 6 eindtrappen om al deze speakers aan te sturen.

Kwijl........ :9

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 29 mei 2002 22:51 schreef worstkaasscrippie het volgende:
Als je echt geld wilt uitgeven, koop je gewoon 5 high end speakers die allemaal dezelfe zijn.
Flinke sub die doorgaat tot de gehoorgrens.

Aparte dtsd-ecoder en 6 eindtrappen om al deze speakers aan te sturen.

Kwijl........ :9
Ja man, heb jij ook al zo een baan waar je de hele dag rent, van alles regelt, om 16:00 cup-a-soup neemt en aan het einde van de maand weer 6 ruggen netto erbij hebt ? Ja ? Leuk voor jou maar niet iedereen heeft dat :o

Ecodan warmtepomp

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
LOL!

ik hoef niet state of the art! Zoveel geld heb ik nu ook weer niet!

Ik merk wel dat ik dus wat tijd aan de boxen moet besteden....

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 21:54 schreef JT het volgende:
1 = de kleinste
4 = de grootste

2,3 of zelfs 4 is het beste, maar vanzelfsprekend ook duurder. De mX1 zijn leuke speakertjes voor een zeer schappelijke prijs. Doe er een leuke sub bij (hoeft niet van Tannoy te zijn) en je hebt een zeer leuk setje voor een zeer schappelijke prijs :)
de 3 is zelfs luidspreker van het jaar (van een gerenomeerd duits luidspreker blad!)

Ik zou wel inderdaad een nieuwe set speakers kopen. Ik zou als ik jou was eens gaan kijken naar die Tannoy's of anders naar Mordaunt short!

Maar ja bovenal is een luidspreker keuze heel erg persoonlijk. Ga een naar een hifi zaak en beluister daar gewoon eens wat speakers. Kwa DTS versterkers/receivers kan ik je Onkyo erg aanraden! Goede prijs kwaliteit verhouding!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op woensdag 29 mei 2002 21:01 schreef Magic666 het volgende:
nu wil ik over gaan naar een DTS/Dolby Digital systeem.

Ik heb al de 5 boxen + sub en hoef dus alleen een DTS/Dolby digital receiver. Dacht ik totdat ik correct in Rotterdam belde.

Die vertelde mij dat mijn huidige boxen niet goed waren voor een DTS/DD receiver...... iets met frequenties had ie het over.
Ik heb een half jaar geleden met precies hetzelfde probleem als jou gezeten... Ik wilde een playstation 2 kopen, en daar ook dvd's op kijken. Maar ik had een dolby surround setje staan van sony... De XBASS 8 om precies te zijn... Met 2 gigantische voorspeakers, en een paar kleine rearspeakers en center speaker...

Er werd mij ook overal verteld dat ik eigenlijk op zoek moest gaan naar een combinatie versterker en speakers. Maar zoveel geld wilde ik nu ook weer niet uitgeven. Later misschien, maar op dat moment had ik het geld er echt niet voor.

Ik heb vele merken beluisterd. Harman Kardon, Denon, Yamaha, Sony, en nog veel meer (ga eens langs RAF audio). Mijn eerste gedachte was altijd geen sony meer. Ik bleef daar starrig aan vasthouden. Totdat ik toch al die merken beluisterd had.

Uiteindelijk heb ik toch de gok genomen. Ik heb de DB940 van sony gekocht. Met heel goede reviews, en omdat het al een overjarig model was (bij ritcher sounds) voor een ZEER aantrekkelijke prijs.

Alles erop aangesloten, en het geluid was op dat moment overweldigend. Ik had nooit geweten dat er zulk geluid uit mijn speakers kon komen. Het voordeel van die versterker is (misschien hebben andere versterkers dat ook wel), dat je voor elk speakerpaar apart in kan stellen of deze vol frequentiebereik heeft, of niet (satelietspeaker). Voor voor heb ik dus vol gekozen, en voor achter klein voor de veiligheid. Ik heb geen zin om deze op te blazen als er teveel bas naartoe gestuurd wordt.

Ik ben heel erg blij dat ik niet gelijk ook speakers aan heb laten smeren. Tot nog toe ben ik hardstikke tevreden. Alleen kunnen mijn front-speakers nog niet zo laag als ik zou willen. Daarvoor koop ik er vanavond een supergoeie sub bij (de XA 10S van speakerenco.nl). Ik weet dat deze sub een beetje overdone is in combinatie van de speakers die ik nu heb. Over een tijdje ga ik wel mijn speakers vervangen voor echte speakers (mission oid), maar tot die tijd hou ik het lekker uit met de speakers die ik heb.

Laat je dus niet teveel terughouden. Het kan goed uitpakken. Maar misschien dat jouw speakers niet zo goed werken met de versterker die je op het oog hebt. Daar is dan helaas niets aan te doen. Dan zul je alsnog nieuwe speakers moeten kopen. Ik heb het op de gok geprobeerd, en het is voor mij goed uitgepakt.

Veel suc6 met je keuze...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Banzi,

bedankt voor dat verhaal/tip!
Ik hoor velen zeggen dat Yamaha receivers de beste zijn...dus daar pin ik mij voorlopig op vast.

Maar ff een dvd speler met receiver kopen zit er niet merk ik!

* Magic666 gaat maar eens op grote ontdekkingtocht met zijn oren!

Weten jullie enige goede zaken in de buurt van Leiden?
(Den Haag en Rotterdam zou wel een mooie afstand zijn)

• JT

JT

VETAK y0

Nou...Marantz mag tegenwoordig ook wel tot de beste worden gerekend, en doet het beter met stereo dan alle andere stereo receivers...

Ecodan warmtepomp

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op donderdag 30 mei 2002 10:50 schreef JT het volgende:
Nou...Marantz mag tegenwoordig ook wel tot de beste worden gerekend, en doet het beter met stereo dan alle andere stereo receivers...
Marantz ben ik ook naar wezen kijken... Maar die was toch meer voor klassieke muziek... Elk merk heeft zijn eigen kwaliteiten voor een bepaalde soort muziek...

Ik heb ook heel lang naar yamaha zitten kijken (vooral toen ik sony nog nix vond).

Maar uiteindelijk gaan luisteren met mijn muziek, en films kijken, en toen bleek die sony toch wel meer in mijn smaak te vallen... RAF, zat die ook niet in rotterdam??? In amsterdam heeft die mooie luisterruimtes. Als ik mijn speakers ga vervangen, ga ik daar zeker weer heen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
RAF in Amsterdam ja! Er zit geen RAF in Rotterdam.

Mijn dvd speler haal bij Rodisc in Rotterdam en mijn versterker, waarschijnlijk, ook. Die hebben daar ook luisterruimtes dus ik ga er maar eens voor zitten.

Ik ga mijn speakers ook het meest gebruiken voor films en "harde" muziek (rock/metal)
Pagina: 1