[ASP] String invoercontrole

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Misschien een simpele vraag, maar ben het nog niet eerder tegengekomen.. Ben nog vrij nieuw met ASP

Heb dus een invoerveld waar alleen maar letters ingevoerd mogen worden en geen cijfers.. if isnumeric(veld) = true werkt alleen als het met een getal begint.. bijvoorbeeld blaat3 geeft ie geen true..

Hoe kan ik een hierop een goede invoercontrole maken (zo simpel mogelijk)? Net als in VB met ascii tekens werken of kan het ook nog anders??

Verwijderd

Ik zou dit niet serverside met ASP af gaan vangen, maar met clientside Javascript via de parseInt functie.

• .GoO
Op woensdag 29 mei 2002 22:21 schreef jackinthebox het volgende:
Ik zou dit niet serverside met ASP af gaan vangen, maar met clientside Javascript via de parseInt functie.
Ik kan geen javascript, is het echt niet met ASP te doen? Als het voor getallen te doen is moeten letters ook wel lukken.. Kan het niet met ascii codes zoals in VB?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30
ASP = server side.

Het is een beetje overkill om zo'n controle op de serverkant uit te voeren.

https://fgheysels.github.io/

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• .GoO
Op woensdag 29 mei 2002 22:51 schreef whoami het volgende:
ASP = server side.

Het is een beetje overkill om zo'n controle op de serverkant uit te voeren.
Wat zou dan een betere oplossing zijn (wat voor mij wel te doen is)? En waarom kan het met isnumeric dan wel?
Op woensdag 29 mei 2002 22:52 schreef 4of9 het volgende:
http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/
Daar staat het antwoord helaas niet tussen..

• whoami
Op woensdag 29 mei 2002 22:58 schreef devv05 het volgende:

[..]

Wat zou dan een betere oplossing zijn (wat voor mij wel te doen is)? En waarom kan het met isnumeric dan wel?
Je kan het eventueel wel doen op de server, maar da's niet echt slim. (om performance redenen, netwerk-traffic,...)
Daarom is het beter om die controle op de client uit te voeren. JavaScript is de de facto standaard om clientside scripting te doen, maar imho kan het ook met vbscript.

[edit] en mocht dat toch het geval niet zijn, dan moet je maar javascript gaan leren. Het kan nooit kwaad om iets bij te leren.

• .GoO
Op woensdag 29 mei 2002 23:01 schreef whoami het volgende:

[..]

Je kan het eventueel wel doen op de server, maar da's niet echt slim. (om performance redenen, netwerk-traffic,...)
Daarom is het beter om die controle op de client uit te voeren. JavaScript is de de facto standaard om clientside scripting te doen, maar imho kan het ook met vbscript.
Ik snap dat de performance er niet echt beter op wordt, maar dat maakt niet zoveel uit.. Druk zal het er toch niet worden omdat het maar een project voor school is.. Het is een eis dat het in ASP moet dus zal er toch iets van moeten maken..
[edit] en mocht dat toch het geval niet zijn, dan moet je maar javascript gaan leren. Het kan nooit kwaad om iets bij te leren.
Er zijn nog zoveel talen die ik wel zou willen leren, maar ik kan niet alles tegelijk..

• whoami
Tja, je doet ervan wat je wilt natuurlijk....

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 21:10

StratoFarmer

Anke :*

Je kan het toch ook met VB-script doen?
Of praat ik nu onzin? :?

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• .GoO
Op woensdag 29 mei 2002 23:07 schreef StratoFarmer het volgende:
Je kan het toch ook met VB-script doen?
Of praat ik nu onzin? :?
Zou best kunnen, maar hoe dan :?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Moet je bij de eerder genoemde pagina aspfaqs even bij Regular Expressions kijken. :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

1. asp = server side -- idd... maar vbscript nie :)
2. vbscript dus :)

dus wat moet je doen. een vbscript functie op de pagina maken en daar via regexp regelen dat de goeie invoer staat.

een hint zoek een klik event op en doe daat een functie op :)

of form validate :) (zoek er maar eens op :))

* disjfa kan t sinds 2 uur ook in jscript :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Client side VBS werkt zover ik weet maar bij enkele browsers.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:20

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dit probleem ben ik ook tegengekomen; ik heb toen een scriptje hiervoor gevonden. Hiermee is te testen of een string bepaalde ascii-karakters bevat.
Hiermee kan je dus makkelijk testen of alle geldige waarden aanwezig zijn.

De functie geeft true of false terug.
function isAlpha(byval tempString)
isAlpha = true 'set the function to true
lenCount = len(tempstring) 'get the length of the string passed
for myNum = 1 to lenCount 'loop through the string
temp=mid(tempString, myNum, 1) 'get value of each character
if asc(temp)< 65 or asc(temp) > 122 then 'if it's not an alpha char
isAlpha = false
end if
if asc(temp) >90 and asc(temp) < 97 then
isAlpha = false
end if
if asc(temp) = 32 OR asc(temp) = 39 OR asc(temp) = 45 then
isAlpha = True
end if
next
end function

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• .GoO
Op donderdag 30 mei 2002 01:26 schreef gorgi_19 het volgende:
Dit probleem ben ik ook tegengekomen; ik heb toen een scriptje hiervoor gevonden. Hiermee is te testen of een string bepaalde ascii-karakters bevat.
Hiermee kan je dus makkelijk testen of alle geldige waarden aanwezig zijn.

De functie geeft true of false terug.
[end function]
Thanks man, dat zocht ik.. werkt perfect :) Is zo'n beetje hetzelfde als in VB..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:43

Crazy D

I think we should take a look.

Vergeet niet dat je sowieso altijd je input server-side moet valideren. Client-side is handig voor de gebruiker dat ie niet hoeft te wachten op een melding van de server dat er iets niet goed is, maar ga ajb er nooit van uit dat de data die je in je server-side script ontvangt correct is.
En gebruik nooit VBScript client-side, daarmee zorg je er meteen voor dat iedereen die geen IE gebruikt je site niet kan gebruiken, en da's niet liev :)

Exact expert nodig?

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 09:14
Ik vind het ook nogal dom dat mensen hier beweren, dat je dat niet op de server moet checken, maar gewoon even clientside.
Stel je wil om (veiligheids) redenen of echt een bepaalde input, dan is javascript wel crappy om dat te validaten. Een crappy user of hacker kan gewoon JS uitzetten en doen wat ie wil.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 11:07 schreef mocean het volgende:
Ik vind het ook nogal dom dat mensen hier beweren, dat je dat niet op de server moet checken, maar gewoon even clientside.
Stel je wil om (veiligheids) redenen of echt een bepaalde input, dan is javascript wel crappy om dat te validaten. Een crappy user of hacker kan gewoon JS uitzetten en doen wat ie wil.
? als dat alles is het uitzetten van js.. dan maak je toch een button i.p.v. een submit... :) als je js-script dan zegt dat het goed is dan doet je js-script wel this.form.submit()

Maar zoals gezegt ga er nooit vanuit dat er ook maar iets klopt van de data die je krijgt

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:43

Crazy D

I think we should take a look.

Op donderdag 30 mei 2002 11:21 schreef polat het volgende:
? als dat alles is het uitzetten van js.. dan maak je toch een button i.p.v. een submit... :) als je js-script dan zegt dat het goed is dan doet je js-script wel this.form.submit()
Of gaat spelen met telnet, of je hebt een post-data-scriptje in php gebakken...
Per saldo moet je dus iig altijd serverside valideren, punt.

Exact expert nodig?

Pagina: 1