[linux] udp fragmenting

Pagina: 1
Acties:

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
Kan iemand het uberhaupt voor elkaar krijgen om een simpel udp-packet dat moet worden gefragmenteerd (cru gezegd: groter als 1472 bytes aan data) te verzenden?

Om de een of andere reden wil het niet lukken namelijk en tcpdump laat mij alleen maar het eerste pakket zien dat naar buiten wordt gestuurd:
code:
1
20:36:41.524158 213.84.x.x.500 > 10.0.0.150.500:  udp 4096 (frag 49445: 1480@0+) (ttl 61, len 1500)

en aan de andere kant is dit ook het enige packet wat binnenkomt.

Aangezien linux packet-fragmenten reversed verstuurd, zou je dus denken dat de overige packetten allang de deur uit zijn, maar niets, nada, nakkes..

Al gecheckt zijn:
* kernel versies (2.2.18..20, 2.4.17..18)
* met/zonder firewall (zowel ipchains/iptables)
* met/zonder connection tracking
* vanaf verschillende sources, naar verschillende destinations
* met/zonder tussenkomst switches/hubs/routers

Wel goed gaan:
* tcp fragments
* icmp fragments (ping -s 32000 host gaat prima en ik zie fragments via tcpdump)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
Iedereen hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het heeft me flink geholpen :+

Nouja.. nog maar een poging dan maar:

Fragmenten versturen gaat nu half, dat wil zeggen, na een stommiteit van mij uit de weg te hebben geruimd |:( en een aantal kleinere foutjes.

Dit is nu mijn opzet:

host A is een adsl verbinding, debian (jeeeej), xs4all
host b is een isdn dailup verbinding, redhat (aaaaaw), xs4all

host A kan gefragmenteerde udp packets versturen naar host b zonder problemen. Alle fragmenten komen dus aan op host b, dus alles is in ordnung..

Nu stuur ik vanaf host b een 4096 byte packet (dus die gefragmenteerd word) naar host A. "netstat -i ippp0 -v -n not port ssh" zegt mij op host b dat er daadwerkelijk data word weggestuurd. Alleen op host A blijft het stil. Geen enkel pakket komt binnen.

Als ik probeer vanaf een andere adsl-verbinding dan werkt alles perfect naar host A toe: adsl-adsl verkeer werkt en geeft geen problemen, dus het probleem ligt hem dus in de isdn.

ICMP en TCP gaan nog steeds wel goed over en weer...

Ik gebruik trouwens isdn4k-utils-3.1-39 en ipppd i2.2pl12

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.