Toon posts:

[auto] versterker aansluiten...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
oke, weet niet waar ik het moet plaatsen en hier staat zat over auto's, dus dacht ik plaats het topic wel hier,
(is het niet een idee om een appart forum voor [auto] te openen?)

maar goed het probleem.
ik heb een versterker in me auto gehangen en twee boxen er aan gehangen. alle draadjes goed (hoop ik) aangeloten.
komt leuk geluid uit.

alleen als ik me auto aanzet, en me radio aan doe, doet me versterker het niet, moet ik eerst de zekering er uit en er weer in doen, dan doet ie het pas.

weet iemand wat dat kan zijn??
ik baal er echt van, ben al drie dagen bezig geweest....

kan het zijn dat het aan me radio ligt, dat ie niet aan het koncact is aan gesloten, maar alleen op de plus en de min, want zonder mijn contact aan doet ie het ook.

of moet ik er een aparte schakelaar tussen zetten (heb ik ook wel is van gehoordt) maar aan welke draden moet ie dan komen? (ben niet echt thuis in die draden zooi)

alvast bedankt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:55
Er zitten meestal een draad in voor continue spanning, en eentje die pas spanning krijgt op het moment dat het contact aan staat. Misschien dat je daar wat mee moet doen, dus dat ie continue spanning moet hebben, en pas bij het inkomen van de andere spanning echt aangaat :?

[removed]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoe is die versterker geschakeld :?

Die versterker heeft naast de voeding en audio ook een remote aansluiting. Deze remote koppel je aan je radio aan de remote of (als je die niet hebt) aan de ANT(enne), meestal een gele of een blauwe draad.

Heb je dat niet (bij bv een oude radio) moet je die remote via een schakelaar naar de plus voeren. Die schakelaar kan ook bv het contactslot zelf zijn :)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 21:02 schreef Sinclair het volgende:
Hoe is die versterker geschakeld :?

Die versterker heeft naast de voeding en audio ook een remote aansluiting. Deze remote koppel je aan je radio aan de remote of (als je die niet hebt) aan de ANT(enne), meestal een gele of een blauwe draad.

Heb je dat niet (bij bv een oude radio) moet je die remote via een schakelaar naar de plus voeren. Die schakelaar kan ook bv het contactslot zelf zijn :)
me radio heeft wel een remote (blauwe draad), en die heb ik er aan gekoppelt, dus dat is goed lijkt mij.
maar hij doet het als nog niet.

en hoe me versterker geschakelt is?? geen idee, wat je er mee bedoelt (ben niet echt thuis in de draadjes zoals ik al zie) heb de plus gewoon aan me accu gekoppeld met een dik draad, en de min aan het frame van me auto, waar ik me radio ook op heb zitten, ook dik draad.

maar ik kan dat remote kabeltje ook met een schakelaar er tussen aan een plus kabel koppelen. zodat als ik die schakkelaar aan doe me versterker het gaat doen begrijp ik.

mag er dan konstant spanning op staan (12v)? of moet die schakelaar gelijk weer terug springen? (alleen voor een sientje dus).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 21:10 schreef T-LeX het volgende:

[..]

me radio heeft wel een remote (blauwe draad), en die heb ik er aan gekoppelt, dus dat is goed lijkt mij.
maar hij doet het als nog niet.

en hoe me versterker geschakelt is?? geen idee, wat je er mee bedoelt (ben niet echt thuis in de draadjes zoals ik al zie) heb de plus gewoon aan me accu gekoppeld met een dik draad, en de min aan het frame van me auto, waar ik me radio ook op heb zitten, ook dik draad.

maar ik kan dat remote kabeltje ook met een schakelaar er tussen aan een plus kabel koppelen. zodat als ik die schakkelaar aan doe me versterker het gaat doen begrijp ik.

mag er dan konstant spanning op staan (12v)? of moet die schakelaar gelijk weer terug springen? (alleen voor een sientje dus).
niemand... die me ff verder kan helpen?¿

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 14:29
Als het goed is heeft je versterker (qua stroom) 3 aansluitingen.

• Plus
Deze gaat met een dikke draad naar je accu, met, heel belangrijk, een zekering van het juiste amperage vlak bij je accu (binnen 10 cm van je accu dus zegmaar)
• Min
Deze gaat inderdaad aan je chassis
• Remote
Dit is een pluskabel die je versterker aan en uit zet. Zolang daar spanning op staat zal je versterker werken. Deze draad is erg belangrijk, aangezien je zonder dit systeem met een beetje versterker binnen een paar uur (lees 's nachts of zo) met een lege accu staat.

De remote moet dus continue spanning hebben. Daar hebben ze dus de remote of antenne aansluiting op je radio voor gemaakt. Pas op, de meeste radio's kunnen hier maar 100mAh op leveren, dus zet hier NIET de plus op :)

Je kunt inderdaad de remote met een schakelaar aan de plus zetten. Heel belangrijk is dat je die niet vergeet uit te schakelen, anders heb je een lege accu.
De beste oplossing is nog steeds via de remote van je radio, maar als die er niet is zou je de contactschakelaar kunnen nemen. Daarvan weet je (vrijwel, en anders is je accu toch wel leeg) zeker dat je hem bij geen gebruik afzet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een voltmeter bij de hand hebt zou je eens de spanning op die remote moeten meten, misschien wordt ie helemaal geen 12v en is dat de reden waarom de versterker slecht aan springt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 21:46
Op woensdag 29 mei 2002 22:30 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:
Je kunt inderdaad de remote met een schakelaar aan de plus zetten. Heel belangrijk is dat je die niet vergeet uit te schakelen, anders heb je een lege accu.
Waarom niet gewoon op de contactslot aansluiten?
Kan je 'm niet vergeten uit te zetten en hij gaat aan wanneer je de sleutel omdraait.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 14:29
Op woensdag 29 mei 2002 23:01 schreef Matroxcool het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon op de contactslot aansluiten?
Kan je 'm niet vergeten uit te zetten en hij gaat aan wanneer je de sleutel omdraait.
Omdat een beetje versterker al 25 Ampere trekt, en DAT trekt jouw contactslot niet.. Kijk maar in de zekeringkast. Al die kubusvormige zwarte gevallen zijn relais.. Die worden ook geschakeld via je contactslot.

En dan die zekering. Reken maar dat als zo'n kabel sluiting maakt dat je dan snel brand hebt... Vraag maar aan een willekeuring auto-inbouwbedrijf. Die doen het echt niet met zo'n dikke kabel (10mm2 is niets) en een goede zekering vlak bij de accu omdat ze de omzet willen. Ze willen gewoon niet aansprakelijk zijn voor afgefikte auto's.

Je zou echt de eerste niet zijn die zijn zekering achterin deed en een tijdje later je auto in rook op zag gaan (komt ook omdat DHZ-doorvoeren van motorcompartiment naar achteren nog wel eens snel en dus scherp gedaan worden |:( en ja, dan kun je erop gaan wachten tot je mantel doorgesleten is.

[edit]
Wacht ff.. Je hebt het over de remote..
Ja, die kan inderdaad via het contact.. Lees de zin VLAK na je quote nog maar eens door >:) :P (en NEE, dat is GEEN edit :o)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 11:34

spacy

+++

volgens mij hoort dit onder audio/hifi enzo met als kpje [AUTO] of [CAR] maar weet ik niet zeker hoor, staat niks over in de faq ;)

Verwijderd

1 Kabel zit op je accu aangesloten (rode kabel/pwr)
1 Kabel zit op je remote aangesloten
2 Audiokabels lopen van je radio naar je versterker
en de speakertjes zitten met kabels aan de versterker vast

zorg dat je goeie kabels gebruikt (set kost iets van 45 euro)

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

schopje van SG naar JvS' hoekje

SG --> AV

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Pagina: 1